cege
Well-known member
@cege Maandag komt hier de digitale teller. We hebben onze EV al meer dan 1 jaar gewoon via de granny charger opgeladen zonder issues. Gaat het nu de investering waard zijn om een laadpaal te installeren met load balancing? ( we hebben zonnepannelen )
Dat kan ik niet voor jou bepalen uiteraard

Ik weet niet hoeveel die granny charger levert. 3kW ? 4kW ? Ik weet niet hoeveel de auto thuis staat (als de zon schijnt). Ik weet niet hoeveel je met de auto rijdt. Wat is je huidige energiecontract (afname/injectie prijzen), ....
Als de mismatch tussen je laadmomenten en zonneproductie groot is (je laadt vb altijd s nachts), dan heeft een paal weinig zin. Als de match groot is, heeft het wel zin. En dan moet je eens berekenen wat de return etc zou zijn. Paal met solar charging is kostelijk - denk niet dat je onder de 2000 euro zult raken voor een laadstation, paal, installatie kabels, eventueel P1 splitter, keuring, etc.
Belangrijk in die berekening is ook je capaciteitstarief - wat afhangt van je granny charger vermogen.
Ook geen idee welke auto je hebt. Tegenwoordig zijn er ook providers (vb Engie) die ook slim kunnen sturen via de auto ipv het laadstation. Steek granny charger in je auto, installeer hun app en configureer. De auto zal dan het laden regelen ifv beschikbare stroom.
Een andere optie is om je auto 'dom' te configureren. Vb enkel laden 9-5, max 3kW, enkel kabel insteken als de zon schijnt.
Is alles prive of is de auto vb een bedrijfswagen ?