Energieleveranciers

Er is een api call op de P1 dongle om de max kwartier piek voor de maand uit te lezen. Wat zegt die ? (Geen idee of die on the fly berekend wordt of dat dat gewoon somehow uit de digital meter komt en dan hetzelfde zou zijn als de fluvius piek).

Edit: Ik kan confirmeren dat het on the fly is. Ik heb het omgekeerde voor....

De auto was vorige week donderdag aan het solar chargen en uiteraard verliest dat spel zijn P1 connectie eventjes net als de zon achter een wolk kruipt, er een wasmachine opstaat en een droogmachine. Dan valt hij terug op safe current (= ~3kW) chargen. Ik kreeg in de HW app "above 6000W" notification maar had het uiteraard pas een half uur later gezien. Heeft meer dan een half uur tussen de 4 en 5 kW zitten hoppen. Op de API staat er duidelijk 4.5kw en de timestamp komt overeen met het event...

In de Fluvius app staat er gewoon 'max for the month 3.4 kW' (nota bene een gelijkaardig event waar de kabel al in zat de avond voordien om de dag nadien te beginnen solar chargen als de zon opkwam. Ook verbinding verloren en teruggevallen op safe current en 3h 3.4 kWh getrokken 's nachts... Heb de auto maar al ingesteld dat hij enkel tussen 9 en 18h mag laden want solar charging mijn hol). Is ondertussen een week geleden en in de fluvius app staat het verbruik van die periode gewoon op 0 en injectie op veel. Zie nu pas dat heel die dag op 'geschatte waarde' staat in Fluvius website. Lekker, dodging a bullet :laugh:. Ze hebben gewoon heel die dag op volle petrol injectie gezet terwijl ik zo goed als heel de dag aan het laden was. P1 zegt 8kw afname en 19.8 injectie. Fluvius zegt 5 afname, 31 injectie.

Zie ook dat er blokken van 15 minuten gewoon volledig ontbreken.

Allemaal goed en wel en dat er temporary glitches kunnen zijn, maar een belasting laten afhangen van een max blokje van 15 min in een maand dat random glitches geeft is wel beetje jammerlijk...
Die waarde komt rechstreeks uit de DM. Als ge op dat knopje van uw meter ziet, kun je uw kwartierpiek ook zien (code 1.6.0). De HW P1 meter leest die waarde gewoon uit.

Die waarde komt rechstreeks uit de DM. Als ge op dat knopje van uw meter ziet, kun je uw kwartierpiek ook zien (code 1.6.0). De HW P1 meter leest die waarde gewoon uit.

En waarom gaat dat dan niet naar Fluvius ? Fluvius pakt gewoon live data en als het er niet toekwam live, dan is het permanent verloren ?

Engie app toont mij een piek van 1,57, gemeten op 4 mei. Dat maal 4 komt op die 1.6.0 waarde uit.

En waarom gaat dat dan niet naar Fluvius ? Fluvius pakt gewoon live data en als het er niet toekwam live, dan is het permanent verloren ?
Geen idee eigenlijk. Lijkt me handiger om die waarde te pullen dan zelf iets te berekenen.

Ik was ook even aant checken en ik zie dat er in mei 2 dagen ontbreken van 10-14 geleden. Afgelopen dagen is wel alle data correct.

Het is toch redelijk problematisch. Lijkt me dat de 2e of 3e hoogste of gemiddelde van 5 hoogste pieken een zinvollere measurement is als er zoveel problemen zijn ... -_-

0,7? Hoe doe je dat?
slimme sturing zoals flexio maakt dat easy.

mei: 0,38kwh piek hier. zit ook maar aan 15kwh afname en we zijn de 20ste ondertussen :p

dus x4 1,528 kW. niet slecht.

Sbu56q6.png

Ik stap met mijn dynamisch contract bij Engie over naar een dynamisch contract bij Energy Knights.
Iets betere tarieven voor zowel afname als injectie, maar wel 90 euro per jaar minder vaste kosten (10 euro tegenover 100 euro).

Moet hier ook dringend werk van maken.. die mooie app van engie is mij geen 100 Euro per jaar waard :/, maar het is zo makkelijk...

denk dat ik al bij al op een jaar nog geen 1000 kwh van het net haal.

Laatst bewerkt:
Kosten die pieken veel extra? Hier januari 5,5 piek, februari en maart 4,5, april en mei voorlopig op +/-3.5.

In de winter wel miserie gehad met onze warmtepomp.

Kosten die pieken veel extra? Hier januari 5,5 piek, februari en maart 4,5, april en mei voorlopig op +/-3.5.

In de winter wel miserie gehad met onze warmtepomp.
uw gemiddelde piek wordt elke maand berekend op de vorige 12 maand /12

minimum tarief is 2.5

In de wintermaanden ga je daarmee niet veel piekbesparing doen.

hangt er vanaf wat hun rekenwijze is.

als je zoals mij maar aan 1,5 kwh komt op vele maanden heb je 9 maand marge om die hogere pieken in de winter ook naar 2.5 te trekken.

Als ze alles onder de 2.5 op maandbasis normaliseren naar 2.5 is het minder voordelig , maar nog steeds voordelig.

edit : ff nagekeken

Is uw maandpiek in een bepaalde maand lager dan 2,5 kW? Dan rekenen we voor het capaciteitstarief toch met een ondergrens van 2,5 kW. Zo betaalt iedereen sowieso een minimumbijdrage van 2,5 kW voor zijn gebruik van het net.

dus alles onder de 2.5 wordt op maandbasis genormaliseerd naar 2.5

uw gemiddelde zal allesinds sowieso een pak lager zijn met batterij

Laatst bewerkt:
In de wintermaanden ga je daarmee niet veel piekbesparing doen.
Kan wel als het systeem het ondersteunt. Dan ga je via netstroom de batterij laden naar 30% bv om die dan te gebruiken voor piek afvlakking. Maar met een warmtepomp en EV is dat al lastig. Ik trek gewoon 5kW in de winter, dat is prima haalbaar met een warmtepomp en EV. En in de zomer probeer ik het rond de 3 te houden.
Mijn facturatiepiek zit nu al 2 jaar op rij op 3.7-3.8kW.

Heb nog eens een V-test gedaan en na jaren Eneco (Zon & Wind Flex, Aardgas Flex) overgestapt naar EnergyVision.
Zelfs zonder de korting momenteel was dat tarief voordeliger dan hetgeen ik nu had. Ze zijn relatief nieuw, dus we zullen zien hoe het evolueert.
Ik ga van de windmolens naar de zonnepanelen :unsure:

slimme sturing zoals flexio maakt dat easy.

mei: 0,38kwh piek hier. zit ook maar aan 15kwh afname en we zijn de 20ste ondertussen :p

dus x4 1,528 kW. niet slecht.

Ik zot op 2,293kWh maandpiek (dat is wat ik aflees van de P1, dat is al naar een iir gerekend). En dat is zonder moeite doen en met EV laden (zonnestroom, anders 1,6kW).
In de zomer zijn mijn pieken altijd rond de 2,5kWh, in de 3 wintermaanden is dat eerder 5kWh. Op jaarbasis 3,5kWh, wat niet hoog is.

Terug
Bovenaan