Energieleveranciers

Hier rijhuis van 120m2, goed geïsoleerd en met radiatoren constant 22 graden ongeveer 16.000 kWh. Lijkt me veel vergelen met wat ik hier lees. Vriendin neemt ook wel elke dag een bad.

Temperatuur zakt wel nooit onder de 20 graden.
22 °C en nooit onder de 20 °C lijken me daar nu wel de grootste oorzaken. Je zegt goed geïsoleerd, maar blijft het dan effectief 's nachts 20 °C zonder stoken?

Ik heb 2 maanden geleden wel ingesteld dat de verwarming tussen 22u en 8u uit gaat. En dan blijft de temperatuur rond de 20 graden.

Wij zijn precies wel grootverbruikers. 22.000kwh aan verwarming alleen, en er staan dan nog twee houtkachels. :unsure: Voor de dakwerken zaten we wel aan +-30.000kwh, dus dat werpt zijn vruchten af! Voor volgende winters zullen ook de laatste ramen met enkel glas weg zijn + gevelisolatie. Hopelijk scheelt dat ook weer.
Warm water en koken is op elletriek, voor de zonnepanelen zaten we op een 6800kwh daarvoor.

Wij zijn precies wel grootverbruikers. 22.000kwh aan verwarming alleen, en er staan dan nog twee houtkachels. :unsure: Voor de dakwerken zaten we wel aan +-30.000kwh, dus dat werpt zijn vruchten af! Voor volgende winters zullen ook de laatste ramen met enkel glas weg zijn + gevelisolatie. Hopelijk scheelt dat ook weer.
Warm water en koken is op elletriek, voor de zonnepanelen zaten we op een 6800kwh daarvoor.
Maar met een (zeer) oude vrijstaande woning, met zelfs nog enkel glas, moet dat ook niemand verbazen? Hier (bouwjaar 1930) wachten we nog altijd op Godot de dakwerker, en dan zal ons dak eindelijk geïsoleerd zijn. Het valt nu eigenlijk ook goed mee, doordat het om een rijhuis gaat en de ramen nieuw zijn, anders hadden we hetzelfde als jij aan de hand.

Maar met een (zeer) oude vrijstaande woning, met zelfs nog enkel glas, moet dat ook niemand verbazen? Hier (bouwjaar 1930) wachten we nog altijd op Godot de dakwerker, en dan zal ons dak eindelijk geïsoleerd zijn. Het valt nu eigenlijk ook goed mee, doordat het om een rijhuis gaat en de ramen nieuw zijn, anders hadden we hetzelfde als jij aan de hand.
Er zijn maar drie ruiten meer met enkel glas hoor (van de 26), de rest is op zijn minst dubbel, en grotendeels al hoogrendement. Wel 1 grote enkele in de keuken en dat merk je toch enorm. Is dan ook nog eens noordkant. Het hele huis staat dan al op temperatuur en daar mag je nog bijstoken want nog maar 15-16 graden. Ben benieuwd komende winter wat al die investeringen gaan doen.
Nu ook nog gewoon houten buitendeuren zonder isolatie, worden ook vervangen, garagepoorten idem. Dat in combinatie met 8cm isolatie op de gevels, moet toch wel wat doen. :p

Er zijn maar drie ruiten meer met enkel glas hoor (van de 26), de rest is op zijn minst dubbel, en grotendeels al hoogrendement. Wel 1 grote enkele in de keuken en dat merk je toch enorm. Is dan ook nog eens noordkant. Het hele huis staat dan al op temperatuur en daar mag je nog bijstoken want nog maar 15-16 graden. Ben benieuwd komende winter wat al die investeringen gaan doen.
Nu ook nog gewoon houten buitendeuren zonder isolatie, worden ook vervangen, garagepoorten idem. Dat in combinatie met 8cm isolatie op de gevels, moet toch wel wat doen. :p
Dak -en gevelisolatie is normaal een serieuze win inderdaad. Wij merken zelf aan het oud stuk (keuken) dat vooral de kanten precies niet volledig zijn dichtgespoten, waardoor er een trek is, wat toch zorgt voor een kouder gevoel. Wij kunnen hier eigenlijk trouwens enkel nog de gevel isoleren van het oude stuk met spouwmuurisolatie, maar gezien wij nu géén vochtproblemen hebben, ben ik niet zeker of ik het risico wel wil nemen.

Toen ik nog op een (huur)appartement woonde was mijn verbruik +- 13 MWh/jaar. Toen was er onder mij een winkel die geen verwarming had. Nadien is er een andere winkel gekomen waar ze wel verwarmden (makkelijk tot 20 graden) en mijn gasverbruik was gehalveerd. Puur door het effect van die opstijgende warmte.
Zo veel factoren die een invloed hebben op het verbruik.

Dak -en gevelisolatie is normaal een serieuze win inderdaad. Wij merken zelf aan het oud stuk (keuken) dat vooral de kanten precies niet volledig zijn dichtgespoten, waardoor er een trek is, wat toch zorgt voor een kouder gevoel. Wij kunnen hier eigenlijk trouwens enkel nog de gevel isoleren van het oude stuk met spouwmuurisolatie, maar gezien wij nu géén vochtproblemen hebben, ben ik niet zeker of ik het risico wel wil nemen.
Hier is prioriteit 1 het dak (zie klaagzangen in andere threads). Daarna misschien nog gevelisolatie, maar we zitten met een siergevel vooraan met erker (heb hierover een thread gestart een tijd terug), en die zie ik liever niet veranderen in de zoveelste platte crépigevel :unsure:

Iemand nog iets gehoord van de regel van maandelijkse afrekeningen ipv voorschot facturen voor digitale meters? Ik dacht dat dat van april mogelijk was, maar dat is precies een stille dood gestorven.

Hier rijhuis van 120m2, goed geïsoleerd en met radiatoren constant 22 graden ongeveer 16.000 kWh. Lijkt me veel vergelen met wat ik hier lees. Vriendin neemt ook wel elke dag een bad.

Temperatuur zakt wel nooit onder de 20 graden.
Hier ook een rijhuis, 120m², 15000kwh voor vw & ww, geen bad, 21° constant, nieuw dak & ramen, 60m³ waterverbruik. Dus uw gasverbruik is best wel oké denk ik, zeker gezien de temp van 22 en het aantal baden.

Hier 14390 kWh voor open bebouwing, 250m², nieuwbouw 2020.
Toch ook wel redelijk veel eigenlijk. Wij hebben ook open bebouwing, wel maar 180m2. Alle ruimte worden verwarmd met vvw op 21,5 graden heel het jaar door. En dan komen we op zo'n 7500kWh gasverbruik uit in 2021. Huis is gezet in 2020.
En we hebben lange tijd geen gordijnen gehad, dus dat gasverbruik zal nog een beetje lager kunnen.

Weet iemand hoe je er voor kan zorgen dat Fluvius op regelmatige basis de meterstanden kan doorgeven aan de energieleverancier?
Ik zou graag wat actuelere verbruiken zien bij mijn energieleverancier, zodat ze wat beter de voorschotten kunnen inschatten.
Ik heb tot nu toe nog variabel, dus het allemaal zelf berekenen vind ik net wat te veel moeite :p

Toch ook wel redelijk veel eigenlijk. Wij hebben ook open bebouwing, wel maar 180m2. Alle ruimte worden verwarmd met vvw op 21,5 graden heel het jaar door. En dan komen we op zo'n 7500kWh gasverbruik uit in 2021. Huis is gezet in 2020.
En we hebben lange tijd geen gordijnen gehad, dus dat gasverbruik zal nog een beetje lager kunnen.

Weet iemand hoe je er voor kan zorgen dat Fluvius op regelmatige basis de meterstanden kan doorgeven aan de energieleverancier?
Ik zou graag wat actuelere verbruiken zien bij mijn energieleverancier, zodat ze wat beter de voorschotten kunnen inschatten.
Ik heb tot nu toe nog variabel, dus het allemaal zelf berekenen vind ik net wat te veel moeite :p
Ons SWW zit ook op de gasdoorstromer, misschien zit daar het verschil?

Bij Engie kan je de app koppelen aan de digitale meter. Dus je kan je verbruik per dag zien.

Staat ook een prijs in € bij per maand/dag, maar ik heb geen idee in hoeverre die correct is bij een variabel contract

Nog iemand klant bij Engie en die de app gebruikt ?
Daar kan je een bedrag per dag zien (dankzij digitale meter) voor zowel gas + stroom. Enig idee of daar alles in zit ? Dus BTW, korting,... ?

Tussentijdse afrekening die ik heb gekregen leek mij wel redelijk correct voor stroom
Die bedragen zijn de totaalprijs, komt niets meer bij!

Ik vind dat er hier nog veel zijn met redelijk hoog verbruik? Ons verbruik is ongeveer 6900kWh gas per jaar. Alleen 's ochtends de badkamer nog verwarmen, de rest van de dag gewoon de woonkamer & keuken. Overdag staat de verwarming aan 20,5, 's avonds een vijftal uur op 21,5 en dan 's nachts op 20 graden. Wij koken ook met gas.

Ideaal! Perfect!

Ik was wat aan het twijfelen want afrekening gehad voor december en januari (118€ voor stroom) en volgens de app was dit inderdaad 52€ en 59€ dus dit komt min of meer wel uit.
Je kan het hier terug vinden 😄

De getoonde bedragen zijn een vermenigvuldiging van jouw verbruikte volume in kWh en de totale prijs per kWh volgens jouw energiecontract. Het gaat over totaalbedragen, alle kosten inbegrepen (energie + transport- en distributiekosten + btw, taksen en andere toeslagen). De weergegeven prijzen zijn dus de werkelijke totaal kosten van jouw verbruik.

Terug
Bovenaan