Hersenspinsel: OPEX om volledig off-grid te gaan met thuisbatterij en een stookolie generator. We beschouwen hierbij een stevig verbruik van 10000 kWh op jaarbasis voor een woning met warmtepomp en elektrische wagen. We gaan uit van een forse thuisbatterij aanwezig van meerdere kWh waardoor de generator niet 24/7 draait bij lage belasting (niet efficiënt).
CAPEX van zulke setup zal uiteraard pakken hoger zijn ten opzichte van een eenvoudige on-grid aansluiting. Ik ga er hier niet verder op in want wou enkel OPEX vergelijken. De invloed van zonnepanelen neem ik hier ook niet rechtstreeks mee. Men kan mits voldoende grote thuisbatterij (en indien zonnepanelen setup niet overgedimensioneerd) er van uit gaan dat er amper tot geen netinjectie is, waardoor het resultaat hetzelfde blijft in beide situaties.
On-grid:
Met de huidige vaste tarieven kom ik op de VREG V-test voor 10000 kWh met alle kosten aan
€4468 bij het goedkoopste vast contract (Lampiris). Dit is voor 5000 kWh dag / 5000 kWh nacht.
Off-grid:
Voor een diesel/mazout generator lees ik een gebruik van
2,4 l/uur voor een 8 kWh / 10 kVA generator rond max belasting (meest efficiënt). We gaan er van uit dat de generator enkel werkt om de batterij bij te laden en daarbuiten uitgeschakeld is. We gaan ook uit van
20% omzettings
verliezen met de thuisbatterij en om te compenseren voor andere verliezen. Elke liter stookolie levert daardoor dus 2,66 kWh aan opgeslagen off-grid elektriciteit. Merk op dat dit zal efficiënter zal zijn indien de elektriciteit vanaf de generator direct wordt gebruikt door de grote verbruikers (warmtepomp/EV) zonder eerst opgeslagen te worden in de thuisbatterij. Er is daarmee 3750 liter stookolie (of minder) nodig om aan 10000 kWh te komen.
1 liter stookolie+ heeft momenteel een marktprijs van net geen €0,8 (bij voorkeur goedkoper in de zomer in te slaan) op carbu.be. Dat brengt ons aan
€3000 stookolie voor 10000 kWh elektriciteit. Momenteel dus ruim goedkoper dan de huidige elektriciteitstarieven.

Daar komt nog bij dat een deel van de daarbij opgewekte warmte eventueel nog kan opgevangen worden door een warmtewisselaar als we helemaal the extra mile willen gaan.
Voor CAPEX: Ik zie een richtprijs van
€5000-8000 voor een 8kWh thuisbatterij (ook bruikbaar voor zonnepanelen) en zie al kleine diesel generatoren voor prijzen vanaf €1500-2000. De meerprijs valt dan nog relatief mee ten opzichte van de jaarlijkse kosten.