Energieleveranciers

Ik weet niet of alleenstaande en koppels zonder kinderen (die vaak jong zijn en in een appartement wonen om te sparen voor een huis) daarom ook perse energiezuiniger wonen.

Akkoord, die zijn wel vaak omringd door andere appartementen. Maar omdat ze vaak omwille van financiële redenen op een appartement wonen, zijn dat ook vaak oudere appartementen met lagere huurprijzen (of aankoopprijzen) die ook minder geïsoleerd zijn.

Als ze kopen/bouwen is dat meestal een woning en dan investeren ze meestal ook net wel in goede isolatie, lijkt mij toch op het eerste zicht?
Alleszins zuiniger dan in een oudere vrijstaande woning met lagere huurprijzen en dus ook minder geisoleerd dat ze zouden moeten huren als ze toen een paar kinderen hadden.

Vele van mijn vrienden zijn begonnen in goed/matig geisoleerde appartementen en wonen nu met kinderen in relatief goed geisoleerde vrijstaande (nieuwbouw)woningen. Gemiddelde verbruik van verwarming van de woning nu (met kids) is hoger dan dat van het appartement. Dit heeft weinig/niets te maken met die kids (hadden ook bij op hun appartementje kunnen wonen) of extra kamer te verwarmen maar wel met het gebouw waarin ze wonen.

Zoals aangehaald zijn dergelijke tabellen steeds maar "gemiddelden" en "gestandardiseerd" maar ik denk dat het soort van "gemiddelde woning" wel sterk meespeeld. Gemiddeld gezien wonen mensen met extra kinderen m.i. in een grotere woning wat het verschil kan verklaren in verwarming, of in goedkopere/minder geisoleerde woningen omdat budget dat minder snel toelaat bij extra kinderen.

Gebruik van een extra kamer of paar uur/week extra thuis kan m.i. het verschil niet verklaren en een "rechtelijnige curve" zoals in het overzicht is een te eenvoudige voorstelling.

Hoeveel data moet je zien?

Precies of het is wereld schokkend dat grotere gezinnen in grotere huizen wonen gemiddeld en dan meer verwarming nodig hebben. :rofl:

Dat lijkt de evidentie zelf te zijn en wordt geconfirmeerd door de cijfers. Er zijn hier nu al 3 of 4 onafhankelijke studies gepasseerd...
Ik heb toch ook nergens gezegd dat er nihil verschil is? Ik zeg dat er geen gigantisch verschil is, zoals in die "studie", want de gezinsbond is uiteraard een autoriteit op het vlak van energie. Moet ik mijn eigen post nog eens quoten ofzo?
Pakt nu een kinderkamer bij verwarmen, wat denk je dat dat verbruikt? Gemiddelde radiator voor slaapkamer is ergens 1.2-1.4 kw ofzo. Pakt dat die 2 uur op staat op een dag, dat is dan 2.8kw x aantal dagen in stookseizoen, pakt dus oktober tot begin april ofzo. Das dan 511kw verbruik, ofte 44 m3. Amai, significant verschil al. Meeste huizen hebben ook gewoon 1 thermostaat voor het huis, die gewoon geprogrammeerd staat van dat uur tot dat uur. Enige mogelijk verschil tussen alleenstaande of gezin is dat die de woensdagnamiddag misschien ook nog moet op staan

Laatst bewerkt:
Mijn uitgangpunt is dat het extra aantal persoon/personen neerkomt op extra kinderen, ben ik daar misschien mis? Want:
1) Kinderen zijn toch zelden alleen thuis
2) Ik zie niet in hoe dit verandert met kinderen
3) Ik zie niet in hoe dit verandert met kinderen: is het gemiddeld zo dat de badkamer pas wordt verwarmd bij gebruik?

Wil hier zeker geen strijdpunt van maken ofzo, ik wil het gewoon begrijpen. :)

Kleine kinderen hebben het ook sneller koud. Ik denk niet dat er veel ouders hun baby/peuter leggen in een kamer van 17 graden celsius.

Ik heb toch ook nergens gezegd dat er nihil verschil is? Ik zeg dat er geen gigantisch verschil is, zoals in die "studie", want de gezinsbond is uiteraard een autoriteit op het vlak van energie. Moet ik mijn eigen post nog eens quoten ofzo?
Pakt nu een kinderkamer bij verwarmen, wat denk je dat dat verbruikt? Gemiddelde radiator voor slaapkamer is ergens 1.2-1.4 kw ofzo. Pakt dat die 2 uur op staat op een dag, dat is dan 2.8kw x aantal dagen in stookseizoen, pakt dus oktober tot begin april ofzo. Das dan 511kw verbruik, ofte 44 m3. Amai, significant verschil al. Meeste huizen hebben ook gewoon 1 thermostaat voor het huis, die gewoon geprogrammeerd staat van dat uur tot dat uur. Enige mogelijk verschil tussen alleenstaande of gezin is dat die de woensdagnamiddag misschien ook nog moet op staan
Uit het huishoudonderzoek van statbel:

CodeNaamBelgië (gemiddelde)Alleenstaande2 volwassenen3 volwassenen of meerEén volwassene met afhankelijke kind(eren)2 volwassenen met afhankelijke kind(eren)3 volwassenen of meer met afhankelijke kind(eren)
0TOTALE CONSUMPTIE35209249713611646916309184532055416
04WONING, WATER, ELEKTRICITEIT, GAS EN ANDERE BRANDSTOFFEN1120594641150713769102861240014973
045ELEKTRICITEIT, GAS EN ANDERE BRANDSTOFFEN1600133416532003147217292333
0451ELEKTRICITEIT81366083110307239101275
0452GAS472420458499500536660
0453STOOKOLIE EN ANDERE VLOEIBARE BRANDSTOFFEN280229319421227245363
0454VASTE BRANDSTOFFEN35254552223735

Het verschil tussen een alleenstaande en een typisch gezin van 2 volwassenen met kinderen is dus +37% voor elektriciteit, +27% voor gas (nauwelijks voor stookolie/vaste brandstoffen). Met een koppel zonder kinderen is het verschil kleiner (+9%, +17%). Het lijkt me duidelijk uit bovenstaande cijfers dat meer mensen

bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/huishoudbudget#figures (onderzoek van 2020)

Het houdt natuurlijk geen rekening met het feit dat het inkomen/totale consumptie van een gezin met 2 kinderen een stuk hoger is dan van alleenstaanden en dat dit vaker resulteert in beter geïsoleerde woningen die een stuk minder warmteverlies hebben. (alleenstaanden/koppels zonder kinderen (veel ouderen) wonen vaker in slechter geïsoleerde woningen).

Hou er ook rekening mee dat men >16-jarigen in deze studie niet als kind, maar als volwassene beschouwt.

Als je enkel kijkt naar "met kinderen" vs "zonder kinderen"

COICOPBenamingBelgiëMet kind(eren)Zonder kind
0TOTALE CONSUMPTIE352094343232351
04WONING, WATER, ELEKTRICITEIT, GAS EN ANDERE BRANDSTOFFEN112051231810819
045ELEKTRICITEIT, GAS EN ANDERE BRANDSTOFFEN160017441550
0451ELEKTRICITEIT813915778
0452GAS472540448
0453STOOKOLIE EN ANDERE VLOEIBARE BRANDSTOFFEN280255288
0454VASTE BRANDSTOFFEN353436

Is het verschil +17% bij Elektriciteit en +20% bij gas.

of puur volgens aantal personen:

CodeBeschrijvingAlleenstaande2 personen3 personen4 personen5 personen6 personen of meer
0TOTALE CONSUMPTIE249713569340803483585384150313
04WONING, WATER, ELEKTRICITEIT, GAS EN ANDERE BRANDSTOFFEN94641135412181131991436914275
045ELEKTRICITEIT, GAS EN ANDERE BRANDSTOFFEN133416321758182821542270
0451ELEKTRICITEIT66081790396511421302
0452GAS420466513521677464
0453STOOKOLIE EN ANDERE VLOEIBARE BRANDSTOFFEN229306304299298474
0454VASTE BRANDSTOFFEN254438423630

En zo bewijzen de cijfers van JPV dat tweeverdiener de bonus dubbel geven oneerlijk is ten opzichte van een alleenstaande. En daar ging het over. Bedankt JPV.

Nog steeds geen nieuws van Luminus
Contact is afgelopen sinds 30/11, afrekening gas heb ik ontvangen +-75€ bij te betalen
Afrekening stroom niks van te zien of niks ontvangen. Door de installatie van de digitale meter in september gaat hm om 244kWh dagverbruik en 317kWh nachtverbruik (maar ik had nog recht op 1500kWh gratis) dus ze gaan mij moeten terugbetalen. Ik had gehoopt dat het elkaar min of meer zou compenseren, maar ze reageren op niks.

Intussen is dus blijkbaar mijn jaarlijkse afrekening op 17/01 dus ga ik binnenkort ook van Engie een afrekening krijgen van 01-12 tot 17-01 en dus maar 1 voorschot kunnen betalen.. Gaat echt leuk worden al valt het verbruik gelukkig nog wel mee (2700Kwh Gas, 141kWh dagtarrief en 166kWh nacht)

Kom er op den duur nog maar eens aan uit :wallbash:

Mijn gascontract bij Mega is afgelopen sinds 31 december. Ik heb nog géén afrekening gezien.

Mijn electriciteitscontract bij Engie is ook afgelopen sinds 31 december, maar ik heb een nieuw contract afgesloten bij Engie (andere formule).
Ik heb ook nog géén afrekening gezien. En Engie heeft daar géén voordeel bij want ik blijf klant.

Ik heb gewoon het vermoeden dat men serieus achterstand heeft in het verwerken van de afrekeningen ..
En als je iets moet terugkrijgen dan ben je waarschijnlijk nog minder priori hé .

Wij zijn al sinds 1 december overgestapt en nog altijd geen meterstand moeten doorgeven. Vorige week zat er dan een briefje van fluvius in de bus dat ze donderdag 13/01 gingen komen om de stand op te meten. Er is gewoon niemand langsgekomen. :unsure:
Maar dus nog steeds geen afrekening, meterstand is uiteraard al lang niet meer die van 1 december en geen idee wanneer het in orde komt. Dat kan toch niet meer? Dat er wat vertraging op zit kan ik nog geloven, maar ondertussen al 6 weken?

Want groter is automatisch meer verbruiken? Als alleenstaande heb je de helft van het budget, waardoor je automatisch terechtkomt ip oudere huizen die sowieso minder energiezuinig zijn.

Inderdaad, merci jpv om mijn punt te bewijzen. Ga je nu terug een lachend gezichtje zetten @cege ?
Boomerang

Ik weet niet welk punt bewezen is van je. Eerst paginas lang beweren dat een alleenstaande evenveel gebruikt want je doet audits weet je wel.

Als de data aantonen van niet is je punt bewezen?[ :rofl:

Boomerang

Ik weet niet welk punt bewezen is van je. Eerst paginas lang beweren dat een alleenstaande evenveel gebruikt want je doet audits weet je wel.

Als de data aantonen van niet is je punt bewezen?[ :rofl:
Zal ik anders nog maar eens mijn post linken? Misschien dat je de 3de keer er wel in slaagt om hem te begrijpen?

Gingen ze begin dit jaar ook niet stoppen met het nachttarief? Maw geen pulse meer uitsturen zodat de tellers niet meer switchen.

Ok, maar het heeft enkel impact op de netkosten... dus maw, de dag & nachttellers blijven gewoon tellen. Ze willen ons er 's nachts ook gewoon nog es opleggen, ze waren dat vergeten.

Vanaf de tweede helft van 2022 verdwijnt ook het huidige onderscheid tussen het duurdere dag- en het goedkopere nachttarief. Ook hier heeft dit enkel impact op de netkosten, niet op de energiekosten. Energieleveranciers kunnen dus contracten blijven aanbieden met verschillende energieprijzen voor dag- en nachtverbruik.

kunnen jullie de bijl niet begraven of zo, paginas lang altijd maar discussies :D

Wel ja. Zolang sjarel blijft ontkennen dat 1 kleiner is dan 2, zal ik hem er op blijven wijzen.

En hij gebruikt ook sympathieke taal en cijfers om zijn punt te onderbouwen, zoals deze topper.

Ale serieus, alsof dat niet zo is? :') ooit al gehoord van belastingvermindering voor personen ten laste, kindergeld, tal van dingen waar een alleenstaande evenveel voor betaalt als een gezin? Serieus haal uw hoofd eens uit uw gat ofzo

Gij verwijt mij van niet te lezen, misschien zelf eens doen? Ik zeg dat een gemiddeld rijhuis 2-3 slaapkamers heeft, niet 4. En heb jij eigenlijk wel zelf uw link gelezen? Staat daar totaal geen vergelijking in tussen alleenstaande of gezin. Man toch haal die stront uit uw ogen, die cijfertjes dat je mee afkomt zijn enkel voor koken en warm water! Wat dus betekent dat koken en WW amper 2326kwh gemiddeld verbruikt, terwijl als verwarming er bij komt dat stijgt Naar 23k kwh. Dus conclusie, koken en warm water is maar 10% van uw totaal verbruik!

Zijn finale reply

Zijn originele waar de discussie mij start.

Wut, als je met 2 gaat gaan werken heb je een dubbel inkomen eh, dan moet je gewoon die lonen optellen? Al eens gedacht aan alleenstaande? Die hun gasfactuur is quasi even hoog als een gezin eh, ik moet ook gewoon mijn huis opwarmen, of daar nu 1 of 6 personen in wonen.

Tenzij we 20-30% verschil quasi niks is. Ik heb geen cijfers nodig om te weten dat 1 naar 2 geen dubbel verbruik zal opleveren. Zo snugger ben ik nog....

En zo bewijzen de cijfers van JPV dat tweeverdiener de bonus dubbel geven oneerlijk is ten opzichte van een alleenstaande. En daar ging het over. Bedankt JPV.

Waar iemand dat ooit gezegd heeft is mij een raadsel.

Inderdaad, merci jpv om mijn punt te bewijzen. Ga je nu terug een lachend gezichtje zetten @cege ?

Deze prachtige convesatie is ook nog niet ontkracht door onze genius

Zie ongeveer alle getallen hier
Rumor has it dat gezinswoningen soms wel groter zijn en meer absolute prijsstijging hebben

Zie ongeveer alle getallen hier
Ja, ik denk dat een gezin van vb 4 significant meer warm water gebruikt of meer chauffages heeft. Het licht van de zon niet ontkennen aub.

Zie ongeveer alle getallen hier - lol
Ale kom gast, radiatoren in een huis zijn berekend volgens het huis, niet volgens het aantal bewoners eh :') warm water akkoord, maar dat is maar een relatief klein deel van uw verbruik. Geloof je mij niet? Doe eens een verwarmingsaudit van een gemiddeld huis. Ahja nee wacht, daarvoor moet je erkend technicus zijn.

Genius move. Er zijn kleine en grote huizen. De grote zijn de singles waarschijnlijk en de kleine de gezinnen - makes perfect sense.
Ale kom, stopt nu echt eens met zeveren, ik woon alleen en heb 4 slaapkamers, gemiddeld rijhuis heeft ook minstens 2-3 kamers waar perfect 1 persoon alleen of een gezin met 2 kinderen kan wonen..

Laatst bewerkt:
Mag ik vragen om deze oninteressante en niet al te hoffelijk gevoerde discussie over verbruik gezin vs alleenstaande nu te laten rusten aub.

Nu de rust terug is in dit topic, nog even mijn bezorgdheid quoten van toen deze verdween in de discussie.
Wij zijn al sinds 1 december overgestapt en nog altijd geen meterstand moeten doorgeven. Vorige week zat er dan een briefje van fluvius in de bus dat ze donderdag 13/01 gingen komen om de stand op te meten. Er is gewoon niemand langsgekomen. :unsure:
Maar dus nog steeds geen afrekening, meterstand is uiteraard al lang niet meer die van 1 december en geen idee wanneer het in orde komt. Dat kan toch niet meer? Dat er wat vertraging op zit kan ik nog geloven, maar ondertussen al 6 weken?

Wat zou dit uiteindelijk voor gevolgen kunnen hebben? Men had me eind november ingelicht over vertraging bij Fluvius en dat dit half december in orde ging komen. Ondertussen over half januari en nog niet geregeld en Fluvius komt dus hun eigen afspraken niet na om langs te komen. :rolleyes:

Terug
Bovenaan