Energieleveranciers

Morgen zou mijn contract beginnen bij mijn nieuwe leverancier (luminus), iemand enig idee wanneer ik normaal mijn afrekening zou moeten ontvangen van de vorige (Mega)?

Ik ben hier maar half en half af en toe aan het volgen en een leek.

Anticiperen jullie met die luminus optifix om de prijs voor eventueel 2 jaar vast te zetten tegen prijsstijgingen om dan eventueel vroeger uit te stappen naar een goedkoper tarief? Of wat is jullie gedachtegang?

Ikzelf ben luminus essential, die prijzen liggen precies goedkoper maar is variabel dus deze zullen nog wel stijgen zeker?
Klopt, de prijzen gaan zeer waarschijnlijk nog fameus stijgen. Met vaste tarieven bescherm je jezelf ertegen en dan kan je altijd nog switchen als de prijzen terug zakken. Maar ik zal zeker en vast geen variabel tarief aangaan, dus dan zullen ze bij zakkende prijzen toch echt wel terug vaste tarieven moeten gaan aanbieden om mij te doen overstappen.

Morgen zou mijn contract beginnen bij mijn nieuwe leverancier (luminus), iemand enig idee wanneer ik normaal mijn afrekening zou moeten ontvangen van de vorige (Mega)?

Ik wacht ondertussen al bijna een half jaar op mijn afrekening van Mega.

Klopt, de prijzen gaan zeer waarschijnlijk nog fameus stijgen. Met vaste tarieven bescherm je jezelf ertegen en dan kan je altijd nog switchen als de prijzen terug zakken. Maar ik zal zeker en vast geen variabel tarief aangaan, dus dan zullen ze bij zakkende prijzen toch echt wel terug vaste tarieven moeten gaan aanbieden om mij te doen overstappen.

Ik wacht ondertussen al bijna een half jaar op mijn afrekening van Mega.

Dan zullen ze u nog geld moeten waarschijnlijk :shutup:.

In februari al een voorstel gekregen van Eneco voor een nieuw contract startend in mei.
De tarieven van maart liggen alweer hoger, dus heb nu toch al bevestigd met dat februari-tarief.

Huidige tarieven (vast):
Elektriciteit: dagtarief: 7,79 €cent/kWh, nachttarief: 5,32 €cent/kWh.
Aardgas: 2,34 €cent/kWh

Nieuw tarief (variabel, Flex) vanaf 1 mei (tariefkaart februari, dus prijs is nog met 21% btw):
Elektriciteit: dagtarief: 29,72 €cent/kWh, nachttarief: 29,58 €cent/kWh
Omgerekend naar 6% btw:
Elektriciteit: dagtarief: 24,89 €cent/kWh, nachttarief: 24,77 €cent/kWh

Aardgas: 12,58 €cent/kWh

Engie (Direct) en Mega zijn goedkoper ja, maar ik blijf liever klant bij Eneco.

Dan zullen ze u nog geld moeten waarschijnlijk :shutup:.
Klopt, maar gezien ik toen nog een terugdraaiende teller had en nu niet meer, zou ik nu een veel hoger voorschot moeten betalen en mijn maandelijks voorschot is nog altijd 11 euro. Dus ik ben er nu voor aan het zorgen dat ik mijn geld zo "terugkrijg". 😁 Veel minder vermoeiend dan een hoop telefoontjes te moeten plegen of mails te moeten sturen.

ik kan in de klantenzone van Engie het bedrag van mijn afrekening al enkele weken zien. maar de effectieve PDF met details is nog altijd niet zichtbaar..

Zojuist Engie al aan de lijn met de vraag waarom ik overging, waarin ze al subtiel hintten naar het tarief van Luminus Optifix.

"Ze konden helaas niet doen als tegenvoorstel"

Ik heb hier een contractvoorstel ontvangen van Engie voor een Easy-pakket (als verderzetting van mijn groepsaankoop), vast contract.

Nieuwe vaste prijzen voor afname incl. 21% btw
Vaste vergoeding normaal tarief 54,49 €/jaar
Prijs per kWh normaal tarief 28,427 c€/kWh
Elektriciteit 100% Groen - 100% Belgisch 0,000 c€/kWh*
Nieuwe tijdelijke vaste prijzen voor afname incl. 6% btw
(Prijsfiche maart 2022 wordt gepubliceerd op onze website vanaf 01/03/2022.)
Vaste vergoeding normaal tarief 47,73 €/jaar
Prijs per kWh normaal tarief 24,903 c€/kWh

Nieuwe vaste prijzen incl. 21% btw
(Prijsfiche maart 2022 wordt gepubliceerd op onze website vanaf 01/03/2022.)
Vaste vergoeding 39,99 €/jaar
Prijs per kWh 11,408 c€/kWh

Aan de prijzen zoals ze daar staan, zou ik er gewoon op intekenen, maar waarom verwijzen ze naar de prijsfiche van maart?

Ik ben hier maar half en half af en toe aan het volgen en een leek.

Anticiperen jullie met die luminus optifix om de prijs voor eventueel 2 jaar vast te zetten tegen prijsstijgingen om dan eventueel vroeger uit te stappen naar een goedkoper tarief? Of wat is jullie gedachtegang?

Ikzelf ben luminus essential, die prijzen liggen precies goedkoper maar is variabel dus deze zullen nog wel stijgen zeker?
Ik zit (sinds vorige week) bij Luminus:
Gas -> Optifix (vast)
Stroom -> Essential (variabel)

Mochten de gasprijzen kelderen in de komende maanden dan zou ik Optifix idd vervroegd stopzetten en een andere formule kiezen. Maar voorlopig is dat nog niet het geval :tongue:

Weet er iemand wat de correct prijszetting is van die OptiFix? Als ik een simulatie doe krijg ik enkel de variabele tarieven te zien, maar ik kan het contract wel afsluiten voor 2 jaar vast ...

2k gas en 2k elektriciteit = 335 euro/maand
Ik betaal momenteel 200 euro per maand :cry:.
Same here. Maar die prijzen gaan nog stijgen en als ze zakken kan je makkelijk overstappen. Mijn (variabel) contact begint morgen bij Luminus, maar ben aan het twijfelen om direct naar die fix over te stappen als dat mogelijk is.

Dus als ik het goed begrijp, het optifix vast contract moet binnen de 4 maanden starten? Ik moet nog tem 1/7 bij Eneco blijven voor mijn korting, maar kan dus nu perfect een contract afsluiten te starten 2/7/2022? Worst case verlies ik de vaste vergoeding als ik de komende maanden elders een goedkoper contract teken of moet je minstens 1 maand klant te zijn geweest?

Mijn huidig Eneco contract (vast met 55% korting) is gestart op 23/06/2021. Ik neem aan dat ik dan best bij Luminus inteken vanaf 24/06/2022?

Terug
Bovenaan