Energieleveranciers

Zou wel nefast zijn anders voor me, met de extra omvormer erbij. Heb nu een gemiddelde maandpiek van 6kW, als ik daar 8,6kW aan omvormers tegelijk laat injecteren zonder dat ik afname heb... kassa kassa, weg geld dat ik krijg voor de injectie.

Wat nu niet is kan nog komen natuurlijk... Opzich is dat nog wel te verwachten denk ik.
En dat is het moment dat omvormers massaal gaan afschakelen en voor nog grotere verschillen gaat zorgen.

Wat nu niet is kan nog komen natuurlijk... Opzich is dat nog wel te verwachten denk ik.
En dat is het moment dat omvormers massaal gaan afschakelen en voor nog grotere verschillen gaat zorgen.

Ik kan de mijne limiteren tot net onder mijn afnamepiek. Dan injecteert de Sunny Home Manager max 6kW

Da's nieuwe info voor me. Ik dacht dat het berekend werd op je afname piek.

*prosumententarief. En dat is enkel bij een analoge meter.

In het bericht van Tomski was niet duidelijk of hij zijn facturatiepiek had ingegeven, maar ik had mijn zin duidelijker moeten maken: Het capaciteitstarief in de V-test wordt berekend op het vermogen van de omvormer als je zelf niet ingeeft wat je facturatiepiek is.

In het bericht van Tomski was niet duidelijk of hij zijn facturatiepiek had ingegeven, maar ik had mijn zin duidelijker moeten maken: Het capaciteitstarief in de V-test wordt berekend op het vermogen van de omvormer als je zelf niet ingeeft wat je facturatiepiek is.

Toch een beetje dwaas. Aan de hand van mijn omvormer kunnen ze toch onmogelijk inschatten hoeveel piek ik 's nachts trek om mijn EV + warmtepomp te laten draaien?

Is dat zo? Want er is toch geen relatie tussen omvormer en je verbruikspiek?

Heb dat es gesimuleerd op de V test. Geen piek ingevuld, maar 1x met 3,6kW omvormer en 1x met 8,6kW aan omvormers
Er is wel degelijk een (klein) verschil. Maar als je je piek wel kent maakt het totaal niet uit hoeveel vermogen aan omvormers je ingeeft.

Capaciteitstarief (per kW gemiddelde maandpiek) € 241,08
Capaciteitstarief (per kW gemiddelde maandpiek) € 235,98

Toch een beetje dwaas. Aan de hand van mijn omvormer kunnen ze toch onmogelijk inschatten hoeveel piek ik 's nachts trek om mijn EV + warmtepomp te laten draaien?

Is dat zo? Want er is toch geen relatie tussen omvormer en je verbruikspiek?

Ik kan ook alleen maar zeggen wat ik op de V-test zie:

Heb de V-test uitgevoerd met 2000 kWh afname, 1000 kWh injectie en vermogen omvormer 3 kW: capaciteitstarief = 145,74
Heb de V-test uitgevoerd met 2000 kWh afname, 1000 kWh injectie en vermogen omvormer 5 kW: capaciteitstarief = 143,46
Heb de V-test uitgevoerd met 2000 kWh afname, 1000 kWh injectie en vermogen omvormer 8 kW: capaciteitstarief = 140,08

Als je een facturatiepiek ingeeft, zal het capaciteitstarief wel altijd gelijk blijven, ongeacht je het vermogen van de omvormer wijzigt.

Ik kan ook alleen maar zeggen wat ik op de V-test zie:

Heb de V-test uitgevoerd met 2000 kWh afname, 1000 kWh injectie en vermogen omvormer 3 kW: capaciteitstarief = 145,74
Heb de V-test uitgevoerd met 2000 kWh afname, 1000 kWh injectie en vermogen omvormer 5 kW: capaciteitstarief = 143,46
Heb de V-test uitgevoerd met 2000 kWh afname, 1000 kWh injectie en vermogen omvormer 8 kW: capaciteitstarief = 140,08

Als je een facturatiepiek ingeeft, zal het capaciteitstarief wel altijd gelijk blijven, ongeacht je het vermogen van de omvormer wijzigt.
Het wordt dus lager met een grotere omvormer. Wat in de meeste praktijk gevallen wel klopt want de PV kan dan meer pieken afdekken.

Da's nieuwe info voor me. Ik dacht dat het berekend werd op je afname piek.
Wat je zegt klopt. Of dat er ooit komt in omgekeerde richting voor zonnepanelen zoals Pablo zegt is mogelijk maar niet van toepassing.

Wat Pablo misschien mee verwart is dat met een analoge meter, het vermogen van de omvormer werd gebruikt om het prosumententarief te berekenen.

ik zie toch serieuze politieke hinderblokken om de elektrificatie te doen EN de bevolking niet een kloot af te trekken.

Ze moeten naar warmtepomp en EV. Maar gas is te goedkoop. Oplossing is gas duurder maken tgo elektriciteit.

Elektriciteit goedkoper maken is moeilijk want dan worden de PV installaties brak. Dus gas zal duurder moeten worden.

Voor de balans van het net moeten de pieken naar beneden, maar iedereen heeft een EV, warmtepomp en panelen. Dat zorgt voor inbalans. Batterijen zijn te duur en worden niet meer gesubsidieerd.

Oplossing? Politiek is gepoept lijkt me...

ik zie toch serieuze politieke hinderblokken om de elektrificatie te doen EN de bevolking niet een kloot af te trekken.

Ze moeten naar warmtepomp en EV. Maar gas is te goedkoop. Oplossing is gas duurder maken tgo elektriciteit.

Elektriciteit goedkoper maken is moeilijk want dan worden de PV installaties brak. Dus gas zal duurder moeten worden.

Voor de balans van het net moeten de pieken naar beneden, maar iedereen heeft een EV, warmtepomp en panelen. Dat zorgt voor inbalans. Batterijen zijn te duur en worden niet meer gesubsidieerd.

Gas duurder, Batterijen zetten bij de fluvius cabines (conform het principe van wijk of regio batterijen).

Gas duurder, Batterijen zetten bij de fluvius cabines (conform het principe van wijk of regio batterijen).

Byebye Groen. Energiepremies uitdelen als er oorlog is. Als de prijzen terug zakken, ze structureel verhogen met heffingen. Dat us het wel heel gemakkelijk maken voor de oppositie.

Batterijen bij Fluvius cabines, ik zie het graag gebeuren. Is dat realistisch in Vlaanderen?

Batterijen bij Fluvius cabines, ik zie het graag gebeuren. Is dat realistisch in Vlaanderen?
Ze zijn daar al mee bezig.
Batterijen zetten bij de fluvius cabines (conform het principe van wijk of regio batterijen).
Totaal onrealiseerbaar wegens plaatsgebrek. Die transformatorhuisjes staat tjokvol met hoogspanningsschakelmateriaal en transformatoren.
Enkel mogelijk wanneer je een nieuwe wijk verkavelt en je de op de plaats van een huis een deftig gebouw zet waar er plaats is voor die batterijen.

Totaal onrealiseerbaar wegens plaatsgebrek. Die transformatorhuisjes staat tjokvol met hoogspanningsschakelmateriaal en transformatoren.
Enkel mogelijk wanneer je een nieuwe wijk verkavelt en je de op de plaats van een huis een deftig gebouw zet waar er plaats is voor die batterijen.

Er komen wel 800 van die huisjes bij in de komende jaren.

Hier zie, Europa regelt het.
Nieuwe uitstootregels maken gasfactuur mogelijk tot 800 euro duurder: hoe kan dat?

Zijn er mensen die een apart contract nemen voor elektriciteit en gas of is het vrijwel altijd voordelig om een combi-contract te nemen?

En kan een vast contract weer wat interessanter zijn dan een variabel of blijft het wat gissen? :)

Zijn er mensen die een apart contract nemen voor elektriciteit en gas of is het vrijwel altijd voordelig om een combi-contract te nemen?

En kan een vast contract weer wat interessanter zijn dan een variabel of blijft het wat gissen? :)
Wij hebben vast contract voor gas (de befaamde maart 2024 gasprijs) en elektriciteit zitten we bij ecopower.

Momenteel zit ik nog bij Engie voor elektriciteit tem eind december (Het befaamde september 2021 Easy3 contract).
Voor gas zit ik bij Octa (variabel). En voor de VME (elektriciteit) zit ik bij Luminus (Variabel).

Maar soms zit alles bij 1 energieleverancier. Het hangt er vanaf. Dat kan praktischer / gebruiksvriendelijker zijn en héél af en toe betaal je maar 10€ meer of zo. Maar soms is het verschil zo groot dat je beter bij meerdere energieleveranciers gaat kijken. Elk jaar opnieuw vergelijken is de boodschap.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan