Energieleveranciers

Hoe kom jij aan 19,7??
Of krijgt iedere klant een andere prijsvoorwaarde te zien?😊
Hmm gek. Als ik nu kijk idd ook 13.x. deze voormiddag dus nog 19.x. kan goed zijn dat het dus gewijzigd is. Verschil is dus nog groter met mijn optifix. Nu die gaat in op november, ik volg in die maand op wat de prijzen doen. Blijven ze even laag of zakken ze ga ik alsnog terug overschakelen.

Als ik geen vast contract aan 14,03€cent had zou ik ook Engie Direct nemen. Stom om te zeggen, maar ik denk dat de Optifixers aan 23,76€cent uiteindelijk blijven zitten en achteraf tot de conclusie komen dat ze teveel betaald hebben om hun gemoed te sussen. Hier had ik in het verleden al voor gewaarschuwd en het zal zo zijn. Zit er bij sommigen ingebakken. Uit angst vast en dan blokkeren als het terug daalt, ook uit angst. Heb ik soms zelf ook last van.
Optifix is ook 2j vast hè.
Je kan nog geen voorspelling maken voor december, laat staan eind 2023.

Met mijn Optifix zal ik ook wel wat beter opletten qua verbruik
Dus 8000kWh aan 0,23cent of 11000kWh aan 0,14cent.

Als ik geen vast contract aan 14,03€cent had zou ik ook Engie Direct nemen. Stom om te zeggen, maar ik denk dat de Optifixers aan 23,76€cent uiteindelijk blijven zitten en achteraf tot de conclusie komen dat ze teveel betaald hebben om hun gemoed te sussen. Hier had ik in het verleden al voor gewaarschuwd en het zal zo zijn. Zit er bij sommigen ingebakken. Uit angst vast en dan blokkeren als het terug daalt, ook uit angst. Heb ik soms zelf ook last van.
Wie vandaag de dag nog denkt een goeie deal te doen is er meestal aan voor de moeite met de algemene ingesteldheid 'you never know'. Wil je het risico nemen? Ja of neen?

Net zoals met de beurs - you win some, you loose some. Dat is het leven zeker. Het blijft ergens een gok.

Je weet wss wel dat de optifixers op moment van instappen de enige waren die de markt niet probeerde timen? Aangezien de prijs van 24 cent overeenkwam met die op de future markt voor komende tijd

Brokerschermen. Ik ben op professioneel vlak met energie bezig he.
Staat je loon en functie ergens in het topic van de lonen, of was jij die Hir bij Fluvius

Als ik jouw advies mag vragen:

M'n 6ct /kwh contract loopt af 20-12,

Engie stelt easy variabel voor (die werkt volgens ttf103)

Nu zie ik vandaag de easy direct staan, die volgens Zigdam werkt.

Welke neem ik?

Ghoh, ik heb nooit echt m’n identeit (of functie, of loon) gedeeld hier op het forum. Zeker mijn functie is nogal specifiek waardoor iemand in de sector makkelijk mijn identiteit zou kunnen achterhalen. Niet dat ik hier controversiele uitspraken doe ofzo, maar ik blijf liever wat anoniem op internet.

Wat betreft je contract, de TTF103 voor Q4 is bekend en zit ruim boven de 200/MWh. ZIG DAM is nog niet bekend voor oktober en zal ook maar pas begin november beschikbaar zijn, aangezien dit eigenlijk een gemiddelde is van day-ahead noteringen op de Belgische gasbeurs.
Kijk, eigenlijk is het simpel. In een dalende markt zit je beter bij ZIG DAM, in een stijgende met een TTF103. In de zomermaanden zit je de komende jaren beter bij een Belgisch geindexeerde prijs (de Zeebrugge) dan een Nederlands geindexeerde prijs (de TTF), maar in de wintermaanden waarin het gros van je verbruik zal liggen zal het voordeel van Zeebrugge vs TTF veel minder uitgesproken zijn.
Kortom, het is een gok, en zeker omdat je contract pas eind december ingaat (die TTF103 prijs voor Q4 zal je dus maar 10 dagen hebben) is het zelfs op heel korte termijn onmogelijk te voorspellen wat voordeliger zou uitvallen.
Maar zelf zou ik denk ik de ZIG DAM kiezen. Er zijn echter geen objectieve elementen om het ene boven het andere te kiezen.

Ghoh, ik heb nooit echt m’n identeit (of functie, of loon) gedeeld hier op het forum. Zeker mijn functie is nogal specifiek waardoor iemand in de sector makkelijk mijn identiteit zou kunnen achterhalen. Niet dat ik hier controversiele uitspraken doe ofzo, maar ik blijf liever wat anoniem op internet.

Wat betreft je contract, de TTF103 voor Q4 is bekend en zit ruim boven de 200/MWh. ZIG DAM is nog niet bekend voor oktober en zal ook maar pas begin november beschikbaar zijn, aangezien dit eigenlijk een gemiddelde is van day-ahead noteringen op de Belgische gasbeurs.
Kijk, eigenlijk is het simpel. In een dalende markt zit je beter bij ZIG DAM, in een stijgende met een TTF103. In de zomermaanden zit je de komende jaren beter bij een Belgisch geindexeerde prijs (de Zeebrugge) dan een Nederlands geindexeerde prijs (de TTF), maar in de wintermaanden waarin het gros van je verbruik zal liggen zal het voordeel van Zeebrugge vs TTF veel minder uitgesproken zijn.
Kortom, het is een gok, en zeker omdat je contract pas eind december ingaat (die TTF103 prijs voor Q4 zal je dus maar 10 dagen hebben) is het zelfs op heel korte termijn onmogelijk te voorspellen wat voordeliger zou uitvallen.
Maar zelf zou ik denk ik de ZIG DAM kiezen. Er zijn echter geen objectieve elementen om het ene boven het andere te kiezen.
Denk dat je van Limburg bent 🤔

Wat is het voordeel van Engie Direct ten opzichte van TotalEnergies Pixel? Eind november loopt mijn vast contract af en de vraag is of ik best naar Engie overstap of toch bij TotalEnergies hun voorstel Pixel blijf.

Best nog even de kat uit de boom kijken om nieuw contract af te sluiten of asap als je vast contract afloopt in DEC?
Of opnieuw moeilijk te voorspellen ...?

Ik moet vanaf december ook een ander contract voor elektriciteit hebben (voor gas heb ik gelukkig nog een easy3 lopen). We hebben zonnepanelen dus dat neemt al wat zorgen weg maar ik begrijp gewoon niks meer van al die tarief kaarten. Voor een leek valt dat toch totaal niet meer te vergelijken?

Terug
Bovenaan