Energieleveranciers

-Tevens de thermostaat 19 graden te hanteren ipv 20 graden. ( niet continu )
Ik vind 19 graden verschrikkelijk koud voor achter de PC te werken als IT'er. 20 graden gedurende de dag is echt het minimum voor mij.
En dat komt van de loper die iedereen zot verklaart, omdat ik altijd met een kort broekske loop, zelfs in het putteke van de winter. :tongue:

En ik ga echt niet een dikke trui aandoen voor de camera als ik aan het werk ben.

Laatst bewerkt:
ik heb de periode van 01/07 tot 10/03: +-330 M³ minder verbruikt ( vergeleken met vorige jaren, zelfde periode )
moeilijk om te vergelijken:
- je minderverbruik zeg je beter in %, absolute waarden zegt niet veel
- de winter was relatief zacht. Meeste mensen zullen (gelukkig) een minderverbruik hebben.

Maar 't lijtk wel indien het effectief een mooi resultaat heeft gehad :)

16u04. Maar dit is dus ook gewoon weer een automatische verwerking.

Bij mij gaat het om amper 40 euro. Gaan ze echt honderden euros betalen aan een incassobureau, en nadien worst case zelfs een dagvaarding sturen om 40 euro pogen te recupereren waarop mega gewoon geen recht op heeft? Of is het blufpoker?

Mmm ik ben echt benieuwd hoor. Mij kost dit veel tijd en energie, maar mega gaat dit gewoon veel geld kosten als ze hier niet mee stoppen.
Ik heb nog niet verder gelezen dan deze post dus in weet niet hoe het ondertussen zit

Bij mijn mama zijn ze effectief zover gegaan. Niet de energieleverancier, maar apcoa, parkeerbedrijf.

Zij had een parkeerboete van 15€ (terecht) betwist. Maar apcoa heeft het zover laten komen dat er een deurwaarder aan haar deur stond (met dikke Tesla), en ze is 3x naar het vredegerecht gemoeten. Die hebben haar 3x volledig gelijk gegeven, maar apcoa blijft in beroep gaan. De advocaat van apcoa wist geen enkele keer waarover het ging en zat daar telkens gewoon bandwerk te doen van betwiste/onbetaalde parkeerboetes.

De vrederechter heeft nog aan m'n mama gezegd dat hij blij is dat er nog zo koppige mensen bestaan want de meerderheid betaalt de onterechte factuur gewoon omdat ze de moeite er niet willen insteken. En zo blijven die bedrijven hun zin maar doen.

Alé, eindelijk de eindafrekening ontvangen van de Vlaamse Energieleverancier.

Hier ook deze ochtend ontvangen. Dacht dat ik er vanaf was maar helaas...
276€ voor periode 01/11/2021 tot 07/12/2021 :( iets meer dan een maand dus
Wij ook ontvangen, 32€ te betalen.

Ergens wringt het bij mij om dat te betalen. Zij hebben contractbreuk gepleegd door failliet te gaan. Hierdoor ons op een massa extra kosten gejaagd. En nu moeten we nog bijleggen ook.

Maar ik(we) heb(ben) geen poot om op te staan zeker?

Geen poot om op te staan neen.

Al was uw standpunt ook niet 100% fair. Het is namelijk dankzij hun verdienmodel dat niet zorgde voor aanzienlijke reserves bij een dusdanige tegenslag dat men x jaar heeft kunnen genieten van eventueel een lagere afrekening voor energie.

Ergens wringt het bij mij om dat te betalen. Zij hebben contractbreuk gepleegd door failliet te gaan. Hierdoor ons op een massa extra kosten gejaagd. En nu moeten we nog bijleggen ook.
Zij hebben energie geleverd, jij hebt die ontvangen.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je dat dan betaalt.

Dat ze hun contractuele leveringen niet zijn nagekomen heb je wel een punt, maar "op kosten gejaagd" vind ik wat overdreven.
Behalve de tijd nodig om een nieuw contract te zoeken bij een andere leverancier lijkt me dat je weinig "kosten" gaat kunnen hard maken wegens het (ik veronderstel) verlies van de lage vaste prijs voor de periode van max 1 jaar.
Daarbij komt dat je als klant ergens achteraan het rijtje staat als het om schuldvereffening gaat, en je niet veel moet verwachten qua geldelijke compensatie (aangezien er letterlijk (hoogstwaarschijnlijk) geen geld is om dat te betalen).

Dit is ook exact waar een faillissement voor dient he, bescherming van de zaak/zaakvoerders tegen schuldeisers.
Die bescherming geldt alleen maar als het bedrijf niet mismeesterd is, en er geen fraude in het spel is, maar ik denk dat de VEL simpelweg geveld is door de volatiele markt, waar ze vanuit potentieel winstoogmerk te weinig rekening mee hielden.
Wat je in vraag kan stellen als strategie, maar als dat de strategie is, en de markt ontploft in je gezicht, is dat nog steeds een zuiver faillissement, en wordt het geld dat er is verdeeld onder de schuldeisers in de rang waarin ze staan.

Voor welke periode was dat van jullie als ik mag vragen? Is toch heel weinig?

In principe moet je 1 maand op voorhand een nieuw contract aangaan, maar in de praktijk zou ik in uw geval ten laatste 15/05 tekenen.
Top bedankt. Zal dan binnenkort eens zoeken.
Enige tips? Als ik rondkijk verschiet ik wel van de prijzen...
Vorig jaar bij een groepsaankoop 0.01 c/kwh Gas & 0.04 c/kwh elektriciteit. De prijzen nu zijn toch wel wat anders.. :D

Dat ze hun contractuele leveringen niet zijn nagekomen heb je wel een punt, maar "op kosten gejaagd" vind ik wat overdreven.
Stel dat je Mega zen 5 jaar getekend had aan een relatief goedkope prijs in 2021.
Ik weet dat Mega sommige van die contracten heeft opgezegd maar dat was/is illegaal. Dus stel dat je als klant dit produkt momenteel nog hebt lopen.

Echter Mega gaat morgen failliet. Dan word je dus op kosten gejaagd. Je moet nog een factuur betalen aan de curator. Bovendien betaal je de volgende 3 tot 4 jaar dan ineens worst case je huidig tarief x 5 of zo. :tongue:

Maar ja, een faillissement is nooit eerlijk. Er gaat dan altijd sprake zijn van een of meerdere contractbreuken, maar de partij die bestraft zou moeten worden, is dan gewoon opgedoekt / bestaat niet meer, en dan is er gewoon géén contract meer.

Geen poot om op te staan neen.

Al was uw standpunt ook niet 100% fair. Het is namelijk dankzij hun verdienmodel dat niet zorgde voor aanzienlijke reserves bij een dusdanige tegenslag dat men x jaar heeft kunnen genieten van eventueel een lagere afrekening voor energie.
Mja, ik als klant heb geen zaken met hun verdienmodel. Zij moeten rekening houden dat ze niet te laag gaan om het risico voor hen te minimaliseren. Ok, het zijn absurde tijden nu. In een normale situatie zouden ze wss niet failliet gegaan zijn.
Ik had ingetekend op een groepsaankoop van de provincie.
Zij hebben energie geleverd, jij hebt die ontvangen.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je dat dan betaalt.

Behalve de tijd nodig om een nieuw contract te zoeken bij een andere leverancier lijkt me dat je weinig "kosten" gaat kunnen hard maken wegens het (ik veronderstel) verlies van de lage vaste prijs voor de periode van max 1 jaar.
Daarbij komt dat je als klant ergens achteraan het rijtje staat als het om schuldvereffening gaat, en je niet veel moet verwachten qua geldelijke compensatie (aangezien er letterlijk (hoogstwaarschijnlijk) geen geld is om dat te betalen).

Dit is ook exact waar een faillissement voor dient he, bescherming van de zaak/zaakvoerders tegen schuldeisers.
Die bescherming geldt alleen maar als het bedrijf niet mismeesterd is, en er geen fraude in het spel is, maar ik denk dat de VEL simpelweg geveld is door de volatiele markt, waar ze vanuit potentieel winstoogmerk te weinig rekening mee hielden.
Wat je in vraag kan stellen als strategie, maar als dat de strategie is, en de markt ontploft in je gezicht, is dat nog steeds een zuiver faillissement, en wordt het geld dat er is verdeeld onder de schuldeisers in de rang waarin ze staan.
Extra kosten, van 150€/m naar 370€/m. Ik had nog een 6 maand lopend contract. Dat is 1320€ dat ik nu kwijt ben puur door hun faillissement. Geld dat ik heel erg goed kan gebruiken voor mijn renovaties. (Oa extra isoleren)

Ik ga idd niets kunnen hard maken, en ga ook de moeite niet doen. Maar zoals ik zei, het wringt wel.

Want omgekeerd kunnen "simpele klanten" die normaal zouden moeten terugkrijgen allicht fluiten naar hun geld, want die staan idd achteraan de lijst schuldeisers.

Voor welke periode was dat van jullie als ik mag vragen? Is toch heel weinig?
2 maand. Oktober en november 2021.

Want omgekeerd kunnen "simpele klanten" die normaal zouden moeten terugkrijgen allicht fluiten naar hun geld, want die staan idd achteraan de lijst schuldeisers.

Misschien ook even aanstippen wie onder andere tot de algemeen bevoorrechte schuldeisers behoort: de BTW, de belastingen, de sociale zekerheid.
De overheid staat dus hoger in rangorde dan de klant en krijgt prioritair het geld uit de vereffening.

Vandaar dat je beter te weinig voorschot kan betalen dan te veel. Als de energieleverancier failliet gaat en jij hebt een openstaand bedrag, zijt maar zeker dat de curator dat bij jou komt halen.

Heb je nog geld te goed? Dan zie je dat deels of worst case helemaal niet meer terug. De curator gaat je alleen nog wat geld geven als er nog wat overschot is nadat alle andere schuldeisers -die hoger op de ladder staan- reeds aan de beurt geweest zijn.

Stel dat je Mega zen 5 jaar getekend had aan een relatief goedkope prijs in 2021.
Ik weet dat Mega sommige van die contracten heeft opgezegd maar dat was/is illegaal.
De manier waarop zij dit hebben gedaan is waarschijnlijk onwettig ja, maar het lijkt me sterk dat ze op geen enkele manier die contracten zou kunnen beeindigen (mits bvb x euro aan boete of watdanook).
Echter Mega gaat morgen failliet. Dan word je dus op kosten gejaagd. Je moet nog een factuur betalen aan de curator. Bovendien betaal je de volgende 3 tot 4 jaar dan ineens worst case je huidig tarief x 5 of zo. :tongue:
Welkom bij de rest van de meute die die prijzen al langer betaalt omdat hun contract toevallig een andere einddatum had.
Maar ja, een faillissement is nooit eerlijk. Er gaat dan altijd sprake zijn van een of meerdere contractbreuken, maar de partij die bestraft zou moeten worden, is dan gewoon opgedoekt / bestaat niet meer, en dan is er gewoon géén contract meer.
Nja, het contract is er nog, en wordt gebruikt om met de resterende fondsen een settlement uit te werken he.

Niemand wint bij een faillissement. Enkel de zaakvoerder(s) die verliezen meestal toch net iets minder dan de rest.

Begin februari verandering energieleverancier in gang gezet.

Overgang van Luminus naar Engie.
Leek allemaal vrij vlot en snel te verlopen.
Luminus belt quasi meteen met de melding dat ze de stopzetting en overdracht naar nieuwe leverancier goed ontvangen hebben.

In maart krijg ik eerste maal factuur van Engie, zoals te verwachten was.
En boevendien krijg ik nog een factuur van Luminus voor de volgende maand al te betalen :sop:
"Vreemd" dacht ik bij mezelf...

Na veel vijven en zessen en veel tijd verspillen aan telefoon en vele wachtmuziekjes verder, komen we uiteindelijk tot de constatie dat Engie het nieuwe contract op het adres van onze buren gezet heeft en hun EAN codes...

Momenteel heb ik dus 2 contracten lopen op mijn naam, op 2 verschillende adressen, met 2 verschillende EAN codes...

Voorlopig bijna 2 weken verder en nog altijd niet opgelost...
"Geen zorgen" zeggen ze bij Engie, dit komt wel eens vaker voor, we lossen het zo snel mogelijk op...

Had Luminus Optifix aangevraagd voor in maart bij de verhuis.
Begin deze maand bel ik eens, en was de aanvraag niet in orde voor hun (nieuwe aansluting/ klant ipv verhuis ofzo).
Laten ze niets weten???

Daarna geven ze mij Comfy (15c/kwh). Terwijl de Optifix 10 c/kwh was.
Denk dat ik 5x heb moeten bellen tot het in orde was.

Terug
Bovenaan