Energieleveranciers

Ik zal hem morgen de uitleg nog eens doen die ik aan mijn zus gaf, hopelijk werkt dat wat.... :unsure: want hij raakte duidelijk geïrriteerd door wat ik zei terwijl ik wel nog rustig bleef. Misschien moet hij er gewoon een nachtje over slapen.

Nu werken mijn ouders wel met een dubbel systeem: ze kunnen schakelen tussen verwarmen met aardgas, ofwel wordt alles verwarmd via de allesbrander. Dus als de gas te duur wordt, is mijn pa perfect in staat nauwelijks gas te gebruiken en elke dag een kruiwagen aan hout, dat hij 2j geleden besteld heeft, in de kachel te kappen.
In jouw geval zou ik het gewoon opgeven. Je moest maar eens ongelijk hebben… Dan krijg je het wssl ook te horen 🤔

In jouw geval zou ik het gewoon opgeven. Je moest maar eens ongelijk hebben… Dan krijg je het wssl ook te horen 🤔
K zal het morgen wel horen, soms heb ik ook efkes tijd nodig om alle info te laten bezinken en dan vallen alle stukjes plots op de juiste plaats.

Wij betalen €75 per maand voor gas, vast, en dit tot augustus 2024. Zijn er nu echt koppels die €750 betalen per maand? Dat kan toch niet?
Vaak bedoelen ze gas+elektriciteit samen. Zeker als ze voor beide bij dezelfde leverancier zitten.

Maar hier zitten ook mensen die al meer dan 500 euro betalen omdat dat het voorgestelde voorschot was. Wat daarom niet automatisch klopt met hun verbruik.

Zou het? 😑

"Maar nu betaal ik 11 cent!"
- dat weet ik, en per kwartaal wordt dat herzien en zal je variabel tarief waarschijnlijk 3x zo duur worden.
Glazen bol at work? TTF moet dan een maand 400 zijn. Doet hij het of doet hij het niet?

"En nu zou ik moeten kiezen om dubbel te betalen? Goed zot, dan wacht ik wel af en dan teken ik desnoods wel in als de prijzen stijgen!"
- maar dan bestaat dat contract niet meer of zal de prijs gevoelig gestegen zijn, als je nu intekent ben je tenminste zeker dat je nu misschien wel dubbel betaalt, maar dan geen eindafrekening zal krijgen van 2000 euro.
"Da gaat nog zo geen vaart lopen!"

EN DAT IS DUS ECHT NE SLIMME MENS HE!

dus bij mijn zus uitgelegd dat haar vast tarief (!) Dat volgende maand vervalt van 12 cent, enkel nog variabel te verkrijgen was. Dat had de luminus klantendienst al gezegd, dat lager niet mogelijk was. 🙈
Dat ze nu moet kiezen om ipv 12 cent te betalen, ze 24 wil betalen om zeker te zijn dat ze ENKEL een verdubbeling zal betalen.
"Want toen je 12 cent kreeg, kocht de firma 1 kubiek aan 80 euro in. Nu betalen ze meer dan 300 voor diezelfde kubiek. Dus die prijs is verviervoudigd en dus gaan ze je ook het viervoud aanrekenen. Is het niet via het voorschot, dan is het via de eindafrekening." En ze was mee! 😍

Mijn pa snapt het precies niet zo goed, nochtans een knappe kop, dus geen idee wat er fout loopt. 🙈 Ik zal het morgen wel horen wat hij nu wel of niet zal doen..

Mijn zus die is een ander paar mouwen, die moet je eerst mee op de trein krijgen maar eens ze erop zit, dan gaat dat goed vooruit! Dus met een lange maar duidelijk intro had ik haar goed mee! 💪
Dus die gaat ook overschakelen naar optifix voor gas, alleen heeft ze nu blijkbaar al bij luminus een vast voor elektriciteit maar vindt ze nergens terug of dat voor 1j of 2j is?
Heb gezegd dat ze morgen moet bellen en als het vervalt in februari (start contract) ze de tarieven moet vragen en "de knappe koppen op het forum wel advies zullen geven" 😁
En als het 2j is: zwijgen en niets doen voor elektriciteit! 😇
Laat ze een account aanmaken op My Luminus en laat haar dan de app downloaden. Dan zie je perfect welk contract je hebt en tot wanneer dat loopt.

Laat ze een account aanmaken op My Luminus en laat haar dan de app downloaden. Dan zie je perfect welk contract je hebt en tot wanneer dat loopt.
Ze vond het niet terug in haar klantenzone en toen ik over de app begon, kreeg ik een gefrustreerde "sinds mijn nieuwe gsm niets dan miserie met apps!" Te horen.

Laat ze morgen maar bellen tijdens werktijd, ze is ambtenaar voor iets. 😈😁

Wij betalen €75 per maand voor gas, vast, en dit tot augustus 2024. Zijn er nu echt koppels die €750 betalen per maand? Dat kan toch niet?

Wij verbruiken een 1900kWh elek dag + 1900kWh elek nacht + 25000kWh gas, 730€/maand bij de huidige optifix.
Veel geld en zal trachten wat gas te besparen, maar echt in de koude zitten, zit er voorlopig toch niet in.
Mijn vriendin begint eind september aan een andere job + de indexatie komt in Januari, netto zal dat een stijging van 1000€/maand opleveren. Hiervan zal de helft naar de extra energiefactuur gaan, de andere helft naar overige stijgingen en we sparen lustig verder terwijl we energiebesparende maatregelen gaan verkennen.

Shit zeg als ik mijn gegevens ingeef op optifix kom ik uit op 600 euro per maand lol.

Das wel gerekend aan mjin volledig electriciteitsverbruik dat in realiteit lager zal liggen door de zonnepanelen en zonder injectie aangezien ik niet kan inschatten hoeveel ik ga injecteren.

Shit zeg als ik mijn gegevens ingeef op optifix kom ik uit op 600 euro per maand lol.

Das wel gerekend aan mjin volledig electriciteitsverbruik dat in realiteit lager zal liggen door de zonnepanelen en zonder injectie aangezien ik niet kan inschatten hoeveel ik ga injecteren.
Er zijn tarieven waar je evenveel krijgt voor injectie dan je betaald voor afname

Ik kan nergens op de simulatie bij luminus terugvinden wat de effectieve prijzen voor afname en injectie zijn per abonnement

Heb vanavond ingetekend op Luminus Optifix maar twijfel nu of dit wel goede keuze is. Op ander forum zegt men van wel, maar toch even checken bij de 'kenners' hier. We zijn behoorlijk grootverbruikers met oa zwembad en jacuzzi.

Cijfers 2021
Elec dag : 3.404
Elec nacht : 4.045
Injectie dag : 1.697
Injectie nacht : 706
Gas : 19.638
5KwH omvormer

We hebben nu een Engie "up" contract dat afloopt feb 2023. Betaalde tot op heden maandbedrag van 277 euro, en hadden op eind van jaar doorgaans ofwel kleine teruggave of kleine opleg. Met die Luminus met vaste prijs, zouden we nu op maandbedrag zitten van +- 770 euro (!).

Heb daaromtrent enkele vragen :
  • levering elec staat volgens contract correct vanaf 15/2/2023 maar voor gas staat daar geen datum bij. betekent dan dat ze gas 'meteen' omschakelen? Want dat willen we uiteraard niet, hebben nog zeer interessante (vaste) prijs bij Engie tot 15/2/2023
  • is dit vast contract (vandaag) eigenlijk wel zo interessant als het lijkt? als ik op luminus simulatie doe voor andere (niet-vaste) formules, dan zitten we op +- 440 euro/mnd. maar variabel, dus prijs kan dan we stijgen (maar ook dalen). vraag is dan vooral of dat vast contract op dit moment wel zo interessant is qua prijs tov variabel
  • of zou ik beter nog afwachten en contract herroepen (kan binnen 14 dagen) en zien wat Engie me voorstelt begin 2023? tegen dan zal vast contract vermoedelijk niet meer kunnen, ook niet bij luminus. Of de prijzen moeten zakken, maar dan is een variabel contract toch ook terug interessant?
Kortom : heb ergens gevoel dat we misschien (voor onze situatie) niet zo goed hebben gedaan om dit af te sluiten. Of toch?

Heb vanavond ingetekend op Luminus Optifix maar twijfel nu of dit wel goede keuze is. Op ander forum zegt men van wel, maar toch even checken bij de 'kenners' hier. We zijn behoorlijk grootverbruikers met oa zwembad en jacuzzi.

Cijfers 2021
Elec dag : 3.404
Elec nacht : 4.045
Injectie dag : 1.697
Injectie nacht : 706
Gas : 19.638
5KwH omvormer

We hebben nu een Engie "up" contract dat afloopt feb 2023. Betaalde tot op heden maandbedrag van 277 euro, en hadden op eind van jaar doorgaans ofwel kleine teruggave of kleine opleg. Met die Luminus met vaste prijs, zouden we nu op maandbedrag zitten van +- 770 euro (!).

Heb daaromtrent enkele vragen :
  • levering elec staat volgens contract correct vanaf 15/2/2023 maar voor gas staat daar geen datum bij. betekent dan dat ze gas 'meteen' omschakelen? Want dat willen we uiteraard niet, hebben nog zeer interessante (vaste) prijs bij Engie tot 15/2/2023
  • is dit vast contract (vandaag) eigenlijk wel zo interessant als het lijkt? als ik op luminus simulatie doe voor andere (niet-vaste) formules, dan zitten we op +- 440 euro/mnd. maar variabel, dus prijs kan dan we stijgen (maar ook dalen). vraag is dan vooral of dat vast contract op dit moment wel zo interessant is qua prijs tov variabel
  • of zou ik beter nog afwachten en contract herroepen (kan binnen 14 dagen) en zien wat Engie me voorstelt begin 2023? tegen dan zal vast contract vermoedelijk niet meer kunnen, ook niet bij luminus. Of de prijzen moeten zakken, maar dan is een variabel contract toch ook terug interessant?
Kortom : heb ergens gevoel dat we misschien (voor onze situatie) niet zo goed hebben gedaan om dit af te sluiten. Of toch?

Lees desnoods wat verder terug (deze vraag komt in deze thread al meerdere keren terug). Voor de rest mijn inschatting : https://www.beyondgaming.be/threads/energieleveranciers.1140/post-738501

EDIT : staat ook al meerdere keren vermeld, maar voor de zekerheid opgelet normaal gezien is de maximale termijn om het contract in te laten gaan 4 maanden. Ze hebben het recht om het te weigeren, ook later of zo had ik verstaan, als het meer is als die 4 maanden. Normaal gezien zal er een startdatum staan in de documenten die je toegestuurd krijgt een x uur na de eerste welkomstmail. Indien niet in orde of je vindt het niet terug en je vindt het niet terug op hun online klantenplatform, dan best morgen bellen aangezien het contract vanaf 1 september grote kans heeft om te verdwijnen of andere voorwaarden te hebben...

Laatst bewerkt:

Bij de berekening van het Optifix-tarief kan je kiezen voor:
Zonnepanelen - Ja
Ik ken mijn opbrengst - Nee (dan maken zij een schatting, is bij de andere leveranciers ook zo)

Aan de hand daarvan bepalen ze dan het Optifix-tarief. Ik heb dat ook zo gedaan en heb panelen van in juli, dus ik ken mijn opbrengst ook niet.

Lees desnoods wat verder terug (deze vraag komt in deze thread al meerdere keren terug). Voor de rest mijn inschatting : https://www.beyondgaming.be/threads/energieleveranciers.1140/post-738501

EDIT : staat ook al meerdere keren vermeld, maar voor de zekerheid opgelet normaal gezien is de maximale termijn om het contract in te laten gaan 4 maanden. Ze hebben het recht om het te weigeren, ook later of zo had ik verstaan, als het meer is als die 4 maanden. Normaal gezien zal er een startdatum staan in de documenten die je toegestuurd krijgt een x uur na de eerste welkomstmail. Indien niet in orde of je vindt het niet terug en je vindt het niet terug op hun online klantenplatform, dan best morgen bellen aangezien het contract vanaf 1 september grote kans heeft om te verdwijnen of andere voorwaarden te hebben...

Dat is waar ik me wel zorgen over maak. Er staat in dat contract dat elec start vanaf 02/2023 maar voor het gedeelte gas staat niets vermeld. In de mail staat ook "binnen 30 dagen ben je Luminus klant". En dat wil ik absoluut NIET natuurlijk, want hebben nog minstens 5 maand beter tarief bij Engie. Zucht, waarom kan dat toch allemaal niet meteen duidelijk zijn?

Dat is waar ik me wel zorgen over maak. Er staat in dat contract dat elec start vanaf 02/2023 maar voor het gedeelte gas staat niets vermeld. In de mail staat ook "binnen 30 dagen ben je Luminus klant". En dat wil ik absoluut NIET natuurlijk, want hebben nog minstens 5 maand beter tarief bij Engie. Zucht, waarom kan dat toch allemaal niet meteen duidelijk zijn?
Staat hier x pagina's terug ook al vermeld. Dat is de eerste mail, negeer die. Je krijgt een 2de waar het exacte dat van toepassing is vermeld wordt. Die eerste is een soort standaard mail - ergo welkomstmail. Heb je echter tegen de middag morgen nog niets zien passeren. Bellen. Indien je niet de voorlaatste dag de stap had ondernomen had je nog wat afwachttijd gehad ;p.

Tja, er zitten daar een contract in, bijzondere vwden en algemene vwden. Contract is toch een contract? Zie niet meteen wat ze nog zouden moeten nasturen dan.

Tja, er zitten daar een contract in, bijzondere vwden en algemene vwden. Contract is toch een contract? Zie niet meteen wat ze nog zouden moeten nasturen dan.
Dus kijk wat er van datum in dat contract staat. Dat is dat telt. Staat daar niets in, bellen. Al herhaal ik, ze kunnen ook al heb je die papieren u weigeren als de startdatum meer dan 4 maanden in de toekomst zit. Of ze dat nog gaan doen weet ik niet, het kan wettelijk gezien. Of zo had ik toch verstaan.

Er staat geen datum. Bij elec staat er : "Gewenste datum van overschakeling (indien zonnepanelen): 16.02.2023". Bij gas staat er niks specifiek vermeld qua datum, gewoon "Ik wil Luminus Optifix Gas 2 jaar". Heb dat contract trouwens ook (nog) niet getekend. Heb dit gewoon via mail gekregen. Of is dat niet eens nodig tegenwoordig?

Terug
Bovenaan