Energieleveranciers

Ik zit niet bij Fluvius... ik woon in Wallonië en wij hangen af van Ores ;-)

Net geprobeerd, de kwartierwaarden zijn momenteel niet beschikbaar via MyOres.
op Vreg vtest kan je enkel voor Vlaamse postcodes ingeven.
Er is een tegenhanger voor Wallonië: https://www.compacwape.be/

Laatst bewerkt:
Ik had er misschien vraag moeten bijzetten: verbruiken jullie ook 8000 à 11000 kWh per jaar ? (voor de mensen met enkel electriciteit, geen aardgas). Dit is de netto afname, dus zonder injectie te tellen.
Woning is EPB klasse B. Zeer goed geïsoleerd. Waar we vroeger in een rijtjeshuis met dezelfde gezinssamenstelling op 5000kWh verbruik zaten per jaar, met dezelfde apparaten en dezelfde gewoontes.
Dus ik weet niet waar dat verbruik naartoe gaat.
Binnenkort eens een electricien laten komen om alles deftig na te kijken.
De elektricien zelf zal niet veel kunnen doen vrees ik. Zolang je geen "data" kunt voorschotelen.

Ik zou beginnen met het verbruik eens wat in kaart de brengen. Als je een digitale meter hebt is een P1 meter al wel een goed begin.
Zo kun je zien of je met een hoog sluimerverbruik zit, welke toestellen dat veel verbruiken,......
Nadien kun je eventueel het verbruik opsplitsen, maar dat vraagt dan wat meer technische kennis. Maar zeker niet onhaalbaar.

Ik denk dat je wel verkeerd rekent met uw bruto afname of ik snap niet wat je ermee wilt bedoelen.
Het lijkt dat jij redeneert dat uw totaal verbruik van de woning afname + injectie is. Dat is niet correct.
Injectie is het geen dat je niet verbruikt en vervolgens op het net zet. Je moet uw totale opbrengst van de zonnepanelen - injectie doen en dat is het geen dat je rechtstreeks verbruikt. Tel daar dan uw afname bij en je hebt uw totaal verbruik van de woning.

Nu gaat dat geen wereldschokkende aanpassing zijn en ga je nog steeds even zoeken van waar het verbruik komt.

Merci voor de reacties allemaal.
Omdat we in vorige woning rond de 2500 euro per jaar betaalden voor 5000kWh (2500 dag, 2500 nacht), had ik gehoopt dat we in deze nieuwere woning, met lagere EPC, én zonnepanelen, minder dan die 2500 euro zouden betalen.

@Tomski : idd is op 3j omdat er een probleem was tussen distributiebeheerder en engie. Sinds mei 2023 betalen we 200 eur per maand, zonder gebaseerd te zijn op werkelijk verbruik. Dus sinds mei 2023 in totaal al 4200 betaald. Er daar komt dan nu 5000 euro bovenop.

@fredenevy : thermostaat staat ingesteld op 19.5, in de winter durven we die op 21 zetten.
bijverwarmen kunnen we met open haard. Grote stock hout in de kelder :)

@Evil_Bunny vorige woning was rijhuis met EPC C dacht ik. Nu OB met EPC B.

@parabellum : digitale meter. Ik heb wat opgevolgd gehad, en voor capaciteitstarief zitten de waarden tussen de 5.7 en de 6.1 kWh.

@ aan allen:
Wat kunt ge met zo een P1 meter dan allemaal doen (ben geen technische krak op dat vlak) ? Zijn er suggesties welke ik zou nemen ?
Ik zit hier op een 10000kWh verbruik waarvan 5000kWh afname en 5000kWh rechtstreeks uit de PV. De PV installatie is 11.4kWp die jaarlijks een dikke 10000kWh opwekt. Vrijstaand full electric huis en 1 EV (die wel vrij zuinig is)

Voor 5000kWh afname en 5000kWh injectie betaalden we afgelopen jaar 1105euro.

Had je in uw vorige woning ook al een EV9? Want die bak slurpt heel veel energie he. Die verdubbeld wellicht je jaarlijks verbruik.
Mijn Tesla Model 3 RWD die heel zuinig is, verbruikt al een klein 4000kWh op jaarbasis. De warmtepomp ook nog eens een 2200kWh en dan schiet er nog 3800kWh voor huishoudelijk verbruik. Het kan goed zijn dat uw huishoudelijk verbruik hetzelfde of lager is als in uw vorige woning, maar die warmtepomp en EV veel verbruikt.

Ik kan u aanraden om een aparte kWh meter voor uw warmtepomp te plaatsen en evt. voor de laadpaal. Dan weet je perfect hoeveel energie naar alles gaat.

@parabellum : digitale meter. Ik heb wat opgevolgd gehad, en voor capaciteitstarief zitten de waarden tussen de 5.7 en de 6.1 kWh.

Dat piekverbruik geeft toch wel al aan dat je verbruik inderdaad bovengemiddeld zal zijn.

Beste tips zijn hier al langsgekomen: een P1 meter in je digitale meter steken om live je verbruik te kunnen opvolgen.
Indien mogelijk meer gedetailleerde (maand/dag/kwartier) verbruiksgegevens van je netbeheerder proberen krijgen om het echt goed te kunnen analyseren. Gezien je één van de ongelukkigen was die jarenlang 'geblokkeerd' heeft gezeten in het centrale systeem bestaat de mogelijkheid echter dat die gegevens gewoon niet bestaan.
Maar ik zou nu geen overhaaste beslissingen nemen. Eerst analyseren, dan kijken wat de opties zijn, want nu vaar je blind.

Ik zit niet bij Fluvius... ik woon in Wallonië en wij hangen af van Ores ;-)

Net geprobeerd, de kwartierwaarden zijn momenteel niet beschikbaar via MyOres.
op Vreg vtest kan je enkel voor Vlaamse postcodes ingeven.
Er is een tegenhanger voor Wallonië: https://www.compacwape.be/
Sinds wanneer heb je uw elektrische wagen ?

Mijn EV6 verbruikt 20kwh/100km. De EV9 verbruikt meer.
Als ik het verschil in verbruik tel tussen hetgeen je vorig jaar hebt verbruikt en dit jaar hebt verbruikt kom ik uit op een 2173kwh. Aan 20kwh/100km wil dat verbruik zeggen dat je daarmee vb minstens 10865km met uw elektrische wagen hebt afgelegd.
Dan hebben we nog niet rekening gehouden met het feit dat er ook minder injectie is dit jaar dan vorig jaar, waar potentieel dus ook nog een stuk naartoe is gegaan. Kortom check dus ook eens hoeveel km's je hebt gereden met uw wagen en kijk dan tegelijkertijd ook even wat die EV9 verbruikt. (https://www.whattherange.com/elektrische-auto/121237/Kia-EV9 - tussen de 25 en de 30kwh... check uw statistieken van in uw wagen voor de exacte hoeveelheid)

Uiteindelijk hangt uw elektriciteitsverbruik af van uw gebruik en is het niet omdat je in 1 woning x verbruikt dat je in een andere woning y verbruikt.

Een OB niveau B kan een hoger verbruik hebben dan een GB niveau C. Als uw buren goed stoken dan moest jij namelijk minder stoken. Maar je zal altijd een bepaalde warmtefactor in die woningen hebben zitten terwijl bij een OB het ALTIJD aan 2 muren koud gaat zijn. En de verliesoppervlakte voor warmteafgifte dan ook groter is. Waardoor je dus ook uw woning meer moet verwarmen bij een OB. Niveau B wil nu ook niet zoveel zeggen. Zeg eens hoeveel isolatie er in uw muren en uw dak zit ? Of gooi het hier eens in op basis van uw gegevens : https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening
Doe dan eens hetzelfde voor dat vroegere rijhuis waar je inzat en bekijk het verschil.
Die verhouding gaat u al een indicatie geven of je meer, minder of gelijkwaardig zou zitten in het verbruik voor het verwarmen van de woning.

Daarnaast is een warmtepomp niet strikt gezien een besparing in kostprijs bij verwarming. Dat is namelijk zeer hard gelinkt aan de kostprijs van elektriciteit. Maar 2000kwh aan elektriciteitsverbruik voor verwarming zit je snel aan EN de zonnepanelen compenseren dat op geen enkele manier. Met de vroegere terugdraaiende teller was dat wel het geval. Maar met het feit dat uw zonnepanelen in de zomer volle bak produceren en uw warmtepomp volle bak verbruikt in de winter is er geen compensatie mogelijk.
Als je dan ook nog peanuts terug krijgt van uw overschot aan elektriciteit die je op het net zet, dus uw injectie, ja dan stijgen die kosten significant.

Daarom dat het ook zo belangrijk is met een elektrische wagen om zoveel mogelijk van de productie in de batterij van de wagen te pompen als je die mogelijkheid hebt.

Kortom mij lijkt het dan ook niet strikt gezien een raar gegeven dat je naast uw zonnepanelen nog eens 11k kwh verbruikt komende van 5000kwh in uw vorige woning. Aangezien in uw vorige woning je niet op elektriciteit ging verwarmen ga ik er vanuit ? En er toen ook nog geen elektrische wagen was.
Indien ik een analyse zou moeten maken en je mij zegt van de volgende wijzigingen zijn er gebeurd : elektrische wagen en verwarmen op elektriciteit.
Zou ik zeggen : -> 3500kwh +/- verbruik van uw verwarming. (check de statistieken van uw warmtepomp - bij mij staat er een vermelding van x kwh verbruik per dag / maand / jaar). Waardoor je dan al kan zien of de grootteorde daar ongeveer rond draait.
En de verhoging in het laatste jaar -> verbruik van uw wagen

De impact van zonnepanelen is beperkt als je er uw leven niet op aanpast. En zelfs dan is en blijft het nog altijd onperfect. Net zoals een batterij geen oplossing is die het probleem ineens oplost.

Zoals aangegeven in mijn originele post: De EV9 heeft nog nooit thuis opgeladen... niet in het gewone stopcontact en heb ook geen thuislader.
Dus die heeft er niks mee te maken.
(maar heb hem sinds maart '24 voor diegenen die het echt willen weten ):scream:

@Renegadexxripxx spouwmuren: PUR 6cm, zoldervloer: 18cm minerale wol, ramen PVC dubbel glas hoog rendement, keldervloer PUR/PIR dikte onbekend, gelijkvloers: PUR 14cm incl veranda, maar excl garage.

Voor de warmtepomp moet ik eens kijken of ik data kan achterhalen uit het centrale bedieningspaneel.

Iemand een tip voor een goeie P1 meter ?

Homewizard P1 meter

Hou er aub ook rekening mee dat een slecht ingeregelde warmtepomp niet zuiniger werkt dan een goed afgestelde gasketel én het vooral efficiënt werkt bij hypergeïsoleerde nieuwbouw woningen (en dan nog). Ik heb daar ne realitycheck gekregen. Maar dankzij tips en info van @Bimmer en @MorGo7h in de warmtepompthread heb ik dat verbruik ferm kunnen terugschroeven en een beter inzicht gekregen hoe ge een warmtepompinstallatie deftig inregelt. Dat is voor ieder huis heel specifiek. Maar eens ge die grenzen hebt afgetast, weet ge uiteindelijk de sweetspot van uw woning én installatie te vinden.

Hier toch maar eens op een variabel contract overgeschakeld. 10 c€/kWh ipv 19 c€/kWh is toch een aanzienlijk verschil. Vaste vergoeding van 65€ per jaar naar 25€ per jaar zal ook wel de moeite zijn.

Ik had het al veel eerder moeten doen. Maar altijd een voorkeur gehad voor vaste contracten.

Laatst bewerkt:
Fyi, voor de P1 meter vlogen de kWh hier ook de deur uit.

Semi defecte vriezer slurpte 20 30 kWh per dag. Als je het niet weet, weet je het niet. Vriezer vervangen (eigenlijk is hij nog letterlijk ontploft de dag voor de nieuwe toegekomen was). Na de vervanging <1kwh per dag.

De gasbrander was slecht afgesteld. Pingelen deed hij wel, gas verbranden ook, maar verwarmen niet. 1000m3 per jaar om nooit boven de 18 graden te raken in de winter. Nu 600 700m3 en staat continu op 21 graden.

Om maar te zeggen, check alles voor je gaat klagen.

Variabel electriciteit VME
Energieprijs dec (Ingang contract) - 18,5 cent
Huidig 15 cent

Vast Gas
5,88 cent

Variabel electriciteit
Energieprijs nov (Ingang contract) - 13 / 11 cent (dag / nacht)
Huidig 17 / 14 cent

Als ik het even bekijk heb ik momenteel weinig reden om te switchen (ik heb lopende promo's)

Zoals aangegeven in mijn originele post: De EV9 heeft nog nooit thuis opgeladen... niet in het gewone stopcontact en heb ook geen thuislader.
Dus die heeft er niks mee te maken.
(maar heb hem sinds maart '24 voor diegenen die het echt willen weten ):scream:

@Renegadexxripxx spouwmuren: PUR 6cm, zoldervloer: 18cm minerale wol, ramen PVC dubbel glas hoog rendement, keldervloer PUR/PIR dikte onbekend, gelijkvloers: PUR 14cm incl veranda, maar excl garage.

Voor de warmtepomp moet ik eens kijken of ik data kan achterhalen uit het centrale bedieningspaneel.

Iemand een tip voor een goeie P1 meter ?
Wow, dat is wel een serieus verbruik als dat zonder EV is. Dan zou ik maar opzoek gaan hoe dat komt...
Ik denk dat de HomeWizard P1 meter zowat de betere is en die is ook spotgoedkoop.

Fyi, voor de P1 meter vlogen de kWh hier ook de deur uit.

Semi defecte vriezer slurpte 20 30 kWh per dag. Als je het niet weet, weet je het niet. Vriezer vervangen (eigenlijk is hij nog letterlijk ontploft de dag voor de nieuwe toegekomen was). Na de vervanging <1kwh per dag.
Hoe kan je dat zien met een P1 meter, want dan kan toch niet het gebruik per toestel meten? Ik zou denken dat je dan al specifiek een meter per toestel moet plaatsen.

De energy+ app(abonnementsdienst) van home Wizard kan dit wel.

De gratis app van Luminus kan dit zelfs met de digitale meter (niet live)

Laatst bewerkt:
Ik heb de basis (niet betalende) versie van home Wizard.
Je kan perfect inschatten welke toestel wat verbruikt door gewoon andere toestellen uit te schakelen enz.

Met de energy+ heb je dan misschien die sockets nodig om ieder toestel specifiek uit te lezen?

Perfect te doen zonder (imo)

Iets zegt mij dat @Foert zijn hoog verbruik te wijten is aan een slecht ingeregelde warmtepomp, maar dat is slechts een vermoeden.

Ik vind het toch ook een zot hoog verbruik. Denk idd ook aan de warmtepomp.
Maar dan nog.. Ik zit aan 10k kWh afname bovenop eigenverbruik zonnepanelen (situatie vorig jaar met enkel 4800wp aan panelen op een 3.6 omvormer) En hier wordt dan een EV geladen, draait er een warmtepomp in de zomer voor het zwembad waarvoor ik ook niet toekwam met de zonnepaneel opbrengst en hebben we een 9kW LG warmtepomp in de winter om het huis mee te verwarmen.

Ik vind het toch ook een zot hoog verbruik. Denk idd ook aan de warmtepomp.
Maar dan nog.. Ik zit aan 10k kWh afname bovenop eigenverbruik zonnepanelen (situatie vorig jaar met enkel 4800wp aan panelen op een 3.6 omvormer) En hier wordt dan een EV geladen, draait er een warmtepomp in de zomer voor het zwembad waarvoor ik ook niet toekwam met de zonnepaneel opbrengst en hebben we een 9kW LG warmtepomp in de winter om het huis mee te verwarmen.
Voor iemand zonder zwembad en die zijn EV niet thuis oplaadt, is dat enorm veel vind ik.

@Foert Hoe zwaar is uw warmtepomp? Zelf heb ik ook een veel te zware warmtepomp van 14kW die ongeveer 8000kwh per jaar verbruikt. Die warmtepomp pendelt non stop omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.

@Foert Hoe zwaar is uw warmtepomp? Zelf heb ik ook een veel te zware warmtepomp van 14kW die ongeveer 8000kwh per jaar verbruikt. Die warmtepomp pendelt non stop omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.
Dat is dus een moeilijke.. Die stond hier al toen we het huis kochten, en er zijn uiteraard geen facturen of handleidingen hier gelaten.
Ik ga eens op zoek naar informatie, en hou jullie op de hoogte. Bedankt alvast voor het meedenken en voor de tips!

Terug
Bovenaan