Energieleveranciers

Eerder gemoedsrust gekocht dan eigenlijk :smile:

Voor dit jaar maak ik me eigenlijk nog geen zorgen met mijn variabele en die 40% korting (aanvaardbare prijs gehad zoals jou voor december - maart en nu hopelijk verwarming af tot half/eind oktober) het is alleen als dit blijft duren tot oktober - november als ik terug moet switchen dat het erg zal worden 😅

Maar als dit zolang blijft duren is het een gigantisch bloedbad vrees ik
Let wel op: Ik heb nog géén digitale meter.

Daardoor zou -moest ik gebleven zijn- de energieleveranciers het verbruik schatten voor de winterperiode. Dus minder stoken heeft dan maar 'deels' een impact. Want als de prijs straks nog véél hoger ligt dan ga je dit toch nog voor een stukje mee betalen voor de periode jan - maart. Tenzij de prijs hard zakt, gaat dit dan een nadeel zijn.

Indien een digitale meter dan zou minder stoken wel zin hebben want dan word je effectief verbruik aangerekend. Maar nu dus niet.

Door nu te switchen naar 'vast' ga ik voor de winterperiode exact mijn werkelijk verbruik moeten betalen. Als ik dan minder stook vanaf april dan betaal ik ook effectief het verbruik van april tot september (afrekening).

Laatst bewerkt:
Als je toegang hebt tot de systemen van Fluvius kan je dat met de EAN-code opzoeken. Maar dat zal je niet hebben want anders stelde je de vraag niet. Op zich maakt het niet uit om welke meter het gaat. Op elke tariefkaart staan zowel de prijzen van een enkelvoudige als een tweevoudige meter. Daar worden dus geen afzonderlijke tariefkaarten voor opgemaakt.

De regel is dat je bij een verhuis je bestaand contract meeneemt naar je nieuwe woning. Maar laat dit duidelijk op voorhand weten aan Luminus. Anders starten ze een nieuw contract op op je nieuw adres. Want doorgaans gebeurt de sleuteloverdracht voor uithuis en inhuis niet op dezelfde dag en blijf je nog een tijdje in het vorige pand wonen totdat het nieuwe pand intrekkensklaar is. De meeste mensen hebben dus tijdelijk twee contracten nodig, eentje op het oude adres en eentje op het nieuwe adres. Dus laat Luminus tijdig weten dat je het bestaand contract wil overzetten en dat je voor het oud adres tijdelijk een nieuw contract wil. Als de prijzen tegen dan gedaald zijn, kan je wel een nieuw contract aangaan op je nieuw adres.

Optifix is noch groen, noch lokaal :) Toch zeker dat je het juiste hebt gekozen? Ik heb het volgend ontvangen (enkel voor gas overgeschakeld):
We willen je graag bedanken omdat je Luminus Optifix koos voor je gas.

Over 30 dagen stap je over naar de grootste producent van groene stroom op Belgische bodem, naar een competitief tarief en een uitstekende service.
Volgens de mail toch wel. Zitten ook twee bijlages bij waar er optifix opstaat (met de tarieven die hier al gepasseerd zijn). Via https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/alle-tariefplannen/optifix/ deze link aangevraagd

Elektriciteit
ProductkeuzeLuminus Optifix
Type meterDag
Excl. nachtNee
EAN-Nummer5*****
Datum van de sleuteloverdracht15/03/2022
Aardgas
ProductkeuzeLuminus Optifix
EAN-Nummer5*
Datum van de sleuteloverdracht15/03/2022

Het zou zijn omdat ik bij het intekenen op een contract online moet aangeven wat voor meter ik heb, ik weet niet of dit simpel te veranderen is achteraf bij de meeste leveranciers?

Dat maakt op zich niet zoveel uit. Ze gebruiken dat om een simulatie te maken van je verbruik. Uiteindelijk zullen ze het type meter aanrekenen dat ook zij van Fluvius doorgestuurd krijgen. Je zou nu ook een tweevoudige teller kunnen hebben en volgende maand naar Fluvius bellen om een omschakeling. Luminus weet dat dan zelf pas na een jaar als de meterstanden worden opgenomen?

De regel is dat je bij een verhuis je bestaand contract meeneemt naar je nieuwe woning. Maar laat dit duidelijk op voorhand weten aan Luminus. Anders starten ze een nieuw contract op op je nieuw adres. Want doorgaans gebeurt de sleuteloverdracht voor uithuis en inhuis niet op dezelfde dag en blijf je nog een tijdje in het vorige pand wonen totdat het nieuwe pand intrekkensklaar is. De meeste mensen hebben dus tijdelijk twee contracten nodig, eentje op het oude adres en eentje op het nieuwe adres. Dus laat Luminus tijdig weten dat je het bestaand contract wil overzetten en dat je voor het oud adres tijdelijk een nieuw contract wil. Als de prijzen tegen dan gedaald zijn, kan je wel een nieuw contract aangaan op je nieuw adres.
Er zal inderdaad een overlap zijn waarbij we nog in het huidige huis wonen en de nieuwe al opgeleverd is maar we nog niet verhuisd zijn.

Huidig contract loopt tot 1/5. Als ik het goed begrijp kan ik nu wel intekenen op optifix, met startdatum 1/5 dan.
En dan meteen daarna eigenlijk zeggen dat we verhuizen in juni, maar ook nog elektriek nodig hebben tot de nieuwe bewoner in ons huidig pand komt (1/7).

Die verhuis maakt het er allemaal niet simpeler op :D

Ook overgestapt optifix, startdatum 01/05. Weet iemand of je uw huidige leverancier moet verwittigen? Zit bij total energies online

Hier ook overgestapt naar optifix voor gas. Was een paar cent goedkoper dan mijn huidig contract, maar het geeft toch een zekerheid op de prijs de komende twee jaar. Mocht de prijs alsnog spectaculair dalen dan kan ik nog altijd veranderen, maar daar reken ik nu niet meteen op. :-)

Huidig contract loopt tot 1/5. Als ik het goed begrijp kan ik nu wel intekenen op optifix, met startdatum 1/5 dan.
En dan meteen daarna eigenlijk zeggen dat we verhuizen in juni, maar ook nog elektriek nodig hebben tot de nieuwe bewoner in ons huidig pand komt (1/7).

correct. Nogmaals: voldoende duidelijk maken wat je precies wil, dus niet enkel "we hebben elektriek nodig op 2 adressen" ;)

Let wel op: Ik heb nog géén digitale meter.

Daardoor zou -moest ik gebleven zijn- de energieleveranciers het verbruik schatten voor de winterperiode. Dus minder stoken heeft dan maar 'deels' een impact. Want als de prijs straks nog véél hoger ligt dan ga je dit toch nog voor een stukje mee betalen voor de periode jan - maart. Tenzij de prijs hard hard zakt, gaat dit dan een nadeel zijn.

Indien een digitale meter dan zou minder stoken wel zin hebben want dan word je effectief verbruik aangerekend. Maar nu dus niet.

Door nu te switchen naar 'vast' ga ik voor de winterperiode exact mijn werkelijk verbruik moeten betalen. Als ik dan minder stook vanaf april dan betaal ik ook effectief het verbruik van april tot september (afrekening).
Toch iets positiefs aan die digitale meter nu :smile:
Verklaart de overstap wel al meer

Mijn vast contract van de groepsaankoop van West-Vlaanderen van vorig jaar loopt af op 1 mei. Engie stuurt nu een voorstel met een vast contract aan volgende prijzen:
Elektriciteit:
Prijs/kWh piek: € 28,644c
Prijs/kWh dal: €21,770c
Gas:
Prijs/kWh: €11,408c

Is het aan te raden om hier op in te stemmen? Ik zie dat de variabele contracten van maart voorlopig wel nog goedkoper zijn maar dit zal in april niet meer zo zijn waarschijnlijk? 😅

Kan je die optifix van Luminus ook enkel afsluiten voor Gas? Wij hebben een gelijkaardige aanbieding van Engie en voor elektriciteit lijkt die goedkoper te zijn.

Mijn vast contract van de groepsaankoop van West-Vlaanderen van vorig jaar loopt af op 1 mei. Engie stuurt nu een voorstel met een vast contract aan volgende prijzen:
Elektriciteit:
Gas:

Is het aan te raden om hier op in te stemmen? Ik zie dat de variabele contracten van maart voorlopig wel nog goedkoper zijn maar dit zal in april niet meer zo zijn waarschijnlijk? 😅
Lijkt mij wel oké. De mensen die nu hier Optifix nemen zitten iets duurder qua elek maar iets goedkoper qua gas.

Kan je die optifix van Luminus ook enkel afsluiten voor Gas? Wij hebben een gelijkaardige aanbieding van Engie en voor elektriciteit lijkt die goedkoper te zijn.
Hier ook dat voorstel gehad.

Hier was het verschil, met de verbruiken van 2021, 25 euro in voordeel voor Engie (voor elek alleen) Gas was 300 euro goedkoper bij Optifix. Dan zit ik liever bij 1 partij met alles.

Elektriciteit:
Gas:

groot verschil met mijn engie voorstel amai op vlak van elektriciteit. Regio gebonden ook zeker?

Elektriciteit
Prijs per kWh piekuren 32,698 c€/kWh
Prijs per kWh daluren 24,851 c€/kWh

Is dat nu nog steeds zo dat je best EXACT per 1 vol jaar overstapt?

Want anders betaal je opnieuw "aansluit " of "abonnements"kosten voor een heel jaar bij je nieuwe leverancier.

Dit ging toch aan banden gelegd worden, de regering had daar een wetsvoorstel voor kalar,
of is dat nog steeds zo?

groot verschil met mijn engie voorstel amai op vlak van elektriciteit. Regio gebonden ook zeker?

Elektriciteit
Ja is inderdaad wel nog een groot verschil :thinking:

edit: mijn prijzen zijn met 6% BTW al, de jouwe nog met de 21% BTW

Laatst bewerkt:
Ja is inderdaad wel nog een groot verschil :thinking:

edit: mijn prijzen zijn met 6% BTW al, de jouwe nog met de 21% BTW
Dit is de volledige lijst, maar ik weet eigenlijk het verschil niet tussen die 21 en 6, wanneer is wat van toepassing?

Vaste vergoeding tweevoudig tarief 54,49 €/jaar

Nieuwe tijdelijke vaste prijzen voor afname incl. 6% btw (Prijsfiche maart 2022 wordt gepubliceerd op onze website vanaf 01/03/2022.)

Vaste vergoeding tweevoudig tarief 47,73 €/jaar
Prijs per kWh piekuren 28,644 c€/kWh
Prijs per kWh daluren 21,770 c€/kWh

Aardgas

Nieuwe vaste prijzen incl. 21% btw (Prijsfiche maart 2022 wordt gepubliceerd op onze website vanaf 01/03/2022.)
Vaste vergoeding 39,99 €/jaar
Prijs per kWh 11,408 c€/kWh

Terug
Bovenaan