Energieleveranciers

Wij hebben dat ook nog steeds. Uit interesse: is er een reden waarom je dat zou willen aanpassen? Ik twijfel ook nog steeds wat het beste is met een digitale meter en zonnepanelen.

Voor zover ik weet verloopt dat via Fluvius en krijg je dus geen nieuw contract aangesmeerd.
Er werd mij altijd gezegd dat het met zonnepanelen beter is om enkelvoudig tarief te nemen. Maar heb daar ook nooit cijfers van gezien.
Ik twijfel omdat bv op een slechte dag met weinig productie, het me goedkoper lijkt om bv vaatwas na 22u te draaien, dan overdag wanneer je geen of weinig productie hebt

Er werd mij altijd gezegd dat het met zonnepanelen beter is om enkelvoudig tarief te nemen. Maar heb daar ook nooit cijfers van gezien.
Ik twijfel omdat bv op een slechte dag met weinig productie, het me goedkoper lijkt om bv vaatwas na 22u te draaien, dan overdag wanneer je geen of weinig productie hebt
Wij proberen zoveel mogelijk apparaten te gebruiken in het weekend overdag. Als er zon is in het weekend, krijgen we toch een lage vergoeding voor opgewekte stroom, is er niet genoeg zon verbruiken we op het goedkope nachttarief. De vaatwasser zetten we meerdere keren per week op, dus die laten we ook overdag in de week draaien. Zo verbruiken we zoveel mogelijk zonne-energie (en evt. nachttarief) en zo weinig mogelijk zonne-energie waar we een hogere injectievergoeding voor krijgen of elektriciteit waar we dagtarief voor betalen. Maar of dit meer opbrengt dan gewoon dagtarief te hebben is moeilijk te berekenen. Binnenkort wordt het nachttarief toch afgeschaft dacht ik, dus lang zal je het sowieso niet meer kunnen blijven gebruiken.

Met de terugdraaiende teller lijkt me dat heel interessant om 1 tarief te hebben: al je opgewekte stroom in het weekend kan ook de teller van de week doen terug draaien. Met een digitale lijkt me dat niet meer van toepassing of heb je leveranciers waar je een verschillende injectieprijs krijgt?

Binnenkort wordt het nachttarief toch afgeschaft dacht ik, dus lang zal je het sowieso niet meer kunnen blijven gebruiken.
Enkel voor de distributienettarieven. De energieprijs zelf kan blijven opgesplitst worden. Ik zie ook geen leveranciers dat zelf afschaffen in hun tariefbladen.
of heb je leveranciers waar je een verschillende injectieprijs krijgt?
Dat ben ik nog niet tegengekomen.

of heb je leveranciers waar je een verschillende injectieprijs krijgt?
Dat ben ik nog niet tegengekomen.
Luminus geeft bij z'n Optifix formule een andere injectievergoeding voor daluren dan voor piekuren. Dat is ook de reden waarom wij ons verbruik vooral in het weekend proberen te plannen, want dan krijgen we minder injectievergoeding voor de elektriciteit die we niet verbruiken.

Wij proberen zoveel mogelijk apparaten te gebruiken in het weekend overdag. Als er zon is in het weekend, krijgen we toch een lage vergoeding voor opgewekte stroom, is er niet genoeg zon verbruiken we op het goedkope nachttarief. De vaatwasser zetten we meerdere keren per week op, dus die laten we ook overdag in de week draaien. Zo verbruiken we zoveel mogelijk zonne-energie (en evt. nachttarief) en zo weinig mogelijk zonne-energie waar we een hogere injectievergoeding voor krijgen of elektriciteit waar we dagtarief voor betalen. Maar of dit meer opbrengt dan gewoon dagtarief te hebben is moeilijk te berekenen. Binnenkort wordt het nachttarief toch afgeschaft dacht ik, dus lang zal je het sowieso niet meer kunnen blijven gebruiken.
Nachttarief voor de nettarieven wordt afgeschaft.
Leveranciers kunnen nog wel een ander energietarief aanbieden voor de nacht.

Luminus geeft bij z'n Optifix formule een andere injectievergoeding voor daluren dan voor piekuren. Dat is ook de reden waarom wij ons verbruik vooral in het weekend proberen te plannen, want dan krijgen we minder injectievergoeding voor de elektriciteit die we niet verbruiken.
Kzou eens moeten zien in mijn tarief fiche dan, heb daar niet op gelet.

Sowieso proberen we meeste wel zelf te gebruiken overdag, en in het weekend gebruik je er automatisch al meer dan een weekdag.

Kzou eens moeten zien in mijn tarief fiche dan, heb daar niet op gelet.

Sowieso proberen we meeste wel zelf te gebruiken overdag, en in het weekend gebruik je er automatisch al meer dan een weekdag.
Wij niet per se, want we werken beiden thuis in de week en in het weekend gaan we dikwijls weg. Wij moeten er dus echt op letten. :p

"Vlaams minister van Energie Zuhal Demir start rechtszaak tegen capaciteitstarief VREG
Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) spant een rechtszaak aan tegen energieregulator VREG bij het Brusselse hof van beroep. Ze eist dat de geplande lancering van het capaciteitstarief langer wordt uitgesteld."

Voor mijn zonnepanelen: gekeurd en aangemeld midden mei dit jaar.
Ik wacht op Fluvius om de digitale meter te komen installeren. Ik kan er toch niet aan doen dat zij niet binnen de 90 dagen kunnen langskomen?
Heb al gebeld, ze kunnen het niet versnellen.
Vanaf het eerste verzoek mogen ze langskomen, zou liever zo snel mogelijk mijn digitale teller hebben (overbemeten installatie gezet, veel meer opbrengst dan dat ik ooit kan opdoen, zou liever een vergoeding voor mijn verkochte stroom ontvangen). Zonder digitale teller kan ik de premie niet aanvragen (idem voor de batterij trouwens).

Net Fluvius eens gecontacteerd.

De 90 dagen worden totaal niet meer in rekening gebracht of meegeteld.
Momenteel verwerken ze aanmeldingen zonnepanelen van 10 & 11 maart. Mijn aanmelding van eind mei zal dus nog minstens 2 maand duren eer ik opgebeld word om een afspraak te maken.
Afspraken inplannen is dan nog eens +- 90 dagen vooruit, dus ergens eind december.

--> Als je analoge teller dan lager staat dan bij de laatste opname (afrekening), dan wordt de digitale teller negatief gezet met je 'overschot'. Je stroom is niet verloren.
--> voor je premie telt maar één datum: datum van keuring/aanmelding van je installatie.

Zelfs al vraag je de premie na anderhalf jaar aan: no issue.

Momenteel verwerken ze aanmeldingen zonnepanelen van 10 & 11 maart. Mijn aanmelding van eind mei zal dus nog minstens 2 maand duren eer ik opgebeld word om een afspraak te maken.
Afspraken inplannen is dan nog eens +- 90 dagen vooruit, dus ergens eind december.

--> Als je analoge teller dan lager staat dan bij de laatste opname (afrekening), dan wordt de digitale teller negatief gezet met je 'overschot'. Je stroom is niet verloren.
--> voor je premie telt maar één datum: datum van keuring/aanmelding van je installatie.

Idd, heb ik in de praktijk al mogen ondervinden. Nu begrijp ik ook waarom mijn eindfactuur van Mega een begin tellerstand van -3 kwh ofzoiets vermeldde. Ik had praktisch alles opgebruikt, maar zal nog een klein beetje overschot gehad hebben.

Sedert mijn meteropname eind mei, sta ik nu zo'n 1.000 kWh 'negatief' met mijn analoge meter...

Per normaal zonnige dag (dus niet 28°+ zodat ik de airco's overal aanzet) komt daar zo'n 25 kWh bij, per niet zonnige dag (zoals gisteren, vaak bewolkt) zo'n 5 kWh, de rest verbruik ik.
Ik vermoed dat ik eind september - 1.500 kWh ga zitten, en dat langzaamaan op ga gebruiken (in oktober en november heb je veel minder opbrengst, maar bepaalde dagen wel nog genoeg om het dagverbruik te dekken + batterij op te laden dus geen afname van meter...).

Hier ook eind mei aangemeld maar zal dus ook nog tijdje geduld moeten hebben.
Had wel al digitale meter op voorhand aangevraagd en deze werd dus vrij snel geplaatst bij mij.
Ze zitten daar wel met serieuze achterstand dan precies...
maart…

Toch iets raar voor met engie electrabel.
Zonnepanelen sinds 2020. Wegens corona ergens volledig aangegeven bij netbeheerder 2021.
Eerste eindafrekening trokken we een 500 euro terug wegens de verminderde afname en de nog hoge tussentijdse betalingen.
Nu dit verlof krijg ik factuur van 372 euro extra te betalen. Eens gebeld naar engie (tijdens mijn verlof) en een halfslachtige uitleg gekregen. Iets met een herrekende eindafrekening van 2020.... :wtf: Nu ik terug thuis ben kijk ik eens naar de betalingen en rarara.. de factuur van 372 euro is spontaan verdwenen.

Edit de uitleg van engie..

-ik stel vast dat dat er drie afrekeningen geannuleerd zijn door de bevoegde dienst.

en

- Er is een nieuwe afrekening opgemaakt over deze periode van 725 dagen.

errr ok.. maar mag ik dan een factuur en de reden waarom?

-Ik stuur je vraag door naar de bevoegde dienst. Zij zullen dit voor je nakijken.

Nog iemand die na zonnepanelen een bizarre herrekening gehad heeft van twee jaar terug? Zou dit iets te maken gehad hebben met het prosumententarief?

Laatst bewerkt:
Toch iets raar voor met engie electrabel.
Zonnepanelen sinds 2020. Wegens corona ergens volledig aangegeven bij netbeheerder 2021.
Eerste eindafrekening trokken we een 500 euro terug wegens de verminderde afname en de nog hoge tussentijdse betalingen.
Nu dit verlof krijg ik factuur van 372 euro extra te betalen. Eens gebeld naar engie (tijdens mijn verlof) en een halfslachtige uitleg gekregen. Iets met een herrekende eindafrekening van 2020.... :wtf: Nu ik terug thuis ben kijk ik eens naar de betalingen en rarara.. de factuur van 372 euro is spontaan verdwenen.

Edit de uitleg van engie..

-ik stel vast dat dat er drie afrekeningen geannuleerd zijn door de bevoegde dienst.

en

- Er is een nieuwe afrekening opgemaakt over deze periode van 725 dagen.

errr ok.. maar mag ik dan een factuur en de reden waarom?

-Ik stuur je vraag door naar de bevoegde dienst. Zij zullen dit voor je nakijken.

Nog iemand die na zonnepanelen een bizarre herrekening gehad heeft van twee jaar terug? Zou dit iets te maken gehad hebben met het prosumententarief?
Zal idd het prosumententarief zijn die ze achteraf verrekend hebben. Dat was hier ook zo, duurde ook bijna anderhalf jaar voor ze het met terugwerkende kracht in orde brachten.

Zal idd het prosumententarief zijn die ze achteraf verrekend hebben. Dat was hier ook zo, duurde ook bijna anderhalf jaar voor ze het met terugwerkende kracht in orde brachten.
ja ik denk het ook. Is normaal 3kw x 72 euro maal jaar en half komt wel ongeveer op die 372 euro.
Maar hoe moeilijk is dat om dat gewoon te duiden als engie?

Meterstanden moeten doorgeven en krijgen nog 150 terug. Wel contract van begin dit jaar tot volgend jaar vast.

Verbruik elektriciteit was 0, eigenlijk alleen de gas moeten betalen, zon 860 kubiek voor een jaar.

Meterstanden moeten doorgeven en krijgen nog 150 terug. Wel contract van begin dit jaar tot volgend jaar vast.

Verbruik elektriciteit was 0, eigenlijk alleen de gas moeten betalen, zon 860 kubiek voor een jaar.
Als je verbruik nul is, ga ik er van uit dat je met terugdraaiende teller zit en toch je prosumenten moet betalen?

Terug
Bovenaan