Energieleveranciers

Waarom kiezen jullie niet voor maandelijks afrekenen?
Bovenop hetgeen hierboven al staat: omdat het voor mij niet mogelijk is voor gas en gas de grootste brok van mijn afrekening is. Dit omdat die mens dat de digitale meters kwam plaatsen zei "Oei, hier moet een aanpassing aan uw aansluiting gebeuren en dat mag ik niet doen, ik geef het door en ze komen later die meter wel vervangen". Ondertussen niks meer van gehoord :p Ik vind het ook makkelijk/overzichtelijker om elke maand een vast bedrag te hebben dat van mijn rekening gaat.

Als je dat elke maand zelf aan de kant zet, betaal je toch niets bij en moet je ook niets "terugkrijgen". Het geld dat je dan zou terugkrijgen, kun je veel beter laten renderen dan op het einde van het jaar te ontvangen.
En hoe zou je zoiets laten renderen op minder dan een jaar?
Dit voorbeeld leen ik even van hier, maar die waarden zien er mij realistisch uit als ik ook ff naar de VREG gemiddelden kijk:
C6NgNsr.png

Proficiat, van maart t.e.m. augustus kunnen ze €444 laten "renderen" alvorens ze het potje moeten aanspreken. En dat wordt dan gelijdelijk aan opgevuld en opgenomen over de volgende maanden.
Als je dat op een 1,3% basisrente spaarrekening zet (wat op dit moment bij mijn weten de hoogste is), en rente berekent volgens FILO-principe, levert het u €5 op! Dat zou ik nooit als "renderen" durven beschouwen; zeker als je er de paar minuten maandelijks werk om het verschil te berekenen en over te storten meerekent :p
Investeren is aandelen of fondsen is ook geen zekerheid op winst, zeker als we dit jaar zouden pakken om het mee te berekenen ;) Maar zelfs in een topjaar gaat het weinig opleveren.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met energykings? ons contract met engie (enkel elektriciteit, wij hebben geen gas meer) loopt af binnen 4 weken en wil veranderen. Energykings is in mijn geval zeker niet de goedkoopste (geen promos maar gewoon een correcte prijs lijkt me), de prijs zou toch minder zijn dan mijn huidig Easy, variabel, contract van afgelopen jaar en dan heb je dat systeem met die coins nog, handig voor mensen die online shoppen (collect & go, bol.com, etc) Het rare is, ik wou me gisteren inschrijven op de website en gewoon al een account maken lukte niet... Dan stel ik me wel vragen bij het hele gebeuren... Afin, iemand ervaring met deze 'Belgische startup'?

Onlangs daar ingeschreven zonder problemen.

bij mij komen ze eind dit jaar een digitale meter plaatsen, (vermoedelijk november december )

Toeval wil dat mijn energie contract afloopt 1 december, dus eigenlijk moet ik eind oktober al een nieuw contract kiezen via VREG (want moet zeker 1 maand tussen zitten om alles in orde te krijgen).

Maar is dat niet riskant? want zit dan met EAN nummers wellicht (ok tegenwoordig vinden ze dat automatisch adhv uw adres) en moet je dit niet meer manueel ingeven.... Maar wat als ze dan op 1 december het nieuwe contract laten ingaan, en dat dit contract dan vast hangt aan de EAN nummers van mijn analoge meter?

Wat zouden jullie doen? even doorbijten en gewoon op 1 januari of 1 februari, als de meter is geplaatst, een nieuw contract aangaan? En dan wellicht de jaarlijkse vergoeding zal dan pro rata zijn, aangezien ik langer dan 1 jaar klant ben (bij huidige eneco). Maar moet zowiezo veranderen, want heb es de QR code gescand op mijn maandelijkse factuur, en ik zit redelijk slecht.

andere mogelijkheid is de digitale meter vragen die te laten plaatsen begin oktober al... Al lijkt me dat niet de slimste keuze.

Gaat je meter niet gewoon hetzelfde EAN nummer behouden?

Ik heb nog niet veel mensen gehoord met contract problemen na het plaatsen van een digitale meter, dus ik zou gewoon switchen van het voor u het interessants is.

Niet meer echt naar gekeken, en hier nog steeds vast Luminus Basic Fix gas februari 24 (aflopende feb 2026) met 5.94c /kwh

Engie Easy Fixed gas lijkt nog wel interessant.
- 5.76 vast tot Sept 2026 - 1.45c korting = 4.31c / kwh
- Kortingen -€1.45c en €55 vast worden pro rata verrekend (veranderen naar betere aanbieding is dus makkelijk zonder verlies)

Met een beperkt verbruik van nog geen 10.000 kwh valt de risicopremie op vast tov variabel, zal max een paar 100 eur zijn, ook wel mee.
van waar haal je die korting

NVM, gevonden :)
Op 01/10 engie easy fixed via mijnenergie
Op 01/11 Luminus comfyflex via mijnenergie

startdatums wat aangepast dat voor mij makkelijker is om in de toekomst te switchen :)

Laatst bewerkt:
Voor de meer ervaren gebruikers hier. Hoeveel schommelt een variabel tarief?
Kan je nu al voorspellen wat de prijzen van volgende maand gaan doen?

Een variabel tarief baseert zich op een gemiddelde van de EPEX spotprijzen. Deze prijzen worden beschikbaar gesteld van de dag tevoren. Je kunt het variabel tarief voor een maand pas weten op de voorlaatste dag van de maand, in de namiddag.

Het is niet eenvoudig voorspellingen te maken omdat elke dag helemaal anders kan zijn, maar over het algemeen is de zomer wat gunstiger dan de winter.

De spotprijs voor augustus, tem 30 augustus gerekend ligt nu 15,71% lager dan juli. Dat wil niet zeggen dat de energieprijs zoveel daalt omdat de spotprijs maar een factor is van de totale kostprijs.

Je kan de (lopende en historische) maandprijzen hier vinden:
Gas:
TTF: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotTtf.aspx
ZTP: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotZtp.aspx
Elektriciteit:
Endex: https://my.elexys.be/MarketInformation/IceEndexAverage.aspx
Belix: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelix.aspx

Van deze laatste weet ik niet zeker hoe ze zich verhouden met de meer gebruikte (in tarieven) Belpex. De eerste twee zijn de twee indices die (misschien anders gewogen/gemiddeld dan je naïef zou denken) wel vaak voorkomen in de goedkope variabele tarieven.
In ieder geval geeft het een heel goede indruk van relatieve prijzen tov vorige maanden, en wat de lopende maand geeft, alsook enkele jaren terug aan maandprijzen.

Ik kijk altijd naar de Noordpool website om de tendens te volgen.
Of je het risico wilt nemen moet je zelf beslissen. Ik ben 1 januari 2023 naar variabelen gegaan en heb daar mijn broek nog niet aan gescheurd. Ik ben wel 50-60% zelf voorzienend.

Op 11/2024 ingetekend op het toen voordelig Engie Flow tarief voor 1 jaar. Nu al best kijken voor een ander contract? Zoja, Luminus opnieuw de betere optie?

Doe eens de test op mijn energie (en de v-test)? Luminus zal mogelijk bij de goedkoopste zijn maar we kennen jou verbruik niet. Alleen jij kan met absolute zekerheid de test doen en weten. Succes!

Domme vraag:

Het berekend bedrag op mijnenergie en de vestiging bij variabele bedragen is enkel aan de hand van het tarief waaraan je tekent.

Of houden die automatisch "rekening" met de prijs wat zal stijgen of dalen.

Edit

Benieuwd of ik de korting van flow augustus nog krijg van Engie. Heb ingetekend om half 1 vannacht oldat er geen beter aanbod was en op de site van engie stond deze promotie wel nog.

Laatst bewerkt:
Domme vraag:

Het berekend bedrag op mijnenergie en de vestiging bij variabele bedragen is enkel aan de hand van het tarief waaraan je tekent.

Of houden die automatisch "rekening" met de prijs wat zal stijgen of dalen.

Edit

Benieuwd of ik de korting van flow augustus nog krijg van Engie. Heb ingetekend om half 1 vannacht oldat er geen beter aanbod was en op de site van engie stond deze promotie wel nog.

Die houden rekening met een stijging die men verwacht volgens een bepaald model (opgesteld door CREG als ik mij nog goed herinner).
Dat model zal in normale omstandigheden ok zijn. Bij uitzonderlijke omstandigheden zal dit ernaast zitten.

Waarom kiezen jullie niet voor maandelijks afrekenen?
Ik ben voor gas nog bij voorschotten gebleven. Maar sinds ik een EV heb betaal ik maandelijks af voor elektriciteit. Die EV is zowat 80% van mijn verbruik, bij diesel betaalde ik ook direct de rekening.
En je zit dan met correcte rekeningen bij maandelijks variabel contract. Anders zit je nog altijd met een verdeeltabel. Tenzij dat recent veranderd zou zijn, maar daar heb ik nog geen nieuws over gelezen.

En je zit dan met correcte rekeningen bij maandelijks variabel contract. Anders zit je nog altijd met een verdeeltabel. Tenzij dat recent veranderd zou zijn, maar daar heb ik nog geen nieuws over gelezen.
Zie hierboven:
Nu vroeg ik mij wel af of ze bij een voorschot nog werken met een apart verbruiksprofiel of pakken ze tegenwoordig wel het reëel verbruik van de digitale teller?
Ik dacht inmiddels het laatste. Dus het werkelijk verbruik.
En dit wordt bevestigd door Fluvius:
Vanaf april 2024 kan je eindfactuur als klant met een digitale meter én een variabel contract afgerekend worden op basis van wat je effectief per maand verbruikte. Op die manier betaal je altijd het juiste tarief voor elektriciteit en aardgas. Vanaf juli 2024 is je energieleverancier verplicht om je jaarafrekening op deze manier te berekenen.

Dus ja, ook bij een variabel contract met jaarafrekening wordt er naar het werkelijke maandverbrruik gekeken en niet naar de verdeeltabel; als je een digitale meter hebt.

Maar dan nog blijf ik bij maandelijks afrekenen. Het is onmogelijk om mijn EV-verbruik ietwat correct in te schatten. Ik heb dan liever geen gigantische verrassing op de afrekening. Nu wordt dat mooi elke maand netjes verrekend.

Maar dan nog blijf ik bij maandelijks afrekenen. Het is onmogelijk om mijn EV-verbruik ietwat correct in te schatten. Ik heb dan liever geen gigantische verrassing op de afrekening. Nu wordt dat mooi elke maand netjes verrekend.

Zal eerder liggen aan je verbruik. Mijn elektriciteitsfactuur op jaarbasis is 7-800 euro max, weinig veraassing aan, ookal zou je dat in 1 keer moeten betalen. Ik verbruik 6 maanden werkelijk niks (150kWh over 6 maand), in de tussenseizoenen een beetje en dan 3 wintermaanden gewoon 75% van mijn jaarverbruik. Gas heeft een identiek gebruiksprofiel. Bijna alles in 3 maanden.

Sinds vandaag overgeschakeld naar dynamisch tarief met maandelijkse afrekening.
Is bekijken wat het geeft, vroeger altijd variabel met jaar afrekening, maar was vooral irritant dat het gokken was hoeveel nog bijleggen.
En soms kon dit voor verrassingen staan.
Dit heb je minder per maand en verzacht de pijn, besef ook wel dat winter veel duurder gaat zijn dan de zomer.
Maar laat het ons is proberen. :)

Heb wel 2 EV's en warmtepomp dus mijn elektrische verbruik is groot, wat dynamisch toch interessant kan maken.

Zal eerder liggen aan je verbruik. Mijn elektriciteitsfactuur op jaarbasis is 7-800 euro max, weinig veraassing aan, ookal zou je dat in 1 keer moeten betalen. Ik verbruik 6 maanden werkelijk niks (150kWh over 6 maand), in de tussenseizoenen een beetje en dan 3 wintermaanden gewoon 75% van mijn jaarverbruik. Gas heeft een identiek gebruiksprofiel. Bijna alles in 3 maanden.
Met EV-verbruik bedoel ik verbruik van de elektrische auto. Dan kom ik er niet met 7-800 euro per jaar.

Terug
Bovenaan