Energieleveranciers

Hier ook aan het zien om van leverancier te veranderen. We zitten momenteel bij Lampiris (nu TotalEnergies) hun online abo voor gas en electriciteit, en betaalden sinds deze zomer al een voorschot van €399/maand (gestart in 2018 tegen €166/maand nog..). Heb vrijdag een mail gekregen met daarin uitleg dat ons eindfactuur €2488 zou bedragen (schatting neem ik aan). Ze stellen dus voor om ons maandelijks voorschot te verhogen naar €1170 (o_O) om aan de nieuwe prijzen tegemoet te komen en om onze eindfactuur te reduceren naar €0. Ik ben nu dus die Optifix eens aan het bekijken, maar hoe vergelijk ik de prijs voor gas juist? Voor ons huidige abonnement zie ik dit staan:

Contracten ondertekend vóór 1 februari 2020 of hernieuwd vóór 1 april 2020:
variabele prijsformule: TTF_ENDEX_103 + 0,174 c€/kWh + btw
De waarde van de TTF_ENDEX_103 index voor maart 2022 bedraagt 114,036 euro.

Bij Optifix staat gewoon "Energie (c€/kWh): 10,05" wat ik wel duidelijk vind. Maar hoe moet ik bovenstaande formule juist toepassen?

Ons verbruik voor gas is wel hoog (31899 kWh voor een twee-onder-een-kapwoning, wel ongeveer 220m²) dus we gaan dit jaar waarschijnlijk ook eens een test laten uitvoeren op warmteverlies, iemand ervaring daarmee?

TTF103 is deze winter de slechtste indexparameter om gefactureerd op te worden.
Tis een kwartaalparameter waarvan het niveau nu in maart bepaald wordt voor Q2. Dus nog onmogelijk om te zeggen wat het uiteindelijk niveau voor volgend kwartaal zal zijn, maar als de huidige prijzen aanhouden moet je denk ik rekenen op een 130-140/MWh.

TTF103 is deze winter de slechtste indexparameter om gefactureerd op te worden.
Tis een kwartaalparameter waarvan het niveau nu in maart bepaald wordt voor Q2. Dus nog onmogelijk om te zeggen wat het uiteindelijk niveau voor volgend kwartaal zal zijn, maar als de huidige prijzen aanhouden moet je denk ik rekenen op een 130-140/MWh.
Hoe bereken je de waarde van TTF103 voor april in Prijs per kWh (Eurocent / Kwh) tov bovenstaande formule en tov de gegevens die nu bekend zijn?

OK ik weet het: de berekening van april kan nog niet gemaakt, maar ik begrijp echt geen reet van hoe de berekening in elkaar zit.

En dat wordt voor zover ik weet online ook nergens goed uitgelegd.

OK ik weet het: de berekening van april kan nog niet gemaakt, maar ik begrijp echt geen reet van hoe de berekening in elkaar zit.

De prijsberekening is vrij eenvoudig. Hoe de index bepaald wordt niet zo. Indien je je huidige tarief wil weten (dus voor vandaag de dag met de bekende indexwaarden), kan dat wel. Normaal is het A vermenigvuldigd met de indexparameter + B, en dan vermenigvuldigd met 1,21 of 1,06 voor de BTW. De waarde van A en B staat normaal op je tarieffiche. Let wel, je moet echt voor je eigen contract gaan kijken, de leveranciers veranderen de index en parameters om de vijf botten voor eenzelfde product...

Je neemt de betreffende index, bvb van de pdf van Octa+ of Eneco die ze allebei netjes online zetten), vermenigvuldigt het getal van de index met de

Hoe bereken je de waarde van TTF103 voor april in Prijs per kWh (Eurocent / Kwh) tov bovenstaande formule en tov de gegevens die nu bekend zijn?

TTF103 is het rekenkundig gemiddelde van de settlements van het kwartaalproduct in de laatste maand voorgaand aan levering op ICE endex.

Dus in de praktijk: het gemiddelde van de Q2 2022 notaties tijdens maart 2022 op deze website: https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data?marketId=5889441
Laatste dag voor settlement zal 30 maart zijn, dus pas op 31 maart zal exact geweten zijn wat de waarde voor Q2 is. Die moet je dan gewoon invullen in de prijsformule op het tariefblad. Die prijs zal je dan betalen voor verbruik in april/mei/juni.

Ons verbruik voor gas is wel hoog (31899 kWh voor een twee-onder-een-kapwoning, wel ongeveer 220m²) dus we gaan dit jaar waarschijnlijk ook eens een test laten uitvoeren op warmteverlies, iemand ervaring daarmee?
Gigantisch verbruik wel :eek:.
Hier dus geswitcht naar Optifix vanaf 20/06. Veel meer betalen dan nu, maar ik zie die prijzen niet meteen zakken en heb maar het zekere voor het onzekere genomen.

Gigantisch verbruik wel :eek:.
Hier dus geswitcht naar Optifix vanaf 20/06. Veel meer betalen dan nu, maar ik zie die prijzen niet meteen zakken en heb maar het zekere voor het onzekere genomen.

amai nog ni, da's 3x zoveel als ons voor een gelijkaardige opp.

amai nog ni, da's 3x zoveel als ons voor een gelijkaardige opp.
@nls- koken jullie op gas? Groot gezin?

Wij zitten hier op 15 a 18000 kWh, koken op elektriciteit, 4 personen, stuk nieuw aangebouwd, stuk oud en slechter geïsoleerd (muren). Wel een kleinere oppervlakte (ongeveer 160m² schat ik).

@nls- koken jullie op gas? Groot gezin?

Wij zitten hier op 15 a 18000 kWh, koken op elektriciteit, 4 personen, stuk nieuw aangebouwd, stuk oud en slechter geïsoleerd (muren). Wel een kleinere oppervlakte (ongeveer 160m² schat ik).
Hier 14390 kWh voor open bebouwing, 250m², nieuwbouw 2020.

Zot wat een open bebouwing qua energieverlies kan doen optekenen.
Hier 220m², maar HOB met de noordkant aangebouwd, bouwjaar 2010, wel boven de norm van toen geisoleerd. 11-12000kWh per jaar aan gas.

En verwarmen jullie alle ruimtes? Vind het interessant om te weten wat een recente open bebouwing verbruikt, want de meeste nieuwe huizen zijn half-open of gesloten en dat is totaal geen vergelijk met een open bebouwing. Wil graag weten hoever we van het verbruik van een recente open bebouwing verwijderd zijn wanneer alle isolatiewerken klaar zijn.

Ik vind dat precies nog veel?

Ter vergelijking: ouderlijk huis uit 1940, open bebouwing van >200m2 (excl zolder) met puntdak, niets geisoleerd. Gascondensatieketel van 5tal jaar oud, enkel verwarming.
7/7 thuis, continue temperatuur op 22gr.
Verbruik: 20.000 kWh

Zelf heb ik er nog geen zicht op, net overgeschakeld naar gas. Open bebouwing uit 1979, niets geisoleerd, cv en sanitair op gas.
Gebaseerd op mazoutverbruik, omgerekend, schat ik te landen op 20-25.000 kWh.

Zot wat een open bebouwing qua energieverlies kan doen optekenen.
Hier 220m², maar HOB met de noordkant aangebouwd, bouwjaar 2010, wel boven de norm van toen geisoleerd. 11-12000kWh per jaar aan gas.
En verwarmen jullie alle ruimtes? Vind het interessant om te weten wat een recente open bebouwing verbruikt, want de meeste nieuwe huizen zijn half-open of gesloten en dat is totaal geen vergelijk met een open bebouwing. Wil graag weten hoever we van het verbruik van een recente open bebouwing verwijderd zijn wanneer alle isolatiewerken klaar zijn.

En dan is het hier nog potdicht geïsoleerd:
Waarde van het lekdebiet bij 50 Pa per m2 verliesoppervlakte(v50): 0.77 m3/h.m2

Profiel: 2 jonge kinderen (< 2 jr) en 2 volwassenen

We verwarmen enkel de benedenverdieping, boven enkel de WC, badkamer en de gang. De kamers hebben geen VVW en ook geen andere verwarmingselementen (19-20° in de wintermaanden).
Moest ik opnieuw bouwen had ik toch per kamer een extra lus gelegd en deze op collector niveau (al dan niet manueel) dichtgedraaid, voor de kinderen later is het toch iets te fris als ze op hun kamer zouden zitten (ontspanning, studeren, ... )

Ik vind dat precies nog veel?

Ter vergelijking: ouderlijk huis uit 1940, open bebouwing van >200m2 (excl zolder) met puntdak, niets geisoleerd. Gascondensatieketel van 5tal jaar oud, enkel verwarming.
7/7 thuis, continue temperatuur op 22gr.
Verbruik: 20.000 kWh

Zelf heb ik er nog geen zicht op, net overgeschakeld naar gas. Open bebouwing uit 1979, niets geisoleerd, cv en sanitair op gas.
Gebaseerd op mazoutverbruik, omgerekend, schat ik te landen op 20-25.000 kWh.
Is een laag verbruik voor zo'n woning. Worden alle kamers verwarmd? Hier wordt alles (ja ook de wc) behalve de garage verwarmd op 22°C en wij hebben een verbruik van 13.000kWh (nieuwbouw open bebouwing van 2014).

Nog iemand klant bij Engie en die de app gebruikt ?
Daar kan je een bedrag per dag zien (dankzij digitale meter) voor zowel gas + stroom. Enig idee of daar alles in zit ? Dus BTW, korting,... ?

Tussentijdse afrekening die ik heb gekregen leek mij wel redelijk correct voor stroom

Is een laag verbruik voor zo'n woning. Worden alle kamers verwarmd? Hier wordt alles (ja ook de wc) behalve de garage verwarmd op 22°C en wij hebben een verbruik van 13.000kWh (nieuwbouw open bebouwing van 2014).
Goed punt, enkel de benedenverdieping (is volledig open) en bijkomend de badkamer ‘s ochtends.
Ik schrok er ook wel van want ik had meer verwacht, maar de cijfers liegen niet. De teller misschien wel :unsure:

Ik heb 5 dagen geleden ook ingetekend op Luminus Optifix, zou zijn voor 15/04, ik heb voorlopig enkel deze mail gekregen:

Bedankt om Luminus te kiezen als energiepartner voor je nieuwe woning!
Beste klant,

Bedankt dat je voor de groene, Belgische energie van Luminus kiest. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat jouw energiediensten tegen de dag van je verhuis klaar staan op je nieuw adres!

Je zal je thuis voelen bij Luminus. Onze prioriteit? Altijd klaarstaan voor onze klanten. Vragen over onze diensten of over jouw contract? Raadpleeg onze FAQ.

Je ontvangt nog een bevestiging wanneer alles geregeld is.

Deze e-mail bevat ook enkele belangrijke documenten om te bewaren:
• Een overzicht van de overnamegegevens van de energiemeters en je facturatiegegevens
• De prijslijst(en) met bevestiging van je promotie
• Onze algemene verkoopsvoorwaarden

Tot snel,
Het Luminus-team

En dan mijn gegevens en een pdf met de huidige prijsfiche. Nu zie ik dat er bij anderen hier meteen een contract en nog andere mails kregen? Is dit de normale gang van zaken of zou ik eens bellen? Eerste keer dat ik energiecontract moet afsluiten.

Veel hangt ook af van hoe je verwarmd.. Verwarmen op 20gr is in vergelijking met 22gr een gigantisch verschil in verbruik.

Laatst bewerkt:
Hier rijhuis van 120m2, goed geïsoleerd en met radiatoren constant 22 graden ongeveer 16.000 kWh. Lijkt me veel vergelen met wat ik hier lees. Vriendin neemt ook wel elke dag een bad.

Temperatuur zakt wel nooit onder de 20 graden.

Terug
Bovenaan