Energieleveranciers

De Luminus Comfy ( 1 jaar vast met maand gratis elektriciteit) is momenteel goedkoper dan hun Optifix plan (2j vast).
Zit te denken om die ook te nemen, moesten de prijzen toch fenomenaal zakken dan kan ik nog meteen veranden, moesten ze stijgen dan ben ik beschermd.

Dat is foutgelopen door het nieuwe informaticasysteem van Fluvius.
Veel van de meteropnames die zijn doorgestuurd, zijn in praktijk 'letterlijk' spoorloos verdwenen.

Ik wacht bij Totalenergies al op de slotfactuur sinds januari. Maar omdat ik toch moet betalen heb ik hier geen haast mee. :tongue:
Ik heb onlangs antwoord gehad dat er helemaal niets te vinden is, in hun systeem en ze beweerden dan dat Fluvius niets heeft doorgestuurd.
Fluvius heeft daarop (snel) gereageerd, dat ze dit weldegelijk hebben doorgestuurd.

Totalenergies ging deze week een dossier opmaken om de meterstanden opnieuw te verkrijgen van Fluvius en ik zou dan volgende maand (eindelijk) de slotfactuur verkrijgen.
Totalenergies helpdesk en customer support was maandenlang overwerkt en de software systemen liepen mank. Sommige collega's hadden 3x hun voorschot betaald voor dezelfde maand en dit werd door een fout in het systeem telkens automatisch teruggestort, gevolgd door aanmaningen om te betalen. 😬

Momenteel bedraagt mijn gas voorschotsfactuur bij Dats24 230 EUR/maand, als ik op de site van Engie een vergelijking doe zeggen zij dat ik maar 112 EUR per maand voor mijn gas moet betalen. Als ik ga kijken op de tariefkaarten zie ik wel dat Dats24 goedkoper gas aanbiedt. Vraagt DATS24 nu gewoon een hogere voorschot per maand of mis ik iets?

WJSGzbg.png
zi2NIWG.png

Tariefkaart DATS24: https://customer.dats24.be/wps/port...ergy#/tarief-82/Wat-zijn-jullie-tarieven--126
Tariefkaart Engie: https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden

Reken uw totaal verbruik van gas even uit op basis van de gaskost van DATS24. Deel dat door 12 en bekijk of je dan aan die 216 euro uitkomt.

Uiteindelijk maakt het zolang je het voorschot kunt betalen, geen bal uit wat men als voorschot vraagt als de eindfactuur bij beide dag en nacht verschil kan zijn.

Vandaag eindelijk de verwarmingspremie van 100€ gekregen.

1. De software van de overheid had de verwarmingspremie -zoals ik al vermoedde- inderdaad onterecht toegekend op het energiecontract van de VME (die op mijn naam staat als Syndicus) ipv mijn particulier contract. Dat was niet echt een onoverkomelijk probleem, ik heb mijn individuele rekening dan opgegeven als rekening voor de uitbetaling.
2. Door de problemen met het informaticasysteem van Fluvius had ik nog geen enkele tussentijdse factuur ontvangen via die energieleverancier. Daardoor moest ik wachten tot 18 juli (de deadline van de energieleverancier zelf) vooraleer ik dan een creditnota zou krijgen.
3. De betaling bij de bank was dan ook nog eens in fout gevallen. Deze is dan deze nacht (Op ne feestdag) alsnog uitgevoerd.

Positieve is dat ze mij dan op ne feestdag een cadeautje hebben gegeven. :biglaugh:

Zijn er nog mensen die zolang hebben mogen wachten op de premie? :tongue: (De deadline is 31 juli dus de energieleverancier heeft natuurlijk niets fout gedaan)

Misschien dat ik het te weinig van dichtbij volg, maar ik heb pas sinds dit jaar echt door dat bij variabele contracten, elke leverancier zelf kiest hoe ze die prijs indexeren - in tegenstelling tot veel industriële contracten (bv. grondstoffen) waar er met een paar algemene indexen gewerkt wordt en de prijsevoluties dus veel meer gelijklopen.

Wat de komende maanden wel interessant wordt: nu er nog weinig kortingen gegeven worden voor nieuwe klanten / voor klanten die een jaar blijven, is de drempel om al tijdens de looptijd van je contract te veranderen wel een stuk lager, zeker als je voor een contract met lage vaste jaarlijkse kost gekozen hebt.

Misschien dat ik het te weinig van dichtbij volg, maar ik heb pas sinds dit jaar echt door dat bij variabele contracten, elke leverancier zelf kiest hoe ze die prijs indexeren - in tegenstelling tot veel industriële contracten (bv. grondstoffen) waar er met een paar algemene indexen gewerkt wordt en de prijsevoluties dus veel meer gelijklopen.

Wat de komende maanden wel interessant wordt: nu er nog weinig kortingen gegeven worden voor nieuwe klanten / voor klanten die een jaar blijven, is de drempel om al tijdens de looptijd van je contract te veranderen wel een stuk lager, zeker als je voor een contract met lage vaste jaarlijkse kost gekozen hebt.
Tis 1 soep, de parameters zijn dan zelf ook nog eens bedacht door de leveranciers door verschillende combinaties toe te passen op bestaande indexen. Die data is openbaar maar je gaat zelf mogen berekenen, er is geen api die je een juiste waarde voorschotelt. Anders had ik graag wel eens een monthly chart gemaakt met de evolutie van de prijzen van verschillende aanbieders.

Vandaag eindelijk de verwarmingspremie van 100€ gekregen.

Zijn er nog mensen die zolang hebben mogen wachten op de premie? :tongue: (De deadline is 31 juli dus de energieleverancier heeft natuurlijk niets fout gedaan)

Moet je daar iets voor doen? Net gezocht op de rekening waar we de factuur van betalen, er is geen enkele storting met een bedrag tussen 95 en 105 euro. Hier hebben we dat dus nog niet gekregen.

Dan is de ver(w)armingsfactuur nog maar 3500 euro.
Dan nog 4500kWh elektriciteit en dat is zonder de aankomende EV... :tongue:

Moet je daar iets voor doen? Net gezocht op de rekening waar we de factuur van betalen, er is geen enkele storting met een bedrag tussen 95 en 105 euro. Hier hebben we dat dus nog niet gekregen.

Dan is de ver(w)armingsfactuur nog maar 3500 euro.
Dan nog 4500kWh elektriciteit en dat is zonder de aankomende EV... :tongue:
Normaal moet je hiervoor niets doen. Maar om te controleren of de overheid jou die 100€ heeft toegekend en welke leverancier deze dan moet uitbetalen kan je via deze link opzoeken:

Gewoon op 'Naar de toepassing' klikken, inloggen en je ziet meteen de verwarmingspremie staan en welke leverancier deze moet uitbetalen.

Als daar een JA staat en de leverancier betaalt deze premie niet aan jou uit, voor 1 augustus, dan moet je bij de leverancier gaan klagen.
Staat daar een NEEN dan is er iets foutgelopen bij de overheid en moet je een formulier invullen (dit is pas beschikbaar vanaf 1 augustus).

Normaal moet je hiervoor niets doen. Maar om te controleren of de overheid jou die 100€ heeft toegekend en welke leverancier deze dan moet uitbetalen kan je via deze link opzoeken:

Gewoon op 'Naar de toepassing' klikken, inloggen en je ziet meteen de verwarmingspremie staan en welke leverancier deze moet uitbetalen.

Als daar een JA staat en de leverancier betaalt deze premie niet aan jou uit, voor 1 augustus, dan moet je bij de leverancier gaan klagen.
Staat daar een NEEN dan is er iets foutgelopen bij de overheid en moet je een formulier invullen (dit is pas beschikbaar vanaf 1 augustus).

Merci.
Ik heb blijkbaar geen energiecontract op mijn naam... Het zal nog niet voor dadelijk zijn :D.

Ondertussen geen reactie van het gerechstdeurwaarder bedrijf (via Mega), op mijn briefwisseling -met daarin alle bewijzen dat Mega gewoon fout zit- om de zaak te laten vallen. Maar dat had ik nu ook wel niet verwacht. Dat bedrijf interesseert dat nu eens geen reet of ik onschuldig of schuldig ben.

Het gerechtsdeurwaarder bedrijf, heeft ook geprobeerd mij te bellen, maar ik heb het nummer geblokkeerd, als ze de moeite niet doen om mijn mails te lezen dan wens ik ook geen dreigtelefoons te verkrijgen (want daar komt het op neer als ik google reviews erop nalees). Vandaag dan natuurlijk een SMS bericht gekregen dat ik ASAP moet betalen of dat er nogmaals bijkomende kosten worden aangerekend.

Nog 3 dagen en mijn klacht / betwisting is reeds een half jaar oud en nog zijn ze bezig met de aanmaningsprocedure om het bedrag onrechtmatig te innen van mij. Ik begin dat echt zo beu als koude pap te worden, maar dat is natuurlijk Mega hun bedoeling ook.

---

Het enige positieve is dat Remake zijn zaak ondertussen gewonnen heeft. Omdat het bij hem over een erg groot bedrag ging, heeft de ombudsdienst zich ermee gemoeid en is zijn zaak alvast afgesloten in zijn voordeel. ;)

In het uitzonderlijke geval dat je dit zou verliezen, start ik wel een crowd funding op ;-)

Hoeveel tijd gaat hier nu al niet over tussen slotfactuur en dan nog uiteindelijk de vrederechter.
Nog 3 dagen en het is ondertussen een half jaar. :S
Ik zit nu erg dicht bij de 2de aanmaning van de gerechstdeurwaarder. (Die nog geen inboedel of loonsbeslag kan doen, want er is nog geen gerechterlijke uitspraak)

Dus de vrederechter gaat nog wel even op zich laten wachten.

Laatst bewerkt:
Ik heb afgelopen vrijdag (22/07) het mailtje gekregen dat ik 100€ zou terugkrijgen van ENGIE (Terugbetaald voor 05.08)

Vanmorgen kreeg ik dan een mail dat ze gemerkt hebben dat mijn voorschot nog open staat en trekken ze dat af van die 100€
Het tegoed dat nog overblijft zou ik voor 02.08 gestort krijgen op mijn rekening

Zijn er nog mensen die de verwarmingspremie van Mega niet volledig hebben gekregen? Van mijn vorige voorschotfactuur is er 75 euro afgegaan.

Mega communiceert het volgende: "Indien jouw voorschotfactuur minder dan 100 euro bedraagt, wordt het resterende bedrag afgetrokken van openstaande bedragen of wordt het verschil rechtstreeks overgeschreven door Mega."
Nu was mijn voorschot normaal toch meer dan 100 euro voor elektriciteit.
Contact opgenomen met Mega (na 3 mails en 3 weken verder het volgende antwoord gekregen:

"Dat komt omdat deze, naast de federale verwarmingspremie van 100 euro, ook de bijdrage Energiefonds en eventuele herinneringskosten omvat."

Kan iemand mij uitleggen wat er dat mee te maken heeft?
Is dit correct van Mega?

Ik veronderstel dat ze mij dan nog 25 euro moeten overmaken voor 1 augustus?

ps: ik heb die vraag ook vorige week teruggesteld aan Mega, maar tot hiertoe nog geen antwoord ...

Kan iemand mij uitleggen wat er dat mee te maken heeft?
Is dit correct van Mega?
Da's gewoon een interne facturatiesoftware makement waarschijnlijk.
In principe heb je natuurlijk gelijk. LIjkt me straf dat de bijdrage energiefonds en eventuele herrinneringskosten (wtf zelfs) op 12*25 gaat uitkomen.
Klantonvriendelijk? Zeker. Illegaal? I dunno.
Ik veronderstel dat ze mij dan nog 25 euro moeten overmaken voor 1 augustus?
Als je nog niets hebt ontvangen op 1/8:

Het is 01.08.2022 en ik heb de federale verwarmingspremie niet ontvangen, wat moet ik doen?

Als u de federale verwarmingspremie niet heeft ontvangen op 01.08.2022, kunt u een aanvraag indienen bij de FOD Economie. Het formulier daarvoor verschijnt pas vanaf 1 augustus 2022 op deze website of u kunt het aanvragen via ons Contact Center. Het is zinloos om uw elektriciteitsleverancier of ons Contact Center te contacteren voor 01.08.2022. Opgelet: om van de federale verwarmingspremie te genieten, moet u de aanvraag vóór 15 oktober 2022 indienen.

Ondertussen draaien ze de gaskraan nog wat verder toe bij Gazprom, waar gaat dit eindigen..

Zeer benieuwd naar die Optifix prijzen in augustus..

Bij het overzetten van contract (Luminus Optifix maart 2022) van oud naar nieuw adres zie ik (nu pas na paar weken) dat we nog steeds dag & nacht tarief hebben.

Kan ik dit laten aanpassen naar 1 tarief zonder weer een ander contract aangesmeerd te krijgen?

Bij het overzetten van contract (Luminus Optifix maart 2022) van oud naar nieuw adres zie ik (nu pas na paar weken) dat we nog steeds dag & nacht tarief hebben.

Kan ik dit laten aanpassen naar 1 tarief zonder weer een ander contract aangesmeerd te krijgen?
Wij hebben dat ook nog steeds. Uit interesse: is er een reden waarom je dat zou willen aanpassen? Ik twijfel ook nog steeds wat het beste is met een digitale meter en zonnepanelen.

Voor zover ik weet verloopt dat via Fluvius en krijg je dus geen nieuw contract aangesmeerd.

Terug
Bovenaan