Energieleveranciers

Dit is de volledige lijst, maar ik weet eigenlijk het verschil niet tussen die 21 en 6, wanneer is wat van toepassing?

Vaste vergoeding tweevoudig tarief 54,49 €/jaar
Prijs per kWh piekuren 32,698 c€/kWh
Prijs per kWh daluren 24,851 c€/kWh

Nieuwe tijdelijke vaste prijzen voor afname incl. 6% btw (Prijsfiche maart 2022 wordt gepubliceerd op onze website vanaf 01/03/2022.)

Vaste vergoeding tweevoudig tarief 47,73 €/jaar
Prijs per kWh piekuren 28,644 c€/kWh
Prijs per kWh daluren 21,770 c€/kWh

Aardgas

Nieuwe vaste prijzen incl. 21% btw (Prijsfiche maart 2022 wordt gepubliceerd op onze website vanaf 01/03/2022.)
Vaste vergoeding 39,99 €/jaar
Prijs per kWh 11,408 c€/kWh
Ik heb dezelfde prijzen gekregen. 6% BTW is sinds 1 maart 2022 van toepassing op elektriciteit tot ergens juni/juli (ik weet niet exact hoelang)

Toch iets positiefs aan die digitale meter nu :smile:
Verklaart de overstap wel al meer
Ja jij hebt een digitale meter hé :)

Ik verbruik jaarlijks het meeste gedurende de periode jan - maart, dus ik ga schrikken van de afrekening van gas straks.
Vermits het maar over 1 kwartaal gaat, is dit dan de 'korte' pijn zeker? Even dat grote bedrag betalen en effe uitzweten.

Anderzijds dat ik nu overstap .. mijn eerstvolgende afrekening is in september. April tem september .. met een beetje chance met het weer ga ik voor die periode dus niet zo véél betalen dan hé ;)

En dan zijn we weer een half jaartje verder ..

Beter had geweest dat ik ook voor gas 3 jaar vast genomen had eind september (voor elec heb ik dat gedaan). Dan had ik nu gas aan 6,x cent (denk ik, ik ken het exacte cijfer niet meer) verkregen ipv 10,05 c / Kwh. Maar goed, ik kon zelf ook de toekomst niet voorspellen ... :S

Ja jij hebt een digitale meter hé :)

Ik verbruik jaarlijks het meeste gedurende de periode jan - maart, dus ik ga schrikken van de afrekening van gas straks.
Vermits het maar over 1 kwartaal gaat, is dit dan de 'korte' pijn zeker? Even dat grote bedrag betalen en effe uitzweten.

Anderzijds dat ik nu overstap .. mijn eerstvolgende afrekening is in september. April tem september .. met een beetje chance met het weer ga ik voor die periode dus niet zo véél betalen dan hé ;)

En dan zijn we weer een half jaartje verder ..

Beter had geweest dat ik ook voor gas 3 jaar vast genomen had eind september (voor elec heb ik dat gedaan). Dan had ik nu gas aan 6,x cent (denk ik, ik ken het exacte cijfer niet meer) verkregen ipv 10,05 c / Kwh. Maar goed, ik kon zelf ook de toekomst niet voorspellen ... :S
Digitale meter inderdaad, contract sinds begin december en Fluvius heeft nog een jaarlijkse meteropname gedaan eind januari (die afrekening moet ik wel nog krijgen voor gas)

Jij gaat voor januari - maart de afrekening dan krijgen aan 8,xx€c per kWh. Kan al bij al nog wel meevallen dan misschien. Al is het nooit leuk
Zomerperiode ligt je verbruik inderdaad veel lager, als de prijs dan nog ietsje hoger wordt valt het ook nog wel mee

Correct, hebben we het nog over gehad. Ik heb toen ook nog overwogen om over te stappen naar vast en toch op variabel te blijven zitten met het gedacht "na de winter zakt dat wel weer".. Om het met de woorden van @Tomski te zeggen "what could go wrong"

Is dat nu nog steeds zo dat je best EXACT per 1 vol jaar overstapt?

Want anders betaal je opnieuw "aansluit " of "abonnements"kosten voor een heel jaar bij je nieuwe leverancier.

Dit ging toch aan banden gelegd worden, de regering had daar een wetsvoorstel voor kalar,
of is dat nog steeds zo?
Er zijn inderdaad leveranciers die zo werken, dus goed opletten. Engie berekent uw aansluitkost pro rata. Je betaalt enkel voor de maanden dat je effectief aangesloten bent.

Voor mensen met zonnepanelen die nu een nieuw vast contract aangaan is het zeer belangrijk om een goede injectie vergoeding te krijgen. In onze situatie (warmtepomp) hebben we zeer weinig afname tussen maart en oktober maar zeer veel injectie. Digitale meter.

Afname prijzen gaan nog steeds omhoog en de injectie vergoeding gaat alleen maar zakken hoe meer we naar de zomer maanden gaan. Wij hebben tarieven van februari vastgelegd en krijgen 20 cent injectie piek en 10 dal.

Hmm, als ik de VREG-test doe, komt Luminus per maand €28 goedkoper uit.
Dat is toch al de moeite. Het zal zo'n €210/maand worden, gebaseerd op ons huidig verbruik, maar als ik daarvoor voor twee jaar zekerheid heb, en de ambtenarenlonen nog eens een paar keer gaan indexeren... :unsure:

Er zijn inderdaad leveranciers die zo werken, dus goed opletten. Engie berekent uw aansluitkost pro rata. Je betaalt enkel voor de maanden dat je effectief aangesloten bent.

Voor mensen met zonnepanelen die nu een nieuw vast contract aangaan is het zeer belangrijk om een goede injectie vergoeding te krijgen. In onze situatie (warmtepomp) hebben we zeer weinig afname tussen maart en oktober maar zeer veel injectie. Digitale meter.

Afname prijzen gaan nog steeds omhoog en de injectie vergoeding gaat alleen maar zakken hoe meer we naar de zomer maanden gaan. Wij hebben tarieven van februari vastgelegd en krijgen 20 cent injectie piek en 10 dal.
Die injectie tarieven is het enige wat ik nu ook niet zie staan op mijn voorstel van Engie

Misschien omdat ze nog altijd niet weten dat er hier al bijna 1,5 jaar zonnepanelen liggen, maar das dan door fluvius denk ik (die de aangifte zelf pas sinds november 2021 verwerkt heeft)

Ik ben hier met een praktische vraag: een tijd geleden liep ons contract ten einde van de elektriciteit, dus we deden de V-test en sloten via deze tool een contract af met een energieleverancier.
Dit is nog niet in voege, want er is een overgangstijd. MAAR

In tussentijd hebben we via de groepsaankoop een beter aanbod gekregen, en wij vroegen ons af of we hier zomaar kunnen op toezeggen nu (aangezien er nu al een overnameprocedure via een andere elektriciteitsleverancier is ingezet).

Maken we fouten door op de groepsaankoop in te gaan? Of kunnen we gerust toezeggen?
Ik zie al scenario's voor mij dat we van 2 leveranciers facturen ontvangen etc :)

Ik vraag het even hier omdat de klantendienst van de leverancier te pakken krijgen niet echt van een leien dakje loopt :unsure:

Volgens de mail toch wel. Zitten ook twee bijlages bij waar er optifix opstaat (met de tarieven die hier al gepasseerd zijn). Via https://www.luminus.be/nl/prive/elektriciteit-gas/alle-tariefplannen/optifix/ deze link aangevraagd

Elektriciteit
ProductkeuzeLuminus Optifix
Type meterDag
Excl. nachtNee
EAN-Nummer5*****
Datum van de sleuteloverdracht15/03/2022

Aardgas
ProductkeuzeLuminus Optifix
EAN-Nummer5*
Datum van de sleuteloverdracht15/03/2022
Mezelf even quoten. Deze morgen mail gekregen dat er nog enkele gegevens ontbreken (gas en elektriciteits meterstanden). Na een uur in de wachtrij alles kunnen doorgeven en ondertussen ook het contract in de mailbox.

Mijn vast contract van de groepsaankoop van West-Vlaanderen van vorig jaar loopt af op 1 mei. Engie stuurt nu een voorstel met een vast contract aan volgende prijzen:
Elektriciteit:
Prijs/kWh piek: € 28,644c
Prijs/kWh dal: €21,770c
Gas:
Prijs/kWh: €11,408c

Is het aan te raden om hier op in te stemmen? Ik zie dat de variabele contracten van maart voorlopig wel nog goedkoper zijn maar dit zal in april niet meer zo zijn waarschijnlijk? 😅
Zelfde voorstel ontvangen, ook vanaf 1 mei.
Lijkt mij op dit moment de beste optie. Ik zou zeggen, wekelijks in het oog houden.

Zelfde voorstel ontvangen, ook vanaf 1 mei.
Lijkt mij op dit moment de beste optie. Ik zou zeggen, wekelijks in het oog houden.
Krijg je dan zeker die prijzen in dat contract? Want daarin verwijzen ze ook naar de prijsfiche van maart op hun website maar die prijzen zijn duurder 🤔

Elektriciteit (incl. 6%)
Je prijs vanaf mei
Alternatief Direct Indexed*
Vaste bijdrage (€/jaar)​
47,73​
23,96​
Normaal tarief (€cent/kWh)​
24,903​
18,480​
Piekuren (€cent/kWh)​
28,644​
20,290​
Daluren (€cent/kWh)​
21,770​
16,668​
Exclusief nacht (€cent/kWh)​
21,770​
16,668​
Gas (incl. 21%)
Je prijs vanaf mei
Alternatief Direct Indexed*
Vaste bijdrage (€/jaar)​
39,99​
18,15​
Verbruik (€cent/kWh)​
11,408​
9,874​

Dit dus van engie.
Ik kreeg het ook net binnen. Vorige week een voorstel gekregen en nu komen ze zelf met een voorstel van een 'goedkoper' variabel tarief. Ik zou zeggen niet in trappen.

Laatst bewerkt:
Hoelang duurt het eer je bevestiging krijgt van Luminus? Ik heb eerst gebeld met hun klantendienst ivm die Optiflix, maar die man zei dat ze geen vaste contracten meer mogen aanbieden. Online kon in het nog wel afsluiten.

Hoelang duurt het eer je bevestiging krijgt van Luminus? Ik heb eerst gebeld met hun klantendienst ivm die Optiflix, maar die man zei dat ze geen vaste contracten meer mogen aanbieden. Online kon in het nog wel afsluiten.
Ik heb al een bericht gehad van Engie dat mijn gas overdracht naar Luminus in behandeling is.
En ik heb van Luminus meteen na mij te registreren op hun website (ik ben volledig nieuwe klant) al mijn contract en verwelkoming verkregen.

Dus volgens mij is het gelukt. Ik heb wel mijn meterstanden nog niet doorgegeven, ik veronderstel dat ik hier nog bericht van krijg.

Volgens mij is Luminus nog de enige leverancier die nog vaste contracten aanbiedt? En alleen nog maar online?
De vraag is: Hoelang nog ..

Ik heb al een bericht gehad van Engie dat mijn gas overdracht naar Luminus in behandeling is.
En ik heb van Luminus meteen na mij te registreren op hun website (ik ben volledig nieuwe klant) al mijn contract en verwelkoming verkregen.

Dus volgens mij is het gelukt. Ik heb wel mijn meterstanden nog niet doorgegeven, ik veronderstel dat ik hier nog bericht van krijg.

Volgens mij is Luminus nog de enige leverancier die nog vaste contracten aanbiedt? En alleen nog maar online?
De vraag is: Hoelang nog ..
Die heb ik gekregen. Een mail met een kopie van mijn contract, maar moet nog bevestiging krijgen van mijn leverdatum (stap2 in die mail). Of zou het zo ook sowieso in orde zijn en kunnen ze het niet herroepen? En krijg je pas die bevestiging van je startdatum als je huidige leverancier ook verwittigd is en moet er dus een dagje overgaan.

Edit: bevestiging ontvangen rond 19:00 terwijl ik het om 16:30 afgesloten had.
Opgelucht dat ik nu tot mei 2024 zekerheid heb.

Laatst bewerkt:
Iemand die weet hoeveel je krijgt voor injectie van elektriciteit met dat voorstel van engie na groepsaankoop? Vanaf april heb ik zonnepanelen en dat vind ik nergens terug

Ik ben hier maar half en half af en toe aan het volgen en een leek.

Anticiperen jullie met die luminus optifix om de prijs voor eventueel 2 jaar vast te zetten tegen prijsstijgingen om dan eventueel vroeger uit te stappen naar een goedkoper tarief? Of wat is jullie gedachtegang?

Ikzelf ben luminus essential, die prijzen liggen precies goedkoper maar is variabel dus deze zullen nog wel stijgen zeker?

Terug
Bovenaan