Energieleveranciers

@cege Maandag komt hier de digitale teller. We hebben onze EV al meer dan 1 jaar gewoon via de granny charger opgeladen zonder issues. Gaat het nu de investering waard zijn om een laadpaal te installeren met load balancing? ( we hebben zonnepannelen )

Dat kan ik niet voor jou bepalen uiteraard :-)

Ik weet niet hoeveel die granny charger levert. 3kW ? 4kW ? Ik weet niet hoeveel de auto thuis staat (als de zon schijnt). Ik weet niet hoeveel je met de auto rijdt. Wat is je huidige energiecontract (afname/injectie prijzen), ....

Als de mismatch tussen je laadmomenten en zonneproductie groot is (je laadt vb altijd s nachts), dan heeft een paal weinig zin. Als de match groot is, heeft het wel zin. En dan moet je eens berekenen wat de return etc zou zijn. Paal met solar charging is kostelijk - denk niet dat je onder de 2000 euro zult raken voor een laadstation, paal, installatie kabels, eventueel P1 splitter, keuring, etc.

Belangrijk in die berekening is ook je capaciteitstarief - wat afhangt van je granny charger vermogen.

Ook geen idee welke auto je hebt. Tegenwoordig zijn er ook providers (vb Engie) die ook slim kunnen sturen via de auto ipv het laadstation. Steek granny charger in je auto, installeer hun app en configureer. De auto zal dan het laden regelen ifv beschikbare stroom.

Een andere optie is om je auto 'dom' te configureren. Vb enkel laden 9-5, max 3kW, enkel kabel insteken als de zon schijnt.

Is alles prive of is de auto vb een bedrijfswagen ?

Dat kan ik niet voor jou bepalen uiteraard :)

Ik weet niet hoeveel die granny charger levert. 3kW ? 4kW ? Ik weet niet hoeveel de auto thuis staat (als de zon schijnt). Ik weet niet hoeveel je met de auto rijdt. Wat is je huidige energiecontract (afname/injectie prijzen), ....

Als de mismatch tussen je laadmomenten en zonneproductie groot is (je laadt vb altijd s nachts), dan heeft een paal weinig zin. Als de match groot is, heeft het wel zin. En dan moet je eens berekenen wat de return etc zou zijn. Paal met solar charging is kostelijk - denk niet dat je onder de 2000 euro zult raken voor een laadstation, paal, installatie kabels, eventueel P1 splitter, keuring, etc.

Belangrijk in die berekening is ook je capaciteitstarief - wat afhangt van je granny charger vermogen.

Ook geen idee welke auto je hebt. Tegenwoordig zijn er ook providers (vb Engie) die ook slim kunnen sturen via de auto ipv het laadstation. Steek granny charger in je auto, installeer hun app en configureer. De auto zal dan het laden regelen ifv beschikbare stroom.

Een andere optie is om je auto 'dom' te configureren. Vb enkel laden 9-5, max 3kW, enkel kabel insteken als de zon schijnt.

Is alles prive of is de auto vb een bedrijfswagen ?
Sorry, had idd te weinig details gegeven.

- Tesla 3 highland, wij laden max aan 3kW.
- Auto staat bijna altijd thuis als de zon schijnt.
- We rijden niet superveel met de wagen, veel thuiswerk
- Auto staat zakelijk, elektriciteit ook gedeeltelijk (geen idee hoe boekhouder dat berekent)
- Huidig energiecontract is luminus BasicFlex Pro

Ik denk inderdaad dat het dom configureren het simpelste en goedkoopste zal zijn.

- Auto staat zakelijk, elektriciteit ook gedeeltelijk (geen idee hoe boekhouder dat berekent)

Ik denk inderdaad dat het dom configureren het simpelste en goedkoopste zal zijn.

Check dit eens. https://www.luminus.be/api-next/dow...c59049f958086a73055ba8de32-pdf&openFile=false

(Was Luminus, niet Engie). Als je kunt smart chargen via de luminus app, much free money.

In 100% van de gevallen is de raad dat cege geeft als particulier correct. Als zelfstandige is het antwoord genuanceerderd

Ik vermoed met de uitleg dat je geeft dat je eenmanszaak hebt?

Jou groene auto is 100% fiscaal aftrekbaar. Je kan evenwel met een laadpaal ervoor zorgen dat deze registreert hoeveel (zonne) elektriciteit je opneemt en je dit laten terugstorten aan het standaard creg tarief.

Je begrijpt natuurlijk je gaat er geen schat mee winnen maar je elektriciteit pakweg aan 50% in kost brengen is nu ook niet denderend.

Bijkomstig, als je merkt dat er wat ruimte is om te investeren en je de laadpaal kunt kopen (en dus ook afschrijven) zal je dat niet voelen (aftrek van de winst waar je anders belasting op betaald). Het geeft trouwens ook wat meer waarde aan je huis en het brandgevaar is geweken. ;-)

In 100% van de gevallen is de raad dat cege geeft als particulier correct. Als zelfstandige is het antwoord genuanceerderd

Ik vermoed met de uitleg dat je geeft dat je eenmanszaak hebt?

Jou groene auto is 100% fiscaal aftrekbaar. Je kan evenwel met een laadpaal ervoor zorgen dat deze registreert hoeveel (zonne) elektriciteit je opneemt en je dit laten terugstorten aan het standaard creg tarief.

Je begrijpt natuurlijk je gaat er geen schat mee winnen maar je elektriciteit pakweg aan 50% in kost brengen is nu ook niet denderend.

Bijkomstig, als je merkt dat er wat ruimte is om te investeren en je de laadpaal kunt kopen (en dus ook afschrijven) zal je dat niet voelen (aftrek van de winst waar je anders belasting op betaald). Het geeft trouwens ook wat meer waarde aan je huis en het brandgevaar is geweken. ;-)
Thanks. Geen eenmanszaak maar een commV. Dus CREG tarief laten terugbetalen is beter dan de elektriciteit inbrengen ?

Thanks. Geen eenmanszaak maar een commV. Dus CREG tarief laten terugbetalen is beter dan de elektriciteit inbrengen ?
Elektriciteit inbrengen = hetgene je dagelijk gebruikt ivm thuiskantoor, laat dat bedrag van de boekhouder maar zo, is meestal een forfait.
Dan bijhouden wat de wagen verbruikt en via cregtarief terugbetalen. Ikzelf doe dit per paar maand via een gewone onkostennota. Bv naar privé.

Elektriciteit inbrengen = hetgene je dagelijk gebruikt ivm thuiskantoor, laat dat bedrag van de boekhouder maar zo, is meestal een forfait.
Dan bijhouden wat de wagen verbruikt en via cregtarief terugbetalen. Ikzelf doe dit per paar maand via een gewone onkostennota. Bv naar privé.
Dus dat terugbetalen met CREG tarief kan effectief enkel als je een slimme laadpaal hebt ? Of had de boekhouder dit al eerder moeten doen ?

Dus dat terugbetalen met CREG tarief kan effectief enkel als je een slimme laadpaal hebt ? Of had de boekhouder dit al eerder moeten doen ?
Geen idee met EV, ik heb hybride en tel gewoon voor elke dag een laadsessie, soms steekt deze 2 keer in op een dag, uitzonderlijk eens niet.
Via uw EV/app kan je normaal een samenvatting zien en dit dan nemen kwa verbruik x creg tarief.

Ja, de suggestie van @MorGo7h is ook een optie. Maar als je controle krijgt moet je zw/wit deze zaken kunnen staven. Gewoon vertellen ik laad de auto elke dag en het is 20 kWh dat ik mezelf uitbetaal al dan niet via onkosten nota zal niet aanvaard worden.

Iedereen staat vrij te doen wat hij wil. Het gaat er vooral over wat aanvaardbaar is door de wetgeving / fiscus. Ook even opletten dat als je zelfstandig bent en je “brandstof” aan het creg tarief laat uitbetalen dat je van je totale elektriciteit afname niet nog eens 30% of 50% in kost wordt gestoken. Dat zal (terrecht) niet aanvaard worden. Het betekent ook niet dat de elektriciteit van je zelfstandige uitbating verloren is. Je moet alleen het verbruik van je auto (dat volledig aftrekbaar is) in mindering brengen of gescheiden houden van het verbruik van je huis. Als je nadien 30% of 50% van je verbruik (dus na aftrek van de auto) in kost wil brengen gaat dat wel.

Je kan ook een energie meter voor uw granny charger zetten om te verrekenen

De homewizard plug is MID certifieden kan je gebruiken voor boekhouding. Met 30 euro is hij dan klaar. Die 1500 of meer verschi, haal je er nooit uit met slim laden.
De wagen insteken als de zon schijnt kan je meestal zelf nog wel zeker.

Hier voor Octa+ gegaan ipv nu Engie, voor de resterende maanden dat we nog in België vertoeven.

Vast contract voor gas en Flux voor elektriciteit.

EnergyVision met de familie Karel de Gucht en Coucke zullen m'n centen niet zien ondanks ze wel een prijsbreker zijn en de zonnepaneel en laadpaal ideeën best wel goed zijn voor de concurrentie.

Wij hebben hier 6 zonnepaneeltjes waarvan de piek op dagbasis ca. 1,2kw is. Dagproductie max. 8kw. Strategie is dan wellicht om EV zo traag mogelijk door de dag op te laden? Krijg een werkgeversvergoeding maar dat vregtarief dekt de kosten nauwelijks. Of is het sop de kolen niet waard van die strategie en best 's nachts laden?

Een plug/energie meter is geen goed idee, wordt warm en zal snel voor gevaar zorgen als je lang je auto laadt.
De Homewizard plug specifiek kan perfect voltijds 12A aan. Dat ding is ervoor gemaakt.

Andere merken zijn een zeker risico, of ze moeten hetzelfde claimen…

De Homewizard plug specifiek kan perfect voltijds 12A aan. Dat ding is ervoor gemaakt.

Andere merken zijn een zeker risico, of ze moeten hetzelfde claimen…
Tgoh, homewizard maakt dit zelf niet hoor. Is gewoon rebranded waarschijnlijk...

Mijn meterstand staat al 5 jaar op nul, omdat wij een terugdraaiende teller hebben. Die kan niet onder nul.

Op de website kan ik die niet doorgeven want ze aanvaarden mijn EAN-code niet, met de foutmelding dat het geen digitale teller is.

Ik snap dat leveranciers op schatting werken; maar na ettelijke jaren klant te zijn slaat dit op niets. Dit is nog nooit gebeurd. Ons verbruik is redelijk stabiel. Laat staan dat we opeens duizenden euro’s moeten opleggen.

Mijne terugdraaiende teller ging nochtans wel onder 0
Idd als uw terugdraaiende meter niet onder 0 kan is er gewoon iets mis en draait die wss ook niet vooruit? Kameraad van mij had dat ook voor, eens hard op die kast geklopt en hij begon te draaien :lol:

Terug
Bovenaan