Energieleveranciers

Het is niet de leverancier die de meterstand beheert en bepaalt op welke waarde ze nu eens gaan factureren. Meterstanden geef je door aan de netbeheerder, en die geeft ze door aan de leverancier.
Ik denk inderdaad oprecht dat ze blij zijn ja...

Wat @parabellum hierboven zegt + als je tegen hun ook bezig bent over 17kw & 35kw, dan geloof ik graag da ze moeilijk doen.

Om te beginnen is kw niets, en al zeker geen eenheid van energie. Ik vermoed dat je kilowatt (kW dus, watt is hoofdletter W) bedoelt, maar dat is een eenheid van vermogen. Het zal dus kWh (killowattuur) zijn, wat een eenheid van energie is. Maar ook daar zal je 17 of 35 niet kloppen. Je zal wel 17.000 kWh (of dus 17MWh) bedoelen.

Zijn er mensen die een tijdje bij Engie op Flow Variabel zitten? Enige meerwaarde tegenover Direct Variabel?
Ik zit er zelf niet op, maar als ik de tariefkaarten bekijk is de Flow enkel voor een zwaar injecterende verbruiker beter dan de Direct.

Je betaalt 29eur meer per jaar. Dus je moet - gemiddeld - ~4.9eur "winst" maken in vergelijking met de Direct per maand. En die 4.9eur moet je halen uit de betere injectie en afname prijzen. Dus als je in een zomermaand een goeie 330KWh kan injecteren verdient de 4.9eur zich terug op basis van enkel de injectie. Die 330KWh injectie is natuurlijk als ik de afname negeer. Maar het verschil in afname is nu wel héél erg klein. ~0.15 cent. Dus 100KWh afnemen brengt u ~15cent op. En eerlijk gezegd, als je 330KWh injecteert, lijkt mij de kans op grote afnames klein.

In de zomer is die 330KWh injectie misschien nog wel mogelijk. Echter als je de winter erbij neemt wordt het mogelijks wel moeilijker.
Om die 4.9eur in de winter goed te maken met bvb enkel afnames moet je bijna 3500KWh afnemen PER MAAND (dat is dan zonder injectie gerekend). Dat lijkt mij niet echt realistisch.

Als we het afname verschil dan maar negeren, en het even op jaarbasis bekijken; dan zit je voor een volledig jaar met ongeveer een 4000KWh dat je per jaar moet injecteren voor de Flow om ongeveer break-even te zijn. Dat is wel doenbaar als ik sommige mensen op dit forum kan geloven. Maar het is wel, in mijn opinie, bovengemiddeld.

En die aantal mensen van wie ik injecties lees boven de 4MWh lees zitten daar dan ook niet zo heel veel over. Ik zou voor die paar euro winst op jaarbasis het niet nemen, want het is dan ook nog weersafhankelijk.
Je zou dus al eerder richting gemiddeld 5+ MWh injectie willen zitten om het wat foolproof te hebben denk ik.

Laatst bewerkt:
Zijn er mensen die een tijdje bij Engie op Flow Variabel zitten? Enige meerwaarde tegenover Direct Variabel?
Ik zie op eerste zicht geen meerwaarde. Het is duurder en je krijgt minder injectie vergoeding.

Mensen die je hier vind die flow hebben, zullen dat afgesloten hebben met korting.

Juli 2025
Afname: (enkelvoudig)
-Direct variabel: 13,2c/kWh
-Flow variabel: 13,1c/kWh - 3,75c korting= 9,35c/kWh
Injectie: (enkelvoudig)
-direct variabel: 2,7c/kWh
-Flow variabel: 5,1c/kWh (Nieuwe contracten ligt lager blijkbaar, zitten op 4,2c/kWh)

Misschien dat er wel lopende kortingen zit op direct variabel, dat weet ik nu niet.

Schermafbeelding-2025-08-11-152418.png

Laatst bewerkt:
Tip voor wie de P1 poort gebruikt: na drie jaar vervalt je aanvraag en dien je die te hernieuwen om de P1 poort te kunnen blijven gebruiken :crazy: Je krijgt daar geen e-mail over, er staat een waarschuwing op de poortbeheer pagina van Mijn Fluvius.

Tip voor wie de P1 poort gebruikt: na drie jaar vervalt je aanvraag en dien je die te hernieuwen om de P1 poort te kunnen blijven gebruiken :crazy: Je krijgt daar geen e-mail over, er staat een waarschuwing op de poortbeheer pagina van Mijn Fluvius.
Ik heb hier nu staan dat ik de poort niet meer kan beheren omdat de aanvraag niet vernieuwd was, maar mijn P1 poort staat wel gewoon nog open. Ik vermoed dus dat het enkel het poortBEHEER betreft, maar eens ze actief staat lijkt het me niet dat ze die terug gaan uitzetten...

Ik heb hier nu staan dat ik de poort niet meer kan beheren omdat de aanvraag niet vernieuwd was, maar mijn P1 poort staat wel gewoon nog open. Ik vermoed dus dat het enkel het poortBEHEER betreft, maar eens ze actief staat lijkt het me niet dat ze die terug gaan uitzetten...
Ik ging eens kijken op die pagina naar aanleiding van een post op Tweakers. De persoon daar schreef dat zijn poort effectief werd dicht gezet.

Ik ging eens kijken op die pagina naar aanleiding van een post op Tweakers. De persoon daar schreef dat zijn poort effectief werd dicht gezet.
Lijkt me zeker niet wenselijk als ze het gebruik van de P1 poort gaan toestaan voor bvb plug-in batterijen. Dat zal wel een N=1 foutje geweest zijn?

Ik vermoed dat de post 'Kosten data' op de factuur dan ook automatisch stopgezet worden? ;-)

Hier wss overschakelen naar maxflexx van luminus (komende van Engie Flow)

500 euro korting weer te scoren in mijn geval.

3761 kWh afname dag
5954 kWh afname nacht
1778 kWh injectie dag
670 kWh injectie nacht

totaal 2824 euro.

Kortingen via mijn energie: 100 euro vaste promotie en 31% op de kWh prijs (396,17 euro, op mijn geschat verbruik)

192 euro per maand dus, en krijg ongeveer een 90 euro gemiddeld elke maand terugbetaald voor het laden van de EV. Best ok voor een huis zonder gas (warmtepomp)

Ik zou van Engie 182€/maand naar 74€/maand gaan bij Luminus.
Welk addertje zit er onder het gras?
Afname gezamelijk 6050kWh, injectie 8406 kWh

Bij ons is Eneco de goedkoopste (11.000kWh afname, 2000kWh injectie), Maxflexx stond op 3 na TotalEnergies.

Korting zal wel zeer gelijkaardig zijn als MaxFless maar grotere welkomstkorting en lagere jaarlijkse vergoeding.

Zoals zovelen hier zat ik ook einde contract op Flow.

3761 kWh afname dag
5954 kWh afname nacht
1778 kWh injectie dag
670 kWh injectie nacht

totaal 2824 euro.

Kortingen via mijn energie: 100 euro vaste promotie en 31% op de kWh prijs (396,17 euro, op mijn geschat verbruik)

192 euro per maand dus, en krijg ongeveer een 90 euro gemiddeld elke maand terugbetaald voor het laden van de EV. Best ok voor een huis zonder gas (warmtepomp)
Verlies je dan niet de promo van Engie Flow die je nu hebt van vorig jaar? Of daar zat je niet in.

Maar uw toggle voor de P1 meter open te stellen staat op de pagina van poortbeheer en niet onder aanvragen poortbeheer.
Ik zie in ieder geval geen waarschuwing staan op de pagina van Fluvius. De poort staat een 2-tal jaar open nu.

Verlies je dan niet de promo van Engie Flow die je nu hebt van vorig jaar? Of daar zat je niet in.

Die korting is pro-rata berekend, dus die heb je tot dan. Ik heb Flow van November, dus mag ook stilaan uitkijken naar iets anders.
Ik heb over het laatste jaar:
- dag afname: 1220 kWh
- nacht afname: 1325 kWh
- dag injectie: 2250 kWh
- nacht injectie: 420 kWh

Heb nu sinds een 2-tal maand een thuisbatterij, dus afname en injectie zullen nog wat dalen. Heb wel het gevoel dat de elektriciteit niet goedkoper is dan vorig jaar als ik de contracten bekijk.

Voor gas heb ik nog steeds Basicfix bij Luminus, maar het verschil met variabel wordt wel terug heel groot (2c/kWh, met mijn verbruik (5900kWh/jaar) 120 euro/jaar). Mss daar toch ook eens aanpassen.

Laatst bewerkt:

Ik zou hem volgens wat ik begrepen heb pro rata verliezen, dus enkel mijn korting niet krijgen op de energie die ik niet meer bij hen afneem wegens een maand te vroeg wisselen. Ik had Flow van oktober 2024

3761 kWh afname dag
5954 kWh afname nacht
1778 kWh injectie dag
670 kWh injectie nacht

totaal 2824 euro.

Eneco bij mij. Maar de korting is enkel geldig het eerste jaar. En contract loopt dan af in september of zo. En ik kies defacto voor vast (al is dit een contract van 1 jaar)

Ben ook niet 100% zeker of dit dan pro rata is...
De korting wordt, onder voorbehoud van naleving van de voorwaarden, verrekend. De korting is evenwel slechts definitief verworven na afloop van de promotieperiode.

Wat @parabellum hierboven zegt + als je tegen hun ook bezig bent over 17kw & 35kw, dan geloof ik graag da ze moeilijk doen.

Om te beginnen is kw niets, en al zeker geen eenheid van energie. Ik vermoed dat je kilowatt (kW dus, watt is hoofdletter W) bedoelt, maar dat is een eenheid van vermogen. Het zal dus kWh (killowattuur) zijn, wat een eenheid van energie is. Maar ook daar zal je 17 of 35 niet kloppen. Je zal wel 17.000 kWh (of dus 17MWh) bedoelen.
Ik bedoelde inderdaad 17.000 kWh (wat mijn gemiddeld jaarverbruik al 3 jaar was bij TotalEnergies) - opeens (ZOMAAR) schatten ze mijn verbruik op 35.000 kWh per jaar. Als je dan vraagt vanwaar ze dit halen, dan zeggen ze wegens de analoge meter. Als ik dan een foto stuur van mijn verbruik inclusief de krant van vandaag, dan aanvaarden ze dat niet.

Ik kreeg opeens een factuur van €1500 en ik ging van €150 naar €250 per maand voorschotfactuur. Nogmaals, zomaar. TTZ omdat ze mijn foto niet aanvaardden. Dat is dan spijtig, dan vertrekken we maar. Ik heb ze 3 kansen gegeven.

Bij Engie werd de foto onmiddellijk aanvaard, voorschotfactuur van €140 per maand op basis van mijn verbruik, veranderd van leverancier dus en uiteindelijk van TotalEnergies een creditnota gekregen en een gesmeek om terug te komen.

Ik had trouwens enorm de indruk dat ik niet aan het mailen was met een echt persoon maar eerder met een geautomatiseerde chatbot. De logica was soms zoek tijdens onze discussie. Anyway, vanaf morgen zit ik bij Engie voor aardgas. Geen €1500 extra moeten betalen en een normale voorschotfactuur. Ik was niet van plan om zomaar teveel geld te betalen dat ik ooit wel eens zou terugkrijgen.

Ik zou hem volgens wat ik begrepen heb pro rata verliezen, dus enkel mijn korting niet krijgen op de energie die ik niet meer bij hen afneem wegens een maand te vroeg wisselen. Ik had Flow van oktober 2024
Wie is "volgens hem"?
In mijn Flow contract (okt. 2024) wordt er namelijk niet vermeld wat er gebeurt met de welkomstkorting (vast en variabele) bij beëindiging <1j.

Terug
Bovenaan