Energieleveranciers

Wij zitten nog bij Mega, voor gas en elektriciteit, variabel. Wat doen we nu best? Ons contract werd verlengd in september. Als we nu veranderen zijn we onze jaarvergoeding kwijt zeker? Ze hebben ons voorschot verhoogd van €200 naar €400 zonder ons te verwittigen. Ondertussen aanvraag gedaan om terug te verlagen.

Factuur elek: https://ibb.co/py8607X
Factuur gas: https://ibb.co/ZM3bLWQ
V-test elek: https://ibb.co/v1g8KzP
V-test gas: https://ibb.co/YfV0xTv

Wij hebben zonnepanelen, vandaar verbruiken we 0 kWh.

Laatst bewerkt:
En de website van Mega ligt vaak plat. Precies ook geen goed teken. Wij hebben ondertussen aanvraag gedaan om naar Luminus over te stappen voor gas. We zijn onze jaarlijkse vergoeding dan maar kwijt. Luminus komt er goedkoper uit dan ons huidig contract dus het is sowieso beter.

Zouden we best voor elektriciteit ook weggaan bij Mega? We hebben geen verbruik door zonnepanelen en betalen enkel de vaste kosten. De vaste kosten zijn overal hetzelfde als ik het goed begrijp. Als we veranderen verliezen we de ook hier de jaarlijkse vergoeding. Maar met dat er soms sprake is van een aankomend faillissement weet ik het niet zo goed.

Mijn contract loopt af 31 dec bij Mega en ik verleng dit niet. Dus normaal krijg ik de beloofde korting / promo.

Een vraag echter: Als ik de eindafrekening krijg (voorbeeld 150€) maar ze vergeten de korting. Heb ik dan het recht om dat bedrag te weigeren te betalen en dit bedrag mee af te rekenen met de korting?

Het zit zo: Ze gaan die 150€ dan innen via domicilie. En dit zijn de voorwaarden zoals ze op mijn contract staan -->

"U geniet van een unieke korting, die zal verminderd worden op uw afrekeningsfactuur na één jaar
energieconsumptie. Dit op voorwaarde dat de facturen, tijdens de totale duur van het contract,
verstuurd worden via email en betaald worden via domiciliëring, zonder enige uitzondering. De korting
bedraagt .. 180 euro (inclusief BTW) tussen 10001 en 17000 Kwh .. " (Ik zat aan 10028 Kwh ;))

Naar mijn mening is het antwoord achter "JA ik heb daar dan nog steeds recht op" De korting gaat over de periode 1 januari 2021 tem 31 december 2021 (= tijdens de totale duur van het contract). De eindafrekening zal NA 31 december opgesteld worden, dus ik heb dan volgens mijn mening, aan de regels voldaan. :confused:

Ik wil namelijk niet dat ze zeggen: Ah je hebt de domicilie voor de eindafrekening geweigerd --> Ah u hebt niet langer aan de voorwaarden voldaan dus weg korting. Terwijl als je die eindafrekening toch gewoon betaalt (indien ze de korting vergeten), dan is de kans erg groot dat Mega zegt: dank u voor uw 'money', die korting? Haha we hebben u eens goed liggen hé Makila! :unsure:

Mijn contract loopt af 31 dec bij Mega en ik verleng dit niet. Dus normaal krijg ik de beloofde korting / promo.

Een vraag echter: Als ik de eindafrekening krijg (voorbeeld 150€) maar ze vergeten de korting. Heb ik dan het recht om dat bedrag te weigeren te betalen en dit bedrag mee af te rekenen met de korting?

Het zit zo: Ze gaan die 150€ dan innen via domicilie. En dit zijn de voorwaarden zoals ze op mijn contract staan -->

"U geniet van een unieke korting, die zal verminderd worden op uw afrekeningsfactuur na één jaar
energieconsumptie. Dit op voorwaarde dat de facturen, tijdens de totale duur van het contract,
verstuurd worden via email en betaald worden via domiciliëring, zonder enige uitzondering. De korting
bedraagt .. 180 euro (inclusief BTW) tussen 10001 en 17000 Kwh .. " (Ik zat aan 10028 Kwh ;))

Naar mijn mening is het antwoord achter "JA ik heb daar dan nog steeds recht op" De korting gaat over de periode 1 januari 2021 tem 31 december 2021 (= tijdens de totale duur van het contract). De eindafrekening zal NA 31 december opgesteld worden, dus ik heb dan volgens mijn mening, aan de regels voldaan. :confused:

Ik wil namelijk niet dat ze zeggen: Ah je hebt de domicilie voor de eindafrekening geweigerd --> Ah u hebt niet langer aan de voorwaarden voldaan dus weg korting. Terwijl als je die eindafrekening toch gewoon betaalt (indien ze de korting vergeten), dan is de kans erg groot dat Mega zegt: dank u voor uw 'money', die korting? Haha we hebben u eens goed liggen hé Makila! :unsure:
Domiciliering blokkeren bij de bank en de eindfactuur aanvechten via mail.
Ik ben nu sinds 1 december weg bij Mega en ze hebben het uiteindelijk allemaal correct opgelost, hoewel we de laatste maanden ook veel problemen hadden bij hen. Geen haar op mijn hoofd die er nog over denkt om daar ooit terug te gaan, maar we hebben wel onze promo's gekregen. Je moet wel aandringen had ik de indruk, ze profiteren van mensen die dat niet doen.

Domiciliering blokkeren bij de bank en de eindfactuur aanvechten via mail.
Ik ben nu sinds 1 december weg bij Mega en ze hebben het uiteindelijk allemaal correct opgelost, hoewel we de laatste maanden ook veel problemen hadden bij hen. Geen haar op mijn hoofd die er nog over denkt om daar ooit terug te gaan, maar we hebben wel onze promo's gekregen. Je moet wel aandringen had ik de indruk, ze profiteren van mensen die dat niet doen.
Ja en je moet de promo bij Mega ook altijd goed lezen. Daar zitten altijd addertjes onder het gras.

1x bank die uw domicilie weigert omdat je niet voldoende geld hebt op de rekening? --> Weg promo.
1x per overschrijving betalen omdat je denkt: Dan ben ik er vanaf en dat is sneller! --> Weg promo.
Oneens met tussentijdse afrekening en domicilie blokkeren? --> Weg promo.

En ja zoals je zelf zegt, ik hoor van veel mensen hier in mijn buurt, dat ze hun promo niet (meteen) krijgen ..

Ja en je moet de promo bij Mega ook altijd goed lezen. Daar zitten altijd addertjes onder het gras.

1x bank die uw domicilie weigert omdat je niet voldoende geld hebt op de rekening? --> Weg promo.
1x per overschrijving betalen omdat je denkt: Dan ben ik er vanaf en dat is sneller! --> Weg promo.
Oneens met tussentijdse afrekening en domicilie blokkeren? --> Weg promo.

En ja zoals je zelf zegt, ik hoor van veel mensen hier in mijn buurt, dat ze hun promo niet (meteen) krijgen ..
Klopt. Maar elke keer als ik een domiciliering blokkeerde heb ik hun factuur aangevochten. Telkens ook gelijk gekregen en uiteindelijk ook de promo gekregen. Gewoon doorduwen. Als je bv 100 euro promo krijgt, en je eindfactuur is 150 euro, plooien ze hoor. Ze zien liever 50 euro dan niets op hun rekening.

De periode waar je verbruik hoog is begint dan ook nog maar net dus begrijp wel dat ze het alsnog willen verhogen.
Hier is dat niet gebeurd hoor. Veel lager voorschot nu, omdat de periode waarvoor we de afrekening kregen enkel de zomer omvatte. Ik laat het zo met die nakende faillissementen.

Ik kan enkel zeggen dat je lang op je afrekening zal kunnen wachten. Mijn afrekening voor gas (Lampiris) heb ik enkele maanden geleden al ontvangen, maar die van elektriciteit (Mega) wacht ik nog steeds op. Ik moet geld terugkrijgen, waarschijnlijk daarmee... Beide periodes stoppen gelijk want was door vervanging analoge tellers door digitale.

Tussentijdse afrekening gehad. Had geen flauw idee welke korting ik nog had maar achteraf gezien valt het allemaal eigenlijk nog heel goed mee :p.

Elektriciteitstarief tip 01/04/2021 6,4249 c€/kWh
Elektriciteitstarief tip 01/07/2021 9,1588 c€/kWh
Elektriciteitstarief tip 01/10/2021 16,4998 c€/kWh
Voordeel energie (JAN21TIP) (-39%)
Korting dus nog te verrekenen op de prijzen

Aardgasprijs 01/04/2021 2,4640 c€/kWh
Aardgasprijs 01/07/2021 3,5970 c€/kWh
Aardgasprijs 01/10/2021 7,2168 c€/kWh
Voordeel energie (JAN21TIP) (-47%)

Tussentijdse afrekening gehad. Had geen flauw idee welke korting ik nog had maar achteraf gezien valt het allemaal eigenlijk nog heel goed mee :p.

Elektriciteitstarief tip 01/04/2021 6,4249 c€/kWh
Elektriciteitstarief tip 01/07/2021 9,1588 c€/kWh
Elektriciteitstarief tip 01/10/2021 16,4998 c€/kWh
Voordeel energie (JAN21TIP) (-39%)

Aardgasprijs 01/04/2021 2,4640 c€/kWh
Aardgasprijs 01/07/2021 3,5970 c€/kWh
Aardgasprijs 01/10/2021 7,2168 c€/kWh
Voordeel energie (JAN21TIP) (-47%)
Mja, komt door de korting natuurlijk.

Niet iedereen heeft die. En het is ook nog een beetje koffiedik kijken wat het volgend jaar gaat geven. Gaan de leveranciers nog altijd dergelijke kortingen hanteren, of is dat weer voor een paar jaar gedaan...

Bij mij loopt de korting van 51% af op 31/4... dus ja afwachten geblazen. Maar het gaat desondanks pijn doen wanneer de prijs vanaf januari naar 0.5€ of zo schiet voor dat aankomende kwartaal...

Wij zijn net van ons appartement naar onze nieuwe woning verhuisd. Ik heb in de nieuwe woning via aanbieders.be een nieuwe energieleverancier (Eneco kwam het goedkoopst uit) gekozen. Dat is ondertussen in orde.

Mijn broer komt nu in mijn oude appartement terecht. Als wij nu voor hem ook via aanbieders een nieuwe leverancier kiezen, is mijn oude contract (Mega) voor dat appartement dan automatisch opgezegd (aangezien het om dezelfde meters gaat) en zal ik binnenkort een afrekening krijgen? Of moet ik dat toch effectief telefonisch of op één of andere manier doorgeven? Ik zat bij Mega, maar het lijkt daar momenteel enorm druk te zijn op de klantendienst en krijg niet snel iemand te pakken zonder een tiental wachtenden voor mij. Ik dacht het daarom hier alvast eens te vragen voor ik terugbel.

Laatst bewerkt:
Wij zijn net van ons appartement naar onze nieuwe woning verhuisd. Ik heb in de nieuwe woning via aanbieders.be een nieuwe energieleverancier (Eneco kwam het goedkoopst uit) gekozen. Dat is ondertussen in orde.

Mijn broer komt nu in mijn oude appartement terecht. Als wij nu voor hem ook via aanbieders een nieuwe leverancier kiezen, is mijn oude contract (Mega) voor dat appartement dan automatisch opgezegd (aangezien het om dezelfde meters gaat) en zal ik binnenkort een afrekening krijgen? Of moet ik dat toch effectief telefonisch of op één of andere manier doorgeven? Ik zat bij Mega, maar het lijkt daar momenteel enorm druk te zijn op de klantendienst en krijg niet snel iemand te pakken zonder een tiental wachtenden voor mij. Ik dacht het daarom hier alvast eens te vragen voor ik terugbel.
De nieuwe leverancier regelt dat. Maar je moet bij je verhuis wel een overnamdedocument invullen tussen jou en je broer.

"Bijna alle energieleveranciers hebben vaste tarieven uit hun aanbod geschrapt: klant is de dupe"

"Bijna alle energieleveranciers hebben vaste tarieven uit hun aanbod geschrapt: klant is de dupe"

Ik vraag mij eigenlijk af waarom. Dan wedden ze erop dat de prijzen nog hoger zullen gaan. Als de winter mild gaat blijken gaan die juist weer kelderen naar pre-bubble niveau, of ergens tussenin. Die chart schreeuwt gewoon not sustainable. En dan zullen ze zichzelf in de voet schieten. Ze zouden nu juist beter vaste contracten in de spotlight zetten :rofl:

Ik vraag mij eigenlijk af waarom. Dan wedden ze erop dat de prijzen nog hoger zullen gaan. Als de winter mild gaat blijken gaan die juist weer kelderen naar pre-bubble niveau, of ergens tussenin. Die chart schreeuwt gewoon not sustainable. En dan zullen ze zichzelf in de voet schieten. Ze zouden nu juist beter vaste contracten in de spotlight zetten :rofl:

Zo’n onzin heeft hier nog al gestaan dus ik kan mezelf gewoon quoten:

Sorry maar dat is echt volledig verkeerd. Wanneer je als klant een contract met vaste prijs afsluit dan gaat de leverancier je volumes hedgen.
In het kort uitgelegd: een vaste prijs is gabaseerd op de prijzen op de termijnmarkt. Wanneer jij vastklikt gaat een leverancier je verwachte afname gaan aankopen op die termijnmarkt. Stijgende markt of dalende markt, in principe maakt dat voor je leverancier niet uit want die klikt de winst vast op het moment dat jij het contract afsluit.

Let op, dit is een zeer versimpelde voorstelling. In realiteit kan je op de termijnmarkt niet dag per dag het verwachte verbruik jaren in de toekomst gaan aankopen, en al zeker niet voor één domestic contract, daarvoor zijn de volumes veel te klein.
Wat je dus doet is contracten groeperen, dan blokken aankopen op de termijnmarkt, en wanneer je dichter bij levering komt ga je verder profileren. Ook dit brengt bepaalde kosten en risico's met zich mee voor een leverancier.
Bovendien kan je enkel hedgen op basis van een verwacht verbruik. Als het nu een koude winter zou worden is dit ook een probleem voor de 'goede huisvader' leveranciers die zich in principe volledig hebben ingedekt. Immers, jij hebt bijvoorbeeld vorig jaar vastgeklikt aan €20/MWh. Je leverancier verwachtte een winterverbruik van +- 15MWh en heeft dat toen ook zo gehedged. Door de koude winter verbruik je echter geen 15 MWh maar 20 MWh. Die extra 5 MWh moet de leverancier aankopen op de spotmarkt aan €90/MWh. Maar hij moet het nog altijd aan jou verkopen aan €20/MWh.
Die kosten om te profileren en het volumerisico worden door leveranciers ingeschat op basis van historische gegevens. Wanneer ze je een vaste prijs aanbieden rekenen ze dus eigenlijk (kost van de energie + risicopremie voor volume/profiel + winst = contractprijs). De kosten van profilering en het volumerisico swingen nu echter de pan uit en zijn een veelvoud van wat ze normaal bedragen. De risicopremie die je betaald hebt zal in het geval van een koude winter dit jaar absoluut de effectieve kost niet dekken.

Tweede belangrijke punt, en ook meteen de reden waarom quasi alle leveranciers gestopt zijn met het aanbieden van vaste prijzen: wanneer iemand een vaste prijs klikt op het moment dat de prijzen extreem hoog zijn, weten ze ook dat de klant zijn contract vroegtijdig gaat opzeggen op het moment dat de prijzen weer in elkaar zouden stuiken.
Dus als leverancier heb je dan twee opties: het vaste contract niet hedgen (wat je in de problemen kan brengen als de prijs nog verder stijgt. Risk management bij leveranciers zal trouwens verbieden dat er dergelijke speculatieve posities worden ingenomen). Of het vaste contract hedgen aan deze hoge prijzen, en met een overschot aan veel te duur ingekochte energie zitten wanneer de klant switcht naar een andere leverancier op het moment dat de marktprijs daalt.

Ik lees soms dat het gouden tijden moeten zijn voor leveranciers. Het omgekeerde is waar. Zelfs de meest defensieve leveranciers zien zich geconfronteerd met ongeziene risico's.

Net gezien dat ik een afrekening heb van Luminus voor gas. 74€ te betalen.
Mijn afrekening voor stroom (waar ik van terug krijg) nergens te bespeuren.

Kan weer beginnen bellen.

Terug
Bovenaan