Energieleveranciers

Een grote daling van 16% nadat de prijzen een week geleden met 40% gestegen zijn... :unsure:
Al 61€ lager dan de top van 341€.
Ik zeg nergens dat het naar oude prijzen terugzakt, of dat het niet meer kan stijgen. Het is gewoon heel volatiel en grote schommelingen zijn mogelijk, zowel naar boven als naar beneden. Hierin moeten we realistisch zijn. Heb zelf wel gemoedsrust met Optifix asn 14,03€cent.

Die daling komt er dus al na een onnozel bericht dat iedereen al wist omdat het dagelijks te volgen is. 16% daling voor iets wat in principe geen nieuws is.
En ondertussen is er na dat onnozel bericht, de realisatie geweest dat iedereen dat eigenlijk al wist en dat de prijzen al terug aan het stijgen waren.

En ondertussen is er na dat onnozel bericht, de realisatie geweest dat iedereen dat eigenlijk al wist en dat de prijzen al terug aan het stijgen waren.
271€ momenteel. Is nog steeds verder aan het dalen hoor. Maar de stijgende trendlijn op dag-, week- en maandbasis blijft momenteel intact.

Iemand een link naar met de actuele prijzen van gas en elektriciteit op de markt per Mwh?
Dus niet die van de producenten hé
Deze ?

Komt van @Peter

Kennissen overtuigen om optifix te nemen is best frustrerend. De meeste hebben zoiets van ik zal het wel aanzien of het zal wel niet zo'n vaart lopen. In realiteit is het kiezen tussen nu relatief safe en op het randje betaalbaar te zitten óf volgend jaar in de financiële problemen/kou te komen zitten. Normaal ben ik wel iemand die te vinden is voor een gokje maar ik zou er mijn geld niet op willen zetten dat we nu aan de top zitten.

Het gaat hard, héél hard, maar weinigen zien de urgentie. Wir haben es nicht gewusst.

TeJoVdb.png

O
Kennissen overtuigen om optifix te nemen is best frustrerend. De meeste hebben zoiets van ik zal het wel aanzien of het zal wel niet zo'n vaart lopen. In realiteit is het kiezen tussen nu relatief safe en op het randje betaalbaar te zitten óf volgend jaar in de financiële problemen/kou te komen zitten. Normaal ben ik wel iemand die te vinden is voor een gokje maar ik zou er mijn geld niet op willen zetten dat we nu aan de top zitten.

Het gaat hard, héél hard, maar weinigen zien de urgentie. Wir haben es nicht gewusst.

TeJoVdb.png
Inderdaad. De meesten denken dat vadertje staat dit wel oplost, of anders hommeles.

Ik lees hier dat enorm veel mensen overstappen naar Luminus Optifix.

Zelf even de berekening gemaakt, maar dat komt bij mij op 260 euro per maand tegenover 155 per maand indien we gewoon bij Engie blijven met een variabel contract.

Mis ik iets?
Velen anticiperen hier een sterke stijging in september en dat Optifix (als het er dan nog is) met veel hogere vaste prijzen zal zitten.
Ik ben ook aan het twijfelen, voor gas zit ik al in Optifix (het was goedkoper in februari dan mijn variabele formule), maar voor stroom zit ik nu bij Luminus Essential, die lager zitten dan Optifix qua prijs.

"De overheid gaat dat nooit zo ver laten komen."
- Merendeel van de bevolking

Afgelopen weekend kwamen ze af met het voorstel tot die maximumprijs. Vraag mij af in welke mate zoiets vanaf de overheid effectief in de praktijk is af te dwingen zonder vieze gevolgen.
Als de prijs op een ander hoger is dan gaan de LNG schepen en pijpleidingen in de mate van het mogelijke toch gewoon naar daar vervoeren en is er te weinig gas voor België. Voor elektriciteit die in België is geproduceerd valt dat misschien nog af te dwingen, maar dan wordt verlieslatende productie (gas) waarschijnlijk gewoon uitgeschakeld en zitten we met brown-outs. Komt er nog bij dat er de komende maanden nog 2 GW verdwijnt met de sluiting van Doel 3 en Tihange 2.

Al goed dat onze politiekers zo technisch onderlegd zijn en nooit populistische zever verkopen. 🤦‍♂️

Laatst bewerkt:
Velen anticiperen hier een sterke stijging in september en dat Optifix (als het er dan nog is) met veel hogere vaste prijzen zal zitten.
Ik ben ook aan het twijfelen, voor gas zit ik al in Optifix (het was goedkoper in februari dan mijn variabele formule), maar voor stroom zit ik nu bij Luminus Essential, die lager zitten dan Optifix qua prijs.
Ik had op 21/08 ook ingetekend voor Optifix elektriciteit vast, en twijfelde gisteren ook of dat wel een goed idee is gezien het mogelijke prijsplafond (heb 14 dagen wettelijke bedenktijd). Maar nadat ik Tine van der Straeten op TV hoorde zeggen dat in september-oktober de begroting opgemaakt wordt, en dat maatregelen mogelijk rond december plaats vinden, en rekening houdend met de daily ahead prijzen van gemiddeld 620-630€/MWh de laatste dagen, ga ik toch bij vast blijven zolang er niet duidelijk is welke maatregelen de overheid gaat nemen.

- Merendeel van de bevolking

Afgelopen weekend kwamen ze af met het voorstel tot die maximumprijs. Vraag mij af in welke mate zoiets vanaf de overheid effectief in de praktijk is af te dwingen zonder vieze gevolgen.
Als de prijs op een ander hoger is dan gaan de LNG schepen en pijpleidingen in de mate van het mogelijke toch gewoon naar daar vervoeren en is er te weinig gas voor België. Voor elektriciteit die in België is geproduceerd valt dat misschien nog af te dwingen, maar dan wordt verlieslatende productie (gas) waarschijnlijk gewoon uitgeschakeld en zitten we met brown-outs. Al goed dat onze politiekers zo technisch onderlegd zijn en nooit populistische zever verkopen. 🤦‍♂️
Gas is sowieso al een pak duurder in Europa dan elders en zal zo blijven. Het enige dat je kan doen is op Europees vlak een plafond zetten. Dan is Europa nog steeds duurder dan de rest van de wereld, maar schieten de prijzen niet naar absurde hoogte.

Ik had op 21/08 ook ingetekend voor Optifix elektriciteit vast, en twijfelde gisteren ook of dat wel een goed idee is gezien het mogelijke prijsplafond (heb 14 dagen wettelijke bedenktijd). Maar nadat ik Tine van der Straeten op TV hoorde zeggen dat in september-oktober de begroting opgemaakt wordt, en dat maatregelen mogelijk rond december plaats vinden, en rekening houdend met de daily ahead prijzen van gemiddeld 620-630€/MWh de laatste dagen, ga ik toch bij vast blijven zolang er niet duidelijk is welke maatregelen de overheid gaat nemen.
Dat is ook mijn reden waarom ik ervoor wil gaan, straks vallen die kerncentrales stil en met Tinne aan het stuur zijn torenhoge energieprijzen niet onwaarschijnlijk. Het grote voordeel is dat je natuurlijk kostenloos terug kan overstappen, dus zelfs als de stroomprijzen de komende maanden (op magische wijze) zouden crashen, kan ik dan nog altijd overstappen.

Essential wordt per kwartaal geïndexeerd. Dus pas eind september wordt de prijs voor het volgende kwartaal op basis van de formule aangepast.
Zou mij verwonderen als de prijsstijging behouden is hetgeen die momenteel al is, neem nog 280€/mwh dat die goedkoper gaat blijven...

Dus jij zou aanraden om nu over te stappen van Essential naar Optifix? Ik heb momenteel ook Essential voor elektriciteit (met zonnepanelen en geen gas)

Aanraden is veel gezegd. Het blijft een risico, maar ik zou dat risico nemen in het geval de prijs wel effectief de pan uitswingt.

Maar opnieuw, ik ben ook degene die die optifix in maart/april heeft vastgelegd aan andere tarieven (+/- de helft van de huidige prijs...). Als de prijs van die variabele vb 8 cent goedkoper is dan de prijs van optifix. Ga je het u beklagen? Ja of neen? Als je 10 cent meer gaat betalen dan optifix ga je het u beklagen ? Als de prijs nog verder doorstijgt... ga je het u beklagen? Het voordeel van vast is dat je nu weet waaraan u te verwachten. Bij variabel heb ik geen enkel idee... en ikzelf houd niet van geen enkel idee. Daarom ook dat ik in april/maart al gekozen heb voor de zekerheid (ook al zou ik meer betalen).

Jij kiest zelf welk risico je neemt. In mijn inschatting, maar dat blijft een gok, ben je waarschijnlijk beter af met optifix ceteris paribus. Maar garanderen ga je mij nooit horen zeggen.

Aan de andere kant ben ik ook wel verbaasd dat er weinigen in juni zijn ingestapt, toen stonden de prijzen nog iets lager dan in maart/april voor Optifix.

Ook hier weer enkelen overtuigd het voorbij weekend om over te gaan, de formule van de variabele berekening aangevuld met die screenshot van Belpex/Endex index is vaak de trigger.

Misschien toch maar stroom gaan verkopen..? Al heb ik de info natuurlijk ook maar gewoon van hier.

Apart blijft dat Luminus dit tarief niet meer promoot, als ze zich hebben ingedekt voor x1000 contracten, dan zetten ze dat toch gewoon stop?
Ook wel een manier om de markt voor de kleinere spelers wat uit te dunnen natuurlijk..

Tarieven juni Optifix:
Gas 11.23
Elektriciteit (tweevoudig)
Dag: 31,85 - Nacht: 25,77

Die injectievergoeding blijft hetzelfde, aangezien de berekening hetzelfde blijft. Die is variabel dus ga je geen profijt mee doen als je opnieuw intekent. De afname wel, maar voor die 1 cent per kwh is het echt niet de moeite om opnieuw in te tekenen imo. Gasprijs mag je ook niet vergelijken, gezien de btw gezakt is. Als je nog niet bij Luminus Optifix zit is het mogelijk interessant om in te tekenen. Voor degenen die de prijzen van maart hebben vastgeklikt, doen beter niets.
Hierdoor werd de termijn van ons contract toch 2jr verlengd (startdatum van april 22 > juli 22). Maar het verschil is inderdaad nihil.

Terug
Bovenaan