Energieleveranciers

Sinds December 2021 zit ik bij energie.be met een variabel contract voor mijn elektriciteit, zie tariefkaart klik
Tarief = 1.014 * Belplex + 2 = 1.014 * 219,1(=belpex 06/2022) + 2 = 0.237 € / kWh.
Komen hier dan nog bij: bijdrage energie & federale bijdrage wat de prijs op ongeveer 0.243 € / kWh brengt. Vaste kosten niet meegerekend.

Via mijn werkgever krijg ik voor het opladen van mijn elektrische wagen momenteel 0.334 € / kWh.
Lijkt me dus dat deze vergoeding oké is en de elektriciteitskosten zeker dekt of zie ik iets over het hoofd?
En de kosten voor het transport van uw elektriciteit is daar al in meegerekend?
Want als ik een berekening doe kom ik telkens rond de 40-42cent uit per kWh

Zaterdag nieuw contract aangevraagd bij Engie enkel en alleen voor elektriciteit.
Vandaag zit het contract in de mailbox. Vlotter dan verwacht gaat dat hier.

44,55

Waarop baseert je werkgever op om 0.334 € /kWh te geven?
Geen idee eigenlijk, loopt via Bluecorner. Vraag gesteld maar tot op heden nog geen antwoord gekregen.
En de kosten voor het transport van uw elektriciteit is daar al in meegerekend?
Want als ik een berekening doe kom ik telkens rond de 40-42cent uit per kWh
Deze was ik inderdaad vergeten, dank!

Blijkt dus wel dat €0.334 dus niet voldoende is.

Allez ons vast contract is ook afgelopen. We betaalden een 110€ voor gas en electriciteit met ons vast contract.

Nieuwe factuur 415€. Dat is dan enkel gas bijna want stroom hebben we 0 verbruik door onze panelen.

Absurd.

Laatst bewerkt:
Voor mij lijkt "Luminus basic" de beste optie te zijn:

- Variabel
- Elektriciteit: 21,95 eurocent/kwh
- Gas: 10,41 eurocenr/kwh

Heb enkelvoudige meter, enkel dagtarief. Geen zonnepannelen.

Kom nu van Luminus BeGreen Fix (9,83 voor elektriciteit en 3,88 gas).

Ziet er iemand nog addertjes onder het gras voor Luminus basic. Besef uiteraard dat variabel altijd risico is, maar de vaste tarieven liggen momenteel ook gigantisch hoog.

Allez ons vast contract is ook afgelopen. We betaalden een 110€ voor gas en electriciteit met ons vast contract.

Nieuwe factuur 415€. Dat is dan enkel gas bijna want stroom hebben we 0 verbruik door onze panelen.

Absurd.
Per maand?
Mss eens tijd om minder te verbruiken zou ik zeggen :p

Per maand?
Mss eens tijd om minder te verbruiken zou ik zeggen :p
Jup, per maand. Verbruik zat hoog omdat we nog met verbouwingen bezig waren en nog wat met koudebruggen zaten + geen binnendeuren.
Verbruik op jaarbasis was 27000 kWh/jaar, dus tamelijk hoog ja.
We hebben de verwarming al een graad lager gedraaid voor komende winter en deuren en koude bruggen aangepakt.
Maar toch is het dus prijs x 4 bijna, berekend op een zelfde verbruik.
Is wel nog een vaste formule volgens mij, met een variabele zouden we 300€ per maand betalen volgens de eerste snelle berekeningen.

Dus ja, wat nu doen ?

Jup, per maand. Verbruik zat hoog omdat we nog met verbouwingen bezig waren en nog wat met koudebruggen zaten + geen binnendeuren.
We hebben de verwarming al een graad lager gedraaid voor komende winter en deuren en koude bruggen aangepakt.
Is wel nog een vaste formule volgens mij, met een variabele zouden we 300€ per maand betalen volgens de eerste snelle berekeningen.

Dus ja, wat nu doen ?
27000kwh is wel een stuk bovengemiddeld.
Zo groot huis?

27000kwh is wel een stuk bovengemiddeld.
Zo groot huis?
240 m2 dus niet speciaal, ma zoals gezegd. Nog in de verbouwingen en ook een gans jaar chauffage op 22 wegens thuiswerk :)

Net even gecheckt, onze vaste formule wordt stilzwijgend omgezet naar een variabel tarief. (Kan dit zomaar ?)
Van 2,81 eurocent/kWh (vast) naar nu 14,95 eurocent/kWh.

Toch maar even shoppen dan.

Laatst bewerkt:
240 m2 dus niet speciaal, ma zoals gezegd. Nog in de verbouwingen en ook een gans jaar chauffage op 22 wegens thuiswerk :)

Net even gecheckt, onze vaste formule wordt stilzwijgend omgezet naar een variabel tarief. (Kan dit zomaar ?)
Van 2,81 eurocent/kWh (vast) naar nu 14,95 eurocent/kWh.

Toch maar even shoppen dan.
240 is wel stuk boven gemiddelde he.

En ze bieden wss geen vast tarief meer aan op dit moment?

240 is wel stuk boven gemiddelde he.

En ze bieden wss geen vast tarief meer aan op dit moment?
Ze zeggen dat ze nog maar 1 formule aanbieden, maar op de website staat wel:

Tariefformule Top (voorheen SMART):

Contracten ondertekend na 1 juli 2015 of hernieuwd na 1 september 2015: vaste prijs, volgens de tariefkaart van de maand waarin het contract werd ondertekend

Maar goed, t zal wel als ze het zelf zeggen zeker :)

question:

Heeft het zin om nu te veranderen naar de goedkoopste variabele formule (Luminus Basic). Zou ons een 100€ per maand schelen bijna op dit moment. Maar voor volgende maand ben je dan nergens zeker van ? Dan kan een andere weer de goedkoopste zijn ? Of veranderd dit in verhouding mee indien variabel ? Waar moet ik op letten als ik vergelijk ?

Laatst bewerkt:

Dus ja, wat nu doen ?
Wij zitten ook rond de 240 m² bewoonbare oppervlakte en zaten voor de periode 20-21 (juli->juni) zelfs op 29800 kWh met telewerk. 😆
Na het steken van dakisolatie deze winter is dat voor periode 21-22 gezakt naar 24000 kWh.
45U54a3.jpg

Ik verwacht dat dit het komende jaar nog verder zakt richting 20000 kWh met het volledige effect van de isolatie in periode oktober - december (en de bump in april 2022 was door corona besmetting en wij de ramen opengezet hebben om te ventileren).

Ons afgelopen vaste contract was de gasprijs 3,144c€/kWh. Bij engie betaalden we daarmee vorig jaar 160€/maand (gas + electriciteit).

Met het huidige tarief van 13c€/kWh zouden we op jaarbasis 1664€ extra moeten betalen voor 20000 kWh (2580€ iplv. 935€) maar zonder dakisolatie zou dat 2933€ extra zijn (3869€ iplv. 935€) met 29800 kWh.

Wij zitten ook rond de 240 m² bewoonbare oppervlakte en zaten voor de periode 20-21 (juli->juni) zelfs op 29800 kWh met telewerk. 😆
Na het steken van dakisolatie deze winter is dat voor periode 21-22 gezakt naar 24000 kWh.
45U54a3.jpg

Ik verwacht dat dit het komende jaar nog verder zakt richting 20000 kWh met het volledige effect van de isolatie in periode oktober - december (en de bump in april 2022 was door corona besmetting en wij de ramen opengezet hebben om te ventileren).

Ons afgelopen vaste contract was de gasprijs 3,144c€/kWh. Bij engie betaalden we daarmee vorig jaar 160€/maand (gas + electriciteit).

Met het huidige tarief van 13c€/kWh zouden we op jaarbasis 1664€ extra moeten betalen voor 20000 kWh (2580€ iplv. 935€) maar zonder dakisolatie zou dat 2933€ extra zijn (3869€ iplv. 935€) met 29800 kWh.

Ik ga toch maar versneld de spouwmuurisolatie laten spuiten + 2 airco's hangen nu we nog gebruik kunnen maken van de terugdraaiende teller. De voorzieningen zitten er. T zou te zot zijn om 2645kWh gratis weg te geven.

E0C4FuA.png

vaste kost elektriciteit schommelt tusse 16 en 18 cent.

Dus totaalkost elektriciteit is dan ook 0.243 + 0.18 == 0.423€ / kwh worst case scenario.
Hoe komt je aan die 16-18 cent?

Ik tel (excl vaste kosten die onafhankelijk zijn van verbruik) : 2.22c€ (GSC) + 0.33c€ (WKK) + 7.87 c€ (distributie Fluvius dag antwerpen) + 1.15 c€ (transport) + 1.4416c€ (bijzonder accijns) + 0.2042 c€ (bijdrage energie) = 13.21 c€ per afgenomen kWh

Welke mis ik :) ?

Voornamelijk de btw. Wat gelukkig nog maar 6% is, en waar mijn initiële cijfers nog komen van de 21% ;).

Maar er zijn er ook waar er direct 3-4 cent bijkomt tov uw voorbeeld gewoon doordat ze 10 of 11 cent betalen als distributiekost ipv uw 7.87 cent.

Vraagje bij het overschakelen naar een variabel contract nu. Ons voorschot is dus opgetrokken naar 415€ per maand, dit is dus berekend op het voorgaande jaarverbruik, aan het tarief van deze periode, right ?

Stel dat de prijzen zakken of stijgen, wordt dan ons voorschot telkens aangepast ?
Indien niet, hoe kunnen we zelf de huidige tarieven voor de maand zien zodat we dit zelf kunnen opvolgen ? Ik heb nog geen digitale meter dus het verbruik zal ik zelf moeten gaan opschrijven.

Dat is foutgelopen door het nieuwe informaticasysteem van Fluvius.
Veel van de meteropnames die zijn doorgestuurd, zijn in praktijk 'letterlijk' spoorloos verdwenen.

Ik wacht bij Totalenergies al op de slotfactuur sinds januari. Maar omdat ik toch moet betalen heb ik hier geen haast mee. :tongue:
Ik heb onlangs antwoord gehad dat er helemaal niets te vinden is, in hun systeem en ze beweerden dan dat Fluvius niets heeft doorgestuurd.
Fluvius heeft daarop (snel) gereageerd, dat ze dit weldegelijk hebben doorgestuurd.

Totalenergies ging deze week een dossier opmaken om de meterstanden opnieuw te verkrijgen van Fluvius en ik zou dan volgende maand (eindelijk) de slotfactuur verkrijgen.

Vraagje bij het overschakelen naar een variabel contract nu. Ons voorschot is dus opgetrokken naar 415€ per maand, dit is dus berekend op het voorgaande jaarverbruik, aan het tarief van deze periode, right ?

Stel dat de prijzen zakken of stijgen, wordt dan ons voorschot telkens aangepast ?
Indien niet, hoe kunnen we zelf de huidige tarieven voor de maand zien zodat we dit zelf kunnen opvolgen ? Ik heb nog geen digitale meter dus het verbruik zal ik zelf moeten gaan opschrijven.
Niet. Of je moet die tarieven zelf in het begin van de maand / trimester (afhankelijk van welke versie van variabel het is) zelf gaan berekenen in functie van de gebruikte indexen. En dan op maandbasis gaan kijken wat je eigenlijk moet betalen.
Daarom dat men ook met voorschotten werkt en dat op het einde rechttrok met een eindfactuur. Ipv de voorschotten zodanig te berekenen dat je op een eindfactuur van 0€ zou zitten. En dat men die verhoging van de voorschotten op dat moment een beetje misbruikt heeft als buffer.

Ik ga er vanuit dat dat voorschot is gebaseerd op uw voorgaand jaarverbruik aan het tarief van deze periode. Maar dat kun je zelf snel even nachecken door die berekening uit te voeren.
Je moet u echter goed inbeelden dat switchen naar een variabel tarief geen garantie is voor een lagere kost. Dus dat moet je niet zien als een lifehack, al kan dat met geluk positiever uitdraaien. Maar ik zou persoonlijk niet verwachten dat het onnoemlijk goedkoper gaat zijn dan de vaste 400€ per maand.

Enigste manier om dat effectief te verlagen is door minder te verbruiken op welke manier je dit dan ook maar realiseert (minder te verwarmen, temperatuur te verlagen, stuk van het huis niet te verwarmen, extra isolatie steken zodanig dat je geen 28kkwh nodig hebt om uw huis te verwarmen, combinatie van allen, ...).

Voor de rest is het simpel hé, als je vroeger 110€/ maand betaalde voor uw woning te verwarmen en nu heeft men uw voorschot op 400 gezet, dan moet je zien wat uw gaskost was vroeger en wat die nu voorzien is. Als je stelt dat je 28000kwh verbruikt en het kost nu 14cent/kwh dan weet je dat je voor dat verbruik volgend jaar 3920€ moet uittrekken. Houdt er rekening mee dat als de prijs stijgt naar ik zeg maar iets 0.25 cent/kwh dat je dan al 7000€ gaat mogen neertellen... dus die verhoging die men u heeft doorgegeven lijkt mij echt niet onredelijk.

Terug
Bovenaan