Energieleveranciers

Ik ga ook eens beginnen meten, want ik heb daar nog nooit bij stilgestaan en je kan daar toch wel wat op besparen lijkt mij.
Zeker nu met de energiecrisis.

Ik heb de meterstand genoteerd, ik doe niks speciaal , en een bepaald tijdstip later ga ik dan nog eens kijken.
Dan daarna wat spelen met toestellen en zien of er een grote piek of daling is (aan/uit).

Want ik verbruik veel te veel. En ik vraag mij dus af of het verbruik chronisch hoog is (door bepaalde toestellen of grootverbruikers) of door piekverbruik. Ik heb eerlijkheidshalve no fucking idea.

In het eerste geval moet ik het verbruik apart beginnen meten, in het tweede geval moet ik daar iets aan doen.

Ik lees hier over 1,5 w sluipverbruik v d playstation.
Ik heb verleden week terug de 200w staafverwarming v d reeftank moeten insteken🙈 en dat is maar 1 dingetje😅

Hier is de 350W sluipverbruik vriezer gecrasht vandaag met een kortsluiting. Toch iets fundamenteel niet in orde...

Best dat de nieuwe al besteld was met levering donderdag.

ben onlangs 10 dagen op reis geweest;; wat hebk geleerd , ik heb een 2.5kw verbruik per dag blijkbaar als er niemand thuis is
koelkast, diepvries, nen tv die af staat, nen ps5 en ps4 in standby. ik ga toch eens een verbruiksmeter kopen, ik vermoed dat mn koelkast aan vervanging toe is, is al iets van een jaar of 12 oud

De domheid der mensen is toch echt grenzenloos. Ik snap dat niet. Sommigen gebruiken hun energieleverancies als spaarbank. Daar kunnen we toch geen medelijden meer mee hebben.

240.000 Belgen wachten al maanden op eindafrekening energie: “Geen idee wanneer en hoeveel ik moet betalen” https://www.hln.be/binnenland/240-000-belgen-wachten-al-maanden-op-eindafrekening-energie-geen-idee-wanneer-en-hoeveel-ik-moet-betalen~a7fef0b8/

Klein stukje uit het artikel:

Leslie Debie (36), uit Nieuwenrode: “Moet nog 2.500 euro terugkrijgen van leverancier”

“Op 30 mei zijn onze meterstanden doorgegeven. Dat gebeurde automatisch want we hebben een digitale meter. Net voor de energiecrisis hebben we een langdurig contract afgesloten. We hebben toen ons voorschotbedrag ook een stuk hoger ingesteld dan eigenlijk nodig was. Zo zouden we net voor onze vakantie nog een mooie som terugkrijgen. Volgens mijn berekeningen hebben we zeker 2.500 euro tegoed

ben onlangs 10 dagen op reis geweest;; wat hebk geleerd , ik heb een 2.5kw verbruik per dag blijkbaar als er niemand thuis is
koelkast, diepvries, nen tv die af staat, nen ps5 en ps4 in standby. ik ga toch eens een verbruiksmeter kopen, ik vermoed dat mn koelkast aan vervanging toe is, is al iets van een jaar of 12 oud

We hebben onze 30 jaar oude frigo vervangen door een nieuw exemplaar en sindsdien (2 maand nu) verbruiken we structureel 50kWh/maand minder. Deze frigo kostte 650 euro dus is snel terugverdient.

In totaal is ons verbruik tov vorig jaar met 15% gezakt, en we zijn nog niet aan het uitkijken.
Frigo is er nog maar 2 maand en sluipverbruik heb ik vorige maand aangepakt, er is een 30Wh afgegaan in totaal, wat op jaarbasis een 200kWh is.
Ipv 4400 kWh zullen we vermoedelijk rond de 3600kWh tot 3800 kWh uitkomen.

De domheid der mensen is toch echt grenzenloos. Ik snap dat niet. Sommigen gebruiken hun energieleverancies als spaarbank. Daar kunnen we toch geen medelijden meer mee hebben.

240.000 Belgen wachten al maanden op eindafrekening energie: “Geen idee wanneer en hoeveel ik moet betalen” https://www.hln.be/binnenland/240-000-belgen-wachten-al-maanden-op-eindafrekening-energie-geen-idee-wanneer-en-hoeveel-ik-moet-betalen~a7fef0b8/

Ik vind dat totaal niet dom, dat is een marge incalculeren om onaangename verrassingen te vermijden.
Mensen die net te veel van hun loon laten afhouden om jaarlijks 2000 euro terug te kunnen trekken van de belastingen, vind jij dan ook dom?

Ik vind dat totaal niet dom, dat is een marge incalculeren om onaangename verrassingen te vermijden.
Mensen die net te veel van hun loon laten afhouden om jaarlijks 2000 euro terug te kunnen trekken van de belastingen, vind jij dan ook dom?

Een marge van 2500 is vrij ruim. Dat is vaak wat mensen op een jaar betalen. En haar reden was "om net voor de vakantie een mooie som terug te krijgen". Je zou evengoed dat geld op een spaarrekening kunnen zetten, dus ja dat is dom..

Een marge van 2500 is vrij ruim. Dat is vaak wat mensen op een jaar betalen. En haar reden was "om net voor de vakantie een mooie som terug te krijgen". Je zou evengoed dat geld op een spaarrekening kunnen zetten, dus ja dat is dom..
Maar sommige mensen kennen zichzelf en weten dat de verleiding te groot is om dan aan dat bedrag te zitten "omdat het kan".
Dat is idd bijna 200 euro per maand "te veel betalen" maar ik heb mijn voorschotten ook niet aangepast toen ik verhuisde naar een woning met zonnepanelen omdat ik niet kan inschatten hoeveel het me wél zal kosten. En de kans is niet onbestaande dat ik dus rond de 700 euro terug ga trekken. Ik zie dat niet als "dom zijn en geld geven aan een ander om het dan terug te krijgen", ik zie dat als een voorzichtige manier om onaangename verrassingen te vermijden.

Als je wilt sparen voor een vakantie dan doe je dat niet via de belastingsbrief en al zeker niet via een energieleverancier die zo failliet kan gaan.

Via de belastingsbrief is nog iets minder dom, maar nog steeds dom. Spaar gewoon in eigen beheer. Dan kan je het ook nooit kwijt zijn.

Ik zie dat niet als "dom zijn en geld geven aan een ander om het dan terug te krijgen", ik zie dat als een voorzichtige manier om onaangename verrassingen te vermijden.
Tot ze failliet gaan dus. Je bent toch niet de bank van een prive bedrijf.

Via de belastingsbrief is nog iets minder dom, maar nog steeds dom. Spaar gewoon in eigen beheer. Dan kan je het ook nooit kwijt zijn.
And again, voor sommige mensen is die manier net wél verstandiger als ze weten dat ze er toch maar aan gaan zitten als ze het wél in eigen beheer doen.
Niet iedereen "leeft volgens BG-inzichten".

And again, voor sommige mensen is die manier net wél verstandiger als ze weten dat ze er toch maar aan gaan zitten als ze het wél in eigen beheer doen.
Niet iedereen "leeft volgens BG-inzichten".
And again. Dan zijn ze de eerste om op het VTM nieuws te komen wenen wanneer ze hun geld kwijt zijn. Nee, verstandiger is dat simpelweg niet.

And again. Dan zijn ze de eerste om op het VTM nieuws te komen wenen wanneer ze hun geld kwijt zijn. Nee, verstandiger is dat simpelweg niet.
En het is volledig nieuw voor jou dat het gros van de mensen niet zo goed onderlegd is als de doorsnee BG'er? 😉

Zoals eerder al gezegd: er is bedroevend weinig financiële educatie. Als je het niet mee kreeg van thuis, is de kans bijzonder klein dat je dat inzicht plots wél als volwassene zal krijgen.

Blijkbaar zijn dat dan mensen die elke euro die op de rekening komt moeten kunnen uitgeven. Dat noem ik ook gewoon dom en slecht beheer van uw budget.

Om dan nog maar te zwijgen over het drama wanneer hun leverancier failliet gaat.

En nog erger vind ik dat de media weer maar eens een randgeval breed uitsmeert in een flut artikel.

De titel van het artikel klopt wel, in die zin dat er veel mensen echt enorm lang moeten wachten op hun energiefacturen.

Ik heb zonet de afrekening gekregen van de VME van 2021. (58€ betalen)
Ik wacht wel nog steeds op mijn eerste voorschot voor 2022. Dus dat is 10+ maanden achterstand.

Ik heb natuurlijk wel geen geld te goed van de energieleverancier, ik moet een paar honderd euro betalen. :tongue:

En het is volledig nieuw voor jou dat het gros van de mensen niet zo goed onderlegd is als de doorsnee BG'er? 😉

Zoals eerder al gezegd: er is bedroevend weinig financiële educatie. Als je het niet mee kreeg van thuis, is de kans bijzonder klein dat je dat inzicht plots wél als volwassene zal krijgen.

Dat klopt, dat is iets waar ze in de opleiding wel wat aandacht aan mogen schenken.

Ik vang een zoontje van een maat op, deed dat al intermittend gedurende jaren, nu hij een school drop-out is (tem 4de middelbaar gedaan) en gaat werken blijft hij voltijds hier. Hij werkt en heeft 1900 euro netto, die rekent zich rijk...

Hij wil dure kleding, rijbewijs en auto en wou alleen gaan wonen etc. Heb hem even de excel-files van uitgaven van ons laten zien, samen met wat voor krot je kan kopen met 250k en nu staat hij eventjes met de voeten op de grond. Het is dat ik zijn uitgaven beheer of hij stond vanaf maand 1 al onder 0 op de bank.

Er zijn veel mensen die niet vooruitdenken.
Maandelijks sparen zit er bij ons ook niet echt in.
Maar wij zetten ons vakantiegeld-13e maand-eventueel belastingen die we terugtrekken van kant.
Ik zie er genoeg eens ze hun vakantiegeld hebben of 13e maand dat ze direct dit en dat kopen "omdat het kan"

Terug
Bovenaan