Energieleveranciers

Mijn ouders vandaag eens gevraagd om te kijken, die gaan om de 2 dagen brievenbus leegmaken en ramen wat open zetten om te verluchten.

Het is blijkbaar nog steeds 23 graden binnen, hopelijk zo lang mogelijk vol te houden zonder verwarming
Dient het leegmaken van de brievenbus om te verwarmen of te verluchten? Is me niet geheel duidelijk uit uw post

Dient het leegmaken van de brievenbus om te verwarmen of te verluchten? Is me niet geheel duidelijk uit uw post
Onnodig detail inderdaad 😂

Maar niet dat jullie denken dat ik mijn ouders commandeer om naar ons huis te gaan om op het verwarmingsklokje te kijken, ze gingen er sowieso al naartoe

Ik ben vorig jaar overgeschakeld naar Luminus "Essential" pakket en kan absoluut nergens mijn injectietarief terugvinden (van de zomer zonnepanelen gelegd). Weet er iemand hoeveel ze rekenen voor te injecteren?
Momenteel vind ik hun klantendienst namelijk een RAMP. Kan niemand aan de lijn krijgen en als je dan toch eindelijk iemand aan de lijn krijgt kan je niet communiceren wegens superslechte verbinding...

Ik ben vorig jaar overgeschakeld naar Luminus "Essential" pakket en kan absoluut nergens mijn injectietarief terugvinden (van de zomer zonnepanelen gelegd). Weet er iemand hoeveel ze rekenen voor te injecteren?
Momenteel vind ik hun klantendienst namelijk een RAMP. Kan niemand aan de lijn krijgen en als je dan toch eindelijk iemand aan de lijn krijgt kan je niet communiceren wegens superslechte verbinding...
Hier kun je de tariefkaarten uit het verleden raadplegen: https://www.mijnenergie.be/energieleveranciers/luminus/tariefkaart/.
Als je weet van welke maand je contract is, zul je het antwoord op je vraag daar kunnen vinden.

Bij engie kreeg ik te pas en te onpas eindafrekeningen.
Nu zit ik al iets langer dan een jaar bij elegant ifv een groepsaankoop.
Dat jaar vast tarief was van 1-8-21 tot 1-8-22 dus ik dacht een eindafrekening te krijgen op 1-8-22 wat overzichtelijk zou geweest zijn.
Gisteren eens contact opgenomen en die begon een uitleg te doen over meterstanden die pas in maart doorkomen en dat er dus in maart pas een afrekening zal gebeuren.
Elektriciteit heb ik al eens een afrekening gekregen van 1-8-21 tot 1-11-21 en dan eens van 1-11-21 tot 1-4-22 welke in die afrekening nog onderverdelingen staan van 1-11-21 tot 1-3-22 en 1-3-22 tot 1-4-22.
Wat een soep maken die daar allemaal van?
Ik hou mijn hart al serieus vast voor een afrekening in mei waarbij het dan ook de eerste keer is met variabel tarief en zo'n gekke prijzen.
Of ik zou het nu moeten stopzetten en voor de winter nog ergens anders een contract aangaan. :help:

Heb es een vraag. Wij zijn al een tijd klant bij Totalenergies, gas en electriciteit. Electriciteit hebben we minverbruik (terugdraaiende teller) dus betalen we enkel prosumententarief. Gasverbruik vorige jaar was hoog. (27000 kWh)

In juli liep het vast contract af en hebben we een variabel gekregen (De formulenaam is wel hetzelfde gebleven, namelijk "Online"). Ons voorschot werd op dat moment van een 123€ naar 415€ gezet. Als we nu een simulatie maken voor hun enige huidige tariefformule, namelijk Pixel (of Pixel blue) zouden we voor hetzelfde verbruik slechts 270€ per maand betalen. Dat is 100€ minder.

Is het zo dat de gasprijs sinds juli zo gezakt is ? Ik dacht dat men voor de berekening van het voorschot een ruime schatting zouden maken met de evolutie van de prijzen zo goed mogelijk ingecalculeerd. Of speelt hier iets anders ?

270€ per maand vind ik nog zeer doenbaar voor dat verbruik van gas. 415 was een ander verhaal. Hoorde zelfs al bedragen van 800€ en meer. Hoe komen ze daar dan aan.

Ik wil graag tariefkaarten vergelijken, maar voor mijn abo tonen ze nog een oude tariefkaart (Abo is ook niet meer af te sluiten)

Tariefkaart van ons contract (formule online)

Tariefkaart nieuwe formule (Formule Pixel)

Kunnen ze je zo maar aan een oude formule houden die ze niet meer aanbieden aan nieuwe klanten, ook al veranderd je contract van vast naar variabel ? Of zijn beiden formules nu 1 maar blijft de naam gewoon gelijk.

Veel vragen :)

Dit is een kwartaalprijs die is gebaseerd op een referentieprijs van €96,3300/MWh en die dus gaat wijzigen en bekend zijn op 01/10/2022.
De prijs die je op 1/11 gaat betalen gaat dan ook die prijs zijn en niet de prijs die je op de gelinkte tariefkaart ziet. Ik ga er vanuit dat je hier op de hoogte van bent? En niet dat je gewoonweg gekeken hebt naar het feit dat deze u de laagste tariefprijs laat zien.

misschien dat @Gassy een ruwe indicatie kan geven waar die grofweg zal uitkomen als de prijs niet verder zakt. Maar het zou mij verwonderden als die niet rond de 150 minimaal zou zitten.

Dit is eigenlijk geen kwartaalprijs maar een day ahead prijs. Elke dag heeft een andere prijs, maar om de tariefkaart (en de factuur) wat overzichtelijk te houden verrekenen ze dit naar één prijs per kwartaal.

Dus: op 01/10 ga je niet weten wat je voor Q4 zal betalen, maar ga je weten wat je voor Q3 zal betaald hebben. Definitieve prijs voor Q4 zal je pas op 1 januari weten.

Voor Q3 ga je uitkomen rond de €194/MWh
Voor Q4 is de beste inschatting volgens de termijnprijzen, op dit moment dus +- €200/MWh

Laatst bewerkt:
Ik zou voor gas bv. Engie Direct nemen owv dalende trend. Moest het toch weer fel stijgen kun je nog overschakelen naar Engie Easy (Engie Easy staat momenteel adhv de settlements van september aan 24,82354€cent/KWh.
Voor Engie Direct kom ik momenteel uit op 16,63€cent/KWh voor september.
Ben je hier over gas bezig??

Ik zit bij Engie Direct sinds augustus, elektriciteit staat nu aan 0.62€cent :wtf:en gas 0.26€cent.
Dat is hetgeen ik kan zien in hun app.

Maar als ik dat combineer met wat er op de site van de overheid staat moest ik dus nu mijn loon van 2020 indienen wat dus niet zo is ;)

Anyway maakt niet zoveel uit :p
Nee, ze geven dat als voorbeeld omdat sommige mensen hun aanslagbiljet nog niet hebben gekregen (ikzelf bv.). Als je echter op "berekenen" klikt, krijg je ook je belastbaar inkomen te zien.

Het is wel degelijk inkomsten 2021.

Die muppets van Eneco zijn precies wanhopig om klanten te winnen...

Een maand of 2 geleden bij vrienden op bezoek, kwam er daar iemand aanbellen of ze geen interesse hadden om van contract te veranderen.
Daarnet zelf gebeld door Eneco, na 30 seconden was het hen wel duidelijk dat ze mij daarvoor niet moeten lastig vallen. Ik vraag me trouwens af hoe die aan mijn nummer komen, ik ben daar nog nooit klant geweest...

Die muppets van Eneco zijn precies wanhopig om klanten te winnen...

Een maand of 2 geleden bij vrienden op bezoek, kwam er daar iemand aanbellen of ze geen interesse hadden om van contract te veranderen.
Daarnet zelf gebeld door Eneco, na 30 seconden was het hen wel duidelijk dat ze mij daarvoor niet moeten lastig vallen. Ik vraag me trouwens af hoe die aan mijn nummer komen, ik ben daar nog nooit klant geweest...
Iemand die je gegevens heeft doorgegeven aan een verkoper, om zo een extra korting te krijgen.

Ik zit bij Engie Direct sinds augustus, elektriciteit staat nu aan 0.62€cent :wtf:en gas 0.26€cent.
Dat is hetgeen ik kan zien in hun app.
62 cent en 26 cent zullen prijzen zijn gebaseerd op de gemiddelden van augustus. De gemiddelden voor september liggen tot nu toe stuk lager.

Die 23-24 cent staat dan nu nog niet op de prijsvoorwaarden /affiche? Welke maand gaat dan die 23/24 cent op de fiche staan?
Dit is berekend aan de hand van de settlements van september tot nu toe. Kan nog wat stijgen of dalen afhankelijk van wat de gasprijzen komende dagen nog gaan doen. Zal in oktober, november en december op de fiche gaan staan vermoed ik.

Wou eens kijken wat het mij maandelijks zou kosten met een nieuw contract. Eneco zon en wind flex
- 5000 kwh verbruik
- 5000 kwh injectie
Maandelijks voorschot volgens website eneco/mijnenergie: 0.45 euro.. (6 euro op jaarbasis)

Wut? :p

Ik dacht dat ik goed zat met mijn vast contract van 3j bij engie..
Optie is nu dus verdwenen.. zal ergens foutje in het systeem geweest zijn... Vraag me af wat ze hadden gedaan als ik daar op had ingetekend 🤔.

Huidige contracten geven mij +-50 cent verschil tussen afname/injectie. Met een batterij van 7.5-10kWh zou ik per jaar 2000-2250 kWh kunnen besparen (als ik dat goed berekend heb, met python scriptje op data van digitale meter). Gaat dan toch al over 1000 euro per jaar... Als de situatie zo blijft wordt een batterij mss toch de moeite voor ons..

Terug
Bovenaan