Energieleveranciers

Heb je er niks van gemerkt omdat je je factuur nog niet gekregen hebt, factuur niet gecontroleerd hebt op die maatregelen of omdat ze nog niet uitgevoerd zou zijn?

(Het kan het laatste zijn, he, ik kan het nog niet checken op mijn factuur, aangezien ik die nog niet heb).
Simpelweg niks gemerkt hoor. Al anderhalve maand op een nieuw contract, ik controleer mijn facturen zeer nauwkeurig. Nog niet uitgevoerd? Kom, wanneer dan wel? Als we helemaal aan de grond zitten en die aalmoes kunnen gebruiken om een deel van de schulden af te lossen? Nee, de overheid doet niks voor hun werkende bevolking, al zeker niet in dit dossier.

Toen ik reageerde op het feit dat ze niets heeft gedaan voor ons, kom je af met de Vlaamse regering, terwijl dat nergens in je eerste post stond.
ik zie niet in waarom ik direct alles zou moeten zeggen in mijn eerste post en ik niks anders meer mag aanbrengen? Gans mijn uitleg draait rond dat ze maar kan doen wat in haar bevoegdheid zit en dat is een miniem bedrag. Daar heeft ze door de bevriezing (als die ook echt uitgevoerd wordt) gedaan wat logisch is, lijkt me.

Simpelweg niks gemerkt hoor. Al anderhalve maand op een nieuw contract, ik controleer mijn facturen zeer nauwkeurig.
Euh? Je krijgt maar een keer per jaar een factuur, he. Op het bedrag van de voorschotten heeft Tine totaal niks te zeggen.

Men schiet op haar omdat ze groen is, niet omdat ze haar bevoegdheden niet gebruikt.

Euh? Je krijgt maar een keer per jaar een factuur, he. Op het bedrag van de voorschotten heeft Tine totaal niks te zeggen.

Men schiet op haar omdat ze groen is, niet omdat ze haar bevoegdheden niet gebruikt.
Euh? Ik heb de eindfactuur gehad? Dat de voorschotten niets met haar te maken hebben weet ik ook hoor.

Euh? Ik heb de eindfactuur gehad? Dat de voorschotten niets met haar te maken hebben weet ik ook hoor.
En wat heb je berekend rond de heffingen? Hoe zou een beslissing van ten vroegste midden oktober op je factuur al een grote invloed kunnen hebben gehad?

ik zie niet in waarom ik direct alles zou moeten zeggen in mijn eerste post en ik niks anders meer mag aanbrengen? Gans mijn uitleg draait rond dat ze maar kan doen wat in haar bevoegdheid zit en dat is een miniem bedrag. Daar heeft ze door de bevriezing (als die ook echt uitgevoerd wordt) gedaan wat logisch is, lijkt me.
Ja, zo is het natuurlijk makkelijk discussie uit te lokken. Zeggen dat ons Tine "grote maatregelen" treft om daarna af te komen dat ze maar kleine heeft getroffen omdat de Vlaamse regering meer kan. Kom, zo werkt het niet.

En wat heb je berekend rond de heffingen? Hoe zou een beslissing van ten vroegste midden oktober op je factuur al een grote invloed kunnen hebben gehad?
Dat de heffingen extreem duur zijn voor wat er mee gedaan wordt? :unsure:
Nee serieus, waarom zou zo'n korting niet op een factuur staan? De korting blijft trouwens aan aalmoes in vergelijking met het zogenaamd uitgebreid sociaal tarief waar blijkbaar bijna 10% vd bevolking recht op heeft.

Nee, sorry JPV, ik respecteer u in veel zaken, maar ik snap echt niet hoe je in uw positie tegen de gewone arbeider pleit (of althans zo komt het over). Dit zijn zaken waar jij op je achterste poten voor zou moeten staan, maar je vindt het allemaal maar normaal blijkbaar.

Trouwens, uit uw eigen artikel: "Wat wel ontbreekt bij de maatregelen van het energiepakket zijn de middenklassers: zij komen niet in aanmerking voor het sociaal tarief, maar dat belet niet dat ze door de stijging van de energieprijzen worden getroffen"

Concreet wil dit zeggen dat zo'n 30 à 50 euro verhoging vermeden wordt op een rekening die kan oplopen tot 2700 euro

Ik moet even bekomen hiervan. 30 tot 50 euro op 2700 euro? Wow. Amai, echt wel verregaande maatregelen dit. Ge kunt er uw auto nog niet mee voltanken om uw job te gaan uitvoeren die je nodig hebt om uw factuur te betalen.

Ja, zo is het natuurlijk makkelijk discussie uit te lokken. Zeggen dat ons Tine "grote maatregelen" treft om daarna af te komen dat ze maar kleine heeft getroffen omdat de Vlaamse regering meer kan. Kom, zo werkt het niet.
Toch wel, je kan toch maar iemand verwijten voor wat ze doet binnen haar bevoegdheid? Ik viel net KingCunta aan omdat hij specifiek die Tine VDS aanviel, terwijl zij nu niet echt de persoon is die verantwoordelijk is voor het overgrote stuk van de mogelijkheden om de factuur te doen dalen.

Of val jij graag de slager aan omdat er te weinig zout in het brood van de bakker zit?
Dat de heffingen extreem duur zijn voor wat er mee gedaan wordt? :unsure:
Nee serieus, waarom zou zo'n korting niet op een factuur staan? De korting blijft trouwens aan aalmoes in vergelijking met het zogenaamd uitgebreid sociaal tarief waar blijkbaar bijna 10% vd bevolking recht op heeft.
omdat dat niet zo werkt? Men vervuilt de factuur echt niet nogmaals door een extra lijntje erbij, men verandert gewoon de berekeningsmanier in zo'n gevallen.
Remake zei:
Nee, sorry JPV, ik respecteer u in veel zaken, maar ik snap echt niet hoe je in uw positie tegen de gewone arbeider pleit (of althans zo komt het over). Dit zijn zaken waar jij op je achterste poten voor zou moeten staan, maar je vindt het allemaal maar normaal blijkbaar.
Je valt me aan over iets waar ik hier nog niks gezegd heb. Ja, de factuur is te hoog en treft héél veel mensen die het daardoor héél moeilijk hebben. En ja, daar moet wat aan gedaan worden. Maar je moet wel de maatregelen nemen die nodig zijn en dat door de mensen die verantwoordelijk ervoor zijn. Dat is Van Peteghem voor de BTW (al heeft dat blijkbaar niet het effect dat ook ik zelf dacht, zie de link hierboven) en Zuhal Demir wegens bevoegdheid over intercommunales etc, verantwoordelijk voor het overgrote deel van de heffingen.

Om nu alles op Groen af te wentelen is ook wel wat hard.
Dit gaat ook over de schimmige intercommunales waar heerschappen als Versnick en co royaal zitpenningen krijgen en er aan zelfbediening wordt gedaan.
Dit gaat ook over de GSC, de spelletjes met Engie,...
Dat de electriciteitsfactuur een verkapte belastingbrief is geworden waarbij de kostprijs van het eigenlijk product maar 1/3 van de eindprijs bedraagt is niet de fout van Groen (en wees gerust, ik ben geen Groen-aanhanger).

Al het wanbeleid van de voorbije decennia komt nu naar boven.

Over sociaal tarief wil ik alleen maar zeggen dat als 10% van uw bevolking in aanmerking komt, je met een groot probleem zit.
Voor interventie met sociale tarieven voor de zwakkeren ben ik geen voorstander omdat dit niet aanzet tot actief zijn of (meer) werken en deze criteria ook geen rekening houden met het totale vermogen van iemand.
Een alleenstaande loontrekkende met 1900 eur loon en 700 eur huur te betalen kan het meer nodig hebben dan iemand met 1200 eur mutualiteit , eigenaar en spaarboek van 100000 eur.

Trouwens, uit uw eigen artikel: "Wat wel ontbreekt bij de maatregelen van het energiepakket zijn de middenklassers: zij komen niet in aanmerking voor het sociaal tarief, maar dat belet niet dat ze door de stijging van de energieprijzen worden getroffen"

Concreet wil dit zeggen dat zo'n 30 à 50 euro verhoging vermeden wordt op een rekening die kan oplopen tot 2700 euro

Ik moet even bekomen hiervan. 30 tot 50 euro op 2700 euro? Wow. Amai, echt wel verregaande maatregelen dit. Ge kunt er uw auto nog niet mee voltanken om uw job te gaan uitvoeren die je nodig hebt om uw factuur te betalen.
Ik heb hierboven 2 berekeningen geplaatst, waarbij er een totale federale heffing is van zo'n 150 euro, op facturen van totaal meer dan 5000 euro. ALs je dat nu even herrekent naar 2700 euro, wil dat zeggen dat, als die 30 tot 50 klopt, ze meer dan de helft ervan heeft afgeschaft.

Nog mensen met contract onbepaalde duur?

Initieel vast contract bij Eneco genomen via mijnenergie in de zomer van 2020
Daar eerste jaar 40% a 50% korting op gehad en daar in de zomer van 2021 dus teruggevallen op de normale prijzen (die nog altijd vele maal lager liggen dan wat ik nu zie in vergelijkers)

Bij contract onbepaalde duur begrijp ik dat ze de prijs enkel maar mogen verhogen na je 2 maand op voorhand op de hoogte te brengen.

Maar dat hebben ze (nog) niet gedaan
Waarom zou dat zijn? Dat zou toch in hun voordeel zijn nu met de hogere prijzen?

Ik heb hierboven 2 berekeningen geplaatst, waarbij er een totale federale heffing is van zo'n 150 euro, op facturen van totaal meer dan 5000 euro. ALs je dat nu even herrekent naar 2700 euro, wil dat zeggen dat, als die 30 tot 50 klopt, ze meer dan de helft ervan heeft afgeschaft.
Da gij die quasi-criminelen verdedigt :oink:

Anyway, wij gingen een houtkachel plaatsen. Het lijkt mij meer en meer een goed idee (en future-proof in dit land) om zoiets te gaan plaatsen. Ik ga er eens werk van moeten maken.

Ghoh, toch iets voor je topic over absurde Belgische situaties, nee?
‘Federale minister van energie heeft geen kneit te zeggen over energiefactuur’

Er zijn trouwens meer dan 1 miljoen gezinnen die genieten van het sociaal tarief. Geen personen, maar gezinnen (waarvan een aanzienlijk deel natuurlijk wel gezinnen van 1 persoon zullen zijn aangezien die een grotere kans op armoede hebben).
Hoe veel meer mensen kan je in dat tarief zetten, wetende dat het de verbruikers zonder sociaal tarief zijn die op het einde van de rit de rekening betalen voor zichzelf én voor diegene met sociaal tarief?

Hersenspinsel: OPEX om volledig off-grid te gaan met thuisbatterij en een stookolie generator. We beschouwen hierbij een stevig verbruik van 10000 kWh op jaarbasis voor een woning met warmtepomp en elektrische wagen. We gaan uit van een forse thuisbatterij aanwezig van meerdere kWh waardoor de generator niet 24/7 draait bij lage belasting (niet efficiënt).

CAPEX van zulke setup zal uiteraard pakken hoger zijn ten opzichte van een eenvoudige on-grid aansluiting. Ik ga er hier niet verder op in want wou enkel OPEX vergelijken. De invloed van zonnepanelen neem ik hier ook niet rechtstreeks mee. Men kan mits voldoende grote thuisbatterij (en indien zonnepanelen setup niet overgedimensioneerd) er van uit gaan dat er amper tot geen netinjectie is, waardoor het resultaat hetzelfde blijft in beide situaties.

On-grid:
Met de huidige vaste tarieven kom ik op de VREG V-test voor 10000 kWh met alle kosten aan €4468 bij het goedkoopste vast contract (Lampiris). Dit is voor 5000 kWh dag / 5000 kWh nacht.

Off-grid:
Voor een diesel/mazout generator lees ik een gebruik van 2,4 l/uur voor een 8 kWh / 10 kVA generator rond max belasting (meest efficiënt). We gaan er van uit dat de generator enkel werkt om de batterij bij te laden en daarbuiten uitgeschakeld is. We gaan ook uit van 20% omzettingsverliezen met de thuisbatterij en om te compenseren voor andere verliezen. Elke liter stookolie levert daardoor dus 2,66 kWh aan opgeslagen off-grid elektriciteit. Merk op dat dit zal efficiënter zal zijn indien de elektriciteit vanaf de generator direct wordt gebruikt door de grote verbruikers (warmtepomp/EV) zonder eerst opgeslagen te worden in de thuisbatterij. Er is daarmee 3750 liter stookolie (of minder) nodig om aan 10000 kWh te komen.

1 liter stookolie+ heeft momenteel een marktprijs van net geen €0,8 (bij voorkeur goedkoper in de zomer in te slaan) op carbu.be. Dat brengt ons aan €3000 stookolie voor 10000 kWh elektriciteit. Momenteel dus ruim goedkoper dan de huidige elektriciteitstarieven. :oink: Daar komt nog bij dat een deel van de daarbij opgewekte warmte eventueel nog kan opgevangen worden door een warmtewisselaar als we helemaal the extra mile willen gaan.

Voor CAPEX: Ik zie een richtprijs van €5000-8000 voor een 8kWh thuisbatterij (ook bruikbaar voor zonnepanelen) en zie al kleine diesel generatoren voor prijzen vanaf €1500-2000. De meerprijs valt dan nog relatief mee ten opzichte van de jaarlijkse kosten.

Laatst bewerkt:
Wat is er eigenlijk aan de hand met die voorschotten bij Mega? Kan iemand me daarachter de logica uitleggen? Want al is de energieprijs 2x gegaan, waarom gaan de voorschotten dan x6?
Wij zitten nog bij mega, is het tijd om ons uit de voeten te maken?

Heb ik geluk dat ik een vast contract voor 3 jaar vorig jaar aan bodemprijzen heb afgesloten :music:. Ik voelde het aan mijn water dat dat een goeie kans was.
Hopelijk is heel deze crap voorbij gewaaid binnen 2 jaar als ik op zoek moet gaan naar een nieuwe contract.
Amai ja... toevallig ook Easy3 via Engie? Afgesloten eind november aan 5,195 (c€/kWh) terwijl het goedkoopste variabel contract nu op 12,05 zit :oink:

Echt door het oog van de naald gekropen want het stond niet meer online en heb er speciaal om moeten bellen.

Ik snap precies niet hoe zo'n variabele werkt. Ik zie online dat ik aan 4.6c/kWh gas zit, terwijl ik gewoon een variabele heb en dit dus torenhoog zou moeten zijn? Ik dacht dat de prijs gewoon een (wiskundige) formule was waarin je intekende.

Terug
Bovenaan