Energieleveranciers

Ik moet ook wel zeggen dat energieleveranciers erg flexibel zijn betreffende het begrip 'nieuwe klant' voor het geven van 'kortingen'.
Nieuwe klant voor gas <> nieuwe klant voor elektriciteit <> nieuwe klant als Syndicus / VME. Daar maken ze eigenlijk weinig problemen van.

Want men kan dit ook streng / strikt toepassen. Ik was zo 10+ jaar geleden ooit klant van Citybank maar daarna dus niet meer.
Er was dan onlangs één of andere korting op een kredietkaart als je een nieuwe klant werd bij Beobank.
Ik kreeg dan de melding: Uw kortingsaanvraag is geweigerd want je waart *ooit* al eens klant bij ons. :sarcastic:

Hier aan het twijfelen om over te schakelen naar Engie Drive Fixed, zit nu nog bij Luminus Basicfix van maart (elektriciteit 14,40c€/kWh en gas 5,935c€/kWh).

Elektriciteit komt op 15,518 c€/kWh, maar via promo gaat daar 4,85c€/kWh vanaf.
Gas komt op 6,293 c€/kWh, daar gaat ook 0,8c€/kWh vanaf.
Komt goedkoper uit als Basicfix, maar dan zit ik een jaar vast.

Verbruik: afname 6000kWh elektriciteit (analoge teller) en 3.400 kWh gas.
Wat is jullie mening hierover?

Hier aan het twijfelen om over te schakelen naar Engie Drive Fixed, zit nu nog bij Luminus Basicfix van maart (elektriciteit 14,40c€/kWh en gas 5,935c€/kWh).

Elektriciteit komt op 15,518 c€/kWh, maar via promo gaat daar 4,85c€/kWh vanaf.
Gas komt op 6,293 c€/kWh, daar gaat ook 0,8c€/kWh vanaf.
Komt goedkoper uit als Basicfix, maar dan zit ik een jaar vast.

Verbruik: afname 6000kWh elektriciteit (analoge teller) en 3.400 kWh gas.
Wat is jullie mening hierover?
Nog 17 dagen wachten voor de prijzen van november. Door de zachte temperaturen nu in oktober is er een daling van de prijzen aan de gang.

Kan je op de v-test ergens makkelijk zien welk contract gecombineerd het goedkoopste is? Ik wil electriciteit injectie en afname bij dezelfde leverancier en het is nogal omslachtig om ze allemaal apart zelf te combineren per leverancier...

Kan je op de v-test ergens makkelijk zien welk contract gecombineerd het goedkoopste is? Ik wil electriciteit injectie en afname bij dezelfde leverancier en het is nogal omslachtig om ze allemaal apart zelf te combineren per leverancier...
Neen, maar eigenlijk heb je genoeg aan de bovenste drie* afname (met hun respectievelijke injectiecontract) en de bovenste drie* injectiecontracten (met hun afnamecontracten), zowel voor vast, variabel als dynamisch apart. Je moet ze echt niet allemaal aflopen.

* Als er veel dicht bij elkaar liggen van prijs kan je er meer eens bekijken

Ik heb een nieuw energiecontract getekend bij een nieuwe leverancier met ingangsdatum 1 januari (Mijn vorig contract moet blijven staan tem 31 dec want dan krijg ik nog een bonus voor 1 jaar klant bij de vorige leverancier)

Hebben ze de ingangsdatum gewoon op 15/11 geplaatst. Ik heb hiervan melding gemaakt (met bewijs van ondertekening met startdatum 1 januari) maar dit bericht hebben ze na een paar uur reeds afgesloten en ze hebben nu mijn contract gewoon goedgekeurd met de foute startdatum. Alsook hebben ze mij al een opdracht tot domiciliëring verstuurd. :S

Ik heb nu een bericht verstuurd dat ze de correcte startdatum moeten toepassen tegen ten laatste 28/10 of dat ik anders dit contract gewoon opzeg (dit mag wettelijk binnen de 14 dagen) en dit nieuwe contract niet meer hoeft voor mij. Ik ben benieuwd of ze nu wel correct gaan reageren.

Tot op heden was dit nog nooit foutgelopen maar nu dus wel. Lesson learned: De volgende keer gewoon exact 30 dagen op voorhand opzeggen. Al denk ik wel dat dit nog in orde zal komen. :tongue:

Ik heb dus onlangs de jaarrekening gekregen van Engie en wil graag van tariefplan veranderen. Maar het contract loopt nog tot februari. Nuttig dan om nu al te wijzigen of best in januari pas?

Ik heb dus onlangs de jaarrekening gekregen van Engie en wil graag van tariefplan veranderen. Maar het contract loopt nog tot februari. Nuttig dan om nu al te wijzigen of best in januari pas?

Als je een beter contract kan krijgen en het oude levert niet teveel vaste kosten op zou ik gewoon switchen.

Binnenkort switch ik naar een EV en ik heb begrepen dat er dan sowieso een digital meter zal geïnstalleerd worden (heb nu nog terugdraaiende met zonnepanelen).
Als ik digitale meter heb, zou ik direct een andere energieleverancier en ander contract willen. Kan ik dit al switchen voor die meter geïnstalleerd is, of kan dat pas na installatie en ga ik sowieso met een maand vertraging pas kunnen switchen?

Wlj zitten nog op luminus basicfix van oktober vorig jaar, wat toen een van de beste keuzes was. Loopt nog een jaar.

Mijn achterbuur met gelijkaardige nieuwbouw zit op een variabele van luminus en betaald maar de helft aan voorschotten + moet amper opleggen.

Maar ik begrijp beter nog wachten tot november?

Wlj zitten nog op luminus basicfix van oktober vorig jaar, wat toen een van de beste keuzes was. Loopt nog een jaar.

Mijn achterbuur met gelijkaardige nieuwbouw zit op een variabele van luminus en betaald maar de helft aan voorschotten + moet amper opleggen.

Maar ik begrijp beter nog wachten tot november?

Basicfix october 2023? Was dat al geen keidure?

Binnenkort switch ik naar een EV en ik heb begrepen dat er dan sowieso een digital meter zal geïnstalleerd worden (heb nu nog terugdraaiende met zonnepanelen).
Als ik digitale meter heb, zou ik direct een andere energieleverancier en ander contract willen. Kan ik dit al switchen voor die meter geïnstalleerd is, of kan dat pas na installatie en ga ik sowieso met een maand vertraging pas kunnen switchen?

Contracten kan je wisselen wanneer je wil, dat moet niet op het moment van je verandering van meter gebeuren.
Wel best eens de V-test doen om te zien of het financieel interessant is om al voor de komst van je digitale meter dat nieuwe contract te nemen - en rekening houden met de vaste kosten van het contract (sommige leveranciers rekenen nog altijd het hele bedrag aan als je tijdens de contractduur wisselt, bij andere is het pro rata; die details kan je ook zien in de V-test)

Basicfix october 2023? Was dat al geen keidure?
Ik heb toen veranderd adhv voorbeelden in dit topic en was toen goedkoper dan wat ik had, en gaf vooral veel injectie.

Maar dat is intussen ook alweer achterhaald dus weet niet als ik bij een vaste moet blijven (deze of andere) of naar variabel gaan.

Ik hou het allemaal niet zo bij en ben er niet in thuis, weet alleen dat we nu te veel betalen aangezien we terugkrijgen telkens...

Ik heb toen veranderd adhv voorbeelden in dit topic en was toen goedkoper dan wat ik had, en gaf vooral veel injectie.

Maar dat is intussen ook alweer achterhaald dus weet niet als ik bij een vaste moet blijven (deze of andere) of naar variabel gaan.

Ik hou het allemaal niet zo bij en ben er niet in thuis, weet alleen dat we nu te veel betalen aangezien we terugkrijgen telkens...
Het is niet omdat je terugkrijgt dat je te veel betaalt. Als ik veel minder verbruik dan wat ik het jaar ervoor heb gebruikt dan ga ik ook terugkrijgen. Als bij een variabele de prijs zakt tov het jaar ervoor dan ga ik ook terugkrijgen. Daarnaast kan je het voorschot zelf instellen zodanig dat je bij moet betalen of terug krijgt op basis van uw verwachte verbruik.

Wij kunnen die beslissing voor u niet maken. Uiteindelijk hangt het af van welke risico je wil nemen en hoe makkelijk je dat risico zelf kan opvangen. Vast is wat het zegt, je betaalt wat te veel maar op basis van uw verbruik kan je bepalen hoeveel te veel tov de equivalent variabele.

Het is dan aan u om te zien of die meerprijs voor u aanvaardbaar is. Waarbij je het afweegt of je dit nog altijd aanvaardbaar vindt indien de prijs met 10 - 20% zakt tov nu of stijgt.

Je kan dit ook afzetten tov de eventuele welkomstkortingen die je krijgt als je overgaat en hoe zich dat verhoudt tot uw verbruik. Er was een mogelijkheid vb dat je 750kwh, energiekost, gratis hebt. Als uw verbruik dan vb 1000 kwh is dan is en blijft dat toch wel voordelig. Al moet je dat dan wel bekijken in functie van het risico dat vb die prijszetting niet vast is.

Persoonlijk verwacht ik niet dat ik de kennis in huis heb om te voorspellen of variabel beter gaat zijn dan vast. Het enige dat ik wel weet is dat ik niet het risico wil nemen op een verdubbeling van de kostprijs. Dat ik 50 of 100€ meer moet betalen dan ipv de variabele maar zeker ben dat het enkel bij die 50 of 100€ blijft is voor mij die meerkost waard.
Aan u om te bepalen wat jij verkiest. En u er ook over te zetten als er een prijsverschil is.

Hoeveel betaal je voor stroom en gas volgens de basicfix fiche van oktober 2023?

Hoeveel betaal je voor stroom en gas volgens de basicfix fiche van oktober 2023?
Ik snap nog altijd niet waarom er meerdere optie szijn, maar ik vermoed gewoon tweevoudige dag/nacht (nieuwbouw van 2022 met digitale meter)

Tweevoudig dag: 26,4355 c€/kWh
Tweevoudig nacht: 16,9684 c€/kWh
Gas: 8,0986 c€/kWh

Het is niet omdat je terugkrijgt dat je te veel betaalt. Als ik veel minder verbruik dan wat ik het jaar ervoor heb gebruikt dan ga ik ook terugkrijgen. Als bij een variabele de prijs zakt tov het jaar ervoor dan ga ik ook terugkrijgen. Daarnaast kan je het voorschot zelf instellen zodanig dat je bij moet betalen of terug krijgt op basis van uw verwachte verbruik.

Wij kunnen die beslissing voor u niet maken. Uiteindelijk hangt het af van welke risico je wil nemen en hoe makkelijk je dat risico zelf kan opvangen. Vast is wat het zegt, je betaalt wat te veel maar op basis van uw verbruik kan je bepalen hoeveel te veel tov de equivalent variabele.

Het is dan aan u om te zien of die meerprijs voor u aanvaardbaar is. Waarbij je het afweegt of je dit nog altijd aanvaardbaar vindt indien de prijs met 10 - 20% zakt tov nu of stijgt.

Je kan dit ook afzetten tov de eventuele welkomstkortingen die je krijgt als je overgaat en hoe zich dat verhoudt tot uw verbruik. Er was een mogelijkheid vb dat je 750kwh, energiekost, gratis hebt. Als uw verbruik dan vb 1000 kwh is dan is en blijft dat toch wel voordelig. Al moet je dat dan wel bekijken in functie van het risico dat vb die prijszetting niet vast is.

Persoonlijk verwacht ik niet dat ik de kennis in huis heb om te voorspellen of variabel beter gaat zijn dan vast. Het enige dat ik wel weet is dat ik niet het risico wil nemen op een verdubbeling van de kostprijs. Dat ik 50 of 100€ meer moet betalen dan ipv de variabele maar zeker ben dat het enkel bij die 50 of 100€ blijft is voor mij die meerkost waard.
Aan u om te bepalen wat jij verkiest. En u er ook over te zetten als er een prijsverschil is.
Ik weet ook wel dat er aan variabel risico's zijn. Ons verbruik schommelt ook sterk, bv in de zomer draaien de airco's meer dan in de winter.

Maar ik vind het enorm irritant dat Luminus blijkbaar zelf mijn voorschot kan aanpassen. Is al 2 keer gestegen zonder dat ik het zelf beslist heb, en terug lager zetten wordt niet aanvaard in de app...

Ik snap nog altijd niet waarom er meerdere optie szijn, maar ik vermoed gewoon tweevoudige dag/nacht (nieuwbouw van 2022 met digitale meter)

Stevige prijzen wel.
Ik zou sowieso naar variabel of andere vaste gaan, dees zijn zelfs na de stijging van de zomer nog overdreven hoog.

Ik weet ook wel dat er aan variabel risico's zijn. Ons verbruik schommelt ook sterk, bv in de zomer draaien de airco's meer dan in de winter.

Maar ik vind het enorm irritant dat Luminus blijkbaar zelf mijn voorschot kan aanpassen. Is al 2 keer gestegen zonder dat ik het zelf beslist heb, en terug lager zetten wordt niet aanvaard in de app...
Ik zou toch veranderen van contract. Mijn Luminus basicfix van maart 2024 was 18,41 dag en 11,16 nacht.

Zelfs als je op dit moment wijzigt naar basicfix ga je minder betalen dan nu. Staat nu aan 20,91 dag en 12,94 nacht.

Terug
Bovenaan