Energieleveranciers

Hier ook niks gedaan - en blijkbaar liggen mijn prijzen voor mijn nieuw contract (vanaf deze maand) wel al vast sinds september. Kan dat?

Dit staat in mijn contract in mijn klantenzone bij Engie:

^ Easy Fixed contract van 1 jaar. Zou semi-positief zijn dan alleszins :unsure: De prijzen op zich wel x2,5 gegaan, maar goed.

Ben wel benieuwd naar mijn afrekening van dit jaar, zou normaal gezien vandaag bericht van krijgen, maar zie er nog niks van.
Zelfde fiche gekregen. Heb gebeld en die man aan telefoon zei dat het inderdaad op die prijzen gebaseerd was. In mijn online portaal staat er nog niks van het nieuwe contract.

Ik denk dat ik op de valreep nog wat hogere meterstanden ga ingeven...

Dat sommige mensen zo'n bedragen zullen moeten ophoesten zal inderdaad de realiteit zijn. En niet enkel bij mensen die in een kast van een villa wonen en een zwembad te verwarmen hebben. Bij de grootste verbruikers zitten ook veel mensen die in slecht geïsoleerde huizen wonen en stokoude elektrische apparaten gebruiken, omdat ze nu eenmaal niet het geld hebben voor iets beters. Een aanzienlijk aantal van die mensen zweven op de rand van economisch analfabetisme en zullen op dit moment nog niet eens weten welke facturen er op hen afkomen. Zelfs bij hoogopgeleiden zijn er veel mensen die niet eens weten/wisten of ze een vast dan wel variabel contract hadden.

Verder zorgen hoge energieprijzen voor een kettingreactie. Voor steeds meer bedrijven zijn de energiekosten te hoog om te blijven produceren. Of kunnen ze meer geld verdienen door hun hedges nu te verkopen en de productie stil te leggen, dan door te produceren. Dit zal zich met enige vertraging uiteindelijk uiten in hogere prijzen in de winkels. De eerste plotse piek in inflatie wordt veroorzaakt door de energieprijzen zelf, maar als die zich weer normaliseren gaat de inflatie niet plots verdwijnen.

Klopt. Hier alvast zwaar stoken op hout wanneer het minder als 5 graden is. Groot deel van deze week zal de kachel goed branden allesinds.

Ik heb gas maar ik heb wel nog 40% korting verkregen. Dus met een goeie zomer, valt de schade hier nog mee.
Elec heb ik 3 jaar vast genomen vermits ik véél elec verbruik (Gas is toch véél minder).

Maar inderdaad, sommige mensen moeten straks 3x zoveel betalen voor gas als de prijzen zo hoog blijven. :cry:
Stel je voor dat je normaal 1000€ betaalt en straks ineens 3000€. Niet iedereen kan 2k zomaar uit zijn zakken halen.
We zijn niet allemaal rijke beyondgamers hé.
Onze regeringen kunnen ons nog helpen door oa de BTW te verlagen. Maar daar blijft het oorverdovend stil op dit moment.

Onze regeringen kunnen ons nog helpen door oa de BTW te verlagen. Maar daar blijft het oorverdovend stil op dit moment.

Ze gaan de nieuwe melkkoe van de overheid niet slachten. De coronaput moet ooit dicht.

Dat ze elektriciteit ooit 21% belastbaar gemaakt hebben is fout van de start. Steenkool is met 12% minder belast.

De marktprijzen van elektriciteit en gas breken record na record. Elektriciteit staat vandaag op een nieuw record boven 400 €/MWh, gas boven 170 €/MWh.

Omgerekend kan je stellen dat de consumentenprijs richting 1 €/kWh gaat voor elektriciteit en 0,35 €/kWh voor gas als je enkel met vandaag rekening houdt. Dat zijn absurde prijzen.

De marktprijzen van elektriciteit en gas breken record na record. Elektriciteit staat vandaag op een nieuw record boven 400 €/MWh, gas boven 170 €/MWh.

Omgerekend kan je stellen dat de consumentenprijs richting 1 €/kWh gaat voor elektriciteit en 0,35 €/kWh voor gas als je enkel met vandaag rekening houdt. Dat zijn absurde prijzen.
Die gasprijs die je hier neerpent is 15x hoger dan wat ik het afgelopen jaar betaald heb ervoor.
Nu was 0.02xxx extreem laag, maar 0.35 is dan wéér extreem hoog.

Als deze piek dagprijs een héél jaar aanhoudt, dan gaat een gezin dat nu 1000€ per jaar betaalt en een variabel tarief heeft, over een jaar een rekening moeten betalen van 10000€ of meer (+-2/3de)

Dat is dan 9k extra opleggen ... dank u wel ..

Maar goed we spreken (hopelijk) van een piek moment want in praktijk is het goedkoopste variabel tarief momenteel +- 0.07€/kWh .. dat is gelukkig nog wel 5x minder dan hetgeen je hierboven neerpent.

In januari zal iedereen met een variabel tarief voor gas ergens tussen de €100 en €200/MWh betalen, afhankelijk van de indexformule.

Een gemiddeld gezin (17 000 kWh jaarvebruik) zou aan de huidige termijnprijzen op meer dan €2500 energiekost uitkomen voor 2022. Dat is zonder de marge van de leverancier, zonder distributiekosten, en zonder BTW. Enkel gas. En enkel als het normale winters blijken te zijn.

De tarieven worden vaak maandelijks of driemaandelijks aangepast door de leverancier. In januari zal je alles omhoog zien schieten.

De verhandelprijs voor gas is vandaag afgesloten op 180 €/MWh, nog 10 € meer dan op de middag. Dat is inderdaad netto zonder bijkomende heffingen.

EDIT
Exact 1 jaar geleden was de prijs 17-18 €
Exact 2 jaar geleden 19 €

Dat kunnen véél gezinnen toch niet meer betalen? En dat voor iets waarvan men claimt dat het een basisbehoefte is en géén luxeprodukt.
Ok je hebt misschien wel een vast tarief, maar laat nu net dan je energieleverancier failliet gaan ..

Exact 1 jaar geleden was de prijs 17-18 €
Exact 2 jaar geleden 19 €
Normaal = tussen 20 en 25€
Max was tot op heden = 40€ (Financiële crisis)
Nu is het dus 180€

Dat is echt gewoon crazy hé :frown:

Laatst bewerkt:
Vandaag mijn eindafrekening gekregen van Luminus voor gas. Inclusief promoties heb ik iets meer dan €200 verbruikt op 1 jaar tijd, dit voor 2 personen. Gemiddelde variabele kwh-prijs voor 1 jaar (van december tot december) is €0,045/kwh. Ik had gedacht dat het gemiddelde omhoog zou gaan door de stijgende prijzen sinds september, maar dit had dus weinig impact op mij. Nu gelukkig bij Engie vaste prijs voor 3 jaar met een prijs van €0,052/kwh. Enkel voor elektriciteit ben ik nog aan het uitkijken naar een vaste prijscontract, maar zal wss pas voor in de lente zijn als de prijzen hopelijk dalen.

Schoonzus wou vandaag overstappen naar energie.be.

Krijgt ze doodleuk bericht dat haar contract ten vroegste op 1 maart kan ingaan. Wegens de grote drukte door het faillissement van de Vlaamse energieleverancier...

Ben ik blij dat ik vorige week al beslist had...

Aanhoudend hoge gasprijzen zijn niet gezond

Hier geeft iemand trouwens aan dat zo'n absurd hoge prijzen voor niemand goed is.
Op korte termijn wordt hier véél geld aan verdiend, MAAR als de gasprijs TE hoog blijft, gaat dit op termijn zich gewoon wreken.

"Aanhoudend hoge prijzen zijn niet gezond voor de markt. Op een bepaald moment vernietigt dat de vraag en partijen zullen geneigd zijn alternatieven te zoeken. Daar is niemand in de sector mee gebaat"

Zojuist berekening gekregen van Energie.be voor mijn komende voorschotfacturen.
270€ per maand :help:
Ik wist dat de situatie slecht was maar viel bijna van mijn stoel.

Terug
Bovenaan