Energieleveranciers

Een familielid van me heeft gisteren een aanpassing van z'n variabel contract (elektriciteit + gas) gekregen:
Voorstel om z'n maandelijks voorschot van €82 naar €640(!) te verhogen.
Is dikwijls omdat er gedurende het jaar een gat van pakweg 100 - 150€ / maand is ontstaan en je dicht bij de jaarafrekening zit. Men wilt dat gat zo snel mogelijk terug toe zodat de eindafrekening 0 is.

Hoe werkt een variabel tarief als je geen digitale meter hebt? Mijn moeder heeft een variabel tarief en zegt dat het tarief bij de afrekening telt voor heel het jaar?
Men gebruikt gemiddelde statistieken van digitale gebruikers om jouw verbruik per maand te schatten. Wat jouw moeder vertelt is een vast tarief.

Hoe werkt een variabel tarief als je geen digitale meter hebt? Mijn moeder heeft een variabel tarief en zegt dat het tarief bij de afrekening telt voor heel het jaar?
Je hebt uw verbruik per jaar. Dat smeert men uit volgens een verbruikersprofiel, gestandaardiseerd, waardoor je een verbruik per maand hebt. En dat wordt dan vermenigvuldigd met de kostprijs per kwh per maand waarvan dan daarna de totaalsom gemaakt wordt

Die tarieven zijn ronduit geschift. All in zit je aan € 0,9/ kWh.
Als je geen solar hebt ben je echt zwaar geld aan het verbranden.
De EV rijders krijgen ineens bang🙈
Is toch te verwachten dat dit het nieuwe normaal word.
Als diesel en benzine er stilaan uitgaat moeten ze het ergens anders halen in de toekomst.
En hebben ze ineens wat ze willen,arme en rijke klasse

Dat is per wasmachine dat je draait, €0,9 aan stroomkosten. Howly guacamoly..

Ons wasmachine verbruikt over een kort opfrissingsprogramma 200Wh, een volledige was (1h20 min) verbruikt 550Wh.
Als je wasmachine een kWh verbruikt is het mss tijd om het buiten te gooien.

Als diesel en benzine er stilaan uitgaat moeten ze het ergens anders halen in de toekomst.

Dat is het probleem van de werkgevers... Die heeft mij een EV opgedrongen ipv een diesel (niet dat ik een diesel genomen had tbh).
Ga aan deze prijzen gewoon publiek laden op 400m van mijn deur, vooralsnog is dat zelfs voor mijn werkgever goedkoper.

Wie is "ze" en waarom willen ze "arme en rijke klasse"?

Bah. Voor bepaalde functies te kunnen gebruiken moet je een abonnement afsluiten!!!
Wat een ripoff.
1 euro per maand... En ik heb dat abonnement zelfs niet, het gratis luik doet alles wat ik wil.
Bovendien gaan ze op hun dongle ook al niet veel marge pakken. Dat is geen VZW he.

@Renegadexxripxx
Zus betaalt nu 0.20 dag en 0.15 nacht, vast tarief tot half februari.
Haar zonnepanelen zijn besteld maar nog niet geleverd, verbruik van rond de 2500 Kwh per jaar.

Wat doet ze best? Ze is al klant van Luminus dus pas over enkele maanden in laten gaan kan niet, dacht ik in dat geval?

Men gebruikt gemiddelde statistieken van digitale gebruikers om jouw verbruik per maand te schatten. Wat jouw moeder vertelt is een vast tarief.

Je hebt uw verbruik per jaar. Dat smeert men uit volgens een verbruikersprofiel, gestandaardiseerd, waardoor je een verbruik per maand hebt. En dat wordt dan vermenigvuldigd met de kostprijs per kwh per maand waarvan dan daarna de totaalsom gemaakt wordt
Bedankt mannen. Ik had al zo'n vermoeden dat dit niet juist was.

Anderzijds gaat er ook een deel van de mensen die het geld niet liggen heeft wel kunnen lenen om er te leggen. Een lening die vanaf maand 1 geld opbrengt ipv kost.
Dan moet je natuurlijk wel nog voldoende over hebben van uw loon om dat af te kunnen betalen. Vooral voor alleenstaanden met een hypotheek zal dat al geen optie zijn om bvb 10j lang 200 euro meer af te betalen per maand.

Rusland draait gaskraan deels dicht voor Engie “wegens meningsverschil”

De Franse energiereus Engie, die ook in ons land gascentrales heeft, zegt dinsdag dat het Russische staatsgasconcern Gazprom heeft meegedeeld dat het vanaf dinsdag de gaskraan deels zal dichtdraaien. Dit wegens “een meningsverschil over de toepassing van de contracten”.

evdg

Vandaag om 10:06

Engie minimaliseert de impact en zegt al de nodige volumes te hebben voorzien “om tegemoet te komen aan de verplichtingen ten aanzien van haar klanten en haar eigen noden”.

Sinds het begin van de Russische invasie van Oekraïne was de gasbevoorrading al deels teruggeschroefd. Afgelopen maand vloeide ongeveer 1,5 terawattuur naar Engie. De Franse energiereus levert jaarlijks zowat 400 terawattuur in Europa.

Eind juli verzekerde Engie reeds dat het zijn “financiële en fysieke afhankelijkheid van Russisch gas” sterk had afgebouwd. Bovendien was het Russisch gas slechts goed voor 4 procent van de totale bevoorrading van het bedrijf.

Hopelijk krijg ik bij engie voor 3 maand de tariefformule die ze me in juni voorgesteld hebben als ze mijn contract van vast naar variabel overgezet hebben.

We zullen het 17 september wel zien🧐

Dat is 47,6 cent dag en 39,5 nacht en gas 14,04

En dan kijken wat het 17 december is

Ik heb in april de vrouw heel hard moeten bewerken om zonnepanelen te kopen😁
Maar nu is ze content
I p v 3200 dag en 3300 nacht schat ik nu 1000 en 2200 uit te komen in januari bij de meteropname

Terug
Bovenaan