Energieleveranciers

Ik heb een digitale meter voor elektriciteit. Fluvius stuurt gegevens door naar my luminus.

Op my luminus staat echter het volgende "digitale verbruiksgegevens ontvangen van fluvius en dit met vertraging van 24u. Gegevens zijn informatief, we gebruiken deze niet voor facturatie".

Betekent dit dat ik dan best nog steeds op regelmatige tijdstippen de meterstand kan ingeven op my luminus?
Nee dat is niet nodig. Het is logisch dat er vertraging op zit, die waarden komen bij de leverancier pas dag +1 aan. In principe worden deze ook altijd geaggregeerd dus ik zou niet weten waarom je die waarden nodig hebt als je de link legt met facturatie.

Dat is dan ook wel een volledig jaar, ik verwacht toch geen 3000kWh te verbruiken per maand voor de komende 4 maand, en dat is dan nog gerekend met die 12 cent, als ik reken met de 9,3 cent van @HUSKE kom ik aan 17.760kWh. Dat is gewoonweg niet realistisch.

Toegegeven, Luminus kan niet weten of ik 400m² op 26 graden wil houden of 30m² op 18 graden, maar ik kan die inschatting wel maken. Dat is wat ik eigenlijk ook wou meegeven aan @apzoeir , zeker voor elektriciteit is het vrij gemakkelijk om te kunnen inschatten of je verbruik gelijkaardig gaat zijn of niet.

Had je die vraag gesteld in maart dan had ik u volmondig gelijk gegeven. Aangezien we echter spreken over verwarming, en je niet met elektriciteit verwarmt, en we over oktober spreken dan is 3000kwh per maand voor de 4 komende maanden effectief iets dat zou kunnen.
In uw geval verwacht ik eerder iets van een 1800-2000kwh per maand voor de komende 4 maanden. Juist omdat de winter in aantocht is (winter is coming !!!!) en het verbruik nu effectief aankomt.

Terwijl bij elektriciteit het verbruik niet zo zeer extreem seizoensgebonden is. Maar het kwam over alsof je ervan uit ging dat uw verbruik een 1000kwh gaat zijn in de komende 4 maanden, en dat wilde ik gewoon voorkomen dat je daar vanuit ging.

Daarnaast herinnerde ik mij niet dat je een nieuwbouw had, waardoor een totaalverbruik op jaarbasis van 17k kwh mogelijks over the top is. Maar voor oudere woningen, zelfs met iets van isolatie dan is 17k kwh gewoon realistisch.

1 liter mazout bevat ongeveer 10kwh aan energie. Wat dus wil zeggen dat 2000 - 4000l mazoutverbruik op jaarbasis zo ongeveer een verbruik van 20.000 - 40.000 kwh is aan gas of... en dat verbruik is ook niet constant hetzelfde elke maand en piekt evengoed in de komende 4 maanden. En bij veel mensen is en was dat een realistisch verbruik.

Al komt de gedachtegang niet overeen als je stookt op elektriciteit, dan gaat uw elektriciteitsverbruik ook eerder lobsided zijn in de winterperiode.

Had je die vraag gesteld in maart dan had ik u volmondig gelijk gegeven. Aangezien we echter spreken over verwarming, en je niet met elektriciteit verwarmt, en we over oktober spreken dan is 3000kwh per maand voor de 4 komende maanden effectief iets dat zou kunnen.
In uw geval verwacht ik eerder iets van een 1800-2000kwh per maand voor de komende 4 maanden. Juist omdat de winter in aantocht is (winter is coming !!!!) en het verbruik nu effectief aankomt.

Terwijl bij elektriciteit het verbruik niet zo zeer extreem seizoensgebonden is. Maar het kwam over alsof je ervan uit ging dat uw verbruik een 1000kwh gaat zijn in de komende 4 maanden, en dat wilde ik gewoon voorkomen dat je daar vanuit ging.

Daarnaast herinnerde ik mij niet dat je een nieuwbouw had, waardoor een totaalverbruik op jaarbasis van 17k kwh mogelijks over the top is. Maar voor oudere woningen, zelfs met iets van isolatie dan is 17k kwh gewoon realistisch.

1 liter mazout bevat ongeveer 10kwh aan energie. Wat dus wil zeggen dat 2000 - 4000l mazoutverbruik op jaarbasis zo ongeveer een verbruik van 20.000 - 40.000 kwh is aan gas of... en dat verbruik is ook niet constant hetzelfde elke maand en piekt evengoed in de komende 4 maanden. En bij veel mensen is en was dat een realistisch verbruik.

Al komt de gedachtegang niet overeen als je stookt op elektriciteit, dan gaat uw elektriciteitsverbruik ook eerder lobsided zijn in de winterperiode.
Bedankt voor de bezorgdheid alleszins ;)

Ik houd mijn verbruik in het oog, ik zal dus sowieso bij de afrekening niet voor verrassingen komen te staan, los van hoeveel het voorschot is.

Heeft er iemand ervaring met EnergyVision? Die komen er bij mij op een paar cent na als goedkoopste uit (Eneco op 1 na goedkoopste) en met 11.13c/kwh (incl wkk) is wat meer verbruiken dan anders ook niet dramatisch. Bij Eneco zou ik aan 16.01c/kwh uitkomen.
Nu Ecopower hun tarieven oninteressant heeft gemaakt, kijk ik uit om binnenkort te veranderen. Nog 280kwh teruggedraaid en ik ga rond de nul mikken.
Zit nu op 58 euro per maand bij Ecopower, met hun nieuw tarief zou dat naar 65-70 gaan, terwijl dat contract bij EnergyVision op 31 uitkomt. Eerste 1000kwh vast tarief, daarna variabel.

EnergyVision is een bedrijf van Marc Coucke en die kwamen in de markt met hun systeem om hun zonnepanelen op jouw dak te installeren.
Kijk maar eens goed of dat aanbod niet met die voorwaarden geldt (ze hebben dat systeem maar ook normale energiecontracten).

EnergyVision is een bedrijf van Marc Coucke en die kwamen in de markt met hun systeem om hun zonnepanelen op jouw dak te installeren.
Kijk maar eens goed of dat aanbod niet met die voorwaarden geldt (ze hebben dat systeem maar ook normale energiecontracten).
Ik heb het aanbod gekregen via de vtest, zou de VREG zulke dwangcontracten toelaten op hun site?
In elk geval bedankt voor de tip, ik ga dat de komende dagen eens goed bekijken. Bij twijfel gewoon naar Eneco voor die paar centen.

Van Eneco heb ik nog niet veel negatief gevonden, of ben ik mis?

Coucke is gewoon een van de kleine aandeelhouders maar de media maken daar ‘Coucke stort zich op markt energieleveranciers’ van.

Ik heb een digitale meter voor elektriciteit. Fluvius stuurt gegevens door naar my luminus.

Op my luminus staat echter het volgende "digitale verbruiksgegevens ontvangen van fluvius en dit met vertraging van 24u. Gegevens zijn informatief, we gebruiken deze niet voor facturatie".

Betekent dit dat ik dan best nog steeds op regelmatige tijdstippen de meterstand kan ingeven op my luminus?
Intussen zie ik in de app dat ik geen meterstanden meer kan ingeven omdat het nu digitaal is. Was misschien wat snel, de app was nog niet helemaal mee.

Ik zie bij Luminus een korting op de P1 Homewizard.

Ik heb zelf geen injectie, dus enkel verbruik. Is het dan interessant om zoiets te nemen? Of alleen interessant als je ook zonnepannelen hebt?

Ik zie bij Luminus een korting op de P1 Homewizard.

Ik heb zelf geen injectie, dus enkel verbruik. Is het dan interessant om zoiets te nemen? Of alleen interessant als je ook zonnepannelen hebt?
Luminus verkoopt geen HomeWizard spullen. Ze verkopen een dongle die duurder is dan die van HomeWizard met verplicht abonnement.

Als je zoiets wil kopen, koop dan de echte HomeWizard die geen abonnement vereist.

Luminus verkoopt geen HomeWizard spullen. Ze verkopen een dongle die duurder is dan die van HomeWizard met verplicht abonnement.

Als je zoiets wil kopen, koop dan de echte HomeWizard die geen abonnement vereist.

Homewizard heeft zelf ook een abonnementsformule als je je gegevens langer wil bewaren, als je je zonnepanelen wil koppelen... en nog meer.

Oh... Dat wist ik helemaal niet. Dus er is helemaal geen abonnement nodig dan?

Oh... Dat wist ik helemaal niet. Dus er is helemaal geen abonnement nodig dan?
Nee, tenzij je de data langer dan 1 jaar wil bewaren of een paar geavanceerde functies wilt. Dat kost 1euro per maand voor het abonnement als je dat zou willen.

Maar zonder abonnement doet die hetzelfde of zelfs meer als de Luminus dongle.

Ah blijkbaar zijn er meerdere soorten van die toestellen. Dacht dat homewizard toestel het enige was dat je kon aansluiten. Ging er dus van uit dat het luminus ding ook van homewizard ging zijn.

Momenteel wel korting op site van homewizard. Ben soms al wat terughoudender bij kortingen... Betekent dit misschien dat er binnenkort een nieuwere versie van't apparaatje uitkomt?

Of mijn Fluvius koppelen aan energieID. Dan heb je op energieID al uw historische data. Als Ecopower klant heb je premium en heb je nog wat meer mogelijkheden, oa zien wanneer de facturatiepieken waren.

Hier ist homewizard voor de instant data, energieID voor de historische.

Historische data lijkt me niet nodig. Mijn bedoeling is vooral om inzicht te krijgen in reëel energieverbruik.
Dan gaat de standaard homewizard perfect voor je zijn.
Zonder abbo kan je elektriciteit live zien.

Denk ook dat je live je gasverbruik kan opvolgen (niet zeker, heb geen gas).

Terug
Bovenaan