Energieleveranciers

Vraagje: wat zijn de verschillende stappen die je als klant kunt nemen om een digitale meter zo lang mogelijk uit te stellen / te weigeren? En wat zijn de tegenzetten van Fluvius?

Vraagje: wat zijn de verschillende stappen die je als klant kunt nemen om een digitale meter zo lang mogelijk uit te stellen / te weigeren? En wat zijn de tegenzetten van Fluvius?

A) nog geen zonnepanelen
1) geen zonnepanelen plaatsen
2) u niet thuis aantreffen
3) op het moment dat men een aangetekend schrijven stuurt, contact opnemen en zeggen dat je expliciet weigert. Mogelijks verwijzend naar overgevoeligheid voor stralingen
4) zodra de netbeheerder dan een rechtszaak aanspant dat standpunt blijven verdedigen maar u toch verwachten dat de rechtbank gaat zeggen dat je het toch moet doen.
5) conformeren

B) Wel zonnepanelen

1) Gewoon zeggen dat je de regeling die afgesproken is met Demir tot 2024 toepassen
2) zelfde strategie als hierboven.
Eigenlijk volg je de procedure voor opgelegde afsluiting van het net en conformeer je voordat men u effectief afsluit. Al acht ik de kans dan klein, dat dit kosteloos gaat zijn.

Persoonlijk zou ik al die moeite ervoor nu niet gaan doen. Is mij al dat gedoe echt niet waard zunne... op lange termijn ga je er toch niet onderuit komen (en kostprijsvoordelig lijkt mij ook beperkt).

Laatst bewerkt:
Nee, in dat geval is het ook werkelijk verbruik per maand zoals gemeten door je slimme meter, met je variabele prijs per maand.
Anders zou je eindfactuur verschillend zijn moest je kiezen voor maandelijkse facturatie vs voorschotten met een eindfactuur.
Je betaalt enkel je werkelijke prijzen als je met maandfacturen werkt. Dan worden de meterstanden maandelijks opgevraagd. Als je met een jaarlijkse afrekening werkt, maakt je met een digitale meter nog altijd gebruik van het standaard verbruikersprofiel dat ook wordt toegepast op analoge meters.

Ik hou me niet echt bezig met B2C maar hoe dom is het om de gegevens van de slimme meters wél te gebruiken voor de toewijzing van de volumes naar de leveranciers toe, maar dan niét in de toewijzing van volumes tussen leverancier en eindklant.
Ik dacht initieel ook zoals jou dat het logisch is dat ze je aanrekenen volgens je effectief verbruik bij digitale meter. Engie heeft mij telefonisch bevestigd dat dat niet zo is en mijn slotfactuur heeft dat ook aangetoond. Is dus nog steeds met profielen tenzij je maandelijkse afrekeningen vraagt. Dat wordt hier dan weer afgeraden omwille van de heeeel dure wintermaanden die er zitten aan te komen. Best die dure maanden spreiden over het jaar.

Het probleem lijkt mij ook minimaal tenzij je in de winter een paar maand niet zou verwarmen of een heeeeel zuinig huis zou hebben en ook gas gebruikt voor SSW.

Maar in dat laatste is het toch de kost niet en dan vraag je maandelijkse facturen.

Ik heb de vraag een tijdje terug in het zonnepanelen topic gesteld maar besef nu dat dit eigenlijk de betere plaats ervoor is (in het ander topic ook geen reactie).

Is er iemand die ervaring heeft met overinjectie t.o.v. eigen verbuik?
Wij zitten momenteel met een afname van ~2300kWh op jaarbasis en ~5600kWh injectie. Als ik de V-test laat lopen op de site van Fluvius op basis van het kwartierverbruik van het afgelopen jaar dan zegt hij dat mijn contract voor afname ~€1850 zal kosten en het contract voor injectie ~€3300 zal opbrengen. Netto zou de leverancier mij dus op het eind van de rekening €1450 moeten terugbetalen om klant te zijn... is het echt zo eenvoudig of zijn er leveranciers die de injectie aftoppen? Ik zie op mijn energy monitor van Eneco bv dat ze onze zonnepanelen aftoppen op 56-58kWh per maand (afhankelijk van het aantal dagen in die maand.)

Ik zie in de tariefkaart van Zon & Wind Flex het volgende staan:
De opgegeven prijzen zijn enkel van toepassing voor klanten met huishoudelijk verbruik en met een gemeten jaarlijks elektriciteitsverbruik kleiner dan of gelijk aan 50 MWh en een laagspanningsaansluiting met een aansluitingsvermogen van maximaal 56 kVA. In andere gevallen behoudt Eneco zich het recht voor om je prijs aan te passen.
50MWh verbruiken we uiteraard nooit en het aansluitvermogen ligt ver onder 56kVA (obviously).

"Valorisatie": Wanneer je elektriciteit afneemt van het net, telt de meter vooruit. Wanneer je injecteert op het net, telt de meter terug. Injecteer je meer dan je verbruikt, dan krijg je hiervoor een extra injectievergoeding. Dit kan zowel bij een bidirectionele- als bij een digitale meter.
Dus in principe is er geen probleem bij Eneco. Maar waarom cappen ze in de energy monitor mijn injectie dan op die ~1,87kWh/dag? :unsure:

Ik heb de vraag een tijdje terug in het zonnepanelen topic gesteld maar besef nu dat dit eigenlijk de betere plaats ervoor is (in het ander topic ook geen reactie).

Is er iemand die ervaring heeft met overinjectie t.o.v. eigen verbuik?
Wij zitten momenteel met een afname van ~2300kWh op jaarbasis en ~5600kWh injectie. Als ik de V-test laat lopen op de site van Fluvius op basis van het kwartierverbruik van het afgelopen jaar dan zegt hij dat mijn contract voor afname ~€1850 zal kosten en het contract voor injectie ~€3300 zal opbrengen. Netto zou de leverancier mij dus op het eind van de rekening €1450 moeten terugbetalen om klant te zijn... is het echt zo eenvoudig of zijn er leveranciers die de injectie aftoppen? Ik zie op mijn energy monitor van Eneco bv dat ze onze zonnepanelen aftoppen op 56-58kWh per maand (afhankelijk van het aantal dagen in die maand.)

Ik zie in de tariefkaart van Zon & Wind Flex het volgende staan:

50MWh verbruiken we uiteraard nooit en het aansluitvermogen ligt ver onder 56kVA (obviously).

Dus in principe is er geen probleem bij Eneco. Maar waarom cappen ze in de energy monitor mijn injectie dan op die ~1,87kWh/dag? :unsure:
Die berekening van die injectie is in mijn ogen te voortvarend. Men weet goed genoeg dat het generatiemoment van de zonnepanelen ongeveer 10% is in de winter. Het lijkt mij dan ook niet echt kosher om te stellen dat de volledige 5600kwh injectie verrekend gaat worden aan de prijs van september. Lijkt mij logischer dat die verrekend gaat worden rond de maand van generatie. En daarvoor kunnen ze dan evengoed hun profiel voor verbruiken. Maar in plaats van verbruiksprofiel het generatieprofiel. Of indien je maandelijkse facturatie gebruikt, de effectieve stand van de meter.

In juli stond het injectietarief aan 30 cent, neem dan voor het gemak (5600-560)*0.3 + 560*0.5 == 1512 + 280 == 1792€ dat uw injectie zou opbrengen. Al blijft dit nog altijd een aanname en is ook dit maar een imperfecte en incorrecte schatting. Maar al wel beter als die van de v-test. Die gewoon lijken de injectie te verrekenen aan het op dat moment actieve injectietarief. En dat lijkt mij veel te positief gezien. Al kan dat natuurlijk wel als ze niet verwachten dat in de toekomst de prijs niet meer onder de 200€/mwh gaat zitten...

Het bovenstaande heb ik gebaseerd op mijn digitale meter waarbij ik ongeveer +/- 4800kwh naar het net stuur. Terwijl ik iets van een 3000kwh van het net haal. Al verwacht ik niet dat mijn elektrisch verbruik zal op 0 komen, maar wel dat mijn kost door dat injectietarief, voor zolang dat het duurt dat dit hoog is en blijft (dit varieert, en toekomst voorspellen kunnen we niet...), deels gecompenseerd wordt.

Ik heb vorig jaar bij eneco gezeten, en hun energie monitor maakte toch wel wat bokkensprongen... (oa. voor de genoteerde injectietarieven) en toen hebben ze (klantendienst) letterlijk gezegd dat ik daar niet te veel naar diende te kijken, dat die monitor enkel informatief was en ze gebruik maakten van de effectieve meetstanden zoals gecommuniceerd door Fluvius. En dat die monitor die nog niet correct reflecteerde. En in mijn afrekening destijds waren de effectief gebruikte meetwaarden correct en weken die af van die gebruikt waren in de energy monitor. Hun software bug lijkt dus gewoon nog niet volledig te werken zoals zou moeten. Maar meer info kan ik u ook niet geven :(.

Ik dacht initieel ook zoals jou dat het logisch is dat ze je aanrekenen volgens je effectief verbruik bij digitale meter. Engie heeft mij telefonisch bevestigd dat dat niet zo is en mijn slotfactuur heeft dat ook aangetoond. Is dus nog steeds met profielen tenzij je maandelijkse afrekeningen vraagt. Dat wordt hier dan weer afgeraden omwille van de heeeel dure wintermaanden die er zitten aan te komen. Best die dure maanden spreiden over het jaar.
Of je begint daar mee na de winter en wat je minder betaalt in de zomer hou je gewoon bij (of investeer je :unsure: )

Ik zit momenteel met comfyflex bij luminus maar kan eigenlijk nog overschakelen naar optifix vast tarief. Is dit momenteel niet de logische stap? Een vast contract kan je toch nog altijd overzetten naar variabel maar vanaf eind september de omgekeerde wijze niet?

Even informeren of mijn logica op dit moment steek houdt voor dat ik verander ^^.

Ik zit momenteel met comfyflex bij luminus maar kan eigenlijk nog overschakelen naar optifix vast tarief. Is dit momenteel niet de logische stap? Een vast contract kan je toch nog altijd overzetten naar variabel maar vanaf eind september de omgekeerde wijze niet?

Even informeren of mijn logica op dit moment steek houdt voor dat ik verander ^^.

Hoeveel staat de gasprijs nu bij optifix vast?

Vaste contracten van september zijn veel te duur. Best vanaf blijven.
Ik zou bij deze dalende prijzen bv. naar Engie Direct gaan. Speelt direct in op de dalende prijzen.

blij met mijn engie direct die ik heb laten starten in juni.

stond even in twijfel naar die optifix hype hier, maar uiteindelijk toch niet op die wagen gesprongen.

A) nog geen zonnepanelen
1) geen zonnepanelen plaatsen
2) u niet thuis aantreffen
3) op het moment dat men een aangetekend schrijven stuurt, contact opnemen en zeggen dat je expliciet weigert. Mogelijks verwijzend naar overgevoeligheid voor stralingen
4) zodra de netbeheerder dan een rechtszaak aanspant dat standpunt blijven verdedigen maar u toch verwachten dat de rechtbank gaat zeggen dat je het toch moet doen.
5) conformeren

B) Wel zonnepanelen

1) Gewoon zeggen dat je de regeling die afgesproken is met Demir tot 2024 toepassen
2) zelfde strategie als hierboven.
Eigenlijk volg je de procedure voor opgelegde afsluiting van het net en conformeer je voordat men u effectief afsluit. Al acht ik de kans dan klein, dat dit kosteloos gaat zijn.

Persoonlijk zou ik al die moeite ervoor nu niet gaan doen. Is mij al dat gedoe echt niet waard zunne... op lange termijn ga je er toch niet onderuit komen (en kostprijsvoordelig lijkt mij ook beperkt).
Hmmm, ik zou toch bij stap 3 (de aangetekende brief van Fluvius), toch maar op ingaan.

Waarom zou je in godsnaam naar de rechtbank stappen, en zoals je zelf aangeeft, kans groot is dat je die verliest. Dan zit je met die gerechtskosten.

Dus concreet, zou ik gewoon inderdaad deur niet open blijven doen, tot ge een aangetekende brief ontvangt. En dan confirmeren en afspraak vastleggen voor plaatsing digitale teller.

Bij de minste scheet gaat het weer de hoogte inschieten.
En het staat nog steeds absurd duur spijtig genoeg.

blij met mijn engie direct die ik heb laten starten in juni.

stond even in twijfel naar die optifix hype hier, maar uiteindelijk toch niet op die wagen gesprongen.

Wanneer heb je ingetekend op Engie Direct? Hoogstwaarschijnlijk was het vaste tarief dat je toen kon vastklikken nog altijd een pak interessanter dan de huidige variabele prijzen hoor.
Op de optifix van september zou ik ook niet intekenen. Variabel gaan en de winter uitzweten.
En wie op optifix in augustus heeft ingetekend zou beter nog wat blijven zitten op z'n vast tarief. Outlook voor de winter staat nog steeds boven €200/MWh dus je betaalt op dit moment een kleine premie om je tegen opwaartse schokken te beschermen. Still very much worth it.

Terug
Bovenaan