Energieleveranciers

Ik begrijp niet goed waarom die verwarming zo stijgt per extra gezinslid. Ik kan me niet inbeelden dan een gemiddeld gezin van 5 in een gemiddeld groter huis woont dan een gemiddeld gezin van 4?

extra kinderkamer met radiator die al es vaker aangezet wordt?

Als je met 10 personen in een huis woont lijkt het me niet dat elk kind een aparte slaapkamer heeft.
Per extra persoon verwarm je telkens 1148wh meer. Toch wel speciaal dat alle stappen exact hetzelfde zijn. Als je een huis verwarmt voor 8 gaan die 2 man extra toch geen verschil maken.

Jammer dat je daar niet meer informatie van hebt over het algemeen. Zodat je om te beginnen al kunt standardiseren naar "per m²" bv.
Daarnaast, al kan ik me vergissen, ik veralgemeen niet graag, lijkt het me dat gezinnen van 7+ ook sneller armere gezinnen zullen zijn. Armere gezinnen zou betekenen, minder geïsoleerd.

En zo zijn er heel wat parameters die een dergelijk groter onderzoek moeilijk maken.

In welke mate speelt heeft een extra persoon invloed op het gebruik in eenzelfde grootte van woning?
In welke mate hangt oppervlakte/aantal personen samen met isolatie-waardes?
...

1000kwh op een jaar voor een kinderkamer van 12m2 pakweg gemiddeld...
Die alleenstaande persoon ziet zijn verbruik dus stijgen met 20pct omwille van de kinderkamer bij adoptie, in die redenering.

Lijkt me gewoon veel. Het kan het, ik heb zelf nog geen kinderen dus geen idee

Ik begrijp niet goed waarom die verwarming zo stijgt per extra gezinslid. Ik kan me niet inbeelden dan een gemiddeld gezin van 5 in een gemiddeld groter huis woont dan een gemiddeld gezin van 4?
Ik denk dat een gezin van 5 gemiddeld gezien wel groter woont dan een gezin van 4. Veel verschil zal er niet op zitten, maar er zullen iets meer gezinnen van 4 zijn met 3 slaapkamers dan gezinnen met 5.

Mogelijk spelen ook factoren zoals inkomen mee: een beetje globaal gekeken hebben rijkere gezinnen over het algemeen wat minder kinderen, maar dat zijn ook juist diegenen die een moderner huis kunnen betalen (doorgaans beter geïsoleerd, en een efficiëntere verwarming). Het is maar een buikgevoel van mij, maar ik wil er vooral mee aantonen dat er redenen kunnen tussen zitten die minder voor de hand liggend zijn.

Zulke overzichten zijn uiteraard gemiddelden en men moet zoiets ergens "standardiseren" in zo'n overzichten.

Ook zullen alleenstaande, of koppels (met eventueel 1-2-3) kinderen procentueel meer in appartementen/rijwoningen wonen wat op zich al een energiezuinigere woningvorm is dan vb vrijstaande woning. Als van de koppels met 4 kinderen nog vb 20% in een appartement woont en 30% is een rijhuis en bij 5 kinderen is dit nog maar 10% en 30% zal het gemiddeld gebruik ook stijgen...

Zulke overzichten zijn uiteraard gemiddelden en men moet zoiets ergens "standardiseren" in zo'n overzichten.

Ook zullen alleenstaande, of koppels (met eventueel 1-2-3) kinderen procentueel meer in appartementen/rijwoningen wonen wat op zich al een energiezuinigere woningvorm is dan vb vrijstaande woning. Als van de koppels met 4 kinderen nog vb 20% in een appartement woont en 30% is een rijhuis en bij 5 kinderen is dit nog maar 10% en 30% zal het gemiddeld gebruik ook stijgen...

Ik weet niet of alleenstaande en koppels zonder kinderen (die vaak jong zijn en in een appartement wonen om te sparen voor een huis) daarom ook perse energiezuiniger wonen.

Akkoord, die zijn wel vaak omringd door andere appartementen. Maar omdat ze vaak omwille van financiële redenen op een appartement wonen, zijn dat ook vaak oudere appartementen met lagere huurprijzen (of aankoopprijzen) die ook minder geïsoleerd zijn.

Als ze kopen/bouwen is dat meestal een woning en dan investeren ze meestal ook net wel in goede isolatie, lijkt mij toch op het eerste zicht?

- er is vaker iemand thuis, dus moet er vaker verwarmd worden
- mensen zijn langer/vroeger op, dus moet er vaker verwarmd worden
- badkamer wordt langer gebruikt, ...

- er is vaker iemand thuis, dus moet er vaker verwarmd worden
- mensen zijn langer/vroeger op, dus moet er vaker verwarmd worden
- badkamer wordt langer gebruikt, ...
Mijn uitgangpunt is dat het extra aantal persoon/personen neerkomt op extra kinderen, ben ik daar misschien mis? Want:
1) Kinderen zijn toch zelden alleen thuis
2) Ik zie niet in hoe dit verandert met kinderen
3) Ik zie niet in hoe dit verandert met kinderen: is het gemiddeld zo dat de badkamer pas wordt verwarmd bij gebruik?

Wil hier zeker geen strijdpunt van maken ofzo, ik wil het gewoon begrijpen. :)

Hier meet het verbruik voor 3 personen (gemeten via onze digitale gas/elek-meter die we nu exact een jaar hebben):
GAS: 3 995 kWh of 350 m³ voor het jaar 2021. (Chauffage + warm water)
Elektriciteit: 933 Dag / 1091 Nacht / 452 injectie (5 zonnepanelen)
E-peil woning is 33 en is een rijwoning. Vermoed dat dit een zeer grote impact heeft.

Elektriciteit zal waarschijnlijk wel wat gestegen zijn tov vroeger, we werken beide al 2 jaar thuis.

Het vreemde vind ik in dat tabel dat de verhouding hetzelfde blijft.

Dus van 1 persoon naar 2 personen is het zelfde als van 2 personen naar 3 personen.

Ik zie niet in waarom dat je van alleenstaand naar een koppel evenveel zou stijgen, dan dat er een kind zou bijkomen. Toen ik bij mijn vriendin trok is het verbruik amper gestegen dat jaar, want je vertoeft bijna altijd samen in dezelfde ruimtes. Het was vooral de gas dat lichtjes was gestegen omdat het warm water verbruik hoger lag. Het enige dat mijn vriendin goed merkte was dat er nu 2 inkomens waren voor quasi hetzelfde verbruik te betalen.
En wij werken dan nog compleet andere uren. Als je een koppel bent die beide een 9 to 5 job hebben zie ik het helemaal niet.

Bij het koken was er dan ook amper verschil want ipv 1 vlees lagen er dan 2 stukken vlees in de pan. Een wasmachine is met 2 man enkel meer gevuld dan met 1 man, aantal wasbeurten bleef het zelfde. Zelfde met afwasmachine. enzo verder

Als er een kind komt dan snap ik dat je het merkt aan u verbruik. Vanaf dan ga je een extra kamer mee opwarmen, heb je bij het koken al wel eens meer potten en pannen. Aantal wasbeurten stijgt enzo verder.

Of ben ik zo verkeerd dat de meeste woningen met 2 personen geen koppels zijn.

De gezinsbond heeft ooit een onderzoek gedaan naar het verbruik, op basis van eigen data + verantwoorde groottes.

Dit was het resultaat:

(niet secure, maar ok)

Bekijk bijlage 6998

Ze hebben puur gekeken naar de nodige kWh, niet naar de type verwarming (want dan verschilt electriciteit en gas natuurlijk qua kostprijs sterk).

Los van het feit dat je kan discussieren over woninggrootte etc lijkt het me duidelijk dat een gezin beduidend meer verbruikt dan een alleenstaande. Niet lineair volgens het aantal personen, maar dat heeft niemand hier ook beweerd.

Je kookt echter als gezin méér dan als alleenstaande/koppel, je verwarmt effectief meer gewoon al doordat er vaker iemand thuis is, ...

Ons verbruik, zowel qua elektriciteit, gas als (logisch) water, is effectief gestegen de jaren nadat er kinderen bijgekomen zijn.

(ook hier vind je iets gelijkaardigs, maar minder gedetailleerd en zonder bron hoe ze eraan gekomen zijn)

Ik stel toch mijn vragen bij die cijfers, zeker door de manier waarop ze berekend zijn.

Per bijkomende persoon: 5515 kWh Volgens de minimumoppervlakken van de VMSW: een extra woonoppervlak van 11 m, waarvan 8 m slaap/studeerkamer. De ruimtes zijn geïsoleerd zoals de rest van de woning en verwarmd zoals in het schema van de basiswoning.

Gewoon een oppervlakte toevoegen per persoon lijkt mij serieus simplistisch en niet realistisch.
Alsook:
Ter vergelijking: een gemiddeld gezin (2,3 inwoners) in Vlaanderen verbruikt volgens de gegevens van de VREG 4000 kWh elektriciteit en 17.500 kWh verwarming per jaar (beide cijfers gemiddelde 20102015, verwarmingsbehoefte gecorrigeerd voor graaddagen).
Maar dan staat in die tabel bij 3 personen amper 7800kwh verbruik voor cv, wat dus totaal niet overeenkomt met het gemiddelde. In die tabel komt 10 personen nog niet aan het gemiddelde voor 2.3 personen.. Conclusie, geloofwaardigheid nihil van het gedeelte verwarming.

Laatst bewerkt:
Mijn uitgangpunt is dat het extra aantal persoon/personen neerkomt op extra kinderen, ben ik daar misschien mis? Want:
2) Ik zie niet in hoe dit verandert met kinderen
3) Ik zie niet in hoe dit verandert met kinderen: is het gemiddeld zo dat de badkamer pas wordt verwarmd bij gebruik?

Wil hier zeker geen strijdpunt van maken ofzo, ik wil het gewoon begrijpen. :)
1. Als je héél jonge kinderen hebt, ben je vaker thuis omdat je kinderen moeten slapen (en je dus aan je woning gekluisterd bent). Meeste mensen leggen (onterecht) dan vaak de verwarming in die kamers wat aan. Je gaat vaak ook minder uit en je reizen zijn ook minder omdat je je verlof vaker neemt om thuis te zijn voor de kinderen. Ga je toch uit, dan heb je vaker een babysit thuis, die ook verwarming wil.
2. Voor we kinderen hadden, bleven wij vaak liggen in het weekend. Nu is er altijd iemand om 7u30 die naar beneden stormt om tv aan te zetten (en de gashaard aanzet). Ervoor gebeurde dat niet :). Ik denk dat dit wel typisch is dat je vaak vroeger wakker bent. Ook 's avonds gaan we minder vaak vroeg in bed kruipen ("voor de gezelligheid") en blijven we langer op, omdat je vele zaken pas na bedtijd van de kinderen kan/wil regelen.
3. Bij ons alvast wel en ik denk dat het bij velen toch zo zal zijn, maar hier ben ik dan weer niet zeker van (wij hebben slimme termostaten die automatisch afsluiten, maar opnieuw omwille van de kinderen zijn de tijdssloten groter.

Ik stel toch mijn vragen bij die cijfers, zeker door de manier waarop ze berekend zijn.

Gewoon een oppervlakte toevoegen per persoon lijkt mij serieus simplistisch en niet realistisch.
in de PDF staat duidelijk dat ze enkel de minimumoppervlakte meerekenen. Ja, het is simplistisch, maar wel een basis om van te vertrekken. Dat er géén meerverbruik zou zijn bij kinderen die op hun kamer spelen, leren, ... allez, langer dus bezig zijn dan volwassenen warmte in hun slaapkamer nodig hebben, lijkt me onlogisch.
Brecht zei:
Alsook:

Maar dan staat in die tabel bij 3 personen amper 7800kwh verbruik voor cv, wat dus totaal niet overeenkomt met het gemiddelde. In die tabel komt 10 personen nog niet aan het gemiddelde voor 2.3 personen.. Conclusie, geloofwaardigheid nihil van het gedeelte verwarming.
het gaat niet over een gemiddeld verbruik, maar over een soort van minimaal verbruik.

Laatst bewerkt:
in de PDF staat duidelijk dat ze enkel de minimumoppervlakte meerekenen. Ja, het is simplistisch, maar wel een basis om van te vertrekken. Dat er géén meerverbruik zou zijn bij kinderen die op hun kamer spelen, leren, ... allez, langer dus bezig zijn dan volwassenen warmte in hun slaapkamer nodig hebben, lijkt me logisch.
Dat is dan toch geen onderzoek, maar gewoon wat theoretische berekeningen op basis van aangenomen groottes en verbruiken?

het gaat niet over een gemiddeld verbruik, maar over een soort van minimaal verbruik.
De hele discussie gaat toch om het werkelijk verbruik en niet een theoretisch minimaal verbruik?

Alsook:

Hoeveel data moet je zien?

Precies of het is wereld schokkend dat grotere gezinnen in grotere huizen wonen gemiddeld en dan meer verwarming nodig hebben. :rofl:

Dat lijkt de evidentie zelf te zijn en wordt geconfirmeerd door de cijfers. Er zijn hier nu al 3 of 4 onafhankelijke studies gepasseerd...

Om JPV nog wat aan te vullen:
Bij jongere kinderen is dat inderdaad. Bij oudere tieners kan dat wel anders zijn. Bijvoorbeeld thuis studeren tijdens de examens terwijl de ouders werken.
Vroeger stond de verwarming van de badkamer hier ingesteld zodat het 's ochtends lekker warm was, en de rest van de dag niet. Met de komst van de kinderen is dat veranderd om geen pampers te moeten verversen in een koude (nu ja, minder warme) badkamer. Vooral voor als de kleren ook vuil zijn, en je ze helemaal moet uitkleden en wassen. Nu is de badkamer dus enkel 's nachts niet verwarmd.

Dat is dan toch geen onderzoek, maar gewoon wat theoretische berekeningen op basis van aangenomen groottes en verbruiken?
niet aangnomen groottes, maar opgezochte minimale groottes. Als je het groter maakt, zal het verschil nog groter zijn, hé. En onderzoek = berekeningen op basis van opzoekingen...
Remake zei:
De hele discussie gaat toch om het werkelijk verbruik en niet een theoretisch minimaal verbruik?
maar als het tehroetisch minimaal verbruik stijgt, mag Brecht afkomen met argumenten waarom het werkelijk verbruik NIET zou stijgen... Of verwarmt iedereen alle ruimtes waar later kinderen in komen spelen/wonen/... ? Ik denk van niet...

Wat een belachelijke discussie. Gezinnen verbruiken meer dan alleenstaanden. Grotere huizen verbruiken meer dan kleinere huizen.
Voor elke bijkomende persoon in een huishouden, stijgt het energieverbruik, maar het stijgt altijd minder dan de vorige. Van 1 naar 2 is geen verdubbeling, van 2 naar 3 is opnieuw een kleinere stap etc.
2 inkomens hebben het veel gemakkelijker om verwarming te betalen dan 1 inkomen.

Terug
Bovenaan