Ik zit niet bij Fluvius... ik woon in Wallonië en wij hangen af van Ores ;-)
Net geprobeerd, de kwartierwaarden zijn momenteel niet beschikbaar via MyOres.
op Vreg vtest kan je enkel voor Vlaamse postcodes ingeven.
Er is een tegenhanger voor Wallonië:
https://www.compacwape.be/
Sinds wanneer heb je uw elektrische wagen ?
Mijn EV6 verbruikt 20kwh/100km. De EV9 verbruikt meer.
Als ik het verschil in verbruik tel tussen hetgeen je vorig jaar hebt verbruikt en dit jaar hebt verbruikt kom ik uit op een 2173kwh. Aan 20kwh/100km wil dat verbruik zeggen dat je daarmee vb minstens 10865km met uw elektrische wagen hebt afgelegd.
Dan hebben we nog niet rekening gehouden met het feit dat er ook minder injectie is dit jaar dan vorig jaar, waar potentieel dus ook nog een stuk naartoe is gegaan. Kortom check dus ook eens hoeveel km's je hebt gereden met uw wagen en kijk dan tegelijkertijd ook even wat die EV9 verbruikt. (
https://www.whattherange.com/elektrische-auto/121237/Kia-EV9 - tussen de 25 en de 30kwh... check uw statistieken van in uw wagen voor de exacte hoeveelheid)
Uiteindelijk hangt uw elektriciteitsverbruik af van uw gebruik en is het niet omdat je in 1 woning x verbruikt dat je in een andere woning y verbruikt.
Een OB niveau B kan een hoger verbruik hebben dan een GB niveau C. Als uw buren goed stoken dan moest jij namelijk minder stoken. Maar je zal altijd een bepaalde warmtefactor in die woningen hebben zitten terwijl bij een OB het ALTIJD aan 2 muren koud gaat zijn. En de verliesoppervlakte voor warmteafgifte dan ook groter is. Waardoor je dus ook uw woning meer moet verwarmen bij een OB. Niveau B wil nu ook niet zoveel zeggen. Zeg eens hoeveel isolatie er in uw muren en uw dak zit ? Of gooi het hier eens in op basis van uw gegevens :
https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
Doe dan eens hetzelfde voor dat vroegere rijhuis waar je inzat en bekijk het verschil.
Die verhouding gaat u al een indicatie geven of je meer, minder of gelijkwaardig zou zitten in het verbruik voor het verwarmen van de woning.
Daarnaast is een warmtepomp niet strikt gezien een besparing in kostprijs bij verwarming. Dat is namelijk zeer hard gelinkt aan de kostprijs van elektriciteit. Maar 2000kwh aan elektriciteitsverbruik voor verwarming zit je snel aan EN de zonnepanelen compenseren dat op geen enkele manier. Met de vroegere terugdraaiende teller was dat wel het geval. Maar met het feit dat uw zonnepanelen in de zomer volle bak produceren en uw warmtepomp volle bak verbruikt in de winter is er geen compensatie mogelijk.
Als je dan ook nog peanuts terug krijgt van uw overschot aan elektriciteit die je op het net zet, dus uw injectie, ja dan stijgen die kosten significant.
Daarom dat het ook zo belangrijk is met een elektrische wagen om zoveel mogelijk van de productie in de batterij van de wagen te pompen als je die mogelijkheid hebt.
Kortom mij lijkt het dan ook niet strikt gezien een raar gegeven dat je naast uw zonnepanelen nog eens 11k kwh verbruikt komende van 5000kwh in uw vorige woning. Aangezien in uw vorige woning je niet op elektriciteit ging verwarmen ga ik er vanuit ? En er toen ook nog geen elektrische wagen was.
Indien ik een analyse zou moeten maken en je mij zegt van de volgende wijzigingen zijn er gebeurd : elektrische wagen en verwarmen op elektriciteit.
Zou ik zeggen : -> 3500kwh +/- verbruik van uw verwarming. (check de statistieken van uw warmtepomp - bij mij staat er een vermelding van x kwh verbruik per dag / maand / jaar). Waardoor je dan al kan zien of de grootteorde daar ongeveer rond draait.
En de verhoging in het laatste jaar -> verbruik van uw wagen
De impact van zonnepanelen is beperkt als je er uw leven niet op aanpast. En zelfs dan is en blijft het nog altijd onperfect. Net zoals een batterij geen oplossing is die het probleem ineens oplost.