Energieleveranciers

Tijdelijk elke maand het bedrag dat je zelf dacht aan voorschot te geven sparen?
Ja ik probeer wel een overzicht bij te houden en op zich is dat geen probleem als ik me eraan verwacht.
Maar ik ga daar nu ook geen aparte rekening voor openen om dat bij te houden natuurlijk :)

In de app staat het correct "volgende voorschot 127,91€", maar als de factuur komt is het telkens maar 85€
Kan het voorschot voor stroom ook nie aanpassen
Het is jammer dat je gewoon niet met ze kan communiceren, zonet nog proberen bellen

Ja ik probeer wel een overzicht bij te houden en op zich is dat geen probleem als ik me eraan verwacht.
Maar ik ga daar nu ook geen aparte rekening voor openen om dat bij te houden natuurlijk :)

In de app staat het correct "volgende voorschot 127,91€", maar als de factuur komt is het telkens maar 85€
Het is jammer dat je gewoon niet met ze kan communiceren, zonet nog proberen bellen
Goh, op zich gaat het dan "maar" over een €500 verschil op jaarbasis. Niet aangenaam natuurlijk, maar niet zo erg als alles in 1x leggen. :p

Goh, op zich gaat het dan "maar" over een €500 verschil op jaarbasis. Niet aangenaam natuurlijk, maar niet zo erg als alles in 1x leggen. :p
Zal daar inderdaad rond zitten moest het zo lang blijven aanslepen. Inderdaad geen drama, maar ook niet leuk
en waarschijnlijk op te lossen met één telefoontje

Ben deze week al 2 keer in contact gekomen met de klantendienst van engie. Was echt niet problematisch hoor.

Ben deze week al 2 keer in contact gekomen met de klantendienst van engie. Was echt niet problematisch hoor.
Chat gaat niet. Tenzij algemene vragen.
Als ik bel is het kies 1 NL. Dan word ik in wacht gezet en na een goei 45 seconden is de lijn verbroken. Mail krijg ik bevestiging van, maar geen antwoord. Messenger ook geen antwoord
Ik probeer het gewoon volgende week ofzo wel eens opnieuw.

Chat gaat niet. Tenzij algemene vragen.
Als ik bel is het kies 1 NL. Dan word ik in wacht gezet en na een goei 45 seconden is de lijn verbroken. Mail krijg ik bevestiging van, maar geen antwoord. Messenger ook geen antwoord
Ik probeer het gewoon volgende week ofzo wel eens opnieuw.
Ik heb effectief gebeld. Dus niet met de chat.
Wel met mijn gsm, teams bellen kwam je in contact met de keuzelijst. Waarna je dan een keuze moest maken. In de wachtrij werd gezet, en x seconden erna werd je er gewoon afgezwierd. Gewoon bellen met de gsm, zelfde keuze, in wachtrij gezet en dan een deuntje voor zolang je in wacht gezet werd. En neem 5 minuten later of zo werd ik doorverbonden met een medewerker.

Ik krijg dus nog steeds geen voorschotfacturen van Engie voor elektriciteit
Voor gas wel sinds begin van het contract
Voor stroom nog niks gehad (wel al een afrekening na meteropname) voor december/januari dus 2 "duurdere" maanden

Geraak ook op geen enkele manier in contact met hun
Als die nog 10 maand aansleept gaat het een leuke worden
Ik kreeg de eerste 2 maand zelfs geen voorschotfacturen en m'n aanvraag na een verhuis werd maar niet verwerkt. Uiteindelijk na 2 keer bellen met Engie werd m'n dossier voorgenomen en was het plots op magische wijze een halve week later in orde. Bellen (gsm) is dus de beste optie.

Uh, ik probeer via aanbieders over te schakelen vandaag voor startdatum 01/05. Maar de datumkiezer van aanbieders geeft mij maar als vroegste datum 01/06?
Wat is dit nu weer?

hoe veel tijd
Uh, ik probeer via aanbieders over te schakelen vandaag voor startdatum 01/05. Maar de datumkiezer van aanbieders geeft mij maar als vroegste datum 01/06?
Wat is dit nu weer?
Jep, heb ik ook al gehad !!

vroeger was het best ok als je in de maand zelf nog wou vergelijken, en dan de eerste dag van volgende maand de overstap laat uitvoeren.

VREEMD GENOEG , je zou toch denken: nu gaat alles digitaal toch veel sneller,
had ik vorig jaar ook hetzelfde voor: je moet nu meestal EEN VOLLE MAAND na je huidige maand er bij tellen.

(stel: vandaag zijn we 14 maart, tegen 1 april ga je niet meer kunnen overstappen, je moet 1 mei nemen).

Ik hou hier alvast rekening mee, ik wil op 1 juni over stappen (zoals elk jaar), en ga dus half april al moeten beslissen naar waar. (wat eigenlijk best absurd is, want in 6 weken, kan een andere aanbieder weer heel andere tarieven hebben natuurlijk)

Kga een werfaansluiting aanvragen. Mensen met ervaring hoeveel kWh ze gedurende hun totale verbouwing vebruikt hebben? (bouwkraan, etc).
Kwestie dat het reële verbruik toch wat in de grootteorde ligt van het voorschot.

Ter info: gisteren gebeld met aanbieders en die konden de startdatum wel nog op 1 mei zetten via telefoon.

Geen garantie dat Engie het klaar krijgt op tijd, maar dat zien we dan wel.

Ter info: gisteren gebeld met aanbieders en die konden de startdatum wel nog op 1 mei zetten via telefoon.

Geen garantie dat Engie het klaar krijgt op tijd, maar dat zien we dan wel.
Ja maar met zaken "aan de telefoon" heb ik slechte herinneringen en ervaringen. (naar wie heb je trouwens gebeld? heeft "aanbieders" ook een hulplijn ?)
Hopelijk voor jouw geen problemen, maar ik ga toch 1,5 maand op voorhand al de overstap regelen.

Mail gehad van Eneco dat de prijsgarantie van mijn vast contract (dag 8,82 - nacht 6,49 €cent/kWh 🥲) afloopt en ik vanaf 1/6/2022 wordt overgezet naar Eneco Zon & Wind Flex. Dit is vrij duur, daarom zou ik overschakelen.

Neem ik nu best een contract met een zekere mate van prijszekerheid of toch iets dat volledig variabel is? Het verschil tussen bv een Luminus essential (1 jaar prijszekerheid) en Elektriciteit Groen Variabel van Dats24 (geen prijszekerheid) is voor mijn verbruik ongeveer € 100 in het voordeel van de laatste. Maar ik vermoed dat ik met een volledig variabel contract een stuk meer risico loop dat mijn "jaarprijs" uiteindelijk veel hoger ligt?

En regel ik nu al best de overstap, of wacht ik best nog een week of twee? Kan dat de prijs nog positief beïnvloeden? (hoe meer richting zomer, des te goedkoper de energie - of klopt dat niet?)

Dat kunnen wij niet voor u beslissen. Persoonlijk acht ik dat voorlopig met het volledige Oekraïenegebeuren als een enorm grote gok.
Daarnaast begrijp ik niet waarom jij luminus essential vermeld als zijnde een prijsgarantie van 1 jaar ? Volgens de tariefkaart is dat toch een kwartaalvariabele prijs?
En ik verwacht persoonlijk toch dat die op dit moment hoger gaat uitkomen als de prijs die men in januari heeft vastgeklikt, en waar dat tarief dat je in de tariefkaart ziet nog op gebaseerd was, aangezien de aanpassing van de prijs gebeurd in april (en die voor alle contracten daarin meeëvolueert).

Ik heb gekozen voor het optifix contract, dus het vast contract. Omdat ik op dit moment liever 100€ meer betaal, dat ik zeker ben van de prijs dan dat ik onzeker ben van aan welke prijs ik mij ga mogen gaan verwachten. Maar ik ben eerder risicoavers op dat punt. En normaliter voor de volgende 3 maand (via de kwartaalaanpassing), acht ik de kans relatief groot dat de variabele of kwartaalvariabele prijs hoger gaat zijn dan de vaste prijs die je nu kan afsluiten (indien je die nog zou kunnen afsluiten - al is dat een hypothese/suppositie).

Vast contract spreekt me ook meer aan maar komt € 500 duurder uit, da's me toch iets van het goede te veel. Die prijszekerheid voor een jaar zag ik op de site van de VREG:

Onderdelen met prijszekerheidFormule + vaste vergoeding
Termijn prijszekerheid1 jaar
Prijs per tijdsblok (Time-Of-Use)?Nee

Vast contract spreekt me ook meer aan maar komt € 500 duurder uit, da's me toch iets van het goede te veel. Die prijszekerheid voor een jaar zag ik op de site van de VREG:

Onderdelen met prijszekerheidFormule + vaste vergoeding
Termijn prijszekerheid1 jaar
Prijs per tijdsblok (Time-Of-Use)?Nee
Je moet dat wel correct interpreteren hé, die prijszekerheid :
Bij een contract van bepaalde duur verbruik je energie aan de tarieven en voorwaarden uit jouw contract. Daar ben je tijdens de looptijd van jouw contract zeker van.
Bij een vast tarief ligt de prijs per kWh vast. Bij een variabel tarief heb je zekerheid over de gebruikte formule, maar niet over de uiteindelijke prijs per kWh. De formule vind je op de tariefkaart van het contract.
Ik weet niet of je de gegevens nodig voor de formule zou kunnen opzoeken en u baseren op vb het gemiddelde van de gegevens van de laatste week. Maar voordat ik zou zeggen van die vaste kost is 500€ meer. Zou ik toch eens kijken of ik niet aan die gegevens zou kunnen geraken voordat ik dat als een vaststaand feit zou claimen. Aangezien die prijs verandert op 1 april. En je voor uw claim u baseert op de prijs die je nu ziet, die nog van januari (dus gebaseerd op eind december) is (en de gegevens zijn duidelijk dat de energieprijs sinds toen toch wel minstens 10 -12 cent gestegen is - https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Prijzen_elektriciteit.html).

Laatst bewerkt:
Zonder hier de laatste weken gelezen te hebben:
Voor onze nieuwbouwwoning komt Fluvius gas en elektriciteit aansluiten binnen een kleine maand en zou dus meteen al verbruikscontract moeten afsluiten. Zonnepanelen (7200 Wp) komen in juni, verhuis zal eerder na de zomer zijn.
Ben geneigd om zonder veel nadenken contract af te sluiten bij zelfde leverancier als ons huidig appartement, en dan binnen een jaar ofzo te herzien? Of wat zou beste aanpak zijn?

Zonder hier de laatste weken gelezen te hebben:
Voor onze nieuwbouwwoning komt Fluvius gas en elektriciteit aansluiten binnen een kleine maand en zou dus meteen al verbruikscontract moeten afsluiten. Zonnepanelen (7200 Wp) komen in juni, verhuis zal eerder na de zomer zijn.
Ben geneigd om zonder veel nadenken contract af te sluiten bij zelfde leverancier als ons huidig appartement, en dan binnen een jaar ofzo te herzien? Of wat zou beste aanpak zijn?

Beste aanpak is op zoek gaan naar de voordeligste leverancier.
Eenvoudigste aanpak is gewoon klant blijven bij je huidige leverancier.

Terug
Bovenaan