Energieleveranciers

Tenzij ik foutief geïnformeerd ben, is het toch de formule die in je tariefkaart staat (de verschillende indexen die gebruikt worden en de coëfficiënt die er op toegepast wordt) die bindend is, en al de rest indicatief?
En dus wordt in de maand/kwartaal/... dat je energie gebruikt, die formule toegepast, op de hoogte van die indices in die periode.
Wanneer je contract start heeft daar weinig mee te maken, het gaat over het moment waarop je energie verbruikt.

Ik heb enkele van mijn energiecontracten opengedaan:
De variabele elektriciteitsprijs wordt driemaandelijks geïndexeerd volgens de Endex103-wd3 index. Deze index wordt 3 werkdagen voor het begin van het kwartaal bepaald door de referentie notering die aan het einde van de dag worden gedefinieerd op de Belgische Endex-marktplaats voor een levering van één kwartaal elektriciteit. Deze noteringen zijn beschikbaar op de website theice.com.
De variabele elektriciteitsprijs wordt trimestrieel geïndexeerd gedurende de initiële duur van het contract, en is gebaseerd op het rekenkundig gemiddelde van de dagprijzen Day Ahead Belpex Baseload tijdens de kwartaal van de levering. Deze prijzen zijn raadpleegbaar op de website van Belpex.
Uw tarief wordt elk kwartaal geïndexeerd. De kwartalen starten op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.

Analoog met de heffingen, belastingen, netvergoedingen: die staan in je tariefkaart maar als de netbeheerder/overheid beslist die op een moment
contractperiode aan te passen, zal er toch (vanaf die periode) met die nieuwe bedragen geteld worden.

Iemand bij Luminus?

Ik heb op 13/11 een contract (Basic) aangevraagd met gevraagde startdatum 23/12 (of 24/12), maar heb ondertussen geen informatie weer ontvangen.
De klantendienst contacteren gaat momenteel ook niet. Zelf gaven ze aan dat ze 2 weken onbereikbaar waren wegens een nieuw klantenbeheersysteem, maar die periode zou ondertussen al voorbij moeten zijn.

Wanneer word je op de hoogte gebracht dat het nieuwe contract start? Komt de bevestiging slechts 1 week voor de startdatum (staat diagonaal te lezen in hun FAQ)?
Dat klantensysteembeheer is sinds 6/12 terug online :).

Ik begrijp wel wat Gines wil zeggen.

Stel je gaat in november een variabel contract aan. Startdatum 01/01/2022.

Het contract dat je ondertekent zal nog de tarieven bevatten van oktober (de formule is toegepast eind september na het eindigen van het vorige kwartaal) met startdatum in de toekomst van 01/01/2022.

De vraag is mag de energieleverancier dan de formule reeds toepassen en de tarieven aanpassen meteen bij het begin van je contract? Of moet je leverancier dan de tarieven geven van oktober met startdatum 01/01/2022? Je contract gaat namelijk niet in, vanaf oktober. Maar vanaf 1 januari. De formule mag -per definitie- namelijk pas toegepast worden NA het eind van elk kwartaal. ;)

Dit is niet haalbaar/werkbaar. Je zou zo op 1 dag 40 contracten kunnen afsluiten, elk met een andere startmaand. Je zou zo 40 maanden lang elke maand dezelfde prijs kunnen hebben..

Ik dacht ook te veranderen, energie.be heeft een mooie prijs. Maar als je dan de kleine lettertjes leest zie je dat ze u wel ferm misleiden. Daar staat een prijs van 12,5 €c/kwh maar dat is de prijs van belpex einde Q3 (100€/MWh). Ze weten perfect dat voor q4 de prijs > 200€/MWh zal zijn (oktober was 165,36, november was 202 en in december staat het meer boven 300 dan eronder) dus meer als 22 €c/kwh. Zo is het niet moeilijk om bovenaan de lijst van voordelige energie leveranciers te geraken :-)

Ik dacht ook te veranderen, energie.be heeft een mooie prijs. Maar als je dan de kleine lettertjes leest zie je dat ze u wel ferm misleiden. Daar staat een prijs van 12,5 €c/kwh maar dat is de prijs van belpex einde Q3 (100€/MWh). Ze weten perfect dat voor q4 de prijs > 200€/MWh zal zijn (oktober was 165,36, november was 202 en in december staat het meer boven 300 dan eronder) dus meer als 22 €c/kwh. Zo is het niet moeilijk om bovenaan de lijst van voordelige energie leveranciers te geraken :)
Doen ze dat niet allemaal? Of toch degenen met kwartaalvariabele prijzen?

Hier toch ook wel een beetje bezorgd over de stijgende prijzen. We hebben een warmtepomp (G/W) en verbruiken ongeveer 1200-1500 per kWh maand tijdens de maanden december-januari. Momenteel variabel bij Bolt.

Maar als ik het goed begrijp is dit spel van variabele tarieven gevaarlijk en een beetje misleiding.

Mijn huidige energie leverancier Bolt heeft bijvoorbeeld een tariefkaart, specifiek voor December op hun website. Maar de prijzen zijn gebaseerd op Belpex 21 Q3 (gemiddelde maanden juli-september), voor de grote stijging. In de kleine lettertjes staat wel dat de Belpex van de effectieve maanden van gebruik genomen wordt. Dit betekend dus dat de tariefkaart (voor de maand December) 13.31 Eurocent/kWh geeft maar de effectieve prijs rond de 20-20 Eurocenter/KWh gaat zijn….

Prijsvergelijkers nemen ook deze ‘misleidende’ prijzen mee.

bolt_res_el_nl_4.pdf (boltenergie.be)

Hier toch ook wel een beetje bezorgd over de stijgende prijzen. We hebben een warmtepomp (G/W) en verbruiken ongeveer 1200-1500 per kWh maand tijdens de maanden december-januari. Momenteel variabel bij Bolt.

Maar als ik het goed begrijp is dit spel van variabele tarieven gevaarlijk en een beetje misleiding.

Mijn huidige energie leverancier Bolt heeft bijvoorbeeld een tariefkaart, specifiek voor December op hun website. Maar de prijzen zijn gebaseerd op Belpex 21 Q3 (gemiddelde maanden juli-september), voor de grote stijging. In de kleine lettertjes staat wel dat de Belpex van de effectieve maanden van gebruik genomen wordt. Dit betekend dus dat de tariefkaart (voor de maand December) 13.31 Eurocent/kWh geeft maar de effectieve prijs rond de 20-20 Eurocenter/KWh gaat zijn….

Prijsvergelijkers nemen ook deze ‘misleidende’ prijzen mee.

bolt_res_el_nl_4.pdf (boltenergie.be)
Ben jij zeker dat je effectief 1200 - 1500kwh verbruikt per maand in die maanden?

Momenteel zit mijn L/W warmtepomp aan 181kwh en heeft die 733kwh opgewekt. Al verwacht ik voor de komende week wel een klein piekje in verbruik wegens de negatieve nachttemperaturen.

Want als jij effectief met uw warmtepomp 1200 - 1500kwh verbruikt, rekening houdende dat die vlot aan een efficiëntie van 5 zit dan wil dat zeggen dat uw woning grofweg 6000kwh aan energie zou nodig hebben per maand (om de warmteverliezen te dekken). Rekening houdende dat de prijs voor gas nu geteld wordt als zijnde 8,39 c€/kWh. Als jij op gas zou verwarmen zou u dit :

6000 * 8,39 c€/kWh == 503€ / maand willen zeggen.
Met uw warmtepomp betaal je aan de prijs van 20 + 16cent (distributiekost) == 432€ / maand.
Rekening houdende dat je natuurlijk enkel in de winterperiode (november, december, januari) dat zult betalen, terwijl oktober en februari al minder zal zijn.

Je bent dus nog altijd voordeliger af dan met gas... en gas is gekend als zijnde goedkoper dan mazout... jij verbruikt gewoon enorm veel energie voor uw verwarming... Ben je dan ook 100% zeker dat je niet de generatiecapaciteit aan het aflezen bent ? Of is uw woning zo slecht geïsoleerd of woon je in een zodanig paleis dat je zoveel verbruikt :p.

Het is natuurlijk wel schrikken als je die cijfertjes ziet.

Qua installatie, niet qua verbruik ....
Qua verbruik, niet qua installatie ;). Maar die installatie heeft ie al aan zijne rekker... je gaat nu niet de warmtepomp inactief zetten om een gasketel te installeren waarbij het verbruik u dan ook nog eens meer geld kost dan gewoon uw bestaande warmtepomp te verbruiken.

EDIT : mazout is enkel goedkoper indien je uw aankoop hebt gedaan in de zomer, toen de prijzen laag waren. Dat was altijd al het voordeel van mazout (je moest uw tank volgooien in de zomer, als de prijzen laag stonden). Het is echter navelstaren wat de mazoutprijzen in juli 2022 gaan zijn.

Al ben ik verkeerd, ik moet volgens de huidige cijfers voor elektriciteit niet de 20 cent gebruiken maar :
(289,66 *1.0357 + 6 == vermelde formule in de inlichtingenkaart) *1.21 (want die inlichtingenkaart was de excl BTW prijs) wat dan uitkomt op 0.37 +16 cent.

Dus 0,5307€. En dan lach je eigenlijk niet echt meer... want 0.5307 * 1200€ == 636€... https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/#stockchart_belpex Time gebruikt gewoon riant veel elektriciteit. Ik hoop voor hem/haar/hen dat ze nog de terugdraaiende teller hebben...

Qua verbruik, niet qua installatie ;). Maar die installatie heeft ie al aan zijne rekker... je gaat nu niet de warmtepomp inactief zetten om een gasketel te installeren waarbij het verbruik u dan ook nog eens meer geld kost dan gewoon uw bestaande warmtepomp te verbruiken.

EDIT : mazout is enkel goedkoper indien je uw aankoop hebt gedaan in de zomer, toen de prijzen laag waren. Dat was altijd al het voordeel van mazout (je moest uw tank volgooien in de zomer, als de prijzen laag stonden). Het is echter navelstaren wat de mazoutprijzen in juli 2022 gaan zijn.

Al ben ik verkeerd, ik moet volgens de huidige cijfers voor elektriciteit niet de 20 cent gebruiken maar :
(289,66 *1.0357 + 6 == vermelde formule in de inlichtingenkaart) *1.21 (want die inlichtingenkaart was de excl BTW prijs) wat dan uitkomt op 0.37 +16 cent.

Dus 0,5307€. En dan lach je eigenlijk niet echt meer... want 0.5307 * 1200€ == 636€... https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/#stockchart_belpex
Als je je mazout koopt op een deftig moment ben je in verbruik goedkoper. Dat gaat niet enkel over 2021 natuurlijk, maar altijd zo geweest. Nooit in installatie natuurlijk. Het omgekeerde van wat je zegt dus.
Mazout kopen "in de zomer" is ook al zo'n foute opvatting. De prijs is echt niet standaard goedkoper in de zomer hoor.

Als je je mazout koopt op een deftig moment ben je in verbruik goedkoper. Nooit in installatie natuurlijk. Het omgekeerde van wat je zegt dus.
Jup jup, khad het al aangepast. Uw post verkeerd gelezen ;).

Ik weet dat dat ook de reden was waarom mijn vader nooit geen gas had gezet. Maar ik dacht mij ook te herinneren dat voor de laatste 10j, met uitzondering van dit jaar, het met gas stoken goedkoper was dan met mazout stoken (mazout heeft toen een tijdje op 1€ per l gestaan, al was dat dacht ik 2013 of zo). Maar nooit echt echte vergelijkingen gedaan om te weten hoe toen de gasprijs stond.

Timeofp is eigenlijk day-ahead geindexeerd dus hij zal pas op zijn eindafrekening weten hoeveel het hem allemaal kost.

Alleen oneerlijk van Bolt dat ze enkel per kwartaal updaten. Ze hadden op hun tarieffiche evengoed de prijs van november kunnen zetten in plaats van die van Q3.

Innige deelneming aan iedereen met een variabel tarief trouwens. Uitzonderlijk lage temperaturen in Rusland, lage temperaturen in Europa, dreiging aan de grens met Oekraine, de gasprijs is zich aan het voorbereiden op de volgende grote putch. En elektriciteit is zo mogelijk nog erger. Europa heeft een groot probleem.

Voor de nieuwe Energie.be klanten : doen die moeilijk over de overstap vanaf 7/12?
Nee. Ik ben 7/12 of 8/12 overgestapt, heb een mail gestuurd om dat te verifiëren en kreeg dit terug:

Alvast welkom bij Energie.be!

7/12 is de verwachte datum van het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier. Deze startdatum is dus correct.

Hopelijk ben je zo volledig verder geholpen.

Ik heb wel nog geen voorschotfactuur gekregen :thinking:

Verbruikt klopt effectief. Afgemeten van de digitale meter (en domotica). De vermelde 1200-1500 is wel het totaal verbruik van de woning tijdens een wintermaand. Door met twee thuis te werken ligt dit ook wel iets hoger dan voordien.

Verbruik afgelopen 30 dagen
- Verbruik Warmtepomp (enkel CV) 520kWh
- Verbruik circulatiepompen CV 104kWH
- Verbruik Sanitair Warm Water via Boiler 120kWh

Woning is geïsoleerd volgens de normen van 2010,190m2 vrijstaand, WP is gestuurd via buiten sensor, binnen temperatuur tussen 20-21 graden; Zonnepanelen met digitale meter. Hoewel het

Ondertussen getekend om over te stappen (half januari) naar Ecopower vast tarief. Maar de afrekening gaat alsnog pijnlijk worden.

Timeofp is eigenlijk day-ahead geindexeerd dus hij zal pas op zijn eindafrekening weten hoeveel het hem allemaal kost.

Alleen oneerlijk van Bolt dat ze enkel per kwartaal updaten. Ze hadden op hun tarieffiche evengoed de prijs van november kunnen zetten in plaats van die van Q3.

Innige deelneming aan iedereen met een variabel tarief trouwens. Uitzonderlijk lage temperaturen in Rusland, lage temperaturen in Europa, dreiging aan de grens met Oekraine, de gasprijs is zich aan het voorbereiden op de volgende grote putch. En elektriciteit is zo mogelijk nog erger. Europa heeft een groot probleem.

Nog oneerlijker in mijn ogen dat ze effectief in december nog de tarief fiche updaten maar nog steeds met tarieven van juli-sep en er netjes december opzetten terwijl ze weten dat dat oktober en november al veel hoger lag

Verbruikt klopt effectief. Afgemeten van de digitale meter (en domotica). De vermelde 1200-1500 is wel het totaal verbruik van de woning tijdens een wintermaand. Door met twee thuis te werken ligt dit ook wel iets hoger dan voordien.

Verbruik afgelopen 30 dagen
- Verbruik Warmtepomp (enkel CV) 520kWh
- Verbruik circulatiepompen CV 104kWH
- Verbruik Sanitair Warm Water via Boiler 120kWh

Woning is geïsoleerd volgens de normen van 2010,190m2 vrijstaand, WP is gestuurd via buiten sensor, binnen temperatuur tussen 20-21 graden; Zonnepanelen met digitale meter. Hoewel het

Ondertussen getekend om over te stappen (half januari) naar Ecopower vast tarief. Maar de afrekening gaat alsnog pijnlijk worden.
Ja maar zo komt het volledig anders over hé. het leek alsof je effectief 1200-1500 verbruikte met enkel uw warmtepomp.

Nu ik dacht dat de normen van 2010 +/- 6cm isolatie in de muur was en 10 cm in het plafond ? Ik zit met de norm van 2016-2018 en dat is grofweg een verdubbeling. Maar een verdubbeling wil ook zo goed als zeggen een halvering van het energieverbruik.
Ik verwacht deze maand een verbruik van grofweg 325kwh. Waarvan +/-40kwh voor mijn sanitair warm water is. En dat is voor een woning die 150m2 verwarmd wordt ;). Maar op die manier lijkt het al iets "aanvaardbaar".
Al gaat het zoals je gezegd hebt een pijnlijke afrekening worden... voor iedereen met een variabel tarief gaat het pijn doen.
Nu zou die 10 jaar resterende terugdraaiende teller een pak interessanter geweest zijn dan die premie van 2500€ of zo die ik gehad heb. Als de prijs per kwh effectief naar 0.5-0.6€ gaat dan is mijn jaarlijks verbruik van 5500kwh (met een opbrengst van de zonnepanelen van 6000kwh) die mij toen hoop en al 600 ish euro kostte. steekt dat met de situatie van nu toch serieus af.

Maar voor de vergelijking is dat niet echt zo eerlijk van bolt neen.

Ik heb uiteindelijk niks gedaan en het contract van engie stilzwijgend laten doorlopen. Zou een 60/maand duurder worden. Voorheen 137/maand gas en elek.

Verbruik:

16600kwh gas/jaar
3000 kwh elek/jaar

Ik heb gas maar ik heb wel nog 40% korting verkregen. Dus met een goeie zomer, valt de schade hier nog mee.
Elec heb ik 3 jaar vast genomen vermits ik véél elec verbruik (Gas is toch véél minder).

Maar inderdaad, sommige mensen moeten straks 3x zoveel betalen voor gas als de prijzen zo hoog blijven. :cry:
Stel je voor dat je normaal 1000€ betaalt en straks ineens 3000€. Niet iedereen kan 2k zomaar uit zijn zakken halen.
We zijn niet allemaal rijke beyondgamers hé.

Dat sommige mensen zo'n bedragen zullen moeten ophoesten zal inderdaad de realiteit zijn. En niet enkel bij mensen die in een kast van een villa wonen en een zwembad te verwarmen hebben. Bij de grootste verbruikers zitten ook veel mensen die in slecht geïsoleerde huizen wonen en stokoude elektrische apparaten gebruiken, omdat ze nu eenmaal niet het geld hebben voor iets beters. Een aanzienlijk aantal van die mensen zweven op de rand van economisch analfabetisme en zullen op dit moment nog niet eens weten welke facturen er op hen afkomen. Zelfs bij hoogopgeleiden zijn er veel mensen die niet eens weten/wisten of ze een vast dan wel variabel contract hadden.

Verder zorgen hoge energieprijzen voor een kettingreactie. Voor steeds meer bedrijven zijn de energiekosten te hoog om te blijven produceren. Of kunnen ze meer geld verdienen door hun hedges nu te verkopen en de productie stil te leggen, dan door te produceren. Dit zal zich met enige vertraging uiteindelijk uiten in hogere prijzen in de winkels. De eerste plotse piek in inflatie wordt veroorzaakt door de energieprijzen zelf, maar als die zich weer normaliseren gaat de inflatie niet plots verdwijnen.

Terug
Bovenaan