Energieleveranciers

Normaal heb ik afrekening in november, meterstanden ook doorgegeven maar nog altijd niets van afrekening gehad.
Nog mensen die dat voorhebben (zit bij Luminus)?

Idem hier.

Is al paar keer gepasseerd, is bij elke leverancier zo momenteel door een aanpassing bij Fluvius. Sinds vorige week pas worden alle doorgegeven standen pas verwerkt, dus in de loop van deze maand zou het zich normaliseren.

Thanks!

Is al paar keer gepasseerd, is bij elke leverancier zo momenteel door een aanpassing bij Fluvius. Sinds vorige week pas worden alle doorgegeven standen pas verwerkt, dus in de loop van deze maand zou het zich normaliseren.
Ze hebben de meterstanden al lang gehad want zie het in de lijst met meterstanden staan (6/11)

Ze hebben de meterstanden al lang gehad want zie het in de lijst met meterstanden staan (6/11)
Ja, Luminus wel, maar het zal nog niet in het nieuwe centrale systeem van Fluvius zitten. Wij hebben eind oktober doorgegeven en pas sinds donderdag is dat doorgegeven geweest.
Bij overschakelingen tussen 1/11 en nu kan je ook hebben dat het officieel nog niet gebeurd is, maar ze trekken het automatisch recht eens alles op punt staat. Gewoon wat geduld. :)

Ja, Luminus wel, maar het zal nog niet in het nieuwe centrale systeem van Fluvius zitten. Wij hebben eind oktober doorgegeven en pas sinds donderdag is dat doorgegeven geweest.
Bij overschakelingen tussen 1/11 en nu kan je ook hebben dat het officieel nog niet gebeurd is, maar ze trekken het automatisch recht eens alles op punt staat. Gewoon wat geduld. :)
Je geeft uw meterstanden toch door aan Fluvius? :unsure:

Het begint echt in de soep te draaien hier.

Contract op 01/12 aangegaan bij Engie. Dat is pas afgelopen verwerkt volgens hun app.
Dat komt wel in orde denk ik.
Maar mijn jaarafrekening is nu opeens in januari blijkbaar (door digitale meter) en ik kan mijn voorschot niet meer aanpassen?

Voorschot staat nu op 90€ per maand, maar van december heb ik ook nog geen factuur gekregen om te betalen..

Ik heb geen mail of brief gekregen van Luminus of Fluvius om mijn meterstand van gas door te geven en ik ben op 1/12 overgestapt naar Engie. Krijg ik dit nog of moet ik dit zelf doorgeven?

Ik heb een contract van Optimal 1 jaar waarbij in mijn tarieffiche in mijn account onderstaande prijzen staan voor de periode van Oktober-December 2021.

FpbvT9f.png

Maar als ik hetzelfde contracttype download van de website van Luminus (bv. als nieuwe klant), dan worden de volgende prijzen gehanteerd en staat er enkel December 2021 bij:
5iA3d4C.png

Welke prijzen worden er dan bij mij gebruikt? De bovenste of de onderste? Worden de prijzen voor bestaande klanten elke maand bijgewerkt of 1x per kwartaal? De prijzen zijn op 2 maanden tijd gewoon bijna verdubbeld :oink:

Ik heb een contract van Optimal 1 jaar waarbij in mijn tarieffiche in mijn account onderstaande prijzen staan voor de periode van Oktober-December 2021.

FpbvT9f.png

Maar als ik hetzelfde contracttype download van de website van Luminus (bv. als nieuwe klant), dan worden de volgende prijzen gehanteerd en staat er enkel December 2021 bij:
5iA3d4C.png

Welke prijzen worden er dan bij mij gebruikt? De bovenste of de onderste? Worden de prijzen voor bestaande klanten elke maand bijgewerkt of 1x per kwartaal? De prijzen zijn op 2 maanden tijd gewoon bijna verdubbeld :oink:
Die bovenste :

Optimal, een variabel tarief dat steeds de energiemarkt volgt. Die volgt de kwartaalprijzen. Dus volgens mij wordt die bijgewerkt 1x per kwartaal

bovenste, ik had gecorrigeerd
Ik heb het in de voorwaarden ook gelezen, maar nu zie ik in de voorwaarden ook dit staan:
De waarde van Belpex van het lopende kwartaal is pas gekend aan het einde van het kwartaal. De weergegeven prijzen zijn berekend op basis van de laatst gekende waarde van Belpex (vorig kwartaal). De historiek van de Belpex waarden is raadpleegbaar op de website www.luminus.be.
En aangezien de prijzen van het vorig kwartaal van Belpex laag zijn, en dit kwartaal veel hoger, denk ik dat ik het toch vlaggen heb. Hoe dat zoiets als een basisbehoefte zo ingewikkeld gemaakt wordt, ik snap dat toch niet. Je moet al een PHD hebben om uit al die kluwen van prijsberekeningen te geraken.

Ik heb het in de voorwaarden ook gelezen, maar nu zie ik in de voorwaarden ook dit staan:

En aangezien de prijzen van het vorig kwartaal van Belpex laag zijn, en dit kwartaal veel hoger, denk ik dat ik het toch vlaggen heb. Hoe dat zoiets als een basisbehoefte zo ingewikkeld gemaakt wordt, ik snap dat toch niet. Je moet al een PHD hebben om uit al die kluwen van prijsberekeningen te geraken.
dus wanneer heb je het contract afgesloten ?

dus wanneer heb je het contract afgesloten ?
Mijn contract is vanaf 1/12 met een jaar verlengd. Ik heb gewoon nog niet gewisseld omdat ik geen beter contract vond dan wat ik nu heb (in de veronderstelling dat ik de prijs kreeg die ik in mijn tarieffiche zie). Ik wou pas wisselen ergens in het voorjaar wanneer hopelijk de prijzen dalen. Als ik nu een nieuw contract afsluit bij een andere leverancier, ben ik mijn jaarvergoeding kwijt. Bij Luminus zit ik nu in mijn 2e jaar en heb ik recht op pro rata jaarvergoeding.

Mijn contract is vanaf 1/12 met een jaar verlengd. Ik heb gewoon nog niet gewisseld omdat ik geen beter contract vond dan wat ik nu heb (in de veronderstelling dat ik de prijs kreeg die ik in mijn tarieffiche zie). Ik wou pas wisselen ergens in het voorjaar wanneer hopelijk de prijzen dalen. Als ik nu een nieuw contract afsluit bij een andere leverancier, ben ik mijn jaarvergoeding kwijt. Bij Luminus zit ik nu in mijn 2e jaar en heb ik recht op pro rata jaarvergoeding.
Misschien dan best eens bellen naar luminus voor verduidelijking ?

Maar zoals ik het interpreteer zou het onderste tarief mij dan logischer lijken dan die versie met 12 cent. Of dat van die 12 cent moet nog slaan op uw tarief tot 1 december (uw vorig contract), waarna je voor 1 december naar het nieuwe tarief overgaat dat nu van tel is.

Da's natuurlijk het ding met variabele prijzen hé :unsure:
Moet je geen phd voor hebben, het verschil tussen variabele en vaste prijzen wordt op elke nieuwspost en elke pagina van leveranciers uitgelegd.

Da's natuurlijk het ding met variabele prijzen hé :unsure:
Moet je geen phd voor hebben, het verschil tussen variabele en vaste prijzen wordt op elke nieuwspost en elke pagina van leveranciers uitgelegd.
Ja, maar dan hanteren ze prijzen van het vorig kwartaal op de tarieffiches terwijl de Belpex prijzen in het nieuwe kwartaal neig zijn gestegen. Je weet dus niet op voorhand welke prijzen er effectief zullen aangerekend worden op het einde van het kwartaal, toch niet als leek. Ik weet ook wel dat er een verschil is tussen vast en variabel, maar het is juist die berekening van de variabele die complex is. Geraakt daar eens uit als consument.

Ja, maar dan hanteren ze prijzen van het vorig kwartaal op de tarieffiches terwijl de Belpex prijzen in het nieuwe kwartaal neig zijn gestegen. Je weet dus niet op voorhand welke prijzen er effectief zullen aangerekend worden op het einde van het kwartaal, toch niet als leek. Ik weet ook wel dat er een verschil is tussen vast en variabel, maar het is juist die berekening van de variabele die complex is. Geraakt daar eens uit als consument.
Dat weten zij ook niet he. Wil je wel die zekerheid, moet je voor vaste prijzen gaan; dan leg je het risico bij de leverancier.
Je weet toch ook niet aan welke prijs je morgen zal kunnen tanken? Daar is zelfs geen optie om aan vaste prijzen een jaar lang te tanken.

Ik begrijp wel wat Gines wil zeggen.

Stel je gaat in november een variabel contract aan. Startdatum 01/01/2022.

Het contract dat je ondertekent zal nog de tarieven bevatten van oktober (de formule is toegepast eind september na het eindigen van het vorige kwartaal) met startdatum in de toekomst van 01/01/2022.

De vraag is mag de energieleverancier dan de formule reeds toepassen en de tarieven aanpassen meteen bij het begin van je contract? Of moet je leverancier dan de tarieven geven van oktober met startdatum 01/01/2022? Je contract gaat namelijk niet in, vanaf oktober. Maar vanaf 1 januari. De formule mag -per definitie- namelijk pas toegepast worden NA het eind van elk kwartaal. ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan