Energieleveranciers

Laten we het hierbij gewoon houden. Alles is nu al wel gezegd. :)

50% van de mensen hier bekijken het eerder vanuit het meest negatieve standpunt: Hope for the best, but expect the (very) worst (scenario).
De andere helft gaat eerder uit van een positiever standpunt. Hopen dat het toch niet zo erg wordt en daarop eerder gokken / rekenen.

Ik denk dat al de rest een beetje rond te pot draaien is, en op hetzelfde neer komt :tongue:
En vergeet niet dat energieleveranciers ook mee lezen 😉

Schrijnende toestanden gaan we niet zien denk ik. Eerder een paar miljoen Belgen op sociaal tarief van bv max €300 per maand voor aardgas. Iedere dag een max limiet aan aardgas.

No way dat al die laagverdieners €600 per maand gaan betalen. Eerder allemaal wanbetalers, wat dan leidt tot sociaal tarief.

Hoe die bedrijven (bakkers bv) €10.000 betalen per maand en maar €3 vragen voor een brood… dat gaat ook niet blijven duren…

Hoe die bedrijven (bakkers bv) €10.000 betalen per maand en maar €3 vragen voor een brood… dat gaat ook niet blijven duren…
Wij hadden op het werk een half jaar geleden een maandfactuur van 3 miljoen EUR aan gas. Maar blijkbaar zijn ze nog niet aan het panikeren.

Ik heb vorige winter mijn verwarming bijna niet aangezet. Een trui, een dekentje en een warmwaterkruik en je geraakt ook zonder centrale verwarming de winter door. Airco in de zomer is er ook niet. Maar uiteindelijk horen zomers warm en winters koud te zijn 😁

Ik heb vorige winter mijn verwarming bijna niet aangezet. Een trui, een dekentje en een warmwaterkruik en je geraakt ook zonder centrale verwarming de winter door. Airco in de zomer is er ook niet. Maar uiteindelijk horen zomers warm en winters koud te zijn 😁
Totaal niks verwarmen in de winter lijkt me vrij slecht voor uw huis te zijn, nee?

We zullen het dan gewoon met minder moeten doen. Niet meer elk jaar op reis bvb. En isoleren tot je erbij neervalt. Mensen zullen niet anders kunnen.

Dat vind ik zo'n nietszeggende uitspraak... We zullen het met minder moeten doen....
Dat is gesproken vanuit een luxepositie waarbij je dingen kan laten vallen zoals vakanties etc. Er zijn meer dan genoeg mensen (ik neem mezelf even als voorbeeld...) die al niet meer op vakantie gingen etc om de huidige prijzen te kunnen betalen, laat staan de absurde prijsstijgingen die eraan zitten te komen.

Totaal niks verwarmen in de winter lijkt me vrij slecht voor uw huis te zijn, nee?
Gewoon zorgen dat je buizen niet bevriezen :p maar ook zonder te verwarmen wordt het nooit echt koud. Ik woonde altijd in appartementen of rijhuizen dus je krijgt sowieso al warmte van de buren, er is warmte van de zon overdag, oven en fornuis geven ook warmte af enzoverder. Als het dan wat oke geïsoleerd is (pakweg vanaf epc C) en je verwarmt enkel jezelf extra (via deken, kruik) geraak je betrekkelijk vlot de winter door. Het was mijn vriendin die een paar jaar geleden met die warmwaterkruik op de proppen kwam, ik stond daar wat sceptisch tegenover want ik vond dat zo'n typisch West-Vlaamse boerending maar dat is echt WARM en het houdt de warmte ook lang bij. Het kost ook niks. Grote aanrader voor iedereen.

Gewoon zorgen dat je buizen niet bevriezen :p maar ook zonder te verwarmen wordt het nooit echt koud. Ik woonde altijd in appartementen of rijhuizen dus je krijgt sowieso al warmte van de buren, er is warmte van de zon overdag, oven en fornuis geven ook warmte af enzoverder. Als het dan wat oke geïsoleerd is (pakweg vanaf epc C) en je verwarmt enkel jezelf extra (via deken, kruik) geraak je betrekkelijk vlot de winter door. Het was mijn vriendin die een paar jaar geleden met die warmwaterkruik op de proppen kwam, ik stond daar wat sceptisch tegenover want ik vond dat zo'n typisch West-Vlaamse boerending maar dat is echt WARM en het houdt de warmte ook lang bij. Het kost ook niks. Grote aanrader voor iedereen.
Ik zie mezelf eerder wat extra gaan werken en dit geld aan de energieleverancier te geven dan een warmwaterkruik te gebruiken eerlijk gezegd. Dat is 8u lang gratis warmte op het werk + extra budget.

Ik woonde altijd in appartementen of rijhuizen dus je krijgt sowieso al warmte van de buren.
Maar wat als je buren nu net hetzelfde gaan doen :thinking:
Ik zie mezelf eerder wat extra gaan werken en dit geld aan de energieleverancier te geven dan een warmwaterkruik te gebruiken eerlijk gezegd. Dat is 8u lang gratis warmte op het werk + extra budget.
Denk dat veel werkgevers deze winter de verwarming ook wel wat lager zullen zetten.

Dat vind ik zo'n nietszeggende uitspraak... We zullen het met minder moeten doen....
Dat is gesproken vanuit een luxepositie waarbij je dingen kan laten vallen zoals vakanties etc. Er zijn meer dan genoeg mensen (ik neem mezelf even als voorbeeld...) die al niet meer op vakantie gingen etc om de huidige prijzen te kunnen betalen, laat staan de absurde prijsstijgingen die eraan zitten te komen.
Don't shoot the messenger. Ik zeg niet dat ik daar blij mee ben he. Ik geef alleen maar mee dat de prijzen niet gaan stoppen waar wij willen dat die stoppen of waar zoveel percent van de bevolking het te veel vindt worden. Of je daar nu jaarlijks een vakantie voor moet laten of dagelijks een maaltijd, niet Poetin zijn probleem, hoe erg het ook is...

Ik hoop ook dat het zover niet zal komen, maar ik geloof er niet in. We tuimelen rechtstreeks een energiecrisis in en we zullen er imo ook niet snel uitgeraken. En als je daar zoals mij van overtuigd bent, kan je best nu onmiddellijk Optifix afsluiten als dat nog niet gebeurd moest zijn om je te beschermen tegen erger en hopen op beter. Dan weet je alleszins de 2 volgende jaren waar je aan toe bent qua energierekening, ook al betekent dat nu al dat je bepaalde dingen zal moeten laten.

Ik vraag me oprecht af waarom men in de media de budgetmeter nog niet heeft genoemd om mensen te helpen.
Zo heb je je verbruik echt in de hand zonder schrik te moeten hebben van een veel te hoge afrekening.

No way dat al die laagverdieners €600 per maand gaan betalen. Eerder allemaal wanbetalers, wat dan leidt tot sociaal tarief.

Als ik wanbetaler zou zijn, krijg ik géén sociaal tarief. Ik kom namelijk niet in aanmerking voor het leefloon, ik kan wel steun krijgen van het OCMW, maar dat is onvoldoende om het sociale tarief te kunnen krijgen. Véél verdienen maar de rekeningen niet kunnen betalen? --> Dat is dan toch gewoon pech? Of mis ik iets?

Dus een laagverdiener die 600€/maand moet betalen? --> Dat is pech voor die mens. Die mens krijgt juist 'niks'. Als je echt in de shit zit en de rekeningen niet meer kan betalen, dan kan je -zoals mensen hier meermaals hebben aangegeven- beter uw job opzeggen en gaan stempelen, zodat je plots wel in aanmerking komt voor al die voordelen van sociaal tarief.

Ik vraag me oprecht af waarom men in de media de budgetmeter nog niet heeft genoemd om mensen te helpen.
Zo heb je je verbruik echt in de hand zonder schrik te moeten hebben van een veel te hoge afrekening.
Als je geen sociaal tarief hebt is dat duurder dan de marktprijs denk ik.

Verwarming permanent uit. Lichten uit. Met de hand de vaat doen. Met een emmer water uw kledij wassen in zo'n kuip en laten drogen zelfs al is het winter. Geen TV meer kijken en gewoon alle toestellen zoals uw playstation, uit het stopcontact halen.

Met de fiets naar Brussel ipv de wagen, met de file tegenwoordig ben je dan helemaal niet langer onderweg. Alle dagen gaan werken op kantoor ipv thuiswerk. Liefst chronisch "gratis" overuren doen, zodat je die uren geen verbruik hebt. In een bar een waterke drinken en daar ne dag gewoon zitten --> Geen verbruik (!). Als gepensioneerde terug gaan werken om de recessie tegen te gaan. Enzovoorts ..

En niet meer op beyondgaming zitten tenzij uw batterij van uw laptop is opgeladen. :rofl:

MAAR

- Veel van bovenstaande zaken zijn al iets lastiger (maar niet onmogelijk) als je kinderen hebt.
- Wil je echt alles laten vallen, al je plezier en je leven opofferen en dat jarenlang - worst case tot eeuwig (want ah ja het NIEUWE normaal hé!) in het belang van het algemeen 'hoger' nut? Misschien worden wij daar inderdaad toe verplicht, maar dan moet de overheid niet verrast zijn als straks de 'brave' Belg massaal gaat betogen in Brussel.

Net de aanvraag online gedaan voor Optifix met als startdatum 01/01/23

Ik heb mijn contract per mail ontvangen en daar staat echter:

Bij elektriciteit: "gewenste datum van overschakeling (indien zonnepanelen): 01/01/23
bij aardgas staat er niets.

Dit klopt toch niet? Ik zou uiteraard nog graag van mijn goedkoop tarief bij Elegant (loopt tot 31/12) willen genieten.

Terug
Bovenaan