Energieleveranciers

Amai ja... toevallig ook Easy3 via Engie? Afgesloten eind november aan 5,195 (c€/kWh) terwijl het goedkoopste variabel contract nu op 12,05 zit :oink:

Echt door het oog van de naald gekropen want het stond niet meer online en heb er speciaal om moeten bellen.
Geschat verbruik
Electriciteit - Dag: 3412 KWh / Nacht: 4344 KWh
Gas - 10000 KWh

Dat zijn mijn huidige tarieven
Electriciteit - 12,45 dag / 9,21 nacht - Easy3 vast
Gas - 8,59 - Easy Variabel (40% korting)

Als ik de prijzen doorheen de Engie simulator haal
Werkelijke maandelijks bedrag betaald in 2021: +-180€/maand
Huidig maandelijks bedrag te betalen: 230€/maand
Geschat maandelijks bedrag te betalen in 2022: 254.44€/maand
Goedkoopste huidige aangeboden produkten (Engie): 291.93€/maand

Het valt nog wel mee tov véél andere mensen als ik zo rond mij hoor, ook al omdat ik easy3 vast heb voor elektriciteit.
Zelfs easy 1 jaar variabel (zowel elec als gas) geeft vandaag de dag al een MEERprijs van 37,49€ / maand (!) tov de contracten die ik heb ondertekend.

Maar ja ... tov vorig jaar betaal ik momenteel toch nog altijd zo'n 900€ meer per jaar. :cry:
(Mogelijk op het einde van de rit iets minder als gas daalt in prijs vermits ik hier voor variabel ben gegaan).

---

Opmerking - Ik post dit hier zodat mensen een grof/ruw idee hebben van de prijsevolutie. En wat de impact is tov mijn eigen verbruik.

Laatst bewerkt:
Ik snap precies niet hoe zo'n variabele werkt. Ik zie online dat ik aan 4.6c/kWh gas zit, terwijl ik gewoon een variabele heb en dit dus torenhoog zou moeten zijn? Ik dacht dat de prijs gewoon een (wiskundige) formule was waarin je intekende.
Dat klopt.

In mijn contract voor variabel gas staat hetvolgende --> 4,47 (exclusief 40% EXTRA korting)
Echter de huidige tarieffiche voor variabel gas (easy) 1 januari 2022 zegt hetvolgende --> 14,132 (exclusief 40% EXTRA korting, dus met korting is dat 8,59)

Dewelke dan telt voor mij? Ah wel dat laatste (updated) tarief en NIET hetgeen in mijn contract staat.

Voor jou geldt hetzelfde hé. Bij variabel wordt het tarief, elk kwartaal (of maandelijks) herberekend. Bij vast werkt het anders. Daar geldt effectief het tarief dat op je contract staat.

Wat is er eigenlijk aan de hand met die voorschotten bij Mega? Kan iemand me daarachter de logica uitleggen? Want al is de energieprijs 2x gegaan, waarom gaan de voorschotten dan x6?
Wij zitten nog bij mega, is het tijd om ons uit de voeten te maken?

Wat kan je afleiden uit zo'n artikel? Nul de botten.
Had ze hiervoor een contract dat aan een ontzettend lage prijs is afgesloten in de zomer van 2020 voor één jaar? En heeft ze 450 euro moeten opleggen omdat ze een hoog verbruik had vorig jaar? En zit ze nu op een variabel tarief met haar hoog verbruik? Een mogelijk scenario, maar natuurlijk niets van informatie in het artikel zelf.
Wat is haar verbruik? Wat was haar vorige contract? Wat is haar huidig contract? En dàn kan je uitspraken doen over de hoogte van haar voorschotfactuur.

Ik snap precies niet hoe zo'n variabele werkt. Ik zie online dat ik aan 4.6c/kWh gas zit, terwijl ik gewoon een variabele heb en dit dus torenhoog zou moeten zijn? Ik dacht dat de prijs gewoon een (wiskundige) formule was waarin je intekende.

Die 4.6 is geldig voor welke periode? Als je een kwartaalprijs hebt kan dit nog de prijs voor Q421 zijn, en zal de prijs voor Q122 een pak hoger liggen. Hoewel ik geen enkele index ken die voor Q421 ook nog zo laag als 4.6 cent zou zijn eigenlijk.

Het blijkt voor juli-sept 3.4c/kWh te zijn. (die 4.6c/kWh was hun inschatting voor de 4 kwartalen, zeer onduidelijk allemaal)
Wat het is okt-dec was, kan ik niet raadplegen.
Het is geüpdatet, ik zit nu aan 11c/kWh, de formule is 0,1 * TTFDAHW + 0,35 per kWh (in eurocent)

Laatst bewerkt:
Vroeger nooit bij stilgestaan maat met huidige prijzen: als mijn contract afloopt in mei
/Juni en ik blijf bij zelfde leverancier maar andere tarieven, gaat bij eindafrekening paar maand (november) later dan gewoon x maand tarief A en x tarief B op totale verbruik ipv effectief verbruik tijdens beide tarieven?

Voor elektriciteit maakt het niet uit (0 verbruik) maar gas wel dus dan kan ik beter even van leverancier wisselen (ganse winter aan oude vaste tarief) en dan zien na de zomer of er iets goedkopere is :unsure:

Maar elektriciteit wisselen ga ik niet doen want het net is mijn batterij :p

Wat is er eigenlijk aan de hand met die voorschotten bij Mega? Kan iemand me daarachter de logica uitleggen? Want al is de energieprijs 2x gegaan, waarom gaan de voorschotten dan x6?
Ik zou alvast geen hoge voorschotten betalen die hoger kunnen zijn dan je uiteindelijke factuur. Want die zie je niet terug bij een faillissement.

Als je dus een voorschot van 5 keer de vorige betaalt (bvb 160 naar 800) maar de prijs van energie is 'maar' verdubbeld (160 naar 320), riskeer je duizenden euro's kwijt te zijn bij een faillissement als dat op het verkeerde moment valt.

Absoluut niet meegaan in hun voorstellen van de energie voorschotten. Betaal maximaal het bedrag gedeeld door 12 dat je uitkomt voor een gemiddeld contract bij de v-regtest. Als ze meer vragen aan jou moeten ze dat maar argumenteren waarom vreg er zeker zoveel naast zou zitten.

Dat is puur liquidity management, vanuit een treasury standpunt is dat de logica zelve. Mega ziet hogere kosten in real time op hun afkomen en (veel) klanten zitten nog met vaste (lage) tarieven dus er komt veel minder geld binnen dan dat er buiten gaat. Op termijn kan je dat overbruggen met bankleningen, maar dat is niet houdbaar voor structurele tekorten. Dan moet je als firma je inkomsten op korte termijn verhogen en het meest voor het hand liggende is dan met die voorschotten spelen. Als je al op voorhand weet dat een heel deel van je klanten die verhoging gaan weigeren (of overstappen naar een andere leverancier) dan moet je ze voldoende verhogen (dus beter beginnen bij een factor van x6 ipv x2, als dan 1/3 het aanvaardt heb je nog 2x de inkomsten).

Mijn contract (andere leverancier) vervalt volgende maand en ik kwam volgens de simulatie op mijnenergie.be het goedkoopste uit bij Mega, weer door een welkomstkorting. Ik ga ze gewoon aan mij voorbij laten gaan, de kans dat ze over een half jaar failliet gaan is niet onbestaande en dan ben ik mijn voorschotten kwijt. Dat wordt niet gecompenseerd door een welkomstbonus.

Lijkt me bij mega meer op een piramidespel.
Hoge voorschotten ophalen bij bestaande klanten om met welkomstkortingen nieuwe klanten aan te trekken die dan op hun beurt met hoge voorschotten de boel draaiende houden.
Is JP van Rossem terug?

ik ben verleden maand vertrokken bij mega. ik zit nu bij energie.be. ik hou mn voorschotten bewust laag.
Geen zin om gratis lening te geven, en als ik moet bijbetalen dan betaal ik dat wel met de afrekening.

Dat ze maar snel werk maken van maand afrekeningen met behulp van de digitale meter. Op zich heb je geen jaar afrekening nodig als je gewoon maandelijks de digitale meter kunt uitlezen en de afrekening onmiddellijk doet.

Dat ze maar snel werk maken van maand afrekeningen met behulp van de digitale meter. Op zich heb je geen jaar afrekening nodig als je gewoon maandelijks de digitale meter kunt uitlezen en de afrekening onmiddellijk doet.
Hoe snel zou dat er komen denk je? Ik hoop ook dat dat er snel komt.

Hoe snel zou dat er komen denk je? Ik hoop ook dat dat er snel komt.

ze zijn er alvast al over bezig. Let wel dat ze zeggen dat dit een keuze moet zijn, omdat het wel gaat leiden tot lagere facturen in de zomer en hogere in de winter, en niet elk gezin kan met die variabele factuur overweg, en heeft liever een uitgespreide factuur.
(Nu, als het scenario hebt van 400->1280 EUR voorschot, valt de "gespreide" factuur ook wel weg :p)

En de volgende leverancier haalt z'n wilde streken boven:

"Energieleverancier Octa+ rekent eenzijdig extra kost aan bij eigenaars zonnepanelen"​

ze zijn er alvast al over bezig. Let wel dat ze zeggen dat dit een keuze moet zijn, omdat het wel gaat leiden tot lagere facturen in de zomer en hogere in de winter, en niet elk gezin kan met die variabele factuur overweg, en heeft liever een uitgespreide factuur.
(Nu, als het scenario hebt van 400->1280 EUR voorschot, valt de "gespreide" factuur ook wel weg :p)
Als je de optie krijgt om zelf je voorschotten te bepalen lijkt me de optie om voor maand of jaar rekeningen te kiezen niet meer dan normaal.
Vrije keuze aan de klant om het te doen of niet.

Mensen die hier posten willen maar al te graag een correct inzicht denk ik en bijsturen waar het moet.
Ik ben pro en zo snel mogelijk.

Hier gisteren men Luminus afrekening gekregen: 63 euro opleggen ( voorschotten waren 60 euro), dus op zich wel goed ingeschat. Nieuw voorschot zetten ze nu op 130 euro...
contract loopt nog tot 1/4. Maar als ik nu kijk ( 3500 kwh verbruik) kom ik overal op 2000 euro uit. Dus op zich is die 130 euro dan nog wel 'oke' :s

Hier gisteren men Luminus afrekening gekregen: 63 euro opleggen ( voorschotten waren 60 euro), dus op zich wel goed ingeschat. Nieuw voorschot zetten ze nu op 130 euro...
contract loopt nog tot 1/4. Maar als ik nu kijk ( 3500 kwh verbruik) kom ik overal op 2000 euro uit. Dus op zich is die 130 euro dan nog wel 'oke' :S
Factor 2 lijkt me inderdaad heel schappelijk.
En zeker als het enkel tot april is.
De prijzen staan ook gewoon hoog he.

Factor 2 lijkt me inderdaad heel schappelijk.
En zeker als het enkel tot april is.
De prijzen staan ook gewoon hoog he.
Idd. Ga hier nog wat de kat uit de boom kijken.
1) Zien wat Luminus van tarief geeft 2 maand voor verval
2) Dan eens vergelijken met mijnenergie.be / aanbieders / vtest

Idd. Ga hier nog wat de kat uit de boom kijken.
1) Zien wat Luminus van tarief geeft 2 maand voor verval
2) Dan eens vergelijken met mijnenergie.be / aanbieders / vtest
No way dat Luminus u stilzwijgend een uitstekend contract gaat geven.

Gewoon vergelijken 2 maand voor je opzeg. Uw contract dan gewoon botweg opzeggen (en overschakelen naar een andere leverancier)
Wil je toch blijven bij Luminus? Na je opzeg, gewoon Luminus opbellen en vragen of ze een tegenoffer kunnen doen.
Je kan dan het contract met de nieuwe leverancier kosteloos opzeggen en alsnog bij Luminus blijven, indien het tegenoffer goed is.

Nog mensen met contract onbepaalde duur?

Initieel vast contract bij Eneco genomen via mijnenergie in de zomer van 2020
Daar eerste jaar 40% a 50% korting op gehad en daar in de zomer van 2021 dus teruggevallen op de normale prijzen (die nog altijd vele maal lager liggen dan wat ik nu zie in vergelijkers)

Bij contract onbepaalde duur begrijp ik dat ze de prijs enkel maar mogen verhogen na je 2 maand op voorhand op de hoogte te brengen.

Maar dat hebben ze (nog) niet gedaan
Waarom zou dat zijn? Dat zou toch in hun voordeel zijn nu met de hogere prijzen?

Mezelf even quoten.

Niemand met contract onbepaalde duur hier precies?
Kennis van mij met zelfde contract onbepaalde duur bij Eneco en vanaf vorig zomer ook langer dan 1 jaar contract net afrekening gehad.
Ook niet gecontacteerd voor hogere prijzen binnen x maand

Via simulatie persoonlijk profiel / Energy monitor geeft een zelfde verbruik en voorschot geen opleg na een jaar gebruik.

Goed, zal me maar gelukkig prijzen dan zeker.
Het moet zijn dan ze geen of maar weinig verlies hebben aan ons dan en/of dat het (nog) geen prioriteit is om er iets aan te doen.

Ze hebben mss vorige zomer al voor een heel jaar verbruik voor ons voorzien aan prijzen die voor hen toen ook nog niet zo hoog waren.

Terug
Bovenaan