Energieleveranciers

De prijzen die er zijn, zijn wel om te janken. Damn... :eek:
De prijzen op de V-test zijn alsnog niet duurder dan Optifix in augustus.
Komen nu uit op €6000 (elek+gas). Met optifix van vorige maand zitten we nog altijd €500 hoger. Maar ik ken te weinig van energieprijzen om daar iets zinnigs over te zeggen. Misschien is het door de berekeningswijze van de VREG nog te optimistisch. Een simulatie op Engie leert me dat ze €4379 inschatten voor jaarverbruik.

Ik krijg steeds vaker de indruk dat de markt van variabele energieprijzen een absurd kluwen zijn van berekeningscenario's die op talloze verschillende manieren opgesteld zijn. Kan ik niet gewoon ergens hun formules zien? Variabele prijs deze maand is gewoon gelijk aan deze factor maal deze index? Dan heb ik tenminste iets echts om met Optifix te vergelijken.

Laatst bewerkt:
De prijzen op de V-test zijn alsnog niet duurder dan Optifix in augustus.
Komen nu uit op €6000 (elek+gas). Met optifix van vorige maand zitten we nog altijd €500 hoger. Maar ik ken te weinig van energieprijzen om daar iets zinnigs over te zeggen. Misschien is het door de berekeningswijze van de VREG nog te optimistisch. Een simulatie op Engie leert me dat ze €4379 inschatten voor jaarverbruik.

Ik krijg steeds vaker de indruk dat de markt van variabele energieprijzen een absurd kluwen zijn. Kan ik niet gewoon ergens hun formules zien? Variabele prijs deze maand is gewoon gelijk aan deze factor maal deze index? Dan heb ik tenminste iets echts om met Optifix te vergelijken.
De goedkoopste die ik nu zie voor gas is Bolt: 33,18€c
De goedkoopste stroom "Wind voor A": 90,66€c voor dag en 67,20€c voor nacht

Dat is toch zelfs zwaar over de prijs van Optifix

Dat hangt er vanaf natuurlijk

Nieuwbouw of oud huis
Open, half open of gesloten bebouwing
Veel thuis(werk) vs weinig thuis
radiatoren, vloerverwarming
gas enkel voor te verwarmen of ook warm water (en koken?)
Zonnepanelen ?

Maar eigenlijk zijn dat lage cijfers
Tenzij dat een dagverbruik was :p

Zou ik nog op tijd zijn om vandaag te veranderen naar optifix? Of is het nu te laat?
Ik heb de details van de discussie nog niet gelezen maar wil het snel vragen.
Te laat voor de prijzen van augustus. Had ten laatste gisteren moeten ingetekend hebben. Nu is het waarschijnlijk eerder de pijn uitzitten.

1 oktober weet je wat je betaalt voor Q3, 1 januari 2023 voor Q4 van 2022.
Had ik om eerlijk te zijn ook niet door. Ging er vanuit dat die prijzen met vertraging zouden zijn. Maar je zou gelijk hebben:

algemene voorwaarden fiche luminus zei:
De Belpex-waarde van het lopende trimester is pas aan het eind van het trimester bekend. De weergegeven prijzen worden berekend op basis van de laatst bekende Belpex-waarde (vorig trimester).

De goedkoopste die ik nu zie voor gas is Bolt: 33,18€c
De goedkoopste stroom "Wind voor A": 90,66€c voor dag en 67,20€c voor nacht

Dat is toch zelfs zwaar over de prijs van Optifix
Ah, je kunt een tariefkaart downloaen daar de huidige prijs per kwh vinden, dat wist ik niet. Dan kan ik tenminste appelen met appelen vergelijken.

Gisteren een familielid op Optifix gezet, enkel elektriciteit (geen zonnepanelen).
Het voorschot is gisteren gegaan van €80 (Engie, vast contract) naar €213 (Luminus Optifix, vast).
Voor hetzelfde contract zou er vandaag €288 betaald moeten worden.

Volgens de site van de Vreg zou het goedkoopste variabel contract momenteel komen op €294, maar er worden slechts 3-4 leveranciers getoond omdat de anderen hun tarieven nog moeten doorgeven. Vanavond zal ik opnieuw de test doen.
Tot zover lijkt het een win-situatie.

Ah, je kunt een tariefkaart downloaen daar de huidige prijs per kwh vinden, dat wist ik niet. Dan kan ik tenminste appelen met appelen vergelijken.
Nee eigenlijk niet.
Allé Ja je kan een tarief kaart dowloaden, maar bij Bolt voor gas staat er 11,39€c terwijl de berekening 33,18€c zegt voor de jaarprijs
Bij variabele tarieven proberen zij in te schatten wat de markt gaat doen (met de gegevens die ze hebben)
Vanaf mei 2022 gebruiken we een nieuwe methode om de geschatte jaarkost van contracten met een variabele energieprijs in de V-test® te berekenen. De methode houdt rekening met de verwachte energieprijzen voor de komende 12 maanden.

Voor een variabel contract houdt de V-test® daarbij rekening met de verschillende parameters van elk contract: de termijn (maand of kwartaal) waarop de prijs wijzigt, de beurs waarop de leverancier koopt (spot- of forwardparameter) en de prijsnoteringen.

Willen consumenten energiecontracten met de V-test® vergelijken? Dan maakt de V-test® voor alle variabele contracten een schatting van de jaarkost op basis van beschikbare prijsnoteringen op de energiebeurzen voor toekomstige leveringen, zowel voor contracten die werken met een forward- als spotparameter.

Uiteindelijk gaan die prijzen wel allemaal meevallen, gaat de regering wat steunmaatregelen introduceren met geld dat de overheid al lang niet meer heeft, en zal blijken dat die rush naar Luminus Optifix eigenlijk duurder bleek dan gewoon een variabele nemen en de storm even doorstaan.
Dit zou goed kunnen en dan kan je nog altijd switchen van Optifix naar een variabel model.
Omgekeerd gaat niet (enkel tegen hogere vaste prijzen).

Dat hangt dan precies per contract af. In mijn lopend contract lagen de prijzen van Q3 vast op basis van Q2. Die indexen zijn al ingevuld.
Dus wanneer de prijzen pas weer een trimester dalen, zullen de contracten dewelke zich baseren op het kwartaal ervoor (en dus tijdens een stijging even goedkoper zijn) een kwartaal langer duur blijven dan de andere waarbij de uiteindelijke prijs bepaald wordt aan de hand van het gemiddelde van het kwartaal zelf. 🤔 Denk dat Engie op die manier nu goedkopere variabele contracten heeft, maar die zullen op het einde van de rit een kwartaal langer duur blijven.

Wat is het verschil tussen sites zoals mijnenergie en vreg om te gaan vergelijken? Aanbod lijkt me groter op die mijnenergie?

Contracten met forwardparameter

Berekent de V-test® de jaarkost van een variabel contract met forwardparameter? Dan is de werkelijke eenheidsprijs per kWh van het contract enkel gekend voor de eerste termijn (maand of kwartaal). De V-test® gebruikt dan de werkelijke waarde voor die eerste termijn, zoals de waarde op de tariefkaart. De eenheidsprijs voor de volgende termijnen is nog niet gekend. Dan gebruikt de V-test® per termijn het rekenkundig gemiddelde van de 5 laatste prijsnoteringen vóór de voorlaatste werkdag voor de maand van de V-test® update.

Contracten met spotparameter

Berekent de V-test® de jaarkost van een variabel contract met spotparameter? Dan is de werkelijke eenheidsprijs per kWh van het contract nog voor geen enkele termijn (maand of kwartaal) gekend. Die eenheidsprijs is pas gekend na afloop van de termijn. De V-test® gebruikt dan energieprijscurves die beschikbaar zijn op de voorlaatste werkdag van de maand vóór de maand van de V-test® update. Dat zijn prijscurves die een voorspelling geven van de energieprijzen op uurbasis voor elektriciteit en dagbasis voor gas. Ze baseren zich daarvoor op de forward-prijsnoteringen en op de historische relatie tussen forward- en spot-prijzen. Er is maandelijks telkens één nieuwe energieprijscurve beschikbaar voor elektriciteit en één voor gas.

Dus wanneer de prijzen pas weer een trimester dalen, zullen de contracten dewelke zich baseren op het kwartaal ervoor (en dus tijdens een stijging even goedkoper zijn) een kwartaal langer duur blijven dan de andere waarbij de uiteindelijke prijs bepaald wordt aan de hand van het gemiddelde van het kwartaal zelf. 🤔 Denk dat Engie op die manier nu goedkopere variabele contracten heeft, maar die zullen op het einde van de rit een kwartaal langer duur blijven.

Ja klopt. Zo heb ik nu tot ergens einde september nog prijzen van een kleine 20 cent per kwh, om dan over te schakelen naar optifix.
Met de huidige parameters voor juli en augustus zou ik variabel al rond de 75 cent zitten voor Q4. Contract loopt toch af in januari, heeft geen zin dat ik dan een kwartaal veel meer betaal om daarna toch een andere tariefformule te krijgen.

Ik ben eens aan het kijken of ik het snap hoe variabel prijzen worden berekend

Als ik kijk naar mijn gascontract zie ik het volgend.
De energieprijs wordt driemaandelijks geïndexeerd volgens de tariefformule TTF103 (Endex) + 0,698 c€/kWh (excl. btw). TTF103
(Endex) wordt gedefinieerd als het rekenkundig gemiddelde in c€/kWh van de van de referentieprijzen op het einde van de dag
(‘end-of-day’, werkdagen van ICE Endex) voor het kwartaal Q gepubliceerd tijdens de maand die direct voorafgaat aan het kwartaal
van de bevoorrading op de website van de energiebeurs ICE ENDEX (http://data.theice.com/) voor het product Dutch TTF Gas Base
Load Futures. Je kunt de aardgasparameters steeds raadplegen op www.creg.be/nl/evolprix.html
Als ik dan ga kijken naar TTF103 dan kom ik uit op 107,908€/Mwh of 0,107€/Kwh prijzen van 08/2022

Hier moet ik dan nog 0,698 c€/Kwh bijtellen.
Dus 0,107€/Kwh + 0,00698€/Kwh = 0,113€/Kwh + 6% = 0,119€/Kwh aan gas?

Als ik het dan ook goed begrijp is dit de prijs voor periode juli/augustus/september? Want in september is het terug 107,908€/Mwh

Ik ben eens aan het kijken of ik het snap hoe variabel prijzen worden berekend

Als ik kijk naar mijn gascontract zie ik het volgend.

Als ik dan ga kijken naar TTF103 dan kom ik uit op 107,908€/Mwh of 0,107€/Kwh prijzen van 08/2022

Hier moet ik dan nog 0,698 c€/Kwh bijtellen.
Dus 0,107€/Kwh + 0,00698€/Kwh = 0,113€/Kwh + 6% = 0,119€/Kwh aan gas?

Als ik het dan ook goed begrijp is dit de prijs voor periode juli/augustus/september? Want in september is het terug 107,908€/Mwh
Denk dat die 107,908€ vast ligt voor juli, augustus en september, en gebaseerd is op het gemiddelde van april, mei en juni 🤔. Dus vanaf oktober wordt dat stuk duurder omdat het dan gaat over gemiddelde van juli, augustus en september. Dus ook al dalen de prijzen nu, iemand die daardoor in de loop van september dan zou overschakelen op variabele op basis van forward prijzen is dan f cked. Dan kun je dan best overschakelen op variabel op basis van spotprijzen.

Laatst bewerkt:
Amai, denk dat de CEO van Luminus zijn bonus uit het raam ziet vliegen dankzij BeyondGaming. Nogmaals bedankt @parabellum , @Renegadexxripxx e.a.

You're welcome. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat iedereen voor niets op Optifix is overgeschakeld, want dat zou betekenen dat de prijzen serieus gedaald zijn, en dat is nog altijd het optimale scenario. Maar in de tussentijd ben je wel goedkoop verzekerd voor twee jaar indien er toch geen daling komt.

Denk dat die 107,908€ vast ligt voor juli, augustus en september, en gebaseerd is op het gemiddelde van april, mei en juni 🤔. Dus vanaf oktober wordt dat stuk duurder omdat het dan gaat over gemiddelde van juli, augustus en september. Dus ook al dalen de prijzen nu, iemand die daardoor in de loop van september dan zou overschakelen op variabele op basis van forward prijzen is dan f cked. Dan kun je dan best overschakelen op variabel op basis van spotprijzen.

TTF103 voor juli-augustus-september is het gemiddelde van de settlements voor het Q3-product gedurende juni. TTF103 voor oktober-november-december zal het gemiddelde zijn van de settlements voor het Q4-product gedurende september. Deze avond dus de eerste settlement die meegaat in de berekening van TTF103. @Bimmer
Gaan arbitreren op welk variabel contract je neemt lijkt me onbegonnen werk. Zelfs als je bereid bent om het constant op te volgen en regelmatig van contract/leverancier te veranderen, bestaat de kans dat je achteraf moet vaststellen dat je beter niet was veranderd.

Terug
Bovenaan