Energieleveranciers

Ja Mega had natuurlijk ergens wel gelijk in uw scenario, maar ik vind het heel erg klantonvriendelijk wat ze u geflikt hebben.
En bewust u geen brieven sturen en niet opbellen. Yeah right. En dat allemaal voor TWEE fucking Eurokes.
Denk niet dat mega zijn webdomein host? :unsure:

Gisteren Mail gehad van Ecopower, pellets van 345 naar 425 per pallet..

Gisteren ook gehad. Ik was eerst aan het denken om in de living een pelletkachel te zetten maar ik denk nu om maar een kolenkachel te zetten. Voor die prijs heb je 1000 kilo antraciet. Daar verwarm je ongeveer de hele winter mee. Deze week ook een voorstel gehad van Eneco voor variabel contract vanaf 1 juni. Van vast contract van minder dan 2,5 cent naar 12,59 cent. Dan ga ik bijna 300 euro voorschot per maand moeten betalen. Deze zomer komt er een kachel in huis.

Naief om te denken dat niet alles samen naar boven zal gaan.

Dat is gewoon de klassieke golfbeweging. Gas naar boven, switch, hout naar boven, switch, kolen naar boven. Uiteindelijk zal alles evenveel kosten, alles samen stijgen en alles samen zakken.

Ik stook de zaterdag met kolen in mijn atelier, nooit van zen leven dat ik da in huis zou willen ze

Mijn ouders hebben altijd kolenkachel gehad. Zelf een allesbrander gehad. Wanneer het echt een hele dag koud was stookte ik kolen, in de tussenseizoenen af en toe wat hout in de avond. Hout is veel meer gedoe. Een goede gietijzeren allesbrander geeft zeer veel warmte. Nu al jarenlang gas. Jarenlang was gas goedkoper dan kolen. Is makkelijk en was goedkoop.

Voordeel van kolen, pellets en hout, je kunt daar een grote voorraad van inslaan. Desnoods leg je de hele garage vol voor de komende jaren. Je betaald geen netkosten etc... deze week mijn jaarafrekening van gas gehad. 638€ gas, netbeheerder 321€ en heffingen 41€. Het goedkoopste wat ik nu vind is variabel 2797€.

Iemand de nieuwe prijzen van Optifix al bekeken? Gas is van 8,8 cent per kwh incl 6 pct btw (stond op de prijsfiche nog met 21 pct btw) naar 14,6 cent per kwh incl 6 pct btw gegaan. Wel fijn om te zien als je je contract al afgesloten hebt. 😁 En ik zie de prijzen niet meteen zakken.

De elektriciteitsprijzen van Optifix zijn iets genuanceerder. De afnameprijzen zijn gestegen (29,52 cent per kwh --> 35,31 cent per kwh), maar de injectievergoeding is veel meer gestegen (15,33 cent per kwh --> 25,72 cent per kwh). Ik weet nog niet hoeveel we zelf verbruiken en injecteren, dus moeilijk om in te schatten of we met een nieuw contract voordeel zouden doen. Ik vermoed eerlijk gezegd van wel (bij 30 procent zelfverbruik zouden we 150 euro winst maken bij een nieuw Optifix contract t.o.v. de Optifix prijzen van maart), maar ik heb geen idee of we een nieuw Optifix contract kunnen aangaan voor elektriciteit als we net al een Optifix contract voor elektriciteit hebben afgesloten. Iemand hier die weet of dit kan?

Laatst bewerkt:
De prijzen van Easy variabel 'Engie' zijn merkwaardig genoeg identiek gebleven tem jan - maart. MAAR als ik het goed begrepen heb is dit nu wel aan 6% Btw en niet langer aan 21% dus in feite is het dus wel gestegen hé ..

Iemand de nieuwe prijzen van Optifix al bekeken? Gas is van 8,3 cent per kwh incl 6 pct btw (stond op de prijsfiche nog met 21 pct btw) naar 14,6 cent per kwh incl 6 pct btw gegaan. Wel fijn om te zien als je je contract al afgesloten hebt. 😁 En ik zie de prijzen niet meteen zakken.
Op mijn tarieffiche staat voor maart 10,05 per kwh inclusief 21% Btw en inderdaad t'is nu serieus gestegen (voor Optifix 2 jaar vast) naar 14,6 cent per Kwh inclusief 6% Btw. :S

Als je optifix hebt afgesloten in maart met als startdatum 1 juli. Dan heb je toch de prijzen van maart die vast staan of niet?

Mijn ouders hebben altijd kolenkachel gehad. Zelf een allesbrander gehad. Wanneer het echt een hele dag koud was stookte ik kolen, in de tussenseizoenen af en toe wat hout in de avond. Hout is veel meer gedoe. Een goede gietijzeren allesbrander geeft zeer veel warmte. Nu al jarenlang gas. Jarenlang was gas goedkoper dan kolen. Is makkelijk en was goedkoop.

Voordeel van kolen, pellets en hout, je kunt daar een grote voorraad van inslaan. Desnoods leg je de hele garage vol voor de komende jaren. Je betaald geen netkosten etc... deze week mijn jaarafrekening van gas gehad. 638€ gas, netbeheerder 321€ en heffingen 41€. Het goedkoopste wat ik nu vind is variabel 2797€.
Zoiets? :unsure:

Als je optifix hebt afgesloten in maart met als startdatum 1 juli. Dan heb je toch de prijzen van maart die vast staan of niet?
Klopt, behalve dat de btw voor gas gezakt is dus het is niet 10,05 cent per kwh voor gas maar +- 8,8 cent per kwh.

Dat is ook de reden waarom ik vraag of ik mijn elektriciteitscontract opnieuw kan afsluiten omdat die van april interessanter lijkt dan die van maart.

Laatst bewerkt:
Klopt, behalve dat de btw voor gas gezakt is dus het is niet 10,05 cent per kwh voor gas maar +- 8,3 cent per kwh.

Dat is ook de reden waarom ik vraag of ik mijn elektriciteitscontract opnieuw kan afsluiten omdat die van april interessanter lijkt dan die van maart.
Zou ik niet doen.

Aangezien contractueel gezien het injectietarief maandelijks indexeert :

Tariefformule voor de vergoeding van geïnjecteerde energie (indien op u van toepassing)
(excl. BTW):
Index (excl. BTW): Belpex = 265,71 €/MWh; Dag (dagmeter) = 0,1007 x Belpex - 1,0500; Dag
(dag- en nachtmeter) = 0,1097 x Belpex - 1,0500; Nacht = 0,0748 x Belpex - 1,0500;
Vermelde bedragen zijn afgerond. Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd.
https://www.luminus.be/-/media/gene...hash=43C0A99868F08FC4C6DB6123C0FFB6A7407FBCB4

Zou ik niet doen.

Aangezien contractueel gezien het injectietarief maandelijks indexeert :

https://www.luminus.be/-/media/gene...hash=43C0A99868F08FC4C6DB6123C0FFB6A7407FBCB4
Ah dat wist ik niet. Ik dacht dat een vast contract ook inhield dat je een vaste injectievergoeding kreeg. Ik zie dat de berekening in mijn contract hetzelfde is als in de nieuwe tariefsheet, enkel de waarde van Belpex is anders. Maar als ik het goed begrijp is de Belpex niet meer dan een index en zou de injectievergoeding van het contract dat ik afgesloten heb dus dezelfde moeten zijn?

@makila : ik heb gisteren ipv naar de info eens gemaild naar [email protected] na die sms, en wonderbaarlijk een reactie gehad dat ze het dossier gaan behandelen en ik alle herinneringen mag negeren!
Vandaag eveneens wonderbaarlijk toch nog antwoord verkregen van Mega net nadat de deadline van 2 april verstreken was, waarbij mijn dossier naar een incassobureau zou gaan.

De betwisting is aanvaard en de correctie wordt toegepast.
Er was een beetje vertraging door de grote drukte. :wallbash:

Hopelijk is het nu in orde.

Laatst bewerkt:
Ah dat wist ik niet. Ik dacht dat een vast contract ook inhield dat je een vaste injectievergoeding kreeg. Ik zie dat de berekening in mijn contract hetzelfde is als in de nieuwe tariefsheet, enkel de waarde van Belpex is anders. Maar als ik het goed begrijp is de Belpex niet meer dan een index en zou de injectievergoeding van het contract dat ik afgesloten heb dus dezelfde moeten zijn?
Ze durven wel eens maandelijks van indexatieparameters veranderen zonder de naam van de tariefformule te wijzigen.
Om het simpel te houden waarschijnlijk...

Oppassen als je nu een nieuwe leverancier moet kiezen.
Sommige tonen de prijs met 6% btw en de andere met 21%.

Leuke verrassing als je na september plots 21% moet betalen.

Laatst bewerkt:
Antwoord gekregen van de ombudsdienst na mijn klacht tegen Mega:

"Vermits uw klacht ontvankelijk is, sturen wij een afzonderlijk schrijven naar het betrokken
energiebedrijf om hen eraan te herinneren dat, krachtens artikel XVI.27 van het Boek XVI,
"Buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen" van het Wetboek van economisch recht
en artikel 4, §§ 4 en 5 van het procedurereglement van de Ombudsdienst , de inningsprocedure
moet worden opgeschort voor het betwiste elektriciteits- en/of aardgasgedeelte van de factuur en
dit totdat de Ombudsdienst voor Energie het onderzoek van uw klachtendossier heeft beëindigd."

Sweet :cool:

Antwoord gekregen van de ombudsdienst na mijn klacht tegen Mega:

"Vermits uw klacht ontvankelijk is, sturen wij een afzonderlijk schrijven naar het betrokken
energiebedrijf om hen eraan te herinneren dat, krachtens artikel XVI.27 van het Boek XVI,
"Buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen" van het Wetboek van economisch recht
en artikel 4, §§ 4 en 5 van het procedurereglement van de Ombudsdienst , de inningsprocedure
moet worden opgeschort voor het betwiste elektriciteits- en/of aardgasgedeelte van de factuur en
dit totdat de Ombudsdienst voor Energie het onderzoek van uw klachtendossier heeft beëindigd."

Sweet :cool:

Ontvankelijk wil zeggen dat de klacht in behandeling is. Maar zegt wel nog niets over de gegrondheid.

Terug
Bovenaan