Alleszins zuiniger dan in een oudere vrijstaande woning met lagere huurprijzen en dus ook minder geisoleerd dat ze zouden moeten huren als ze toen een paar kinderen hadden.Ik weet niet of alleenstaande en koppels zonder kinderen (die vaak jong zijn en in een appartement wonen om te sparen voor een huis) daarom ook perse energiezuiniger wonen.
Akkoord, die zijn wel vaak omringd door andere appartementen. Maar omdat ze vaak omwille van financiële redenen op een appartement wonen, zijn dat ook vaak oudere appartementen met lagere huurprijzen (of aankoopprijzen) die ook minder geïsoleerd zijn.
Als ze kopen/bouwen is dat meestal een woning en dan investeren ze meestal ook net wel in goede isolatie, lijkt mij toch op het eerste zicht?
Vele van mijn vrienden zijn begonnen in goed/matig geisoleerde appartementen en wonen nu met kinderen in relatief goed geisoleerde vrijstaande (nieuwbouw)woningen. Gemiddelde verbruik van verwarming van de woning nu (met kids) is hoger dan dat van het appartement. Dit heeft weinig/niets te maken met die kids (hadden ook bij op hun appartementje kunnen wonen) of extra kamer te verwarmen maar wel met het gebouw waarin ze wonen.
Zoals aangehaald zijn dergelijke tabellen steeds maar "gemiddelden" en "gestandardiseerd" maar ik denk dat het soort van "gemiddelde woning" wel sterk meespeeld. Gemiddeld gezien wonen mensen met extra kinderen m.i. in een grotere woning wat het verschil kan verklaren in verwarming, of in goedkopere/minder geisoleerde woningen omdat budget dat minder snel toelaat bij extra kinderen.
Gebruik van een extra kamer of paar uur/week extra thuis kan m.i. het verschil niet verklaren en een "rechtelijnige curve" zoals in het overzicht is een te eenvoudige voorstelling.