Energieleveranciers

Mja, het gaat ook wel wat verder dan er gewoon een kacheltje neer te zetten.
Ergo :
openkappen van schouw tot +/- 1m80 vanop vloer -
plaatsen van linteel om de bovenbouw van de schouw op te
laten steunen
everen en plaatsen van mantel rondom toestel in rf gyproc +
superisol op metalstud

Want dit komt elk bovenop de 700€ die men voorzien heeft (1 dag met 2 personen) aan plaatsingskost. En je voorziet dan ook nog eens een inbouwkachel om esthetische redenen.

Ja idd
Het moet idd ook wel 'strak' staan in de living

Aan die wand moet em komen, die muur is ongeveer 110 cm breed daarachter zit een stenen schouw.
Zou je dan niet beter gaan voor zoiets : https://www.stokertje.nl/nieuws/84/stokertje-introduceert-kombifire-eko-op-gas-en-hout

Als ik 6k ga geven aan een inbouwhaard (dus meestal eerder voor de sfeer) dan zou ik het wel kunnen appreciëren dat indien ik eens lui ben, dat ik gewoon de gasversie effe kan opzetten dan dat ik mij moet bezighouden met het volledige gedoe met hout.

Ik heb op hout gestookt vroeger. En ik ben er blij mee dat ik er vanaf ben. Gedaan met al dat gedoe... ik heb dan ook wel iets over om dat gedoe niet opnieuw te hebben. En als het voor de gezelligheid is, dan gebruik ik wel mijn TV in haardmodus ;p.

Edit: indien ik even google, is die prijs van 6k zo'n beetje normaal. Zie : https://www.livios.be/nl/bouwinform...ls-en-haarden/42479/wat-kost-een-inbouwhaard/

Ja, maar dat houtvuur zou ook wel gebruikt worden in combinatie met ventilator, dan kan het een ruimte van 170 m3 verwarmen.
Ik weet het nietmeer goed want ik hoor ook veel miserie met houtvuur.
Gas was idd het gemakkelijkst maar 't is een geopolitiek wapen geworden waar de gewone burgers financieel zwaar benadeeld worden.
Zeker door die 'Europese' gasprijzen, wetende dat voor ons land maar 5 procent
gas van rusland komt.
Solidariteit kost veel geld.
Ik wil een alternatieve close proximity warmtebron.
Hout kan je overal vinden...

Gas was idd het gemakkelijkst maar 't is een geopolitiek wapen geworden waar de gewone burgers financieel zwaar benadeeld worden.
Zeker door die 'Europese' gasprijzen, wetende dat voor ons land maar 5 procentgas van rusland komt.
Hoe is hout een close proximity warmtebron op lange/grote termijn? Tenzij je een gigantisch bos gaat onderhouden, en dan bedoel ik echt gigantisch, dan is dat toch gewoon maar een pipe drem hoor....
Ofwel ga je het stelen langs de kant van de weg (I kid you not, heb ik gezien langs de N16 een aantal weken geleden), ofwel koop je het en is het evengoed onderhavig aan de internationale markt...

Verbranden is trouwens een van de stomste dingen die je kan doen met hout op grote schaal. Geldt eigenlijk ook voor olie/gas natuurlijk.

Ja, maar dat houtvuur zou ook wel gebruikt worden in combinatie met ventilator, dan kan het een ruimte van 170 m3 verwarmen.
Ik weet het nietmeer goed want ik hoor ook veel miserie met houtvuur.
Zeker door die 'Europese' gasprijzen, wetende dat voor ons land maar 5 procent
gas van rusland komt.
Waar zetten ze die ventilator ? Of zijn dat gewoon buizen waar men probeert om warme lucht mee te verdelen over het huis ?

Uw probleem is dat het esthetisch en strak moet zijn. Anders had je gewoon een pelletkachel kunnen plaatsen. Maar goedkoop en "mooi" gaan niet samen... En met de een kost van 6000€ daar kun je al wel een paar jaar de meerprijs van betalen natuurlijk.

Uiteindelijk moet je zo'n kachel niet zetten om het huis te verwarmen. Maar vooral voor de stralingswarmte op de locatie. En dus die locatie op te warmen. De locatie waar je het meeste verblijft. Om op die manier te besparen doordat je het volledige huis niet op temperatuur moet brengen.
Dat is in mijn ogen het gebruik dan. En of dat dan op pellets, hout, gas of een combinatie is, dan maakt dat eigenlijk niet zoveel uit. Behalve dat als je de combinatie voorziet en de meerprijs is beperkt dat je dan altijd flexibel kunt zijn in functie van wat het goedkoopst/makkelijkste is...

Die inbouwcassettes werden vroeger vooral voor de sfeer gedaan. Van een krakelend vuur... etc...
De gasinbouwcassettes zijn vooral doorgebroken omdat dat in gebruik allemaal veel makkelijker en minder gedoe is tov hout.

Maar in uw beslissing om op hout te gaan stoken, heb je dat eigenlijk al ooit gedaan ? Of is dat een bevlieging door het feit dat je hoort dat je ermee kunt besparen ?
Ik kan u zeggen ik heb het gedaan (+/- zoiets : https://www.2dehands.be/v/huis-en-i...38-houtkachel-efel-ideaal-voor-een-werkplaats)... en ik vond dat echt niet leuk om daar elke dag 30 minuten tot een uur mee bezig te zijn...
Pellets is een pak gebruiksvriendelijker dan houtblokken en dergelijke. (al moet ik eerlijk zijn dat dat van horen zeggen is, ik heb er geen eigen ervaring mee)

En als je dan toch ergens 6000€ aan wilt spenderen, steek dat in isolatie.

Laatst bewerkt:
Maar in uw beslissing om op hout te gaan stoken, heb je dat eigenlijk al ooit gedaan ? Of is dat een bevlieging door het feit dat je hoort dat je ermee kunt besparen ?
Ik kan u zeggen ik heb het gedaan... en ik vond dat echt niet leuk om daar elke dag 30 minuten tot een uur mee bezig te zijn...
30 min tot een uur? Hoe doe je dat? Moest je nog je hout zagen de dag zelf mss?
Ik stook hier ook elke avond op hout, en buiten dat je eens uit je zetel moet komen om wat op te gooien, is daar toch geen werk aan?

30 min tot een uur? Hoe doe je dat? Moest je nog je hout zagen de dag zelf mss?
Ik stook hier ook elke avond op hout, en buiten dat je eens uit je zetel moet komen om wat op te gooien, is daar toch geen werk aan?

Assen op tijd en stond eruit doen en proper maken. Volladen met kleine takjes om ervoor te zorgen dat die makkelijk start, grote blokken marcheert dat niet. Dat samen met papier. Om dan eens dat wat goed aan het branden was, er de kleinere blokken hout op te gooien, om daarna eens dat goed voorruit ging dan de effectieve gekliefde houtblokken op te gooien zodanig dat dat lange tijd kon blijven smeulen en de warmte erin blijft.

Eens dat aan het branden is, dan is dat regelmatig er gewoon 1 bij kappen ja.

Maar was ook een beetje overdreven :p en rekening houdende met het feit dat het dan eerder over dit ging :
Waarbij ik dan nog wat van het hout dat in de kelder was met de kruiwagen binnengebracht. Moest in stukken zagen om de ketel goed op te vullen. En later ook weer die voorraad ineens volle bak terug vol te gooien en ketel in het oog houden dat de temperatuur niet te hoog ging. Ipv dat je regelmatig eens uit uwe zetel moest komen.
Verbruik was ongeveer 1 kruiwagen op 2à 3 dagen (afhankelijk van hoe koud het was) EN dat het gebruikt werd als centrale verwarming ipv lokale kachel.

Waar zetten ze die ventilator ? Of zijn dat gewoon buizen waar men probeert om warme lucht mee te verdelen over het huis ?

Uw probleem is dat het esthetisch en strak moet zijn. Anders had je gewoon een pelletkachel kunnen plaatsen. Maar goedkoop en "mooi" gaan niet samen... En met de een kost van 6000€ daar kun je al wel een paar jaar de meerprijs van betalen natuurlijk.

Uiteindelijk moet je zo'n kachel niet zetten om het huis te verwarmen. Maar vooral voor de stralingswarmte op de locatie. En dus die locatie op te warmen. De locatie waar je het meeste verblijft. Om op die manier te besparen doordat je het volledige huis niet op temperatuur moet brengen.
Dat is in mijn ogen het gebruik dan. En of dat dan op pellets, hout, gas of een combinatie is, dan maakt dat eigenlijk niet zoveel uit. Behalve dat als je de combinatie voorziet en de meerprijs is beperkt dat je dan altijd flexibel kunt zijn in functie van wat het goedkoopst/makkelijkste is...

Die inbouwcassettes werden vroeger vooral voor de sfeer gedaan. Van een krakelend vuur... etc...
De gasinbouwcassettes zijn vooral doorgebroken omdat dat in gebruik allemaal veel makkelijker en minder gedoe is tov hout.

Ik kan u zeggen ik heb het gedaan (+/- zoiets : https://www.2dehands.be/v/huis-en-i...38-houtkachel-efel-ideaal-voor-een-werkplaats)... en ik vond dat echt niet leuk om daar elke dag 30 minuten tot een uur mee bezig te zijn...
Pellets is een pak gebruiksvriendelijker dan houtblokken en dergelijke. (al moet ik eerlijk zijn dat dat van horen zeggen is, ik heb er geen eigen ervaring mee)

En als je dan toch ergens 6000€ aan wilt spenderen, steek dat in isolatie.
Ventilator zit achter chassis blaast warme lucht naar voor via de bovenkant

Jah, 't is weer zover. In mei verloopt vast contract gas en elektriciteit. In deze tijden dus op zoek gaan naar een nieuwe.

Iemand op voorhand al tips welke te vermijden en welke mogelijks te goedkoopste zijn? Nemen jullie vast of variabel in deze tijden?

Jah, 't is weer zover. In mei verloopt vast contract gas en elektriciteit. In deze tijden dus op zoek gaan naar een nieuwe.

Iemand op voorhand al tips welke te vermijden en welke mogelijks te goedkoopste zijn? Nemen jullie vast of variabel in deze tijden?
Ik zou Mega vermijden. En vooral sneller op zoek gaan volgend jaar, nu ga je toch bijna in de problemen komen met je maand opzeg?

Ik zou Mega vermijden. En vooral sneller op zoek gaan volgend jaar, nu ga je toch bijna in de problemen komen met je maand opzeg?
Waarom Mega vermijden?

Hoh, tegen volgende week ergens moet ik een nieuwe leverancier hebben. Online kan je al snel wat gaan vergelijken. Het valt me op dat niemand nog een vaste tarief aanbied. Ik dacht: 't is winter, ik wacht tot op de laatste knip om te veranderen want tegen dan zijn de prijzen misschien al weer wat gezakt'. Maar de tijd vliegt en ik had er inderdaad wat eer moeten aan beginnen.

Waarom Mega vermijden?

Hoh, tegen volgende week ergens moet ik een nieuwe leverancier hebben. Online kan je al snel wat gaan vergelijken. Het valt me op dat niemand nog een vaste tarief aanbied. Ik dacht: 't is winter, ik wacht tot op de laatste knip om te veranderen want tegen dan zijn de prijzen misschien al weer wat gezakt'. Maar de tijd vliegt en ik had er inderdaad wat eer moeten aan beginnen.
Mijn verhaal staat hier al ergens, gewoon continu foute facturen sturen, aanmaningen blijven sturen, incassobureaus aanstellen, ... Ook al is alles gecontesteerd. Kortingen bij aanvang van contract niet geven (zoals bij makila), klantendienst compleet onbereikbaar (brief, mail, telefoon, ...).

Mijn verhaal staat hier al ergens, gewoon continu foute facturen sturen, aanmaningen blijven sturen, incassobureaus aanstellen, ... Ook al is alles gecontesteerd. Kortingen bij aanvang van contract niet geven (zoals bij makila), klantendienst compleet onbereikbaar (brief, mail, telefoon, ...).
Ola, dat is wat anders! Thx for the heads up alleszins!

Ik dacht eerst in de trend van m'n schoonzus: "wij zitten al 5 jaar bij dezelfde leverancier want we zijn daar eigenlijk wel heel tevreden over".
En dan bedoeld ze niet de service. Ze heeft het op de kwaliteit van gas en elektriciteit. :unsure:

Ja lap, contract loopt ten einde 1/05. Maar is dat geen 14 dagen opzeg?

Je kan steeds veranderen binnen 14 dagen wanneer je een nieuwe contract afsluit. Dus in principe heb ik nog langer? Of zie ik dat verkeerd.

Ja lap, contract loopt ten einde 1/05. Maar is dat geen 14 dagen opzeg?

Je kan steeds veranderen binnen 14 dagen wanneer je een nieuwe contract afsluit. Dus in principe heb ik nog langer? Of zie ik dat verkeerd.
Dacht dat het een maand was, maar kan er naast zitten.

Opzeg is 1 maand.
Is de jaarlijkse vaste kost bij jouw huidige leverancier vast of pro rata? Indien dat laatste maakt het eigenlijk niet uit...

ik heb de periode van 01/07 tot 10/03: +-330 M³ minder verbruikt ( vergeleken met vorige jaren, zelfde periode )
-Door de chauffage wat vroeger af zetten en bepaalde ruimtes boven niet meer te verwarmen.
-Tevens de thermostaat 19 graden te hanteren ipv 20 graden. ( niet continu )
-De chauffage te ontluchten ( jaarlijks aanbevolen ) en achteraan de radiatoren te isoleren.
-Tochthond aan de deur die aansluit aan de gang.

Toch een besparing van 30 % met kleine aanpassingen.

Nu nog benieuwd naar de eindafrekening vd gas die weldra volgt.
Ik had voor de eerste keer ooit een variabel contract genomen vorig jaar... Dommer kon niet.
We zullen wel zien met alle promo's en gezinssamenstelling korting eraf.

Voor electriciteit ongeveer 8 procent minder; daar heb ik al gemerkt dat je echt niet veel kan bezuinigen.
Tenzij je 's avonds met kaarsen of een nachtkijker gaat werken ;-)

Echter onlangs toch de overstap gemaakt naar zonnepanelen; ik hoop die investering op max 8 jaar terug te verdienen. Volgens de modellen wel gezien de mooie aankoopprijs en de dakpositie van mijn installatie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan