Energieleveranciers

Er staat geen datum. Bij elec staat er : "Gewenste datum van overschakeling (indien zonnepanelen): 16.02.2023". Bij gas staat er niks specifiek vermeld qua datum, gewoon "Ik wil Luminus Optifix Gas 2 jaar". Heb dat contract trouwens ook (nog) niet getekend. Heb dit gewoon via mail gekregen. Of is dat niet eens nodig tegenwoordig?
Bellen.

En neen, tegenwoordig is tekenen niet meer nodig. Waarom god weet het...

Denk dat ik het toch ga herroepen. Huidig contract (aan zeer lage prijzen - Engie Up) loopt nog tot 02/2023. Voor zelfde geld zijn prijzen tegen dan ferm gedaald of heeft Europa zijn ding gedaan niet?

Denk dat ik het toch ga herroepen. Huidig contract (aan zeer lage prijzen - Engie Up) loopt nog tot 02/2023. Voor zelfde geld zijn prijzen tegen dan ferm gedaald of heeft Europa zijn ding gedaan niet?

Ik zou dan het laten ingaan op 02/23. En als ze dat dan weigeren, dan kun je nog altijd zien. Is het wel in orde dan heb je tenminste een indekkingsprijs die nog 2 jaar geldig is.

Je bent sowieso gecoverd tot na het grootste gedeelte van de winter gepasseerd is met uw UP contract, dat volgens de gegevens vast is.
En als er dan toch een daling is in de prijs, dan kun je die in februari voor 20€ nog altijd afzeggen en dan voor een ander contract tekenen. Gewoon bellen dat ze de startdatum effectief op de door u vermelde datum zetten en u dit via mail even bevestigen voor uw gemoedsrust.

Best of both worlds zou ik dan zeggen... niet ?
Ik zou echter echt niet weten waarom de prijzen ferm gedaald zijn of europa enige invloed zou kunnen vormen op de prijzen... geen gas, geen economie.

Yep maar moet absoluut zekerheid hebben dat gas+elec pas in februari overgaan, anders heb ik mezelf gekloot. Morgenvroeg eens bellen, hou mijn hart al vast hoelang dat weer gaat duren (die klantendiensten kennende...)

Is idem hier. Startdatum staat enkel bij elektriciteit indien zonnepanelen. Maak een account op my Luminus en daar zal je zien dat ook voor gas diezelfde startdatum staat.

Staat daar nog "in verwerking", zal morgen eens zien dan. Als het voor beide pas 15/2/23 start dan ga ik het toch laten staan. En dan hopen dat prijzen tegen dan gezakt zijn, dan beste oplossing zoeken. Stel dat regering maxprijs instelt, gaat dat dan ook gelden voor optifix?

Yep maar moet absoluut zekerheid hebben dat gas+elec pas in februari overgaan, anders heb ik mezelf gekloot. Morgenvroeg eens bellen, hou mijn hart al vast hoelang dat weer gaat duren (die klantendiensten kennende...)

Is idem hier. Startdatum staat enkel bij elektriciteit indien zonnepanelen. Maak een account op my Luminus en daar zal je zien dat ook voor gas diezelfde startdatum staat.

Een hele hoop mensen zijn door hetzelfde proces gegaan voor u, en hebben hier hun ervaring gedeeld. Uiteindelijk krijg je bevestiging met de correcte startdata. Wacht gewoon die bevestigingsmail af.

Enige tijd later (enkele uren tot de dag erna) krijg je inderdaad mail nummer 2 waarin jouw contract wordt bevestigd en daarin staat ook start van levering.

Als ik dan toch even moeilijk mag doen: in het contract staat geen enkele vermelding naar (i) start levering en (ii) van toepassing zijnde tariefkaart.
In de tweede mail staat bij tarief ‘Optifix Gas 2 jaar’ maar geen toelichting dat dit aan het tarief van augustus is. Al voor verschillende mensen geregeld met startdatum zowel binnen als buiten de 4 maand en ‘t is steeds hetzelfde.
De tariefkaart zit wel samen met het contract in bijlage waarnaar wordt verwezen als ‘Bijzondere voorwaarden’ dus in principe moet dat voldoende zijn.

Het ligt aan mij vrees ik :unsure:

Ondertussen ook ingetekend op Optifix. De komende 2 jaar bijgevolg “gratis” energie. Eraan verdienen was te mooi om waar te zijn, maar bon. 2 jaar gemoedsrust is ook mooi meegenomen. En wie weet doet de regering nog eens zot en leggen ze een max tarief op voor elektriciteit; dan zitten de optifixers ook goed met hun contractueel hoge injectievergoeding 👍🏻
Als de regering een max tarief zou beslissen is dat voor variabele contracten hè. Vast is vast.

EN de injectievergoeding bij optifix is niet vast!

Kiezen jullie voor Optifix puur voor de 2jaar vast? Want ik zie dat Luminus ook Comfy heeft dat 1 jaar vast is en iets cheaper is?

Kiezen jullie voor Optifix puur voor de 2jaar vast? Want ik zie dat Luminus ook Comfy heeft dat 1 jaar vast is en iets cheaper is?
2 jaar vast en dus zekerheid in betrekking tot de prijs voor een te verwaarlozen meerprijs. Dus ja, omdat het 2 jaar zekerheid geeft. Voor hetzelfde geld, als ik maar 1 jaar vast zou nemen, en er volgend jaar geen vast contract meer wordt aangeboden, weegt de beperkte meerkost niet op tegen die garantie.

Nu bon, ik heb 2 jaar vast aan 32cent voor elektriciteit... dus dat is de helft van de huidige prijszetting... dus ja...

De vaste kost voor optifix is lager, dus goedkoper om op te zeggen. Comfy en optifix kwamen voor mij op hetzelfde uit voor elektriciteit.

Luc Demeyere, energiebedrijf ENBRO.

Als ik nog een vast energiecontract te pakken kan krijgen, is dat dan de beste optie?

Demeyere: “Nee, zeker niet doen. De prijzen zijn nu torenhoog. Een vast contract is voordelig indien het dateert van toen de prijzen nog laag waren.”

Ferme expert :)

Luc Demeyere, energiebedrijf ENBRO.

Als ik nog een vast energiecontract te pakken kan krijgen, is dat dan de beste optie?

Demeyere: “Nee, zeker niet doen. De prijzen zijn nu torenhoog. Een vast contract is voordelig indien het dateert van toen de prijzen nog laag waren.”

Ferme expert :)
Vandaag heeft ie wel een punt. We zijn eind augustus. De hoge vaste komt er weldra aan.

Vanaf 01/09/2022 zou ik ook niet meer overschakelen naar vast. Die tarieven gaan imo te hoog liggen. Het is nu of nooit 😉.

Ben benieuwd hoe hoog de vreg v test in sept gaat zijn. Ga me rijk voelen met die winst :lol:

Dat warm gevoel vanbinnen ga ik deze winter kunnen gebruiken.

Terug
Bovenaan