Energieleveranciers

Wut, als je met 2 gaat gaan werken heb je een dubbel inkomen eh, dan moet je gewoon die lonen optellen? Al eens gedacht aan alleenstaande? Die hun gasfactuur is quasi even hoog als een gezin eh, ik moet ook gewoon mijn huis opwarmen, of daar nu 1 of 6 personen in wonen.
Rumor has it dat gezinswoningen soms wel groter zijn en meer absolute prijsstijging hebben

Ze spreken van 1miljoen gezinnen... ik weet niet wat ze gaan doen :woohoo:

Hmmmm :thinking:

Hoe wansmakelijk zou dat weer eens zijn zeg?

Trouwens, voorbije week hier 2x zien passeren dat sociaal tarief niet zomaar toegankelijk was voor werklozen en lage lonen, maar dat je een bepaald statuut moest hebben.
"Concreet betekent het dat wiens inkomen minder dan 1640 bruto per maand bedraagt, vanaf februari toegang krijgt tot het sociaal tarief"
Dit spreekt dat toch tegen? Dus wie bewust part-time werkt of gewoon niet werkt krijgt een sociaal tarief. Ja, dat zet mensen echt aan op hun best te doen he.

Laatst bewerkt:
Rumor has it dat gezinswoningen soms wel groter zijn en meer absolute prijsstijging hebben
Want groter is automatisch meer verbruiken? Als alleenstaande heb je de helft van het budget, waardoor je automatisch terechtkomt ip oudere huizen die sowieso minder energiezuinig zijn.

Want groter is automatisch meer verbruiken? Als alleenstaande heb je de helft van het budget, waardoor je automatisch terechtkomt ip oudere huizen die sowieso minder energiezuinig zijn.
Ja, ik denk dat een gezin van vb 4 significant meer warm water gebruikt of meer chauffages heeft. Het licht van de zon niet ontkennen aub.

Hmmmm :thinking:

Hoe wansmakelijk zou dat weer eens zijn zeg?

Trouwens, voorbije week hier 2x zien passeren dat sociaal tarief niet zomaar toegankelijk was voor werklozen en lage lonen, maar dat je een bepaald statuut moest hebben.
"Concreet betekent het dat wiens inkomen minder dan 1640 bruto per maand bedraagt, vanaf februari toegang krijgt tot het sociaal tarief"
Dit spreekt dat toch tegen? Dus wie bewust part-time werkt of gewoon niet werkt krijgt een sociaal tarief. Ja, dat zet mensen echt aan op hun best te doen he.

De budgetaire impact zou 2mrd zijn.

Tijdelijke maatregel van 10mrd (om gemakkelijk te rekenen).

2.000 m / (10 × 200) = 1M

Als ze natuurlijk die 200 eenmalig doen of 3 of 6 mnd, wel you can do the math.

Maar het gaan er veel zijn. Totaal nutteloos dus. Tenzij we plots de helft van belgie "kansarmen" vinden.

1M gezinnen aan het social tarief is toch ook totaal ridicuul. Ofwel liggen de cutoffs fout ofwel moeten we even hervormen zodat we niet de helft in de hangmat moeten onderhhouden.

Ja, ik denk dat een gezin van vb 4 significant meer warm water gebruikt of meer chauffages heeft. Het licht van de zon niet ontkennen aub.
Ale kom gast, radiatoren in een huis zijn berekend volgens het huis, niet volgens het aantal bewoners eh :') warm water akkoord, maar dat is maar een relatief klein deel van uw verbruik. Geloof je mij niet? Doe eens een verwarmingsaudit van een gemiddeld huis. Ahja nee wacht, daarvoor moet je erkend technicus zijn.

Voor Groen bestaat die oplossing in een energiepremie van 200 tot 220 euro voor al wie een inkomen lager dan het mediaanloon heeft. Dat ligt op 3.486 euro bruto per maand.

Puur op basis brutoloon. Verder komen ze niet.
--> Dus iemand met een unif diploma, die héél zijn leven hard gewerkt en 60 jaar is, en zijn partner verloren is, die mens krijgt niks? Want die zit boven het gemiddeld brutosalaris
--> Iemand met een laag inkomen, maar 50 miljoen op de rekening = Bonuske van 200€?
--> Een gezin, maar ze verdienen alle twee 3200€ bruto, die mensen krijgen dan 400€? Of geldt dat brutosalaris waarop men zich baseert, op het volledige gezinsinkomen?
--> Iemand met een salariswagen, een hoog nettoloon maar in verhouding een slecht brutosalaris krijgt ook die premie?

Allé er moet iets gebeuren, maar er is méér dan brutosalaris alléén hé. :tongue:

Ale kom gast, radiatoren in een huis zijn berekend volgens het huis, niet volgens het aantal bewoners eh :') warm water akkoord, maar dat is maar een relatief klein deel van uw verbruik. Geloof je mij niet? Doe eens een verwarmingsaudit van een gemiddeld huis. Ahja nee wacht, daarvoor moet je erkend technicus zijn.
Gelukkig heeft een huis/app met 1 inwoner typisch evenveel kamers (en volume) als een huis met een gezin met 2kinderen. Moet ik de gemiddelde verbruikscijfers opzoeke ?

--> Dus iemand met een unif diploma, die héél zijn leven hard gewerkt en 60 jaar is, en zijn partner verloren is, die mens krijgt niks? Want die zit boven het gemiddeld brutosalaris
--> Iemand met een laag inkomen, maar 50 miljoen op de rekening = Bonuske van 200€?
--> Een gezin, maar ze verdienen alle twee 3200€ bruto, die mensen krijgen dan 400€? Of geldt dat brutosalaris waarop men zich baseert, op het volledige gezinsinkomen?
--> Iemand met een salariswagen, een hoog nettoloon maar in verhouding een slecht brutosalaris krijgt ook die premie?

Allé er moet iets gebeuren, maar er is méér dan brutosalaris alléén hé. :tongue:
Hiermee geeft groen weer eens aan volgens hen lonen enorm zwart-wit zijn.
Net zoals hun idee met de bedrijfswagens, de mensen zouden in hun ogen niets verliezen.

Met een gemiddeld verbruik gas en elektriciteit wordt het verbruik per huishouden bedoeld uitgedrukt in kilowattuur (kWh).

Iemand die alleen woont, verbruikt gemiddeld 2.326 kWh aardgas. Het verbruik gas van een klein gezin is ongeveer het dubbele van een alleenwonend persoon, dus ongeveer 4652 kWh. Een doorsnee gezin dat de woning ook verwarm met gas zit daar een stuk boven, zij hebben namelijk een gemiddeld verbruik gas van 23.260 kWh.

Cijfers van de VREG, een of andere louche instelling

Gelukkig heeft een huis/app met 1 inwoner typisch evenveel kamers (en volume) als een huis met een gezin met 2kinderen. Moet ik de gemiddelde verbruikscijfers opzoeke ?
Ale kom, stopt nu echt eens met zeveren, ik woon alleen en heb 4 slaapkamers, gemiddeld rijhuis heeft ook minstens 2-3 kamers waar perfect 1 persoon alleen of een gezin met 2 kinderen kan wonen..

Met een gemiddeld verbruik gas en elektriciteit wordt het verbruik per huishouden bedoeld uitgedrukt in kilowattuur (kWh).

Iemand die alleen woont, verbruikt gemiddeld 2.326 kWh aardgas. Het verbruik gas van een klein gezin is ongeveer het dubbele van een alleenwonend persoon, dus ongeveer 4652 kWh. Een doorsnee gezin dat de woning ook verwarm met gas zit daar een stuk boven, zij hebben namelijk een gemiddeld verbruik gas van 23.260 kWh.

Cijfers van de VREG, een of andere louche instelling
Kweetnie welk artikel dat dat is, maar is het nu 4652 of 23260kwh gemiddeld verbruik?

VREG zijn zeveraars!

De gemiddelde alleenstaande woont in een huis met 4 slaapkamer. Hebben we ook weer geleerd
Hoeveel alleenstaanden zouden nu effectief in een woning wonen die gebouwd is voor 1 persoon? Volgens mij moet je al heel specifiek zoeken naar zo'n woning. Je gaat echt geen nieuw huis kopen omdat je een kind krijgt.

Daarnaast: wat is een "klein gezin" in jouw voorgaande copy paste van de VREG? Is dat een gezin met twee of met vier? Want zelfs als het een gezin van drie betreft, stijgt het verbruik dus niet gelijklopend met het aantal bewoners.

In je link gaat het trouwens over kleine gebruikers, doorsnee en grote. Niet over aantal bewoners.

Iemand die alleen woont, verbruikt gemiddeld 2.326 kWh aardgas.
Dat zou wel absurd weinig zijn. Maar als ik de link van 'jijzelf' bekijk dan staat er 'Kleine verbruiker' = 2326 KWh aardgas. Dat is niet het gemiddelde hé ;)

2326 Kwh per jaar lijkt me eerder voor iemand die véél werkt, en die dikwijls van huis is (dikwijls bij familie en vrienden, pintje drinken, sporten ..)
Die mens gaat inderdaad ook eerder wat koken en warm water verbruiken :tongue:

Ons verbruik was vorig jaar net 10000 Kwh (2 personen). Dat was wel een jaar waarin wij door de lagere prijzen er minder op gelet hebben. Normaal is het voor ons rond 8000 Kwh.

Gij verwijt mij van niet te lezen, misschien zelf eens doen? Ik zeg dat een gemiddeld rijhuis 2-3 slaapkamers heeft, niet 4. En heb jij eigenlijk wel zelf uw link gelezen? Staat daar totaal geen vergelijking in tussen alleenstaande of gezin. Man toch haal die stront uit uw ogen, die cijfertjes dat je mee afkomt zijn enkel voor koken en warm water! Wat dus betekent dat koken en WW amper 2326kwh gemiddeld verbruikt, terwijl als verwarming er bij komt dat stijgt Naar 23k kwh. Dus conclusie, koken en warm water is maar 10% van uw totaal verbruik!

Terug
Bovenaan