Energieleveranciers

Ik dacht eerst dat ik mijn contract had vernieuwd van Luminus maar dat is volgens mij niet gebeurd.
Indien jullie het contract hebben aangepast staat er dan ook effectief een einddatum in jullie contract? Bij mij staat momenteel nog "Einddatum contract: 31/10/2025"
Dus volgens mij zit ik momenteel aan het contract van oktober 2023. Het tarief bedraagt 7,599.
Ik kan dus beter overschakelen naar het tarief van oktober 2024 van "Gas: 6.52 c€/kwh"

Klopt het dat ik inderdaad niet ben overgegaan (ik dacht dat ik was overgegaan in februari). Hoe moet ik precies overgaan naar het contract van oktober 2024?

Alvast bedankt!

1) check in uw mails of je geen bevestiging hebt gekregen van uw aanvraag en daarna de bevestiging van uw overgang (nieuw energietarief) (ik heb die in een map gezet om het overzicht te bewaren)
2) indien ja -> neem contact op met luminus via hun chat/telefoon optie en bespreek het met hen zodanig dat ze u zetten op de datum van dat contract.
3) indien neen -> log in op uw luminus, selecteer contracten, daar zie je uw contract staan en klik dan op tarief aanpassen. Selecteer dan het tarief dat je wenst. En bevestig. In principe zou je dan een bevestigingsmail moeten krijgen en krijg je dat nieuwe tarief.

Mijn einddatum heeft zich effectief aangepast naar een hernieuwing van de 2 jaar met einddatum in maart 2026. Dus er moet iets misgegaan zijn bij U of je hebt iets vergeten te bevestigen of...

Hier aan het twijfelen om Basixfix toch es op te zeggen en in te ruilen voor een jaartje Engie Drive Variabel. Zeker met het zicht op de plaatsing van de extra zonnepanelen binnenkort.

Volgens de eerste berekeningen doe ik mij bijna 600 euro profijt (zeker met de welkomstkorting bij Engie via mijnenergie)

Via Engie Flow doe ik met precies nog es 100 euro extra profijt (hogere welkomstkorting)

wat is het verschil tussen Flow & Drive bij Engie? Stroomprijsverschil per jaar is amper 20 euro in het voordeel van Flow, nettarieven zijn hetzelfde (logisch)

What's the catch?

Edit: Flow heeft 12,18 cent dagtarief en 11,70 nacht. Drive heeft 11,60 cent dagtarief en 10,79 nacht. Ik vermoed dat beide evenredig afhankelijk zijn van de variabele schommelingen op de markt?

Laatst bewerkt:
Deze week bij luminus de berekening gedaan. Voor zowel gas als elek blijf ik bij variabel. De premie voor vast is gewoon veel te hoog.

Gaat het mis, dan zet ik de temperatuur van de chauffage wel wat lager.
Via mijnenergie kan je soms grote welkomskortingen verkrijgen en dan is het misschien wel de moeite waard?
Mmm niet echt zo te zien als ik het even check. In tegendeel: Ze geven nét meer korting bij de variabele tarieven :D

Even voor mijzelf uitrekenen

Variabel (2 jaar). Stel dat de tarieven verVIERvoudigen (worst case ??). Dan betaal ik nu 30€ per maand. Dan stijgt dit tot 93€ per maand.
Vast (2 jaar), dan betaal ik 42€ per maand.

Is dit verschil voldoende om voor vast te gaan? In mijn scenario vind ik van niet.

Laatst bewerkt:
Via mijnenergie kan je soms grote welkomskortingen verkrijgen en dan is het misschien wel de moeite waard?
Mmm niet echt zo te zien als ik het even check. In tegendeel: Ze geven nét meer korting bij de variabele tarieven :D

Even voor mijzelf uitrekenen

Variabel (2 jaar). Stel dat de tarieven verVIERvoudigen (worst case ??). Dan betaal ik nu 30€ per maand. Dan stijgt dit tot 93€ per maand.
Vast (2 jaar), dan betaal ik 42€ per maand.

Is dit verschil voldoende om voor vast te gaan? In mijn scenario vind ik van niet.

12 euro per maand extra voor de garantie op vast, dan zou ik wel niet twijfelen. Mooie verzekering.

12 euro per maand extra voor de garantie op vast, dan zou ik wel niet twijfelen. Mooie verzekering.
Van 30€ naar 42€ ... Dat zijn woekerwinsten in mijn ogen. Dat is 40% verschil?
Waarom zouden de prijzen maal 4 gaan? Er is overaanbod, de opslag bij quasi alle europese landen zitten bomvol.

Misschien ben je zeer risico-avers en dat is ok, maar ik vind dit verschil te groot.

Laatst bewerkt:
Van 30€ naar 42€ ... Dat zijn woekerwinsten in mijn ogen.
Waarom zouden de prijzen maal 4 gaan? Er is overaanbod, de opslag bij quasi alle europese landen zitten bomvol.
Bomvolle voorraden en geen tekorten <> De reactie van de gasprijs
Daar zit ook een deel speculatie in.

Nu maal 4 is echt worst case. :) Zoiets was het tijdens de energiecrisis dacht ik.

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of de gemoedrust opweegt tov het risico.

Wat ik wel aanraad is op het einde van elke maand de marktsituatie in het oog houden.
Ik heb dit in september 2021 gedaan en ik heb daar +-2000€ winst op gemaakt door toen toch voor elektriciteit voor vast te kiezen
(maar ik verbruik erg veel elektriciteit dus daar neem ik geen / minder risico tov gas)

Van 30€ naar 42€ ... Dat zijn woekerwinsten in mijn ogen.

Jij ziet 12 euro als woekerwinst, een ander als verzekering. Beide zijn niet mis als je dat risico wil lopen om in de kou te zitten.
Als je Fix van 03/24 had is het verschil vandaag 25,7%. Dat is substantieel, maar zeker door paniekvoetbal en speculatie geen onoverbrugbaar verschil.

Voor het verschil dat jij aanhaalt (12 euro/maand) ga ik nooit van mijn leven in de kou zitten. Ik heb dat 1 winter gedaan, nooit meer.
Dat zuigt gewoon alle energie uit je lijf.

Hieronder mijn gasverbruik van dit jaar (21,5 beneden, 20,5 graad boven, nachtverlaging maar dat scheelt maar 0,5 graden 's morgens, mijn huis koelt nauwelijks af). September is zoals de vorige maanden, maar Luminus zal de meterstanden van Fluvius nog niet binnen hebben.
54049303068_a000990c8c_z.jpg

Mijn verbruik wordt op 48 euro per maand geschat, dus in de grootorde van dat van jou.

@makila , niemand die zegt dat je voor elektriciteit en gas hetzelfde moet doen. Ik neem met elektriciteit een risico met ecopower. Maar we hebben gezien de vorige keer dat dat beperkt was en met de zonnepanelen kan ik verbruik nog wat uitstellen als dat echt moet. En ik kan spelen met het laden van de auto.
Ik haal een 2000kWh van het net op jaarbasis.

Laatst bewerkt:
Jij ziet 12 euro als woekerwinst, een ander als verzekering. Beide zijn niet mis als je dat risico wil lopen om in de kou te zitten.
Moest je de gok wagen bij gas kan je tenminste de gaskraan dichtdraaien. (Lees: de verwarming wat lager zetten)
Als de elektriciteitsprijs stijgt kan je in het donker zitten en alles uit het stopcontact halen of zo. Maar dat is toch nog lastiger :)
(Toch als je geen zonnepanelen + batterij hebt en dan nog .. in de winter ..)

Dus ik vind wel dat je met gas iets meer risico kan nemen dan elektriciteit.
Je gaat dan afzien maar niet (veel) meer betalen.

Moest je de gok wagen bij gas kan je tenminste de gaskraan dichtdraaien. (Lees: de verwarming wat lager zetten)
Als de elektriciteitsprijs stijgt kan je in het donker zitten en alles uit het stopcontact halen of zo. Maar dat is toch nog lastiger :)
(Toch als je geen zonnepanelen + batterij hebt en dan nog .. in de winter ..)

Dus ik vind wel dat je met gas iets meer risico kan nemen dan elektriciteit.
Je gaat dan afzien maar niet (veel) meer betalen.

Er is wel niks zieligers dan met 3 kinderen in de koude te gaan zitten.
Dan kan ik beter het 32" samsung scherm aanzetten waarop TV gekeken kan worden + 1 led licht aan 50W/h...

In mijn geval maakt het allemaal niet zoveel uit, aangezien ik een EV + laadpaal heb staan waarvan de werkgever het verbruik betaald. Zowat elke kWh die ik prive verbruik steek ik met zonnestroom ook in de auto (op jaarbasis). Dan heb ik nog extra terugleververgoeding van alles wat ik of de auto niet verbruik. Mijn elektriciteitsrekening is incl capaciteitstarief nagenoeg 0 op jaarbasis.
Mijn risico zit grotendeels bij mijn werkgever. Het moet al zot stijgen eer ik daar op ga letten.

Ik heb geen kinderen he. Maar dat wist je al wel. In uw situatie heb je natuurlijk gelijk.
Iedereen zijn situatie is gewoon 'anders' :)

Natuurlijk, maar daarom kunnen beide tacktieken ook goed zijn. Zomaar claimen dat 12 euro woekerwinsten zijn en als het de pan uitswingt je maar in de kou gaat zitten is allemaal goed en wel. Maar dat werkt niet voor iedereen zo.

100 of zelfs 144 euro is voor veel volk hier (BG is niet de gemiddelde maatschappij) gerommel in de marge, voor anderen is het een grotere aderlating. Niemand kan de rekening van iemand anders maken en iedereen heeft andere prioriteiten, maar daar zijn we het over eens denk ik.

Zit met een vast contract bij energie.be overgestapt van luminus een aantal maanden geleden.
12.66 c/Kwh voor elektriciteit
4.87 c/kwh voor gas

Ook liever een vast tarief dan risico's te lopen.

Terug
Bovenaan