Energieleveranciers

Ik blijf het gek vinden dat ze zo lang een vast contract hebben aangeboden bij Luminus. Risico/impact op cashflow zit gewoon helemaal fout. Zoals ook blijkt uit het feit dat ze maandenlang de enige leverancier zijn geweest die nog een vaste prijs heeft aangeboden.

Klopt het dat dit op ongeveer 29,333 €/MWh staat? Dan moet Engie Direct wel heel goedkoop worden?

Op dit moment zelf aan €18. Maar wat meegaat in de prijs is de settlement natuurlijk. Maar Engie direct gaat inderdaad heel goedkoop worden tegenover hun andere variabele contracten. Is natuurlijk een momentopname, kan over een maand weer helemaal anders liggen.

Op dit moment zelf aan €18. Maar wat meegaat in de prijs is de settlement natuurlijk. Maar Engie direct gaat inderdaad heel goedkoop worden tegenover hun andere variabele contracten. Is natuurlijk een momentopname, kan over een maand weer helemaal anders liggen.
Op hoeveel ongeveer komt Engie Direct aan de huidige prijzen uit? Wetende dat de formule 1,5130 + 0,1000 x ZIG DAM bedraagt.

Laatst bewerkt:
Ik blijf het gek vinden dat ze zo lang een vast contract hebben aangeboden bij Luminus. Risico/impact op cashflow zit gewoon helemaal fout. Zoals ook blijkt uit het feit dat ze maandenlang de enige leverancier zijn geweest die nog een vaste prijs heeft aangeboden.

Voor de vaste contracten van 23,76€cent/KWh begrijp ik dan ook niet dat men hier op dit cruciale moment bij blijft. Het verschil tussen Engie Direct en vast aan 23,76€cent is gewoon veel te groot momenteel, en dit met maanden voor de boeg waar het erom draait. Dat men nu niet naar bv. Luminus Optimal of Engie Easy overstapt kan ik wel begrijpen. Die zijn tot het einde van het jaar zelfs duurder. Mijn vast contract aan 14,03€cent begint zelfs al bijna een twijfel te worden.

Reken op zo'n €70/MWh tot nu toe.
Uiteindelijk wordt dit herrekend naar één kwartaalprijs dus voor wat er effectief op je factuur zal staan (of de tarieffiche) is nu nog maar 18/92e bekend (18 dagen prijs bekend, 92 dagen in kwartaal). Extra voordeel bij die prijsformule: het is een simpel rekenkundig gemiddelde. Sommige formules zijn een RLP-gewogen gemiddelde (dus waarbij dagen in oktober minder zwaar doorwegen dan dagen in december).

Voor de vaste contracten an 23,76€cent/KWh begrijp ik dan ook niet dat men hier op dit cruciale moment bij blijft. Het verschil tussen Engie Direct en vast aan 23,76€cent is gewoon veel te groot momenteel.

Hmm, cruciaal moment.
Optifix geeft een prijsgarantie voor 2 jaar. Engie direct is merkelijk goedkoper, maar momenteel enkel voor de periode van 1 oktober tot 18 oktober (hoewel we er van kunnen uitgaan dat de lage prijzen minstens nog enkele weken zullen aanhouden, als de weersvoorspelling voor de komende twee weken klopt). Dat is dus 3.2% van je jaarverbruik (of, als we heel oktober nemen, 6.7%). Oftewel 1.6% dan wel 3.4% van de contractperiode van Optifix.
Wederom, de analyse van wie wanneer overschakelt is uiteindelijk een persoonlijke keuze gebaseerd op hoeveel risico je wil nemen. Maar je schakelt best over na een correcte inschatting van de risico's. En de lage prijzen nu, hebben een beperkt effect op die analyse.

Reken op zo'n €70/MWh tot nu toe.
Uiteindelijk wordt dit herrekend naar één kwartaalprijs dus voor wat er effectief op je factuur zal staan (of de tarieffiche) is nu nog maar 18/92e bekend (18 dagen prijs bekend, 92 dagen in kwartaal). Extra voordeel bij die prijsformule: het is een simpel rekenkundig gemiddelde. Sommige formules zijn een RLP-gewogen gemiddelde (dus waarbij dagen in oktober minder zwaar doorwegen dan dagen in december).
Hoe kom je aan die "kwartaalprijs"? Wordt het bij Engie Direct niet maandelijks bekeken? "De indexatieparameter is het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead Zeebrugge Heren (hierna ZIG DAM) tijdens de maand van levering"

Ah, is het een maandprijs die ze publiceren? Heb de tarieffiche niet in detail bekeken.
Principe blijft hetzelfde maar dan verlies je inderdaad wat voordeel wat je zou hebben met een kwartaalprijs gebaseerd op een rekenkundig gemiddelde. Op zich zal die maandelijkse prijs een correctere weergave van de totale kostprijs voor de leverancier geven.

Eind juli hebben ze me laten weten dat ze mijn voorschotfactuur omhoog ging gaan.
Van 491 naar 665 euro
Begin Oktober lieten ze me weten dat mijn voorschot in november zou omhoog gaan naar 1229 euro...
Mega heeft mij al meerdere keren een voorstel gestuurd om het voorschot te verhogen, soms tot 4x van wat ik nu betaal. Telkens geweigerd en gekozen om het huidige voorschot te blijven betalen en tot nu toe is dat altijd correct gegaan.
Ik snap niet waarom mensen telkens komen klagen dat hun voorschot enorm is gestegen terwijl ze gewoon met een simpele druk op een knop dit kunnen weigeren.

Heb topic niet echt meer gevolgd, temeer omdat we nog op vast contract zitten tot half februari en we eind augustus nog 'net' een optifix hebben kunnen afsluiten bij Luminus. Vraag me echter af met de recente prijs-evoluties, of het wel verstandig is om dat Optifix contract te laten in gaan in februari, of dat we niet beter de boel afzeggen en gewoon variabel contract starten in februari.

Prijzen die we voor optifix hebben gekregen eind augustus :
Gas : 23,76 c€/kWh
Elec : 58,90 (dag) / 45,60 (nacht)
Injectie : 33,24 (dag) / 22,02 (nacht)

Zijn huidige prijzen daar nog mee te vergelijken? Hoger of lager? Voor zover ik op Vreg Vtest kan zien, is gasprijs niet al te spectaculair gedaald tov die 23,76c (althans aan huidige tariefkaarten), maar elec zou toch al stuk goedkoper kunnen.

(en ja, dat contract zal wel degelijk starten ondanks dat het +4mnd op voorhand werd afgesloten, is me bevestigd door luminus)
(excuus als dit al zou gevraagd zijn, topic écht niet meer gevolgd en gaat nogal snel om alles bij te houden)

Laatst bewerkt:
Ik stel anders voor dat ge zelf uw vraag beantwoordt :unsure::
Heb topic niet echt meer gevolgd, temeer omdat we nog op vast contract zitten tot half februari en we eind augustus nog 'net' een optifix hebben kunnen afsluiten bij Luminus. Vraag me echter af met de recente prijs-evoluties, of het wel verstandig is om dat Optifix contract te laten in gaan in februari, of dat we niet beter de boel afzeggen en gewoon variabel contract starten in februari.

Zijn huidige prijzen daar nog mee te vergelijken? Hoger of lager? Voor zover ik op Vreg Vtest kan zien, is gasprijs niet al te spectaculair gedaald tov die 23,76c (althans aan huidige tariefkaarten), maar elec zou toch al stuk goedkoper kunnen.

(en ja, dat contract zal wel degelijk starten ondanks dat het +4mnd op voorhand werd afgesloten, is me bevestigd door luminus)
(excuus als dit al zou gevraagd zijn, topic écht niet meer gevolgd en gaat nogal snel om alles bij te houden)

Is verleidelijk om te switchen maar denk toch ook die optifix nog te laten starten zoals gepland (prijs augustus).

Niemand kan de markt voorspellen, maar ik zou toch voorzichtig zijn om een vast contract met een duurtijd van twee jaar weg te gooien. Waarschijnlijk/hopelijk de reden dat je initieel dat contract hebt afgesloten.

De prijzen in de loop der maanden zijn één ding, die in de periode/winter daarop: dat is nog een ander verhaal.

Switchen naar een variabel op een ogenblik dat de winter 'bijna' voorbij is, zou imo zeker en vast onverstandig zijn.

Elektriciteit

Je huidig pack: Easy 3 - 160.69€ / maand (Ik zal momenteel maar niet switchen zeker? :unsure: )

Direct (variabel) - 448.75€ / maand
Flow (variabel) - 434.18€ / maand
Easy (variabel) - 483.03€ / maand

Inderdaad niet zo heel veel verschil tussen al die variabele tarieven. Easy is wel een 3 maandelijkse aanpassing, de andere twee is maandelijks.

Mega heeft mij al meerdere keren een voorstel gestuurd om het voorschot te verhogen, soms tot 4x van wat ik nu betaal. Telkens geweigerd en gekozen om het huidige voorschot te blijven betalen en tot nu toe is dat altijd correct gegaan.
Ik snap niet waarom mensen telkens komen klagen dat hun voorschot enorm is gestegen terwijl ze gewoon met een simpele druk op een knop dit kunnen weigeren.

Want ja: "bij mij lukt het vlot, dus dan moet het bij iedereen vlot gaan"..
Ik snap niet dat er zoveel geklaagd werd over muggen/processierupsen, ik heb er geen last van gehad..

Altijd tof dat mensen verwachten dat anderen altijd maar dezelfde vragen moeten beantwoorden en zeggen dat ze te lui zijn om het zelf op te volgen..

Wat valt er niet te snappen?
Dat er maar 10 euro verschil maandelijks is tussen easy en direct bij mijn betekening op engie zelf.
Terwijl direct gas 13ct staat en easy 25 ct voor october.
Ofwel is de prijs 3 maand geldig omdat iin september mn contract ingegaan is?was toen ook 13,.. ct Is kwartaalprisj de laatste 3 maand of 3 paand vanaf september?

Ik verschiet wel van de grote prijsdaling van dit moment.
Mijn gok: opslag zit vol en alles wat we nu aankrijgen kan niet opgeslagen worden en moet onmiddellijk verbruikt/verkocht worden. Eenmaal we gaan stoken in de winter stijgen de prijzen opnieuw.

Terug
Bovenaan