Energieleveranciers

Ik heb bij Luminus maandelijks afrekening aangevraagd. Mijn voorschot facturen kwamen altijd begin van de maand, in juli nog niks ontvangen. Iemand die ook ondertussen maandelijkse afrekeningen heeft en kan vertellen hoelang dit duurde voor het in orde was?
Wanneer heb je dat aangevraagd?

Bekijk bijlage 11378
Bekijk bijlage 11377

Wat kan de catch zijn? Luminus Optifix is vast, de rest variabel
Ik heb vorige week voor elektriciteit zitten kijken en daar kwam ik hetzelfde uit. Comfy met vast tarief was een van de goedkoopste oplossingen voor mij tussen alle variable tarieven. Maar als ik dan op de Luminus site zelf ging rekenen, kwam ik met het variabel tarief wel nog wat goedkoper uit. Goedkoper dan de goedkoopste in de VTEST. Het vast tarief was bijna zo goedkoop als de goedkoopste in de VTEST.

Enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze voorspellen dat de energieprijzen niet meer gaan verder stijgen of zelfs dalen?

Ik heb vorige week voor elektriciteit zitten kijken en daar kwam ik hetzelfde uit. Comfy met vast tarief was een van de goedkoopste oplossingen voor mij tussen alle variable tarieven. Maar als ik dan op de Luminus site zelf ging rekenen, kwam ik met het variabel tarief wel nog wat goedkoper uit. Goedkoper dan de goedkoopste in de VTEST. Het vast tarief was bijna zo goedkoop als de goedkoopste in de VTEST.

Enige wat ik me dan kan bedenken is dat ze voorspellen dat de energieprijzen niet meer gaan verder stijgen of zelfs dalen?

Leveranciers maken op hun site een vergelijking op basis van de prijs op de laatst gekende tariefkaart.
De VREG doet sinds kort op basis van een gemiddelde verwachte jaarkost.

Ik sta op het punt om van leverancier te veranderen (momenteel nog bij Mega voor gas :unsure: ), maar ik blijf het allemaal wel erg ingewikkelde materie vinden. Normaal kijk ik gewoon 1 keer per jaar naar de VREG en kies ik het goedkoopste contract, maar ik besef nu dat dit eigenlijk niet veel wil zeggen... Hierdoor heb ik altijd variabele contracten gehad en is mijn energieprijs de afgelopen maanden uiteraard serieus gestegen.

Ik weet dat ik de boot heb gemist van de vaste contracten, als ik hier enkele pagina's teruglees... Maar ik merk ook dat Optifix van Luminus nog steeds een interessant vast tarief is.

Daarom wou ik even vragen of het momenteel nog wel zinvol is om hierop in te schrijven?
(ter info: Optifix komt op 147 euro/maand, een variabel contract bij Luminus (Basic) komt op 117 euro/maand. Liefst blijft ik nu bij grotere aanbieders...)

Laatst bewerkt:
Ik snap niet dat mensen blijven simuleren met variabele tarieven. Die tarieven zijn namelijk... variabel...

Dat voorschot is vogelpiek. Voor tzelfde geld is je 100 voorschot per maand 200 op Afrekening of 50 ...

Ik sta op het punt om van leverancier te veranderen (momenteel nog bij Mega voor gas :unsure: ), maar ik blijf het allemaal wel erg ingewikkelde materie vinden. Normaal kijk ik gewoon 1 keer per jaar naar de VREG en kies ik het goedkoopste contract, maar ik besef nu dat dit eigenlijk niet veel wil zeggen... Hierdoor heb ik altijd variabele contracten gehad en is mijn energieprijs de afgelopen maanden uiteraard serieus gestegen.

Ik weet dat ik de boot heb gemist van de vaste contracten, als ik hier enkele pagina's teruglees... Maar ik merk ook dat Optifix van Luminus nog steeds een interessant vast tarief is.

Daarom wou ik even vragen of het momenteel nog wel zinvol is om hierop in te schrijven?
(ter info: Optifix komt op 147 euro/maand, een variabel contract bij Luminus (Basic) komt op 117 euro/maand. Liefst blijft ik nu bij grotere aanbieders...)
Zoals Cege zegt.

Vast is vast, ook al is het wat duurder, het is dat bedrag dat je gaat betalen. Geen verrassingen dat het meer wordt als uw verbruik niet verandert.

Het is dan ook aan u om te bepalen of jij een risico wenst te nemen dat de prijzen zullen stijgen in de winter. Ik gok dat die prijzen gaan stijgen maar die aanname is en blijft een aanname die verkeerd kan zijn.
Het is dan ook aan u om te bepalen of je bereidt bent om 117€/maand te betalen of dit te zien stijgen naar 200€ of 300€ aangezien er op variabel geen limiet staat tot welk niveau dit kan stijgen.

Is het dan ook zinvol om daarin in te schrijven. Dat is een antwoord waar jij alleen kunt op reageren. Wil je gemoedsrust of betaal je gewoon de stijging als de stijging er komt of niet komt. Voor mij is het antwoord ja, aangezien ik liever zekerheid heb, en dan ook bereid ben om wat meer te betalen voor die zekerheid. Maar ik ben dan ook eerder risicoavers.

Ik dacht dat er sinds Januari een wetgeving was gekomen die het verbied voor leveranciers om uw voorschot aan te passen zonder uw toestemming? Krijg hier een afrekening van Luminus en daarop een voorstel tot verhoging van men voorschot. Als ik dan op mijn luminus ga kijken staat dat voorschot al aangepast... heb het wel direct terug gedraaid maar toch.

Is het normaal dat er een verschil is tussen de tarieven die vermeld staan op de V-test van de VREG en degenen die dan op de echte tarieffiche staan van de leverancier? Of waaraan ligt dat verschil?

In ieder geval vind ik dat wel lastig om de V-test te gebruiken imet deze verschillen tenzij ik iets over het hoofd zie?

Zo bv. zou op de V-test Luminus basic electriciteit het goedkoopste uitkomen (energiecomponent):
Piek: 32.66 cent/kWh
dal: 26.65 cent/kWh
Injectie piek: -25.27 cent/kWh
Injectie dal: -16.89 cent/kWh

Tarieffiche Luminus basic:
Piek: 24.27 cent/kWh
dal: 19.75 cent/kWh
Injectie piek: -20.23 cent/kWh
Injectie dal: -13.46 cent/kWh

De V-test houdt rekening met prijsverschillen in de toekomst voor een variabel tarief.
Absurde situatie vind ik dat.
Dus de V-test doet een hypothetische simulatie van de gewogen gemiddelde energiecomponent over 12 maanden zonder zelfs maar de reeële prijzen te vermelden. Good to know maar de meerwaarde van heel die V-test is mij dan toch wel heel onduidelijk....

Is net een verbetering...wat je vroeger te zien kreeg was een simulatie gebaseerd op historische prijzen. Wat je nu te zien krijgt is een simulatie op basis van de momenteel beste benadering van de toekomstige prijzen.

Dat gezegd zijnde, een variabel contract is altijd opgebouwd als formule A+B(X). Met A de vaste vergoeding. X de indexparameter (dagelijks, maandelijks, kwartaal, etc) en B meestal een percentage.
Vroeger waren A en B belangrijk, tegenwoordig is X eigenlijk de factor die gaat bepalen wat je eindfactuur is. En gezien de enorme volatiliteit op de markten is X compleet onvoorspelbaar geworden. Een maandelijkse prijs kan je 25% goedkoper uitkomen dan een kwartaalprijs. Of omgekeerd. En je zal het pas weten op het moment dat het te laat is om te veranderen.

Dus de waarde van de V-test (of eender welke andere vergelijkingssite) is momenteel maar heel beperkt. Toch om variabele tarieven te vergelijken, of vast versus variabel.

Is net een verbetering...wat je vroeger te zien kreeg was een simulatie gebaseerd op historische prijzen. Wat je nu te zien krijgt is een simulatie op basis van de momenteel beste benadering van de toekomstige prijzen.

Dat gezegd zijnde, een variabel contract is altijd opgebouwd als formule A+B(X). Met A de vaste vergoeding. X de indexparameter (dagelijks, maandelijks, kwartaal, etc) en B meestal een percentage.
Vroeger waren A en B belangrijk, tegenwoordig is X eigenlijk de factor die gaat bepalen wat je eindfactuur is. En gezien de enorme volatiliteit op de markten is X compleet onvoorspelbaar geworden. Een maandelijkse prijs kan je 25% goedkoper uitkomen dan een kwartaalprijs. Of omgekeerd. En je zal het pas weten op het moment dat het te laat is om te veranderen.

Dus de waarde van de V-test (of eender welke andere vergelijkingssite) is momenteel maar heel beperkt. Toch om variabele tarieven te vergelijken, of vast versus variabel.
Inderdaad.
Wat ik gewoon wil zien is een overzicht van de actuele prijzen per kWh zodat ik dat kan vergelijken.
Eventueel mag men daar gerust bijzetten wat dan de totale jaarlijkse geschatte kost is volgens hun model. Maar zomaar een schatting doen van de gemiddelde prijs per kWh is echt misleidend. Het zou best kunnen dat ik elke 2 maand verander van leverancier, wat ben ik dan met zo'n simulatie die over 12 maanden hypotheses maakt. Bovendien staat het helemaal niet duidelijk in de V-test dat de prijs per kWh gesimuleerd is op basis van hypotheses. De totale jaarfactuur wel, maar de prijs van de energiecomponent per kWh is imo echt niet duidelijk.

Enfin weer wat bijgeleerd over de zoveelste nutteloze tool/website die dankzij belastingsgeld wordt gemaakt. Hopelijk zijn er enkele ingenieurs, IT'ers en economen heel gelukkig dat ze daar kunnen werken en zo ook nog eens bijdrage leveren aan het personeelstekort in productiesectoren... :)

Sinds December 2021 zit ik bij energie.be met een variabel contract voor mijn elektriciteit, zie tariefkaart klik
Tarief = 1.014 * Belplex + 2 = 1.014 * 219,1(=belpex 06/2022) + 2 = 0.237 € / kWh.
Komen hier dan nog bij: bijdrage energie & federale bijdrage wat de prijs op ongeveer 0.243 € / kWh brengt. Vaste kosten niet meegerekend.

Via mijn werkgever krijg ik voor het opladen van mijn elektrische wagen momenteel 0.334 € / kWh.
Lijkt me dus dat deze vergoeding oké is en de elektriciteitskosten zeker dekt of zie ik iets over het hoofd?

vaste kost elektriciteit schommelt tusse 16 en 18 cent.

Dus totaalkost elektriciteit is dan ook 0.243 + 0.18 == 0.423€ / kwh worst case scenario.

44,55
Sinds December 2021 zit ik bij energie.be met een variabel contract voor mijn elektriciteit, zie tariefkaart klik
Tarief = 1.014 * Belplex + 2 = 1.014 * 219,1(=belpex 06/2022) + 2 = 0.237 € / kWh.
Komen hier dan nog bij: bijdrage energie & federale bijdrage wat de prijs op ongeveer 0.243 € / kWh brengt. Vaste kosten niet meegerekend.

Via mijn werkgever krijg ik voor het opladen van mijn elektrische wagen momenteel 0.334 € / kWh.
Lijkt me dus dat deze vergoeding oké is en de elektriciteitskosten zeker dekt of zie ik iets over het hoofd?

Waarop baseert je werkgever op om 0.334 € /kWh te geven?

Terug
Bovenaan