Energieleveranciers

Nieuwe huurder, had nog gevraagd voor een factuur van de vorige huurster zodat ik een idee had van het verbruik aangezien de vorige huurster ook alleenstaand was.

Dit was niet mogelijk omdat de vorige huurster al een tijdje weg was.

Ik ben sowieso iemand die het graag koud heeft, altijd ramen open ook in de winter. Verwarming staat op 17° en heb de verwarming zelf nog niet aangezet.

Dus ben ik nu aan het shoppen voor een energiemaatschappij...

Luminus comfyflex 350€ per maand. als alleenstaande in een app met een EPC waarde van 185 - 89m2, gestoord!!
Engie geeft mij 147€ dus ik zal wss dit nemen want ik weiger 350€ per maand te betalen.

Heb dit snel, snel op het werk gedaan maar dit is toch niet normaal

Nieuwe huurder, had nog gevraagd voor een factuur van de vorige huurster zodat ik een idee had van het verbruik aangezien de vorige huurster ook alleenstaand was.

Dit was niet mogelijk omdat de vorige huurster al een tijdje weg was.

Ik ben sowieso iemand die het graag koud heeft, altijd ramen open ook in de winter. Verwarming staat op 17° en heb de verwarming zelf nog niet aangezet.

Dus ben ik nu aan het shoppen voor een energiemaatschappij...

Luminus comfyflex 350€ per maand. als alleenstaande in een app met een EPC waarde van 185 - 89m2, gestoord!!
Engie geeft mij 147€ dus ik zal wss dit nemen want ik weiger 350€ per maand te betalen.

Heb dit snel, snel op het werk gedaan maar dit is toch niet normaal

Best nog eens rustig thuis bekijken via een "neutrale" website en niet enkel via de site van de leveranciers zelf, die vaak andere aannames gebruiken bij de voorgestelde prijzen.
Al is Engie de laatste maanden consequent goedkoper qua vaste vergoeding en tarief per kWh dan Luminus, toch alle keren dat ik simuleerde via VREG en mijnenergie.

Optie is nu dus verdwenen.. zal ergens foutje in het systeem geweest zijn... Vraag me af wat ze hadden gedaan als ik daar op had ingetekend
Ik denk dat je waarschijnlijk op de blaren had moeten zitten. Je tekent in op een tariefformule en niet op een voorschotbedrag. Iedereen zou bij wijze van spreken 5 euro per maand kunnen betalen, maar als je afrekening komt kan je dan serieus opleggen.

Je zou kunnen zeggen dat je intekende op basis van de simulatie en dit dan misleidende reclame is, maar als een prijszetting van een bedrijf overduidelijk foutief is moet je als klant dit ook opmerken en kan je dit niet verhalen op het bedrijf.

Volg de raad van @Noctilucus maar op. De ene leverancier berekent zijn prijs op basis van de laatst gekende maandparameter en de andere op basis van de laatst gekende kwartaalparameter, hetgeen dus een heel vertekend beeld kan opleveren. Best de V-test eens doen.

Effe noobvraagje, maar hoe worden variabele energieprijzen berekend ? Stel dat je een maandelijk aanpasbaar contract hebt, is het dan zo simpel om bij afrekening de tariefformule van elke maand te nemen en deze te delen door het aantal maanden om zo het gemiddelde te weten te komen ?

Effe noobvraagje, maar hoe worden variabele energieprijzen berekend ? Stel dat je een maandelijk aanpasbaar contract hebt, is het dan zo simpel om bij afrekening de tariefformule van elke maand te nemen en deze te delen door het aantal maanden om zo het gemiddelde te weten te komen ?
Goeie vraag, mij lijkt het logischer dat 80% van je gasverbruik in 6 maanden valt dus dat die veel zwaarder doorwegen dan pakweg juni en juli.

Goeie vraag, mij lijkt het logischer dat 80% van je gasverbruik in 6 maanden valt dus dat die veel zwaarder doorwegen dan pakweg juni en juli.
Ik heb nog een analoge meter dus ze weten nooit wat het verbruik per maand is, en zou ook niet eerlijk zijn tov mensen die wel een digitale hebben toch. En als dat zo is dan zijn we met onze analoge meter gescheten voor bvb augustus, toen stond het gas aan 18,8€ cent per kWh maar verbruikten we amper iets, tov september 10,x€ cent per kWh, en hier hebben we voor t eerst onze verwarming op gezet.

Op de site van Luminus lees ik wel.

Om de energieprijs per maand te bepalen en vermenigvuldigen deze energieprijs per maand met het standaard verbruik voor die maand. De totalen per maand tellen we vervolgens op om je totale energiekost te bepalen voor je verbruiksperiode.

Dus vraag blijft toch nog, is er dan een verschil tussen mensen met een analoge en digitale, en voor wie is het het voordeligst :)
Wat een soep.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog een analoge meter dus ze weten nooit wat het verbruik per maand is, en zou ook niet eerlijk zijn tov mensen die wel een digitale hebben toch. En als dat zo is dan zijn we met onze analoge meter gescheten voor bvb augustus, toen stond het gas aan 18,8€ cent per kWh maar verbruikten we amper iets, tov september 10,x€ cent per kWh, en hier hebben we voor t eerst onze verwarming op gezet.

Waarom zou je 'gescheten' hebben? Je verbruikt minder in de zomer dan in de winter, dus is het toch maar logisch dat de prijs in de wintermaanden zwaarder doorweegt dan in de zomer?

Om het heel kort voor te stellen: je verbruik tussen twee meteropnames wordt verdeeld volgens een vooraf vastgesteld profiel (de vroegere SLP-profielen, sinds het nieuwe marktmodel een RLP-profiel). Als je een maandelijks wisselend variabel tarief hebt, dan wordt de prijs per maand vermenigvuldigd met je theoretische verbruik per maand.

Is dat nu voordeliger of niet dan een digitale meter, soms wel en soms niet. Verbruik je helemaal geen gas in de zomer en waren de prijzen in de zomer lager dan in de winter, dan is het voordelig omdat ze je alsnog een klein verbruik toewijzen in de zomer en iets minder in de winter.
Een hele hoop mogelijke scenario's waabij je soms eens wat wint, soms wat verliest, afhankelijk van je eigen verbruiksprofiel tegenover het theoretisch verbruiksprofiel, afhankelijk van de prijsevolutie en afhankelijk van het moment van meteropname.
Mijn advies: lig er niet wakker van.

Waarom zou je 'gescheten' hebben? Je verbruikt minder in de zomer dan in de winter, dus is het toch maar logisch dat de prijs in de wintermaanden zwaarder doorweegt dan in de zomer?

Om het heel kort voor te stellen: je verbruik tussen twee meteropnames wordt verdeeld volgens een vooraf vastgesteld profiel (de vroegere SLP-profielen, sinds het nieuwe marktmodel een RLP-profiel). Als je een maandelijks wisselend variabel tarief hebt, dan wordt de prijs per maand vermenigvuldigd met je theoretische verbruik per maand.

Is dat nu voordeliger of niet dan een digitale meter, soms wel en soms niet. Verbruik je helemaal geen gas in de zomer en waren de prijzen in de zomer lager dan in de winter, dan is het voordelig omdat ze je alsnog een klein verbruik toewijzen in de zomer en iets minder in de winter.
Een hele hoop mogelijke scenario's waabij je soms eens wat wint, soms wat verliest, afhankelijk van je eigen verbruiksprofiel tegenover het theoretisch verbruiksprofiel, afhankelijk van de prijsevolutie en afhankelijk van het moment van meteropname.
Mijn advies: lig er niet wakker van.
Goh wakker lig ik daar niet van, maar ik ben er niet in november en januari, en toch gaan ze me dan in die maanden verbruik toewijzen. Das nogal eerlijk.

Laatst bewerkt:
Toch enkel als je maandelijkse facturen doet? Anders nog steeds gebruikersprofielen
Correctemundo.

Was gewoon de consequentie van een analoge meter. Je kan niet verwachten dat fluvius elke maand iemand langsstuurde voor een meteropname. Dus daarom dat men een theoretisch profiel gebruikte. Is niet perfect, maar al een goede benadering. En je kan moeilijk meer verwachten zolang je geen digitale meter hebt.

Toch enkel als je maandelijkse facturen doet? Anders nog steeds gebruikersprofielen

Nee, in dat geval is het ook werkelijk verbruik per maand zoals gemeten door je slimme meter, met je variabele prijs per maand.
Anders zou je eindfactuur verschillend zijn moest je kiezen voor maandelijkse facturatie vs voorschotten met een eindfactuur.

Digitale meter = facturatie volgens effectief verbruik, of je nu kiest voor maandelijkse eindfacturen of een jaarlijkse eindfactuur.
Anders heeft een digitale meter niet veel nut natuurlijk...

Digitale meter = facturatie volgens effectief verbruik, of je nu kiest voor maandelijkse eindfacturen of een jaarlijkse eindfactuur.
Anders heeft een digitale meter niet veel nut natuurlijk...
'Hebt u een variabel contract? U kan een maandafrekening makkelijker narekenen. U hoeft dan geen rekening te houden met de verdeling over het jaar volgens verbruiksprofielen.'

Maw bij een jaarafrekening gewoon volgens verbruikersprofielen.
Is ook wat Ecopower bij mijn weten geantwoord had op dat filmpje dat hier onlangs gepost was.

Ik hou me niet echt bezig met B2C maar hoe dom is het om de gegevens van de slimme meters wél te gebruiken voor de toewijzing van de volumes naar de leveranciers toe, maar dan niét in de toewijzing van volumes tussen leverancier en eindklant.

Ik hou me niet echt bezig met B2C maar hoe dom is het om de gegevens van de slimme meters wél te gebruiken voor de toewijzing van de volumes naar de leveranciers toe, maar dan niét in de toewijzing van volumes tussen leverancier en eindklant.
Ik denk dat dit niet echt te maken heeft met dom. Maar eerder te maken heeft met het feit dat nog niet iedereen een slimme meter heeft of kan hebben.

Daarom dat men dan ook afstapt van die werkwijze van de analoge meter op vrijwillige basis. Dus als je het expliciet zelf aanvraagt. Lijkt mij ook een beetje logisch, om niet nog meer tegenstand te creëren over die digitale meter.

Terug
Bovenaan