Energieleveranciers

Ik hoorde net op het werk dat er mensen zijn die de maximale temperatuur op hun ketel verlaagd hebben zodat hun verbruik wat zou zakken.
Ipv dat de ketel tot 80 graden zou opwarmen, warmt deze nu bij sommigen maar tot 40-45 graden

Ik hoorde net op het werk dat er mensen zijn die de maximale temperatuur op hun ketel verlaagd hebben zodat hun verbruik wat zou zakken.
Ipv dat de ketel tot 80 graden zou opwarmen, warmt deze nu bij sommigen maar tot 40-45 graden
Zal nu voor warm water alvast niet veel uithalen.

Bv simulatie gisteren hier (gas-doorstromer): 2x douche en 1x bad = 0.5m³ verbruik.

Het zijn de verwarmingsdagen met gemiddeld 4 à 6 m³ die in de totaalsom de grote kost zijn.

Zonet de offerte van Fluvius nog eens doorgenomen en daar staat al een EAN nummer vermeld om een contract aan te vragen bij een leverancier.
Als ik het nu zie is die Comfyshine vast formula niet interessant tegenover de variable formule (50 vs 24 cent/kWh), maar misschien kijken we daar anders op terug in januari...

En wat als je nu iets aanvraagt voor over 4 maand en het tarief in september is terug goedkoper? Ik vermoed dat je er niet zomaar van onder kan muizen zonder de boete voor de opzeg te betalen he?
De boete voor de opzeg is het gedeelte vaste kost dat ze aanrekenen. Bij luminus wat dat 27€. Dus ja...

Ik ga mijn verwarming op 18 graden zetten 's winters en grote spiegels installeren buiten denk ik om zonlicht op te vangen. Die dan focussen op een grote zwarte bak met water.

En nee, een zonneboiler was niet rendabel drie jaar terug toen dit alles beslist werd 😅

Gaat dat effectief wel werken… ruimte verwarmd toch minder snel dan

Gaat dat effectief wel werken… ruimte verwarmd toch minder snel dan
De ketel gaat minder vermogen gebruiken, dus zal wel werken volgens mij. Hier staat dat nu op 55° denk ik. Stond op 70° van de installateur en ik heb dat gewoon gezakt tot ik aan de temperatuur kwam die ideaal was. Op 50° warmt het hier ook nog op, maar dat duurt dan idd wel te lang als het buiten vriest, met 55° is het nog steeds comfortabel en snel genoeg warm.
Je mag het vermogen dat nodig is om koud water naar 80 graden te brengen niet onderschatten denk ik, al zeker niet als het om de hoeveelheden in een CV gaat.

Ik dacht dat @Brecht daar vorige winter wat mee gespeeld had bij hem thuis en hier effectief lagere cijfers had getoond.

De ketel gaat minder vermogen gebruiken, dus zal wel werken volgens mij. Hier staat dat nu op 55° denk ik. Stond op 70° van de installateur en ik heb dat gewoon gezakt tot ik aan de temperatuur kwam die ideaal was. Op 50° warmt het hier ook nog op, maar dat duurt dan idd wel te lang als het buiten vriest, met 55° is het nog steeds comfortabel en snel genoeg warm.
Ik dacht dat @Brecht daar vorige winter wat mee gespeeld had bij hem thuis en hier effectief lagere cijfers had getoond.
Dat moet toch serieus afhangen van je isolatie (verlies) en oppervlakte van radiatoren? In een ouder huis zal dat wel wat kunnen zakken misschien omdat men er vroeger niet naar keek, vind 55 °C wel straf eigenlijk, moet toch serieuze besparing zijn.

Dat moet toch serieus afhangen van je isolatie (verlies) en oppervlakte van radiatoren? In een ouder huis zal dat wel wat kunnen zakken misschien omdat men er vroeger niet naar keek, vind 55 °C wel straf eigenlijk, moet toch serieuze besparing zijn.
Vorige winter was natuurlijk minder koud dan die er voor, dus lastig te vergelijken, maar we zijn van een stookolie-verbruik van 2700-2800 gegaan naar 2000. We hebben 18 radiatoren staan en onbewoonde ruimtes worden verwarmd tot een 15-16 graden. Dus vrij schone winst imo. Het jaar er voor nog deels met oude ketel gestookt, toen zaten we over de 3000 (ketel kon je niet meer instellen onder de 80 graden :lol: ). Komende winter nog wat proberen lager gaan door de thermostaat ook te verlagen. Onbewoonde ruimtes en nachtstand naar 14 en als we thuis zijn naar een 20 graden gaan (stond nu op 22.5).
Dat verlagen zal idd niet overal lukken, hier staan er gewoon "te veel" radiators omdat men vroeger uit ging van enkel glas en slechte of geen isolatie. Nu is het dak geïsoleerd en overal dubbel glas. Normaal worden nog voor komende winter ook de gevels geïsoleerd en dat zal toch ook opbrengen.

wel oppassen dat je nog af en toe de 60 haalt inzake, wat was het, legionella?
Warmtepompen hebben ook die "een keer per week 60 graden" cyclus ingebouwd als ik me niet vergis.

Vorige winter was natuurlijk minder koud dan die er voor, dus lastig te vergelijken, maar we zijn van een stookolie-verbruik van 2700-2800 gegaan naar 2000. We hebben 18 radiatoren staan en onbewoonde ruimtes worden verwarmd tot een 15-16 graden. Dus vrij schone winst imo. Het jaar er voor nog deels met oude ketel gestookt, toen zaten we over de 3000 (ketel kon je niet meer instellen onder de 80 graden :laugh: ). Komende winter nog wat proberen lager gaan door de thermostaat ook te verlagen. Onbewoonde ruimtes en nachtstand naar 14 en als we thuis zijn naar een 20 graden gaan (stond nu op 22.5).
Dat verlagen zal idd niet overal lukken, hier staan er gewoon "te veel" radiators omdat men vroeger uit ging van enkel glas en slechte of geen isolatie. Nu is het dak geïsoleerd en overal dubbel glas. Normaal worden nog voor komende winter ook de gevels geïsoleerd en dat zal toch ook opbrengen.
Zo'n teveel aan radiators lijkt me eigenlijk een serieus voordeel (op eventuele roest enzo na).

Zelf nu eens ant zien of ik mijn temperatuur vant water kan aanpassen maar blijkbaar kan ik dat niet.
In de handleiding staat er dat door de buitenvoeler de installatie volledig weersafhankelijk wordt geregeld

Zo'n teveel aan radiators lijkt me eigenlijk een serieus voordeel (op eventuele roest enzo na).
Er was er eentje in de badkamer die wat roest begon vertonen, maar die hebben we vervangen met zo een om uw handdoeken op te hangen. Leidingen zijn over het algemeen koper, en waar we renoveren vervangen we die met alpex (nu een 4-tal in totaal). Dus daarvan nog geen klachten.

Er was er eentje in de badkamer die wat roest begon vertonen, maar die hebben we vervangen met zo een om uw handdoeken op te hangen. Leidingen zijn over het algemeen koper, en waar we renoveren vervangen we die met alpex (nu een 4-tal in totaal). Dus daarvan nog geen klachten.
Hier zijn het nog van die goede oude leidingen, waarvan er één niet zo goed uitziet op het punt dat ze uit de tegels komt, dus dat is een beetje hopen dat die het blijft trekken (misschien, @Brecht raadde dat aan, versterken met epoxy) tot we zwaarder renoveren op vlak van vloer/verwarming. Misschien dat we dan voor vloerverwarming opteren aangezien we (volgens mij) niet zo'n overdaad aan radiatoren hebben.

Je mag het vermogen dat nodig is om koud water naar 80 graden te brengen niet onderschatten denk ik, al zeker niet als het om de hoeveelheden in een CV gaat.

Ik had daar ook mee geëxperimenteerd en m'n verbruik was lager door dag en nacht 21gr aan te houden in de leefruimte met een aanvoertemp van ik dacht 45gr t.o.v. enkel overdag 21gr in de leefruimte en aanvoertemp van 60gr. Nachtverlaging toepassen was wel niet mogelijk hier tegen een aanvoertemp van 45gr. Ondertussen aan het bij-isoleren dus komende winter kan de aanvoertemperatuur hopelijk nog wat lager.

Voor warm water zetten we de temperatuur op de ketel zo laag mogelijk zodat we de mengkraan op max. warm water kunnen laten lopen om te kunnen douchen met water van een aangename temp. Wel een doorstromer, dus geen kans op legionella.

De BG groepsaankoop in maart bij Luminus heeft precies wel z'n vruchten afgeworpen als ik de huidige energieprijzen zo zie. :biglaugh:

Gisteren op de website van vreg wat tarieven bekeken voor een aansluiting bij onze nieuwbouw die binnenkort start.
Vandaag keek ik opnieuw, tis om te schreeuwen :wallbash:

Huidig contract Easy3 Vast - 153,14€/maand

Juli (elektriciteit)

Flow Variabel - 257,98 €/maand
Easy Variabel - 282,32 €/maand
Direct Variabel - 259.28 €/maand

Vs

Aug (elektriciteit)

Flow Variabel - 332,61 €/maand
Easy Variabel - x (niet gestegen wegens trimestrieel)
Direct Variabel - 334,06 €/maand

En dat is dus elektriciteit alleen .. gas is daar nog niet bij .. :shutup:

Opmerking:
Als je nu op de vergelijkingssites uw gegevens ingeeft dan lijkt de verhoging nog mee te vallen. MAAR dat komt gewoon omdat de variabele contracten die een prijsaanpassing krijgen per trimester, natuurlijk nog niet in prijs verhoogd mogen worden.

Laatst bewerkt:
Hangt ook af van het type afgifte natuurlijk.
Ik woon in een open bebouwing van 1979 zonder isolatie. Beneden hedendaagse Vasco radiatoren, boven oude convectoren.
Ketel staat voor CV ingesteld op 55gr en beneden warmt het op alsof het niets is, boven merk je amper dat er verwarming is. 55gr is gewoon te weinig voor dat type dus die vliegen er binnenkort uit.

Terug
Bovenaan