Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Al 61€ lager dan de top van 341€.Een grote daling van 16% nadat de prijzen een week geleden met 40% gestegen zijn...![]()

Die daling komt er dus al na een onnozel bericht dat iedereen al wist omdat het dagelijks te volgen is. 16% daling voor iets wat in principe geen nieuws is.Een grote daling van 16% nadat de prijzen een week geleden met 40% gestegen zijn...![]()
Iemand een link naar met de actuele prijzen van gas en elektriciteit op de markt per Mwh?
Dus niet die van de producenten hé
Is dat een heruitzending van TV-programma “Hoger, lager”?Net binnen : https://www.hln.be/geld/energieprij...lt-900-euro-extra-per-jaar-voor-gas~ab4bacfa/
Op den duur wordt het een mediacircus, hoge prijzen, lage prijzen, spannend!
En ondertussen is er na dat onnozel bericht, de realisatie geweest dat iedereen dat eigenlijk al wist en dat de prijzen al terug aan het stijgen waren.Die daling komt er dus al na een onnozel bericht dat iedereen al wist omdat het dagelijks te volgen is. 16% daling voor iets wat in principe geen nieuws is.
271€ momenteel. Is nog steeds verder aan het dalen hoor. Maar de stijgende trendlijn op dag-, week- en maandbasis blijft momenteel intact.En ondertussen is er na dat onnozel bericht, de realisatie geweest dat iedereen dat eigenlijk al wist en dat de prijzen al terug aan het stijgen waren.
![]()
Technieken - Energieleveranciers
Ja: de prijzen op je variabel contract gaan drastisch stijgen in oktober. 😉 Ik heb nu ook optifix gekozen hoewel het meer dan het dubbele is dan mijn variabel contract, net zoals vele anderen hier. Kan je ergens terugvinden wat de te verwachten prijzen zijn wanneer die aangepast worden?www.beyondgaming.be
40 procent wist is natuurlijk een mooi rendement op de termijnmarkt voor een belegger.Een grote daling van 16% nadat de prijzen een week geleden met 40% gestegen zijn...![]()
Deze ?Iemand een link naar met de actuele prijzen van gas en elektriciteit op de markt per Mwh?
Dus niet die van de producenten hé
Komt van @Peter![]()
Market data
Nord Pool runs the leading power market in Europe, and we offer day-ahead and intraday markets to our customers. Trade power in 16 countries and add related services such as compliance, data or courses.www.nordpoolgroup.com
Inderdaad. De meesten denken dat vadertje staat dit wel oplost, of anders hommeles.Kennissen overtuigen om optifix te nemen is best frustrerend. De meeste hebben zoiets van ik zal het wel aanzien of het zal wel niet zo'n vaart lopen. In realiteit is het kiezen tussen nu relatief safe en op het randje betaalbaar te zitten óf volgend jaar in de financiële problemen/kou te komen zitten. Normaal ben ik wel iemand die te vinden is voor een gokje maar ik zou er mijn geld niet op willen zetten dat we nu aan de top zitten.
Het gaat hard, héél hard, maar weinigen zien de urgentie. Wir haben es nicht gewusst.
![]()
Velen anticiperen hier een sterke stijging in september en dat Optifix (als het er dan nog is) met veel hogere vaste prijzen zal zitten.Ik lees hier dat enorm veel mensen overstappen naar Luminus Optifix.
Zelf even de berekening gemaakt, maar dat komt bij mij op 260 euro per maand tegenover 155 per maand indien we gewoon bij Engie blijven met een variabel contract.
Mis ik iets?
- Merendeel van de bevolking"De overheid gaat dat nooit zo ver laten komen."

Ik had op 21/08 ook ingetekend voor Optifix elektriciteit vast, en twijfelde gisteren ook of dat wel een goed idee is gezien het mogelijke prijsplafond (heb 14 dagen wettelijke bedenktijd). Maar nadat ik Tine van der Straeten op TV hoorde zeggen dat in september-oktober de begroting opgemaakt wordt, en dat maatregelen mogelijk rond december plaats vinden, en rekening houdend met de daily ahead prijzen van gemiddeld 620-630€/MWh de laatste dagen, ga ik toch bij vast blijven zolang er niet duidelijk is welke maatregelen de overheid gaat nemen.Velen anticiperen hier een sterke stijging in september en dat Optifix (als het er dan nog is) met veel hogere vaste prijzen zal zitten.
Ik ben ook aan het twijfelen, voor gas zit ik al in Optifix (het was goedkoper in februari dan mijn variabele formule), maar voor stroom zit ik nu bij Luminus Essential, die lager zitten dan Optifix qua prijs.
Gas is sowieso al een pak duurder in Europa dan elders en zal zo blijven. Het enige dat je kan doen is op Europees vlak een plafond zetten. Dan is Europa nog steeds duurder dan de rest van de wereld, maar schieten de prijzen niet naar absurde hoogte.- Merendeel van de bevolking
Afgelopen weekend kwamen ze af met het voorstel tot die maximumprijs. Vraag mij af in welke mate zoiets vanaf de overheid effectief in de praktijk is af te dwingen zonder vieze gevolgen.
Als de prijs op een ander hoger is dan gaan de LNG schepen en pijpleidingen in de mate van het mogelijke toch gewoon naar daar vervoeren en is er te weinig gas voor België. Voor elektriciteit die in België is geproduceerd valt dat misschien nog af te dwingen, maar dan wordt verlieslatende productie (gas) waarschijnlijk gewoon uitgeschakeld en zitten we met brown-outs. Al goed dat onze politiekers zo technisch onderlegd zijn en nooit populistische zever verkopen.![]()
Dat is ook mijn reden waarom ik ervoor wil gaan, straks vallen die kerncentrales stil en met Tinne aan het stuur zijn torenhoge energieprijzen niet onwaarschijnlijk. Het grote voordeel is dat je natuurlijk kostenloos terug kan overstappen, dus zelfs als de stroomprijzen de komende maanden (op magische wijze) zouden crashen, kan ik dan nog altijd overstappen.Ik had op 21/08 ook ingetekend voor Optifix elektriciteit vast, en twijfelde gisteren ook of dat wel een goed idee is gezien het mogelijke prijsplafond (heb 14 dagen wettelijke bedenktijd). Maar nadat ik Tine van der Straeten op TV hoorde zeggen dat in september-oktober de begroting opgemaakt wordt, en dat maatregelen mogelijk rond december plaats vinden, en rekening houdend met de daily ahead prijzen van gemiddeld 620-630€/MWh de laatste dagen, ga ik toch bij vast blijven zolang er niet duidelijk is welke maatregelen de overheid gaat nemen.
Essential wordt per kwartaal geïndexeerd. Dus pas eind september wordt de prijs voor het volgende kwartaal op basis van de formule aangepast.Velen anticiperen hier een sterke stijging in september en dat Optifix (als het er dan nog is) met veel hogere vaste prijzen zal zitten.
Ik ben ook aan het twijfelen, voor gas zit ik al in Optifix (het was goedkoper in februari dan mijn variabele formule), maar voor stroom zit ik nu bij Luminus Essential, die lager zitten dan Optifix qua prijs.
Dus jij zou aanraden om nu over te stappen van Essential naar Optifix? Ik heb momenteel ook Essential voor elektriciteit (met zonnepanelen en geen gas)
Hierdoor werd de termijn van ons contract toch 2jr verlengd (startdatum van april 22 > juli 22). Maar het verschil is inderdaad nihil.Die injectievergoeding blijft hetzelfde, aangezien de berekening hetzelfde blijft. Die is variabel dus ga je geen profijt mee doen als je opnieuw intekent. De afname wel, maar voor die 1 cent per kwh is het echt niet de moeite om opnieuw in te tekenen imo. Gasprijs mag je ook niet vergelijken, gezien de btw gezakt is. Als je nog niet bij Luminus Optifix zit is het mogelijk interessant om in te tekenen. Voor degenen die de prijzen van maart hebben vastgeklikt, doen beter niets.