Energieleveranciers

Je had het ook kunnen vragen aan Fluvius: "Maar als jullie mijn meter nu komen vervangen wat gebeurt er dan met mijn productieoverschot?"

En is ook gewoon logisch. Fluvius stuurt zelf een bericht voor je meter te komen vervangen. Zij weten dan ook dat de timing daarvan een invloed heeft op je opgewekte energie.
Dat doe ik niet meer. Heb al meer dan eens het verkeerde antwoord gekregen van klantendiensten of medewerkers en dan bleek achteraf dat het toch niet juist was wat er gecommuniceerd was naar mij toe en "konden ze de regels voor mij ook niet veranderen", ondanks bewijs wat er naar mij gecommuniceerd was. Ik ga dus enkel uit van wat ik op de website kan vinden en toen kon ik nergens iets vinden over wat er gebeurde met de overschot.
  • nadat er een digitale meter is geplaatst. Dat moet gebeuren binnen de 90 dagen na de aanmelding van een nieuwe PV-installatie (Energiebesluit van 19 november 2010).
Idd iets om rekening mee te houden, maar bij ons hebben ze er niet naar gezien. Onze zonnepanelen zijn in februari aangemeld en digitale meter is pas in oktober geïnstalleerd. Premie is gewoon uitbetaald. De onderaannemer van Fluvius kwam zelf pas aanbellen in juni om de digitale meter te installeren, dus zou maar erg zijn als ze dan rekening zouden houden met die 90 dagen.

Juist nog eens een heel voorzichtige simulatie gemaakt op mijn energie en op aanbieders (waarbij zij het verbruik tot op vandaag omzetten in jaarverbruik dus te laag in mijn ogen)

833€ voor stroom en +1000€ voor gas
Komt dan neer op minimum 150€ per maand. In praktijk zal het nog wel meer zijn
Toch eens vaart zetten achter die zonnepanelen, kan beter die betalen dan ENGIE en dan bijverwarmen met de airco's die hier hangen op groene stroom

Weet er iemand soms hier het antwoord op?

Hier in mei een nieuw contract variabel afgesloten Engie Direct met startdatum 1 juni.
Maar waar vind ik nu de prijsfiches voor de maand juli? De tarieven die ik vind voor Juli zijn voor de contracten die afgesloten zijn op 1 juli.

Hier in mei een nieuw contract variabel afgesloten Engie Direct met startdatum 1 juni.
Maar waar vind ik nu de prijsfiches voor de maand juli? De tarieven die ik vind voor Juli zijn voor de contracten die afgesloten zijn op 1 juli.
De prijsfiches bevatten normaal een formule waaruit je de prijs voor een volgende maand kan berekenen.
Doorgaans klopt de prijs op de nieuwe fiche ook wel gewoon met de prijs die je uitrekent met dat formuletje.

Heb mij er al geërgerd dat ik de actuele prijs nergens kan zien van het variable contract...

En aanvullend op de input van @rubenvb vind je in principe alle nodige parameters op volgende pagina:

Ik moet tegen September mijn energiecontract herzien of mijn huidig contract (Luminus BE green fix) wordt stilzwijgend verlengd.

Hoog tijd dus om eens deftig te gaan vergelijken. Op welke site kan ik het best prijzen vergelijken? Had al eens gegoogeld, maar op sommige sites komt Mega er nog uit en die zijn intussen failliet.

Dus welke vergelijkingswebsite is momenteel betrouwbaar?

Heb je digitale teller? Dan kan je 'realtime' (vertraging van een dag) je verbruik en de kostprijs volgen via de Engie app.

Ik moet tegen September mijn energiecontract herzien of mijn huidig contract (Luminus BE green fix) wordt stilzwijgend verlengd.

Hoog tijd dus om eens deftig te gaan vergelijken. Op welke site kan ik het best prijzen vergelijken? Had al eens gegoogeld, maar op sommige sites komt Mega er nog uit en die zijn intussen failliet.

Mega failliet?

Ik zou ze niet meer nemen, maar bij mijn weten zijn die nog altijd bezig met hun praktijken.

Mega is niet failliet, gewoon extreem onbetrouwbaar.

Ik zit sinds enkele dagen ook met een nieuw contract bij octa+ na het aflopen van mijn gunstige contract.

Wat ik bij alle leveranciers opmerk: vaste vergoeding is torenhoog geworden. Vroeger had je er nog veel met 20 euro per jaar, dat is tegenwoordig 50 à 70 euro per jaar.

Daarnaast heft Octa+ nog een bijkomende heffing op zonnepanelen, waardoor ze je liever kwijt zijn.

=> nieuwe aanvraag bij Engie, dat is diegene met de laagste vaste vergoeding voor mij.

Wel uiterst bizar hoe vlot dat allemaal gaat. Het is hier vroeger al eens aangehaald, maar je kan poepsimpel iemand anders in het zak zetten door een contract aan te gaan waar je niet vanaf weet.

Controle dat ik het wel ben? Nee hoor.
Controle dat het mijn e-mail wel is? Nee hoor.
Doorgeven van een EAN nummer ofzo? Nee hoor.

Ze zouden een nieuw contract afsluiten toch minstens moeten verifiëren met itsme of iets dat je identiteit controleert.

Sinds 1 januari 2022 ben ik voor de appartementsblok, voor elektriciteit overgeschakeld naar een andere leverancier.
Echter halverwege juli heb ik nog steeds geen slotfactuur verkregen en ook nog geen tussentijdse afrekeningen van de nieuwe leverancier.
Ik heb wat liggen rondbellen om de xx tijd en telkens aan de lijn gekregen: "We brengen dit in orde"

Nu vandaag toch eindelijk iemand te pakken gekregen die het even in detail bekeken heeft.
Blijkbaar zijn mijn meterstanden door het nieuwe informaticasysteem 'verloren' geraakt en is dat dus in de soep gedraaid.
Fluvius heeft deze aldus nooit doorgestuurd naar beide partijen. :rofl:

Ik heb nu aan Fluvius gevraagd om dit na te kijken en als bovenstaande klopt wat ik nu verder moet doen.
Echt erg is dit niet, want voor elektriciteit, en al zeker voor de appartementsblok kan er vrij éénvoudig een schatting van het verbruik gemaakt worden. (Het verbruik is al jaren alle maanden quasi identiek)
Maar ik vind het wel straf dat er dus nooit meterstanden zijn uitgewisseld en dat geen haan daar naar kraait. :unsure:

Wel uiterst bizar hoe vlot dat allemaal gaat. Het is hier vroeger al eens aangehaald, maar je kan poepsimpel iemand anders in het zak zetten door een contract aan te gaan waar je niet vanaf weet.
Er loopt wel meer fout ..

Laatst bewerkt:
Ik heb bij Luminus maandelijks afrekening aangevraagd. Mijn voorschot facturen kwamen altijd begin van de maand, in juli nog niks ontvangen. Iemand die ook ondertussen maandelijkse afrekeningen heeft en kan vertellen hoelang dit duurde voor het in orde was?

Maar ik vind het wel straf dat er dus nooit meterstanden zijn uitgewisseld en dat geen haan daar naar kraait. :unsure:

Oh maar dat is in de sector goed geweten hoor. Maar niemand gaat er publiek grote uitspraken over doen aangezien iedereen nog jaren en jaren moet samenwerken.

Ik heb bij Luminus maandelijks afrekening aangevraagd. Mijn voorschot facturen kwamen altijd begin van de maand, in juli nog niks ontvangen. Iemand die ook ondertussen maandelijkse afrekeningen heeft en kan vertellen hoelang dit duurde voor het in orde was?

Zoals ik eerder gezegd heb worden die gegevens momenteel (voor gas) niet beschikbaar gesteld aan de leveranciers. Dat zit nu op het niveau van heen-en-weer vliegende ingebrekestellingen. Geen idee hoe leveranciers dit dus gaan aanpakken naar klanten toe.

Doe de V-Test van de VREG. Blijf weg van kleinere spelers, ga naar Engie of Luminus.

Is idd verontrustend hoe gemakkelijk het gaat. Maar er zal wel een kosten/baten analyse zijn gemaakt van hoeveel mensen echt kwaadwillig gedupeerd worden. Want het feit dat het zo makkelijk gaat is voor veel mensen net goed omdat er het zo laagdrempelig is. Soms moet ik trouwens wel EAN-codes doorgeven of dergelijke

Fluvius heeft deze aldus nooit doorgestuurd naar beide partijen.

Er gaat momenteel heel veel mis hoor.

Schermafbeelding 2022-07-15 122705.jpg

Schermafbeelding 2022-07-15 122536.jpg

Wat kan de catch zijn? Luminus Optifix is vast, de rest variabel

Zoals ik eerder gezegd heb worden die gegevens momenteel (voor gas) niet beschikbaar gesteld aan de leveranciers. Dat zit nu op het niveau van heen-en-weer vliegende ingebrekestellingen. Geen idee hoe leveranciers dit dus gaan aanpakken naar klanten toe.
Ik heb enkel elektriciteit

Terug
Bovenaan